Gå til innhold

VW-sjefen: Hvorfor er Tesla smidigere enn konkurrentene? Musk: Først og fremst fordi jeg er ingeniør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jo jeg er absolutt enig i det,  men det kan ikke sammenlignes. Tesla har vært høy lenge og vist til resultat. Den er nok fortsatt det de fleste vill kalle høy. Men det er ikke stonk. 

Gamma squeeze. Den motoren kan umulig gå uendelig. 

Ifølge Elon Musk selv, så er det "stonks". ;)
Han deler jo vitterlig en del memes om det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Gamma squeeze. Den motoren kan umulig gå uendelig. 

Ifølge Elon Musk selv, så er det "stonks". ;)
Han deler jo vitterlig en del memes om det. 

Ja han har selv nevnt mange ganger at verdien er for høy. Men de viser stadig til bedre resultat så verdien blir mindre høy for hvert kvartal om det går an å si. 

Kan jo spør spetalen hva han synes. Hvor mye penger til folk har han kastet bort til nå?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja han har selv nevnt mange ganger at verdien er for høy.

Ja, samtidig som han angriper de som sier det samme fra den andre siden. TSLAQ har ei blokk-liste på Twitter av den grunn. 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Kan jo spør spetalen hva han synes. Hvor mye penger til folk har han kastet bort til nå?

Hadde vært interessant å hørt med NY og CA også da? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

https://www.investopedia.com/articles/stocks/10/5-steps-of-a-bubble.asp

"But estimating the exact time when a bubble is due to collapse can be a difficult exercise because, as economist John Maynard Keynes put it, "the markets can stay irrational longer than you can stay solvent."

Men kan vi ikke heller sette opp noen skikkelige kriterier, da. Jeg er enig i at at en aksjeboble ikke trenger å gå til 0. (Ref. Nikola Motors) Men la oss si at den i hvert fall må gå til halvparten av dagens kurs. Akkurat nå blir det $892/2, altså ca. $450. Og så må vi sette en dato. F.eks. ett år. Så hvis Tesla-aksjen dipper under $450 innen 21.10.2022, så _var_ det en boble. Hvis ikke, så tok du/dere feil.

Og nå synes jeg at jeg har vært svært sjenerøs med kriteriene for en boble, med tanke på at mange aksjer opplever en halvering og at akkurat denne "boblen" har vart i ganske mange år allerede. Den må jo være sprekkeferdig nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kroketten skrev (8 minutter siden):

Og så må vi sette en dato. F.eks. ett år. Så hvis Tesla-aksjen dipper under $450 innen 21.10.2022, så _var_ det en boble. Hvis ikke, så tok du/dere feil.

50% er mer fall enn hva som normalt sett kalles ei sprekk, og nei - jeg har ingen intensjoner med å spå aksjekurser. Alt jeg sier er at den skal ned et godt stykke. Det i seg selv betyr ikke at prisen ikke trenger lage ei trippel topp ved dagens nivåer senere igjen. Når sprekken skjer, og når de sakte men sikkert igjen bygger stein for stein etter sprekken er umulig å spå. 

kroketten skrev (13 minutter siden):

Og nå synes jeg at jeg har vært svært sjenerøs med kriteriene for en boble, med tanke på at mange aksjer opplever en halvering og at akkurat denne "boblen" har vart i ganske mange år allerede. Den må jo være sprekkeferdig nå.

OTM kjøpinga kan da foregå i årevis den? Hva mener du med at den snart må være sprekkeferdig? Alt handler jo om villigheten til å fortsette å handle. Ref sitatet du siterte istad. 
 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

50% er mer fall enn hva som normalt sett kalles ei sprekk, og nei - jeg har ingen intensjoner med å spå aksjekurser. Alt jeg sier er at den skal ned et godt stykke. Det i seg selv betyr ikke at prisen ikke trenger lage ei trippel topp ved dagens nivåer senere igjen. Når sprekken skjer, og når de sakte men sikkert igjen bygger stein for stein etter sprekken er umulig å spå. 

OTM kjøpinga kan da foregå i årevis den? Hva mener du med at den snart må være sprekkeferdig? Alt handler jo om villigheten til å fortsette å handle. Ref sitatet du siterte istad. 
 

Ok, så lag noen kriterier du, da. Hvis ikke du kan tallfeste noe, så blir det jo bare prat.

Er det for kort med ett år? Eller vil du justere kursmålet?

Eller innser du, innerst inne, at dette egentlig ikke er en boble?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kroketten skrev (2 minutter siden):

Ok, så lag noen kriterier du, da. Hvis ikke du kan tallfeste noe, så blir det jo bare prat.

