Gå til innhold

Når arbeidsinntekt og offentlig støtte kommer likt ut. Hva blir motivasjon til arbeid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Engangstønad og kontantstøtte er jo i snever tid, og jeg unner også innvandrerfamilie med dårlige norskunnskaper og far som kjører taxi eller jobber på gatekjøkken disse pengene.

Damer føder ikke barn hele livet, det er heller viktigere å skru ned barnehageprisene. Nettopp fordi det er VIKTIG at barn går i barnehave uavhengig av foreldrenes såre inntekt.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, mickey1928 said:

Tale for hva? At man kan gi mer i stønad basert på hvor mange barn du har? Er ikke det åpenbart? 

Du sier basert på "skjønn". Hvordan kan det ha seg at en ensilig mann får større andel i bostøtte enn en enslig mor med 2 barn? Er det ikke da noe galt med den skjønnsbaserte vurderingen?

Eller en gammel ufør og enslig kvinne som er dårlig til bens, får ennå mindre? Hvodan praktiserer man da "skjønn".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sampson skrev (5 minutter siden):

Nei - det har jeg heller ikke påstått. Hva du får utbetalt er vel utregnet av tidligere lønn og særlig de siste månedene, om du har en jobb som kan variere kan du ende opp som en jeg kjenner - får utbetalt mer enn han får tilbud om fra arbeidsgivere.

De regner gjennomsnitt av de 3 årene du tjente best i en 5 års periode. Om man tjente det dobbelte 2-3 måneder så vil ikke det få så stort utslag.

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (15 minutter siden):

Her hvor jeg bor (brl med mange barnefamilier og en del kommunale boliger) er det kun min familie som benytter kontantstøtte. Og det er kun fordi dama ønska å være lenger hjemme med minsten. Alle de med bakgrunn fra Afrika og Syria sender unga rett i bhg ved første anledning... 

Det er dog kun en anekdote. Statistikken viser at innvandrere i større grad benytter seg av kontantstøtten.

Men det er en synkende trend, så det er positivt. Men jeg ser ingen grunn til å beholde ordningen. Det tilhører en svunnen tid. Min mor valgte å være hjemme med barna da vi var små, men selv da på midten av 80-tallet så var det ikke så vanlig. Kvinner var da veldig til stede i arbeidslivet og mange valgte å sende barn i barnehagen.
image.png.074b137a181c10ec040c8a9c05650e93.png
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke utdype for mye, da det kan identifisere en familie, da det ikke er i Oslo o.l. Det konkrete eksempelet er ikke det viktigste.Det er et stort hus med flere bad og fasiliteter bl.a. 7 soverom.. Det inkluderer også SFO for noen barn. Man får SFO når man skal følge norskopplæring som voksen i Norge. Forøvrig må vi skille på ulike ytelser, mange trygdede har det ikke fett. Mange innvandrere har heller ikke høy bostsndard.

Du tenner bålet, men har ikke mer ved?

Useriøst flamebait.

*bump*

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes mange gode grunner til å gi ulik støtte. Men hva kan vi gjøre for å motivere bra til arbeid, når økonomisk frihet ikke lenger er noen grunn.

Vi lever på en ideologi om at alle ønsker å tjene sine penger med arbeid. Det stemmer nok ikke i 2021.

Som sagt, saklighet er viktig her. Mange vil ut i arbeid, men en viss andel syntes man har det koselig og bra uten jobb, da økonomi og livsstil er like bra eller bedre via NAV. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Du sier basert på "skjønn". Hvordan kan det ha seg at en ensilig mann får større andel i bostøtte enn en enslig mor med 2 barn? Er det ikke da noe galt med den skjønnsbaserte vurderingen?

Eller en gammel ufør og enslig kvinne som er dårlig til bens, får ennå mindre? Hvodan praktiserer man da "skjønn".

 

At en enslig mor med 2 barn som går på sosialstønad ikke får dekket mer enn 20-30 % av husleien stemmer rett og slett ikke. Med mindre hun hadde 80-90 tusen i husleie da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, mickey1928 said:

At en enslig mor med 2 barn som går på sosialstønad ikke får dekket mer enn 20-30 % av husleien stemmer rett og slett ikke. Med mindre hun hadde 80-90 tusen i husleie da...

