Gå til innhold

Venstresidens overdrevne tro på seg selv. (dobbeltmoral, hybris?)


Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Nei eg viser at høgresiden, i milliontall sitter på kne og lager kult lyder rundt ein politisk skikkelse, ein president, som er så blåst i hue at han foreslår å injisere desinfeksjonsmiddel. "Eit lite knippe mennesker".. Det er ikkje reint få som stemte på Trump i 2020, til tross for hans nær uendelige politiske "krumspring" i dei 4 årene han satt. Bla. a 2 riksretter. Og ein komplett udugelig pandemi respons. Der folk her på forumet hoppet i forsvar av idiotien. Du blant annet. "Realister" HAH!

Du finner ikkje det på venstresiden, uavhengig av dine følelser.

Og du klarer fremdeles ikke å løsrive deg fra USA, selv om det aldri var temaet her. Ganske sprøtt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (På 3.9.2021 den 15.15):

Tanker? 🙂

Det er så mye søppel i norsk top politikk. 

KRF - moralpolitiet (Ropstad) leier bort leilighet i Lillestrøm, mens han registrerer seg selv (kona, barn?) på gutterommet med foreldre og snylter på skattebetalere for å få fri bolig i Oslo. Ordningen som er tiltenkt for folk som pendler, ikkje som leier bort sin leilighet i nærheten. Venstre - same shit. Når ein sitter på 800k-1+ mill i lønn så har ein råa til å leie bolig uten at det skal gå på skattekroner. Studenter eller nyutdanna sykepleiere med 400k i lønn er nødt til å leie selv, mens "eliten" må få ting ta skattebetalere? 
Eller Bondevik som ble sponset av Muslimsk organisasjon. Han gledelig tar imot penger (selv om han liksom mener det er andre verdier som bør styre oss) men benekter sanheita kor pengene kommer fra.
Same med han muslimske fyr fra Høyre som får penger fra same organisasjon. 

FRP - same shit. Etter han fyren tilbydde 1000kr til ein mindreårig jente for å ta av hijab. Fy faen kor usmakelig. Kvitt, rik fyr utnytter sin maktposisjon i samfunnet og tilbyr penger til "fattig flyktning" for å bryte med religion og overbevisninger. Ser at han mener hun "selger seg" for så billig som 1000kr også. 
Det er ikkje ulovlig. Det er heller ikkje ulovlig å betale ein unge fra Afrika for at h*n skal late å være ape. Men det er ekstremt usmakelig og nedverdig. Same med hijab. 

Fleire FRP/Høyre ble tatt for å fake rekninger det siste tia. 

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (3 minutter siden):

Og du klarer fremdeles ikke å løsrive deg fra USA, selv om det aldri var temaet her. Ganske sprøtt

Og du forstår ikkje at når ein snakker om høgre og venstresiden, må ein naturligvis ta med USA då det politiske landskapet, spesielt på høgresiden er gjennomsyret av Amerikansk idioti. 

Om du er interessert i å spesifisere, nåke du ikkje virker å være, då du brukte "høgresiden" og "venstresiden" som omfattende begreper, må du gjerne gjere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Og du forstår ikkje at når ein snakker om høgre og venstresiden, må ein naturligvis ta med USA då det politiske landskapet, spesielt på høgresiden er gjennomsyret av Amerikansk idioti. 

Om du er interessert i å spesifisere, nåke du ikkje virker å være, då du brukte "høgresiden" og "venstresiden" som omfattende begreper, må du gjerne gjere det.

Nei det må man ikke. Trådstarter snakker om Norge. Temaet er dermed Norge.
Skal jeg dra frem sosialisme i Venezuela hver gang det snakkes om partiet Rødt? Det er rett og slett bare barnslig og en patetisk måte å vri diskusjonen til noe urelatert hvor man har en sterkere sak.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
scuderia skrev (25 minutter siden):

Det var nettopp masse innvandringen fra Europa som gjorde at disse menneskene stadig måtte ta nye land fra de innfødte.

