Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjermer i nye biler


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (1 minutt siden):

Nei, det er egentlig ikke det... Funksjonen kan brukes via hendel, så det er i mitt syn helt unødvendig å bruke skjerm i fart for å justere hastighet. Hva er grunnen til å bruke skjermen? Jeg tipper han fiklet med innstillingene til viskeren, noe man bør gjøre når bilen står stille.  Hvis hendelen knekker eller ikke virker, eller vindusviskerne skrus av i 100kmt så begynner du ikke å fikle rundt for å fikse problemet, du setter på nødblink og kjører inn til siden. 

Så tipper jeg sjansen for å få bot, hvis du kjapt titter ned og trykker på en knapp på skjermen er nærmest ikke til stede, så sant du ikke skaper en ulykke fordi du gjør det. 

Det samme gjelder innplotting av GPS, det er nødvendig å skrive inn adresser, men livsfarlig å gjøre dette i fart. 

For å aktivere viskeren på Tesla 3, må du vel først trykke spylerknappen halvveis inn, så velge viskerhastighet på skjermen. Oss andre kan aktivere og endre på viskerinnstillinger uten å ta verken hendene av rattet eller synet av veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (1 minutt siden):

For å aktivere viskeren på Tesla 3, må du vel først trykke spylerknappen halvveis inn, så velge viskerhastighet på skjermen. Oss andre kan aktivere og endre på viskerinnstillinger uten å ta verken hendene av rattet eller synet av veien.

Ja, jeg skjønte det etterhvert, og la inn en edit på posten, beklager!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Baranladion said:

Nei, det er egentlig ikke det... Funksjonen kan brukes via hendel, så det er i mitt syn helt unødvendig å bruke skjerm i fart for å justere hastighet. Hva er grunnen til å bruke skjermen? Jeg tipper han fiklet med innstillingene til viskeren, noe man bør gjøre når bilen står stille.  Hvis hendelen knekker eller ikke virker, eller vindusviskerne skrus av i 100kmt så begynner du ikke å fikle rundt for å fikse problemet, du setter på nødblink og kjører inn til siden. 

Så tipper jeg sjansen for å få bot, hvis du kjapt titter ned og trykker på en knapp på skjermen er nærmest ikke til stede, så sant du ikke skaper en ulykke fordi du gjør det. 

Det samme gjelder innplotting av GPS, det er nødvendig å skrive inn adresser, men livsfarlig å gjøre dette i fart. 

Nå var dette et eksempel. Jeg vet Tesla har spak. Men la oss forestille oss at Citroën, eller Ford, eller Lada for dens saks skyld kommer med en ny bil hvor blinklys blir helautomatisk uten fysisk spak. Så viser det seg at det fungerer dårlig i f.eks. rundkjøringer eller avkjøringer til høyre i venstresvinger. Så må man plutselig inn på blinklysmenyen på skjermen for å overstyre. Men skjermen stod allerede på vindusviskermenyen så man må bla tilbake til hovedmenyen og så inn på blinklysmenyen.

Det er dette jeg er skeptisk til. Produsentene lager ting billigst mulig uten hensyn til ergonomi og brukervennlighet.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Nå var dette et eksempel. Jeg vet Tesla har spak. Men la oss forestille oss at Citroën, eller Ford, eller Lada for dens saks skyld kommer med en ny bil hvor blinklys blir helautomatisk uten fysisk spak. Så viser det seg at det fungerer dårlig i f.eks. rundkjøringer eller avkjøringer til høyre i venstresvinger. Så må man plutselig inn på blinklysmenyen på skjermen for å overstyre. Men skjermen stod allerede på vindusviskermenyen så man må bla tilbake til hovedmenyen og så inn på blinklysmenyen.

Det er dette jeg er skeptisk til. Produsentene lager ting billigst mulig uten hensyn til ergonomi og brukervennlighet.

Ja, helt enig med deg, slike funksjoner bør styres manuelt. 

I gitt tilfelle vil det fremdeles være dumt å begynne å fikle med dette mens bilen er i bevegelse. Nødlys på samt stoppe for å fikse den tryggeste løsningen, men jeg skjønner at det er vanskelig for alle å forholde seg til, når tingene i utgangspunktet må styres fra skjerm.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Å styre alle funksjoner fra en skjerm er ikke for meg, jeg antar at det er grunn til flere ulykker (acc + surring på skjerm) Å legge kritisk kjøreinformasjon så man må flytte blikket er utrolig lite hensiktsmessig.

Å få riktig informasjon på riktig måte og oppsett på knapper og spaker er en vanesak, og etter veldig mange BMWer er jeg glad i de. De har meget gode sikkerhetssystemer, bl.a sier de ifra om noe skjer på veien og jeg ikke følger med (IR kamera i kupe)

Det jeg liker er head up displayet, som er det beste man får idag. Gir god informasjon om trafikkflyt, musikk, kommunikasjon og har en veldig oversiktlig kartfunksjon som i real time viser hvor du skal kjøre.

Det er deilig med stor skjerm, men jeg tar heller 3 hensiktsmessige skjermer der jeg trenger de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...