Gå til innhold

Når arbeidsinntekt og offentlig støtte kommer likt ut. Hva blir motivasjon til arbeid?


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, mickey1928 said:

Ja, jeg regner med at jeg fikk dekket hele beløpet på grunn av at det etter all sannsynlighet var en kortvarig stønad. Jeg hadde jo lett tatt 18.000 utbetalt og null i bostøtte om det var et alternativ.

Ser helt klart den! Det jeg reagerer på er forskjellsbehandlingen på moren trådstarter bruker som eksempel og mødrene jeg har kjent som tilsynelatende har hatt så og si helt samme situasjon. 2-3 barn, ingen kjente eller familie å lene seg på.. Barn som går kledd i filler og kommunale boliger som er så dårlig vedlikeholdt, gamle og slitte at muggsopp og råte er regelen mer enn unntaket.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er dårlig å piske opp stemningen mellom folk på sosial, ufør og AAP og de i lavlønns Vikaryrker osv.

Det går feil vei i Norge, vi burde heller bedre stillingsvernet og lønning for de lavtlønnede føre å ta bidrag fra fattige barnefamilier som sliter med en inntekt.

 

Det har aldri vært verre og lengre tid nå på AAP, jeg kan ikke tenke meg unge eller gamle som utsetter seg for dette frivillig bare for å NAVe....

Det må være det værste økonomisk å gå igjennom med barn i Norge...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg synes det er dårlig å piske opp stemningen mellom folk på sosial, ufør og AAP og de i lavlønns Vikaryrker osv.

Det går feil vei i Norge, vi burde heller bedre stillingsvernet og lønning for de lavtlønnede føre å ta bidrag fra fattige barnefamilier som sliter med en inntekt.

Man er jo ikke fattig om man får utbetalt 55.000,- i måneden. Dette kan jeg ikke se som annet en ren løgn. Hvis det ikke er løgn blir forrige NAV skandale en miniputt i forhold.

Ellers helt enig med deg :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er dårlig å piske opp stemningen mellom folk på sosial, ufør og AAP og de i lavlønns Vikaryrker osv.

Det går feil vei i Norge, vi burde heller bedre stillingsvernet og lønning for de lavtlønnede føre å ta bidrag fra fattige barnefamilier som sliter med en inntekt. Det har aldri vært verre og lengre tid nå på AAP, jeg kan ikke tenke meg unge eller gamle som utsetter seg for dette frivillig bare for å NAVe.... Det må være det værste økonomisk å gå igjennom med barn i Norge...

Kjøper den. Dersom bedrifter og eierne ønsker lavere skatter og lavere sosiale kostnader er det bare å begynne å ansette. Om bedriftene og eierne tar seg bryet, er det mye arbeidskraft å hente.

Lenke til kommentar

Trådstarters påstander er renspikka løgn.

Alle kommuner har en absolutt grense på dekning av husleie. Og ikke engang Oslo er i nærheten av å dekke 27 000 i husleie.
Er husleia over denne grensa får du krav om å finne en billigere bolig.

Og at man har barn er ikke grunnlag for å få uføretrygd.

At det er lett å få ufør i Norge er en fantasi stortingspartiene bruker for å kvele velferdsordningen i landet. Det tar over 10 år i gjennomsnitt å få uføretrygd i Norge, og 5-6 av de tilbringes i fattigdom langt utenfor samfunnet. Deretter følger det flere år med utprøvinger som er designet for å gjøre deg sykere.
Er du ung ufør har du 17-18 000 i måneden netto, hvor brorparten går til husleie og strøm/varme. Man har ikke mulighet til å få bostøtte som ung ufør etter uførereformen i 2015.

Og husk, er man samboer/gift så får man straffereduksjon i trygda.

Endret av Dragen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Dragen skrev (1 time siden):

Trådstarters påstander er renspikka løgn.

Alle kommuner har en absolutt grense på dekning av husleie. Og ikke engang Oslo er i nærheten av å dekke 27 000 i husleie.
Er husleia over denne grensa får du krav om å finne en billigere bolig.