Nei det var ein kolonimakt, som hadde som formål å karre til seg områder. Legge eigerskap på land, der dei innfødte såg land meir som "jaktrett og jaktmarker". Tvinge sin kultur på dei innfødte. Dette er ikkje sammenlignbart med dagens innvandringspolitikk. Derav mitt poeng i å skille mellom kolonisering og innvandring.

Ellers har du null hold i din påstand. Du har ingen hold i når du påstår at "masse innvandringen" fra Europa var årsaken til at nye land i Nord Amerika måtte tas. Det var ikkje pga plassmangel, pga masseinnvandring at kolonimaktene røvet til seg land.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (15 minutter siden):

Nei det må man ikke. Trådstarter snakker om Norge. Temaet er dermed Norge.
Skal jeg dra frem sosialisme i Venezuela hver gang det snakkes om partiet Rødt? Det er rett og slett bare barnslig og en patetisk måte å vri diskusjonen til noe urelatert hvor man har en sterkere sak.

Temaet er ein særdeles vag høgre vs venstre diskusjon, der overrekkende ord blir brukt for å prøve å finne eit spøkelse av eit poeng. 

 "Venstresiden er emosjonelle", "Høgresiden er realister".

Om du er interessert i å spesifisere, må du gjerne gjere det. Det har du eller trådstarter til gode å gjere.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (14 timer siden):

Så lenge vi kan være enige om at (aggressiv) agitasjon og polemikk også finner sted på venstresiden, så ser jeg ikke hvordan konkrete eksempler har noen betydning. Sporer bare av diskusjonen. 🙂

Mengde er faktisk ekstremt relevant, og derfor lurer jeg på omfanget, eksempler på slike saker slik at jeg kan forstå problemer bedre.

Jeg ønsker genuint å forstå følelsene som skaper disse ideene om at det er to lignende sider som kjemper mot hverandre i en polarisert verden, hvor venstresiden angivelig tror den er bedre enn FrP og partiet til høyre for dem, uten grunn.

Partiene fra og med Rødt til og med Høyre faller innenfor rammene av hva jeg vil karakterisere som normal debatt om samfunnet i god tro, som det finnes stadig flere parter i Europa som ikke evner å forholde seg til, og de pleier å være konservative.

...

Det finnes ingen parti i Norge, EU eller USA som er så virkelighetsfjerne som FrP, Demokratene, Conservative Party (UK), UKIP (UK), Republikanerene (USA), Sverigedemokraterna (SE), når det kommer til samfunnsforståelse.

Og når det kommer til politiske bevegelser, så er BLM svært godt begrunnet med et vell av dokumentasjon som beskriver systemisk rasisme, som vi finner speilbilder på i nordiske land hver gang vi tør å foreta en undersøkelse. https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/opinions/systemic-racism-police-evidence-criminal-justice-system/#DrugWar

Woke-isme er det eneste konkrete eksempler jeg har sett, altså, et ord som beskriver det å faktisk ha satt seg inn i samfunnsvitenskap angående diskriminering;

Sitat

Woke (/woʊk/ wohk) is a term, originating in the United States, that originally referred to awareness about racial prejudice and discrimination. It subsequently came to encompass an awareness of other issues of social inequality, for instance, regarding gender and sexual orientation.

...men jeg har aldri sett noen bruke ordet Woke utenom konservative som er sinte på ideen og enkeltindivider, og har et forkvaklet syn på hva ordet faktisk betyr inspirert av diverse alt-right kilder -- uten at de faktisk har noen motdebattanter som noen gang har brukt ordet Woke.

Pluss stråmannen Critical Race Theory.

https://www.brookings.edu/blog/fixgov/2021/07/02/why-are-states-banning-critical-race-theory/

...

