Gå til innhold

konen skal kjøpe seg inn, trenger hjelp!!


Anbefalte innlegg

Hei.

jeg er blitt gift med drømmedama og nå skal hun kjøpe seg inn i min bolig.

Planen er at hun skal kjøpe seg inn for 30% av en takst jeg nettopp har tatt, noe som tilsvarer akkurat halvparten av det jeg har i rest på mitt boliglån.

Dermed tar vi opp et nytt felles lån i samme sum som mitt eksiterende lån(får bedre rente på grunn av henne)

Men hun mener så at hun vil være med på at vi betaler alt likt av regninger lån etc. og at hun deretter vil ha krav på 50% av et eventuelt overskudd over den taksten jeg har tatt ved et eventuelt brudd.

Høres dette greit ut? blir jo kanskje litt feil av meg å gå med på 50% når hun kjøper seg inn for 30%. 

Men kjenner samtidig at jeg orker ikke noe styr rundt dette, da jeg merker at dette er et ømt tema for oss begge.

 

Håper på noen fornuftige svar og takker for all hjelpen på forhånd:)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hun lurer deg - etter det du skriver.

En jurist (rettshjelper)  eller en bankfunksjonær kan råde. Dette er peanuts for dem. Ikke gå for dette uten at både banken og juristen har fått uttale seg. Regnestykket er ikke i din favør. Ta gjerne en sniktur i banken uten henne og spør rett ut: er dette lurt for meg?

Ikke glem ektepakt/samboerkontrakt - spess når økonomiske forhold er litt skjeve.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Hun lurer deg, hun skal ha verdistigning lik eierandel. 

Kostnader knyttet til eiendom bør deles etter eierandel, om det er oppussing, kommunale avgifter eller annet. Likt som man gjør i sameier.

Bokostnader som strøm, vann, internett og annet bør deles 50/50. Som man gjør i et kollektiv f.eks.

 

Dersom hun betaler 50/50 på alt, så kan det argumenteres at hun bør få mer enn 30% i verdistigning fordi hun har bidratt likt.

Uansett så er jo dette om dere splitter opp senere. Dersom du tjener mer kan du jo si at det er et argument, at du da og skal bidra mer 😉

Lenke til kommentar
crazydevill skrev (3 timer siden):

Hei.

jeg er blitt gift med drømmedama og nå skal hun kjøpe seg inn i min bolig.

Planen er at hun skal kjøpe seg inn for 30% av en takst jeg nettopp har tatt, noe som tilsvarer akkurat halvparten av det jeg har i rest på mitt boliglån.

Dermed tar vi opp et nytt felles lån i samme sum som mitt eksiterende lån(får bedre rente på grunn av henne)

Men hun mener så at hun vil være med på at vi betaler alt likt av regninger lån etc. og at hun deretter vil ha krav på 50% av et eventuelt overskudd over den taksten jeg har tatt ved et eventuelt brudd.

Høres dette greit ut? blir jo kanskje litt feil av meg å gå med på 50% når hun kjøper seg inn for 30%. 

Men kjenner samtidig at jeg orker ikke noe styr rundt dette, da jeg merker at dette er et ømt tema for oss begge.

 

Håper på noen fornuftige svar og takker for all hjelpen på forhånd:)

 

Det høres greit ut. 

Du beholder de 40% som ikke er belånt men du får ikke noe utvikling av de pengene. Men noe må man gi for å være i ett forhold. Og dette har egentlig bare stor betydning om forholdt blir veldig langvarig eller det kommer en kraftig prisøkning på boligmarkedet.

 Du kunne eventuelt avtalt at hun betaler 30% ved å bli med 50% på lånet og at hun overtar de siste 20% ved at hun undertegner et gjeldsbrev til deg som sier at hun skylder tilsvarende sum som 20% av husets verdi. (Da får hun risiko ved fall i boligprisene også.)

Hvis man eier noe sammen og man bruker det sammen så er det stor fordel å kunne dele kostnadene likt.

Jg går utifra at dere har tenkt til å dele normalt vedlikehold likt? 

Hvis man skal ha ett annet eierforhold en 50/50 så må man for alt vedlikehold avtale om dette er en påkostning som skal deles etter eierandel. Eller en vanlig bokostnad som dere skal dele 50/50. 