Og at man har barn er ikke grunnlag for å få uføretrygd.

At det er lett å få ufør i Norge er en fantasi stortingspartiene bruker for å kvele velferdsordningen i landet. Det tar over 10 år i gjennomsnitt å få uføretrygd i Norge, og 5-6 av de tilbringes i fattigdom langt utenfor samfunnet. Deretter følger det flere år med utprøvinger som er designet for å gjøre deg sykere.
Er du ung ufør har du 17-18 000 i måneden netto, hvor brorparten går til husleie og strøm/varme. Man har ikke mulighet til å få bostøtte som ung ufør etter uførereformen i 2015.

Og husk, er man samboer/gift så får man straffereduksjon i trygda.

Ikke på trygd men på sosialstønad. Derfor skiller mange samboere og barn seg kunstig, for å ikke tape 6000 i måneden...

Jeg kjenner til et par fedre som har flyttet ut pga disse drittsekk-reglene fra Høyre...

Får å spaaaare mer peenger...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg ser tråden utvikler seg i uheldig retning, ned delvis trolling og  sammenblanding av ulike tema. Skal gruble litt i kveld om tråden skal slettes eller hvordan rydde i den.

Hvorfor jeg skulle lyve om noe fatter jeg ikke. Jeg har ikke vært i samfunnstråden så mye og trodde det var mer kunnskap om tema generelt her.

Eksempelet jeg viser til er selvsagt ikke normalen, men likefullt helt ekte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, plankeby said:

Jeg ser tråden utvikler seg i uheldig retning, ned delvis trolling og  sammenblanding av ulike tema. Skal gruble litt i kveld om tråden skal slettes eller hvordan rydde i den.

Hvorfor jeg skulle lyve om noe fatter jeg ikke. Jeg har ikke vært i samfunnstråden så mye og trodde det var mer kunnskap om tema generelt her.

Eksempelet jeg viser til er selvsagt ikke normalen, men likefullt helt ekte.

 

Da er det beste å dokumentere påstandene så godt det lar seg gjøre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Da er det beste å dokumentere påstandene så godt det lar seg gjøre.

Ja. Må stenge tråden. Ber om det. Tror alle forstår at man ikke kan utfylle så mye, da familien vil bli identifisert og jeg vil bli satt i kritikkverdig posisjon i min jobb. Tema var overskrift. Synd man ikke kan belyse slikt og få en offentlig debatt. Det er allerede litt reaksjoner lokalt. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, plankeby said:

Ja. Må stenge tråden. Ber om det. Tror alle forstår at man ikke kan utfylle så mye, da familien vil bli identifisert og jeg vil bli satt i kritikkverdig posisjon i min jobb. Tema var overskrift. Synd man ikke kan belyse slikt og få en offentlig debatt. Det er allerede litt reaksjoner lokalt. 

Man trenger på ingen måte avsløre personalia for å bedre dokumentere "utbetalt 55.000 per måned". Det er nettopp ved å bidra til å belyse bedre hvordan det lar seg gjøre at du skaper en god offentlig debatt. Hvis du stenger tråden er det jo du som hindrer debatten og at man blir opplyst.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Ja. Må stenge tråden. Ber om det. Tror alle forstår at man ikke kan utfylle så mye, da familien vil bli identifisert og jeg vil bli satt i kritikkverdig posisjon i min jobb. Tema var overskrift. Synd man ikke kan belyse slikt og få en offentlig debatt. Det er allerede litt reaksjoner lokalt. 

 

plankeby skrev (2 timer siden):

Jeg ser tråden utvikler seg i uheldig retning, ned delvis trolling og  sammenblanding av ulike tema. Skal gruble litt i kveld om tråden skal slettes eller hvordan rydde i den.

Hvorfor jeg skulle lyve om noe fatter jeg ikke. Jeg har ikke vært i samfunnstråden så mye og trodde det var mer kunnskap om tema generelt her.

Eksempelet jeg viser til er selvsagt ikke normalen, men likefullt helt ekte.

 

Jeg håper du ikke reagerer på mine erfaringer av NAV systemet i Norge?