Det finnes ikke problemer med venstreterror som faktisk springer ut fra venstresidens idealer i noen organisert kapasitet.

...

Så ja.

Eksempler hadde vært å foretrekke, for uten eksempler så fremstår tråden som en whataboutisme-stråmann konstruert for å rette kritikk mot udefinerte standpunkter som ikke er redegjort for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
aomt skrev (6 timer siden):

Det er så mye søppel i norsk top politikk. 

Fleire FRP/Høyre ble tatt for å fake rekninger det siste tia. 

Enig. AP, SV, Rødt og MdG er det første jeg tenker på når jeg hører søppel.

AP: Tiltalt for grovt bedrageri.

https://www.nrk.no/rogaland/hege-haukeland-liadal-_ap_-tiltalt-for-grovt-bedrageri-1.15435558

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
aomt skrev (6 timer siden):

Det er så mye søppel i norsk top politikk. 

KRF - moralpolitiet (Ropstad) leier bort leilighet i Lillestrøm, mens han registrerer seg selv (kona, barn?) på gutterommet med foreldre og snylter på skattebetalere for å få fri bolig i Oslo. Ordningen som er tiltenkt for folk som pendler, ikkje som leier bort sin leilighet i nærheten. Venstre - same shit. Når ein sitter på 800k-1+ mill i lønn så har ein råa til å leie bolig uten at det skal gå på skattekroner. Studenter eller nyutdanna sykepleiere med 400k i lønn er nødt til å leie selv, mens "eliten" må få ting ta skattebetalere? 
 

Isj da. Er visst flere som driver med dette.

AP: Hadde leilighet i Oslo – fikk pendlerbolig fra Stortinget https://www.vg.no/i/8Q5yq2

 

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (17 timer siden):

Det er ingen som ønsker seg ein uansvarlig innvandringspolitikk i Norge. Dvs ta imot ein større mengde mennesker enn det samfunnet klarer å handtere uten større problemer.

Vel, dette er relativt..

Venstre, Ap og MDG ønsker en innvandringspolitikk som FRP mener er uansvarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg..? Og hva konkret har de sagt som ingen andre har sagt bedre, og i en bedre kontekst, og med faktisk bedre forståelse av eventuelle problemer og med faktisk hensyn til størrelsesorden og en forståelse av problemet som gjør at man kan forstå at de har en fornuftsmessig prioritering av dette problemet i forhold til andre større eller mindre problemer..?

...partiet er som en papegøye som har lært seg et par ord som eierene liker,.

Det er en grunn til at FrP er partiet for trygdede https://www.aftenposten.no/norge/i/16Ppq/frp-har-flest-trygdede-velgere 
lavt utdannede https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/valg-2021/hvem-stemmer-pa-frp.html
lykkejegere og (republikansk-affilierte) amerikavenner som tror at Trump -- en av USA sine dårligste politikere noensinne, uten noen som helst forsvar bortsett fra at latskapen og inkompetansen hans hindret han i å gjøre større skade -- var et fornuftig valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til ditt opprinnelige utsagn, så er det flere prosenter av befolkningen som stemmer FrP. Påstanden "Ingen bryr seg om hva FrP mener om seriøse spørsmål" er altså opplagt feil.

Babblingen din i etterkant av dette har jeg ikke tenk til å respondere på. Bevare meg vel, om noen har en overdreven tro på seg selv og et enormt hybris når det kommer til politikk, så er det nettopp deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (På 3.9.2021 den 15.15):

Sosialister liker ofte, særlig på sosiale medier, å snakke om moderate FrP-eres ansvar overfor stemmer i partiet de mener er ytterliggående. Det hevdes ofte at de har en retorikk som er "splittende og polariserende", og at det er moderate FrP-eres ansvar å hjelpe til med å gå i rette med dem. De kan ikke bare stilltiende sitte å se på, hevdes det. De har et ansvar, og tar de ikke det, så er de passivt med på å sette ulike grupper i samfunnet opp mot hverandre og at debattklimaet ødelegges.