Og er det vedlikehold eller påkostning og f.eks fikse ett bad for 100 000? 

Er dette kanskje både vedlikehold og påkostning?

 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (11 timer siden):

Det høres greit ut. 

Du beholder de 40% som ikke er belånt men du får ikke noe utvikling av de pengene. Men noe må man gi for å være i ett forhold. Og dette har egentlig bare stor betydning om forholdt blir veldig langvarig eller det kommer en kraftig prisøkning på boligmarkedet.

 Du kunne eventuelt avtalt at hun betaler 30% ved å bli med 50% på lånet og at hun overtar de siste 20% ved at hun undertegner et gjeldsbrev til deg som sier at hun skylder tilsvarende sum som 20% av husets verdi. (Da får hun risiko ved fall i boligprisene også.)

Hvis man eier noe sammen og man bruker det sammen så er det stor fordel å kunne dele kostnadene likt.

Jg går utifra at dere har tenkt til å dele normalt vedlikehold likt? 

Hvis man skal ha ett annet eierforhold en 50/50 så må man for alt vedlikehold avtale om dette er en påkostning som skal deles etter eierandel. Eller en vanlig bokostnad som dere skal dele 50/50. 

Og er det vedlikehold eller påkostning og f.eks fikse ett bad for 100 000? 

Er dette kanskje både vedlikehold og påkostning?

 

Det vil være vedlikehold og påkostning ja. At vi deler alt av regninger med huset. Men det skal også sies at jeg har 3 barn fra et tidligere forhold som jeg har sagt at hun i så fall også får være med å betale likt med mat og klær til. dette føler jeg kompenserer en del for skeivheten hun får på 20% høres dette greier ut når dette er sagt?

Lenke til kommentar

Det vil være vedlikehold og påkostning ja. At vi deler alt av regninger med huset. Men det skal også sies at jeg har 3 barn fra et tidligere forhold som jeg har sagt at hun i så fall også får være med å betale likt med mat og klær til. dette føler jeg kompenserer en del for skeivheten hun får på 20% høres dette greier ut når dette er sagt?

Lenke til kommentar
18 hours ago, crazydevill said:

Hei.

jeg er blitt gift med drømmedama og nå skal hun kjøpe seg inn i min bolig.

Planen er at hun skal kjøpe seg inn for 30% av en takst jeg nettopp har tatt, noe som tilsvarer akkurat halvparten av det jeg har i rest på mitt boliglån.

Dermed tar vi opp et nytt felles lån i samme sum som mitt eksiterende lån(får bedre rente på grunn av henne)

Men hun mener så at hun vil være med på at vi betaler alt likt av regninger lån etc. og at hun deretter vil ha krav på 50% av et eventuelt overskudd over den taksten jeg har tatt ved et eventuelt brudd.

Høres dette greit ut? blir jo kanskje litt feil av meg å gå med på 50% når hun kjøper seg inn for 30%. 

Men kjenner samtidig at jeg orker ikke noe styr rundt dette, da jeg merker at dette er et ømt tema for oss begge.

 

Håper på noen fornuftige svar og takker for all hjelpen på forhånd:)

 

Det er mulig jeg er litt treig her, eller ikke skjønner teksten din.

La oss si at eiendommen er verdt 100. Du har et lån på 60, EK er 40.

Hun overfører 30 til deg (50% av ditt lån). Etter dette eier hun 30% av eiendommen.  Du eier 70%.

Du har verdier etter salget; eiendom 10 (Din andel av eiendommen 70 minus gjeld 60) + kontanter kr 30, sum kr 40. Nøyaktig det du hadde før du solgte. Makes sense, du solgte til markedsverdi.

Deretter refinansierer dere, og tar opp et lån på 60, hvorav hun hefter for 30 (50% av lånet). 

Har ikke hun da totalt betalt 60; 30 i kontanter til deg, og 30 ved å overta deler av lånet?

I så fall eier vel hun 60% av eiendommen, ikke 30%?

I så fall eier du 40% av eiendommen, og har følgende verdier: Andel eiendom 40 minus andel gjeld 30 + kontanter 30 = 40. Nøyaktig det samme som du hadde før, som er rimelig siden du har solgt til markedsverdi.