Det er ikke rart jeg reagerer når systemet forårsaker at barn av folk jeg kjenner ikke vokser opp med foreldrene sine? Dette er snakk om norske foreldre som ikke har jobb eller studerer yrkesfag.

Er vel lov å reagere på slikt?

 

Tittet litt på førsteinnlegget ditt? Om det er snakk om mormor å de 8 ungene, så er ikke det så rart med 50000, men jeg mener heller det er et annet skarpt svar på åpningsinnlegget ditt! I verdens rikeste land er det på tide å skru opp minstelønningene, det motiverer til arbeid.

NAVs satser er beregnet på å holde folk i livet til en verdig som mulig grad. Vikarbyråer og vaskefirma og hotellene bør ha samme forutsetning om de skal regne ut lønninger. Ellers trenger de hjelp av Staten og NAV til dette kanskje?

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragen skrev (2 timer siden):

Trådstarters påstander er renspikka løgn.

Alle kommuner har en absolutt grense på dekning av husleie. Og ikke engang Oslo er i nærheten av å dekke 27 000 i husleie.
Er husleia over denne grensa får du krav om å finne en billigere bolig.

Og at man har barn er ikke grunnlag for å få uføretrygd.

At det er lett å få ufør i Norge er en fantasi stortingspartiene bruker for å kvele velferdsordningen i landet. Det tar over 10 år i gjennomsnitt å få uføretrygd i Norge, og 5-6 av de tilbringes i fattigdom langt utenfor samfunnet. Deretter følger det flere år med utprøvinger som er designet for å gjøre deg sykere.
Er du ung ufør har du 17-18 000 i måneden netto, hvor brorparten går til husleie og strøm/varme. Man har ikke mulighet til å få bostøtte som ung ufør etter uførereformen i 2015.

Og husk, er man samboer/gift så får man straffereduksjon i trygda.

Jeg tror du må lese innlegget til TS en gang til. Han snakker ikke om uføretrygd, han snakker om det totale utbetalte beløpet en enslig kvinne med barn eller barnefamilie kan få utbetalt i et totalbeløp. Tenk feks mange unger og stort hus. Der får man dekket husleie, strøm, livsopphold, barnetrygd etc. Totalt sett kan dette bli svært mye til sammen. Det er ikke uvanlig at en kommune kan betale ut over 700 000 kr i året på en enkelt familie om de alle lever på stønader og har mange barn. Så kommer barnetrygden på toppen av dette. Da nærmer man seg millionen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Jeg ser tråden utvikler seg i uheldig retning, ned delvis trolling og  sammenblanding av ulike tema. Skal gruble litt i kveld om tråden skal slettes eller hvordan rydde i den.

Hvorfor jeg skulle lyve om noe fatter jeg ikke. Jeg har ikke vært i samfunnstråden så mye og trodde det var mer kunnskap om tema generelt her.

Eksempelet jeg viser til er selvsagt ikke normalen, men likefullt helt ekte.

Den eneste måten du kan få dette til å bli en seriøs debatt på er å begrunne påstanden din. Det er en ekstrem påstand du kommer med i førstepost, og da må den også begrunnes. Du kan komme med ganske mange detaljer rundt dette uten å kompromittere din eller vedkommende alenemors identitet. Enn så lenge så virker dette som oppspinn, og utifra regelverk skal ikke dette engang være mulig. Så om det er sant så er det en såpass stor sjeldenhet at premisset for tråden ("Når velferdssatsene via NAV langt overgår hva personen kan tjene i vanlig arbeidsliv, reduseres motivasjon til arbeid.") ikke lenger er til stede.

Du kommer med påstanden og har da bevisbyrden på din side. Fortell oss så mye som mulig om denne saken uten å kompromittere identiteter. For du kan definitivt fortelle mer enn at noen får utbetalt 55 000/måneden i trygt/stønad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt stø på stønader, men, barnetrygd for 6-8 barn ... la oss si 8, hvorav 2 er under 6 år.