Det er interessant at det ikke skulle stemme. Hun fikk 3000 av 8500,- dekket. Hun gikk ikke på sosialstønad når jeg kjente henne men AAP og søkte bostøtte utenom dette. Hun hadde også vært innom flere tilrettelagte arbeidstiltak.

En annen person var uføretrygdet, enslig og hadde ingen barn. Hun fikk dekket 800,- av 8500,- som bostøtte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så ifølge trådstarter så får hvert barn 5.1k ekstra hver måned? Stiller meg litt tvilende til dette, spesielt når kommunen visstnok fullstøtter en dyr leilighet, i samme utleie prisklasse som du finner i Oslo. Må rett og slett se et regnestykke før jeg kan tro på dette her. Denne tråden oppleves for meg mer som noen som prøver å polarisere med en fake historie, som er for god til å være sann (klassisk kjennetegn på propaganda).

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, shockorshot said:

Så ifølge trådstarter så får barna 5.1k ekstra hver måned? Stiller meg litt tvilende til dette, spesielt når kommunen visstnok fullstøtter en dyr leilighet, i samme utleie prisklasse som du finner i Oslo. Må rett og slett se et regnestykke før jeg kan tro på dette her. Denne tråden oppleves for meg mer som noen som prøver å polarisere med en fake historie, som er for god til å være sann (klassisk kjennetegn på propaganda).

Jeg håper virkelig det.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Det er interessant at det ikke skulle stemme. Hun fikk 3000 av 8500,- dekket. Hun gikk ikke på sosialstønad når jeg kjente henne men AAP og søkte bostøtte utenom dette. Hun hadde også vært innom flere tilrettelagte arbeidstiltak.

En annen person var uføretrygdet, enslig og hadde ingen barn. Hun fikk dekket 800,- av 8500,- som bostøtte.

Vi kan vel si det sånn at systemet hadde hatt godt av en forenkling, uansett. Hvilke skiller som gjelder mellom AAP, uføretrygd og sosialstønad har ikke jeg innsikt i. Men AAP og i alle fall uføretrygd er jo ment å være ordninger som potensielt skal vare over lengre tid.  Og så er det jo klart at AAP og uføretrygd utgjør jo større utbetalinger enn sosialstønaden gjør. Så i sum er det godt mulig at eksemplene du nevner kom bedre ut av det økonomisk enn det jeg gjorde. Jeg hadde vel 5000 til livsopphold per måned, men fikk dekket husleien og strømmen. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, mickey1928 said:

Vi kan vel si det sånn at systemet hadde hatt godt av en forenkling, uansett. Hvilke skiller som gjelder mellom AAP, uføretrygd og sosialstønad har ikke jeg innsikt i. Men AAP og i alle fall uføretrygd er jo ment å være ordninger som potensielt skal vare over lengre tid.  Og så er det jo klart at AAP og uføretrygd utgjør jo større utbetalinger enn sosialstønaden gjør. Så i sum er det godt mulig at eksemplene du nevner kom bedre ut av det økonomisk enn det jeg gjorde. Jeg hadde vel 5000 til livsopphold per måned, men fikk dekket husleien og strømmen. 

Personens uføretrygd gjorde at hun fikk utbetalt 18.000,- per måned. I tillegg altså 800,- i bostøtte. Hun bodde i en dårlig vedlikeholdt, gammel og slitt kommunal bolig (4-5 mil uttpå landet), hvor de økte leieprisen fra 8500 til 12500 innenfor samme kalenderår uten at bostøtten økte. Pga. alder og sykdom hadde hun også vesentlig mer av tannlege og legeutgifter som hun måtte dekke med uføretrygden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Personens uføretrygd gjorde at hun fikk utbetalt 18.000,- per måned. I tillegg altså 800,- i bostøtte. 

Ja, jeg regner med at jeg fikk dekket hele beløpet på grunn av at det etter all sannsynlighet var en kortvarig stønad. Jeg hadde jo lett tatt 18.000 utbetalt og null i bostøtte om det var et alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...