Eier ikke hun 60% av eiendommen, og du eier 40% (+at du har fått 30 i kontanter fra henne)?

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (10 minutter siden):

Det er mulig jeg er litt treig her, eller ikke skjønner teksten din.

La oss si at eiendommen er verdt 100. Du har et lån på 60, EK er 40.

Hun overfører 30 til deg (50% av ditt lån). Etter dette eier hun 30% av eiendommen.  Du eier 70%.

Du har verdier etter salget; eiendom 10 (Din andel av eiendommen 70 minus gjeld 60) + kontanter kr 30, sum kr 40. Nøyaktig det du hadde før du solgte. Makes sense, du solgte til markedsverdi.

Deretter refinansierer dere, og tar opp et lån på 60, hvorav hun hefter for 30 (50% av lånet). 

Har ikke hun da totalt betalt 60; 30 i kontanter til deg, og 30 ved å overta deler av lånet?

I så fall eier vel hun 60% av eiendommen, ikke 30%?

I så fall eier du 40% av eiendommen, og har følgende verdier: Andel eiendom 40 minus andel gjeld 30 + kontanter 30 = 40. Nøyaktig det samme som du hadde før, som er rimelig siden du har solgt til markedsverdi.

Eier ikke hun 60% av eiendommen, og du eier 40% (+at du har fått 30 i kontanter fra henne)?

Du misforstår. Hun skal kjøpe seg inn med 30%. Halvparten av resterende lån på boligen tilsvarer 30% av verdien. Hun kommer til å eie 30%.

Hun skal ikke først kjøpe 30% og så betale halvparten av resterende lån. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, RRhoads said:

Du misforstår. Hun skal kjøpe seg inn med 30%. Halvparten av resterende lån på boligen tilsvarer 30% av verdien. Hun kommer til å eie 30%.

Hun skal ikke først kjøpe 30% og så betale halvparten av resterende lån. 

Da er jeg med. Dersom det er forutsetningene blir hun bare eier av 30% av eiendommen.

Men da skal også han betale 70% av alle utgiftene knyttet til eiendommen (vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring etc etc).

Lenke til kommentar
19 hours ago, crazydevill said:

Planen er at hun skal kjøpe seg inn for 30% av en takst jeg nettopp har tatt, noe som tilsvarer akkurat halvparten av det jeg har i rest på mitt boliglån.

Javel? Så dere er 3 stykker som skal eie da? ;)

Vel om hun kjøper seg inn for 30, så får 30 når boligen engang selges. Kjøper hun halvparten får hun halvparten. Du må ikke la deg lure. Forhold, samboerskap og ekteskap har en tendens til å ta slutt for minst halvparten av oss. Tenk på at avtalen skal faktisk gå begge veier.  Takst er rettesnoren. Hva du har i lån, hva du betalte er ikke viktig. Taksten idag er viktig. Så får hun bestemme ønsker hun å eie 3/10 av boligen og få 3/10 av evt. gevinst ved salg evt. hefte for 3/10 av lån om boligen selges med tap, eller skal hun grave dypere og eie halvparten og få halvparten om boligen selges med gevinst. 

Hvorfor mener hun at hun skal ha rabatt? Ingen får slike rabatter. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
4 hours ago, crazydevill said:

Det vil være vedlikehold og påkostning ja. At vi deler alt av regninger med huset. Men det skal også sies at jeg har 3 barn fra et tidligere forhold som jeg har sagt at hun i så fall også får være med å betale likt med mat og klær til. dette føler jeg kompenserer en del for skeivheten hun får på 20% høres dette greier ut når dette er sagt?

Hold barna utenfor. Du dekker dine barns utgifter. Hun betaler markedspris. Da er det ingenting å krangle om og dere deler likt ved salg og gevinst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
crazydevill skrev (På 2021-9-9 den 10.43):

Det vil være vedlikehold og påkostning ja. At vi deler alt av regninger med huset. Men det skal også sies at jeg har 3 barn fra et tidligere forhold som jeg har sagt at hun i så fall også får være med å betale likt med mat og klær til. dette føler jeg kompenserer en del for skeivheten hun får på 20% høres dette greier ut når dette er sagt?

Umulig (og frekt av deg å forsøke) å holde styr på en spesiell % eierandel for din del av boligen når hun skal betale for dine barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...