6 x 1054 (ordinær barnetrygd)
2 x 1654 (småbarn barnetrygd)
1 x 1654 (tillegg ekstra barn, enslig forsørger)

Det skulle vel bli 11286,- i skattefri barnetrygd.

Anta uføretrygd på 350 000,- i året (det gis diverse tillegg til innvandrere som har bodd kort tid i Norge før de får uføre).
Det blir ca, 29 000,- per måned. Skatten er generelt lav, si 20%, så blir det netto 23 000,- da nærmer man seg 35 000,- per måned inkludert barnetrygden, i tillegg kommer diverse andre stønader man kan få.

Har man ankommet Norge i løpet av noen år tilbake, kan man vel få introduksjonsstønad, betalt for norskkurs, ha rett til bostøtte, og en rekke andre stønader etter integreringsloven?
Introduksjonsstønad er vel på ca. 17 000,- per måned nå, men vil reduseres ved uføretrygd, så man får ikke både i pose og sekk, bare nesten.

55 000,- netto per måned høres mye ut, det gjør også summen som er oppgitt til husleie. Jeg betviler dog ikke at det er mulig, men særlig vanlig er det nok ikke?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sånn ellers, så er det vel ikke bare Norge som har den slags problemer, noen husker kanskje fremdeles den syriske flyktningen som kom til Sverige .... med sine tre koner og seksten barn, og endte opp med å få bo i tre flotte nyinnkjøpte leiligheter i umiddelbar nærhet til Stockholm, til en total verdi av >14 mill.

https://www.dagensps.se/foretagare/opinion/man-med-tre-fruar-fick-tre-bostadsratter/

Lenke til kommentar
0laf skrev (34 minutter siden):

Ikke helt stø på stønader, men, barnetrygd for 6-8 barn ... la oss si 8, hvorav 2 er under 6 år.

6 x 1054 (ordinær barnetrygd)
2 x 1654 (småbarn barnetrygd)
1 x 1654 (tillegg ekstra barn, enslig forsørger)

Det skulle vel bli 11286,- i skattefri barnetrygd.

Får ikke tenåringsbarn ekstra mye barnetrygd? Norske kommuner har også forskjellig praktisering av barnetrygd og sosialstønad, der man regner det som inntekt mens andre ikke trekker ifra.

Her er et eksempel fra en kommune der familien får over 700 000 kr i året utbetalt.

Det er derimot ikke mange slike familier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, 0laf said:

Sånn ellers, så er det vel ikke bare Norge som har den slags problemer, noen husker kanskje fremdeles den syriske flyktningen som kom til Sverige .... med sine tre koner og seksten barn, og endte opp med å få bo i tre flotte nyinnkjøpte leiligheter i umiddelbar nærhet til Stockholm, til en total verdi av >14 mill.

https://www.dagensps.se/foretagare/opinion/man-med-tre-fruar-fick-tre-bostadsratter/

Det er jo dessverre slikt som skaper harme og rasisme blant vanlige folk. Ikke igoranse og lav utdannelse, men rett og slett stat og kommunes ekstreme forskjellsbehandling. Jeg har som nevnt tidligere i forumet en venn som nå sitter med flere leiligheter og om han skal skal selge et par av dem. Han og kone kom separat som asylsøkere fra et land i afrika for 20+ år siden og vet ikke helt hvilke leiligheter han skal selge. Han er redd for å bli sittende med for mange millioner på bok og dermed risikere uønsket skatt osv. Han har fått klar beskjed fra meg om å holde kjeft om det snakket når jeg er i nærheten. Han forteller også helt uberørt at han kom som "økonomisk flyktning" til Norge den gang. Han levede under enkle kår på landsbygda der nede (som barn, som voksen i byen og hadde jobb med fagskole utdannelse) men drar hjem hvert år for å "slappe av i landlige omgivelser" som han sier. Den offentlige norske skolen synes de var for dårlig så de har alltid betalt for egen skolegang til alle barna. Flott at Norge ga han og kona disse mulighetene men når nordmenn som har slitt hele livet ikke får samme muligheter er det vanskelig å ikke bli forbanna samtidig. Men jeg er forbanna på systemet som utfører denne diskrimineringen, ikke de som nyter godt av det. Jeg hadde sikkert gjort det samme om jeg kunne dra til et annet land som "økonomisk flyktning".