Er det for kort med ett år? Eller vil du justere kursmålet?

Eller innser du, innerst inne, at dette egentlig ikke er en boble?

Men kjære deg? Les linken jeg gav tidligere? Samt tygg på dette sitatet: 
"But estimating the exact time when a bubble is due to collapse can be a difficult exercise because, as economist John Maynard Keynes put it, "the markets can stay irrational longer than you can stay solvent."

Det gir null verdi i å prøve å spå når en eventuell boble kan forekomme, spesielt ikke i en asset som opplever såpass svære folk som bedriver OTM call opplegget. Hvor lenge de kommer til å gjøre dette aner jeg ikke, men jeg tipper det er EM som står bak sammen med gutteklubben grei. 

Om jeg må tippe noe videre, så tipper jeg at aksjen går ned et stykke i den perioden EM skal få ut cash for å betale skatt. Det er jo en god grunn i seg selv for å holde kursen oppe, samt få til veksten gjennom gamma squeezen. Er man ekstra heldig/uheldig alt ettersom hvordan man kikker på dette, så foregår nok det i forkant av hva man eventuelt gjør mot reguleringer for AV utvkling og testing, der FSD Beta ikke kan testes slik det gjør nå.  Om Tesla plutselig må følge normale normer og regler som de andre (AV utviklere), så vil ikke FSD Beta klare å bære seg selv. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Om jeg må tippe noe videre, så tipper jeg at aksjen går ned et stykke i den perioden EM skal få ut cash for å betale skatt. Det er jo en god grunn i seg selv for å holde kursen oppe, samt få til veksten gjennom gamma squeezen. Er man ekstra heldig/uheldig alt ettersom hvordan man kikker på dette, så foregår nok det i forkant av hva man eventuelt gjør mot reguleringer for AV utvkling og testing, der FSD Beta ikke kan testes slik det gjør nå.  Om Tesla plutselig må følge normale normer og regler som de andre (AV utviklere), så vil ikke FSD Beta klare å bære seg selv. 

OK, når er dette da? Jeg ber deg bare plukke en dato _etter_ at dette skjer. Snakker vi om 2 år, 5 år, eller 10 år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (26 minutter siden):

Mange vil nok være enig i at det er NOE som er litt rart her: (NB! tall fra desember 2020)

image.png.d1819e21e60df15994eba9ac051d1b7b.png

Likevel ett år etterpå er verdien tilsvarende og resultatene bedre enn ever. Det er gjerne rart, men det holder seg. Når VW nå inviterer inn musk på leder 'kurs', ja da er det noe i det..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kroketten skrev (11 minutter siden):

Ok, så lag noen kriterier du, da. Hvis ikke du kan tallfeste noe, så blir det jo bare prat.

Er det for kort med ett år? Eller vil du justere kursmålet?

Eller innser du, innerst inne, at dette egentlig ikke er en boble?

Det her gir jo ingen mening.
Dersom jeg hadde gitt deg oppgave i 2014 å si om Theranos var en boble, hva slags tidsfrister ville du gitt deg selv for å kunne svare?

image.png.5946d4e6dce5027d812e3fe5f46ef1f9.png

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Theranos var ikke en boble, det var svindel.

Det viser uansett at det er umulig å svare på når ei boble sprekker. Om det er overpriset eller svindel spiller da ingen rolle. Det er ingen regler for at ei "boble" må gå til 0. 

Det er altså mye bedre å diskutere hvorfor ei eventuell boble vil sprekke, fremfor å prøve å spå ei dato. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Det her gir jo ingen mening.
Dersom jeg hadde gitt deg oppgave i 2014 å si om Theranos var en boble, hva slags tidsfrister ville du gitt deg selv for å kunne svare?

image.png.5946d4e6dce5027d812e3fe5f46ef1f9.png

Enkelt. Denne kurven ligner litt på Teslas kurve. Tesla er nå på ca. samme punkt som Theranos var i 2014. Da burde boblen sprekke i løpet av 2-3 år. Som sagt, jeg bare slang ut noen kriterier. Dere kan fritt justere dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (4 minutter siden):

Det viser uansett at det er umulig å svare på når ei boble sprekker. Om det er overpriset eller svindel spiller da ingen rolle. Det er ingen regler for at ei "boble" må gå til 0. 

Det er altså mye bedre å diskutere hvorfor ei eventuell boble vil sprekke, fremfor å prøve å spå ei dato. 

Nei spør ikke etter noen dato heller jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...