Quote

Får ikke tenåringsbarn ekstra mye barnetrygd?

Jeg har selv barn som nettopp har gått ut av tenårene. Kan ikke huske at vi har fått så mye "ekstra" barnetrygd?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 timer siden):

Det er dog kun en anekdote. Statistikken viser at innvandrere i større grad benytter seg av kontantstøtten.

Men det er en synkende trend, så det er positivt. Men jeg ser ingen grunn til å beholde ordningen. Det tilhører en svunnen tid. Min mor valgte å være hjemme med barna da vi var små, men selv da på midten av 80-tallet så var det ikke så vanlig. Kvinner var da veldig til stede i arbeidslivet og mange valgte å sende barn i barnehagen.
image.png.074b137a181c10ec040c8a9c05650e93.png
 

Synes ikke det var en veldig stor forskjell, jeg. Faktisk mindre enn hva jeg hadde trodd gitt at det er snakk om en gruppe mennesker som vil ha det vanskeligere for å få jobb og som kulturelt i større grad "lar damer gå hjemme". Det man kan se er at foreldre uten innvandringsbakgrunn i større grad bruker kontantstøtte til å utsette barnehagestart noe mens flere med bruker hele perioden. 

Hadde vært interessant å se en statestikk over hvor mange av de som går full periode på kontantstøtte hvis barn aldri starter i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Den eneste måten du kan få dette til å bli en seriøs debatt på er å begrunne påstanden din. Det er en ekstrem påstand du kommer med i førstepost, og da må den også begrunnes. Du kan komme med ganske mange detaljer rundt dette uten å kompromittere din eller vedkommende alenemors identitet. Enn så lenge så virker dette som oppspinn, og utifra regelverk skal ikke dette engang være mulig. Så om det er sant så er det en såpass stor sjeldenhet at premisset for tråden ("Når velferdssatsene via NAV langt overgår hva personen kan tjene i vanlig arbeidsliv, reduseres motivasjon til arbeid.") ikke lenger er til stede.

Du kommer med påstanden og har da bevisbyrden på din side. Fortell oss så mye som mulig om denne saken uten å kompromittere identiteter. For du kan definitivt fortelle mer enn at noen får utbetalt 55 000/måneden i trygt/stønad.

Utfordringen er at disse sakene nok merkes noe i nærmiljøene fra før. Da naboer (jeg er ikke i nabo området) også forundrer seg veldig. Det er en politikk på at flyktninger skal spres rundt i ulike inntektsområder. Kommunen kjøper opp noen store hus i høyere prisklasser. Det er ikke så mange boliger i markedet med over 6 soverom med mange ekstra fasiliteter. 

Altså man "får" et stort hus som ville ha kostet kr 20-25 tusen på markedet. Hva kommunen beregner i såkalt leie kan være annet en gjengs leie. En privatperson måtte betalt summen jeg viser til i ordinært leiemarked. Dette er i en by med over 60.000 innbyggere. 

Et stort hus krever også mye oppvarming. Det blir noen kr i måneden. Resten kan kalkulere med å legge i sammen du ulike satser. Det er mulig jeg var litt raus på totalen, da det ligger mellom 50-55 tusen totalt.

Det er bare å søke hva man får totalt som flyktning med mange barn som må gå på norskkurs.

Bolig, strøm, SFO (3 barn der) + +

Jeg gjentar for x gang, tema er når velferdsgoder overgår det man kan tjene med å jobbe.

Har forøvrig bedt om å stenge tråden. 

Slike saker skaper stor faglig splid hos oss som jobber med dette. Både signaleffekt og forventninger for høye standarder gir.

Uansett så låste tråden seg fast i eksempelet jeg viste til.

Generelt er det ikke ukjent at visse totalytelser overgår en lønnsinntekt.

Men tråden har sporet av på hva som er tema. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...