Jeg er sosialdemokrat, men vil nok av mange kategoriseres som "sosialist", siden jeg er til venstre for SV. Uansett, jeg er forsåvidt enig i denne kritikken mot Frp, men det er ikke noe jeg gidder å bruke tid på. Generelt gidder jeg ikke bruke noe tid på Frp, siden jeg finner det vanskelig å ta partiet seriøst.

fivebigcities skrev (På 3.9.2021 den 15.15):

Men hvilket ansvar har de selv overfor sine egne agitatorer og krigshissere? Og hvordan ville de ha reagert om noen, f.eks. noen andre eller de samme moderate FrP-erne, ba dem bidra til å roe dem? Er troen på egen ufeilbarlighet så sterk at de ikke evner å se sine egne svakheter eller går de rundt og innerst inne tenker at målet helliger middelet? Er ikke sannheten at de egentlig setter pris på ufordragelighet, så lenge den drar i deres retning?

Tanker? 🙂

 

Jeg synes dette er en betimelig kritikk av venstresiden i Norge og Vesten generelt. Trådstarter har dessverre helt rett i at det er mye dobbeltmoral. Jeg er litt usikker på hva som menes med krigshissere her, men aggressiv vold er uakseptabelt, enten det gjelder mot politiske motstandere, eller mot andre land. Jeg vet ikke om dette noen gang har vært noe bedre, men man må håpe på en bedre tid, hvor folk forstår at vold avler vold. Dessverre er det en del på venstresida som er mer hooligans enn medmenneskelig bevisst, noe som er tilfellet på begge fløyer. Stammementaliteten får sette dagsorden over sunn fornuft.

Til slutt vil jeg påpeke at når det kommer til voldelige demonstranter o.l. så er det disse som får all medieplassen, etter en demonstrasjon, selv om de har utgjort mindre enn 0,1% av demonstrantene. Slik sett får vi nok et verre bilde av demonstrasjoner enn det som er realiteten. Dels er det i medienes interesse å selge aviser ved å gjøre en fjær til fem høns og dels er det i eiernes interesse å sverte "bermen" som truer deres kapitalmakt.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder abort så liker venstresiden å sie: 'my body, my choice' - når det gjelder vaksiner så sier høyre-siden 'my body, my choice'.

Det eneste de og vi kan bli enig om; er at det ikke bare er 'my body, my choice' - det kommer ann på hva som diskuteres, hehe..

Det er mye dobbelt-moral på begge sider av politikken, og i samfunnet ellers.. 😛

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (2 timer siden):

Til ditt opprinnelige utsagn, så er det flere prosenter av befolkningen som stemmer FrP. Påstanden "Ingen bryr seg om hva FrP mener om seriøse spørsmål" er altså opplagt feil.

Babblingen din i etterkant av dette har jeg ikke tenk til å respondere på. Bevare meg vel, om noen har en overdreven tro på seg selv og et enormt hybris når det kommer til politikk, så er det nettopp deg.

Ingen seriøse samfunnsdebatanter da.

...

Du hører ikke på flatjordere om astronomi.

Kreasjonister om biologi.

Holocaustbenektere om historie.

Trump-supportere om Amerika.

Klimanektere om bærekraftig utvikling.

...FrP er norsk politikk sitt svar på slikt.

...

Du finner leger som tror på flat jord. Ingeniører som tror at 9/11 var en konspirasjon. Fysikere som er kreasjonister. Vaksinemotstandere som er sykepleiere. 

Og så har du en del folk som stemmer på FrP, som burde visst bedre. Men det er enda flere som samfunnet har sviktet som stemmer på dem.

...og det er ikke noe hubris, det å være aktiv for å hjelpe folk i kreasjonisttråden, holocaustbenektelse-tråder, vaksinemotstand-tråder, 9/11-tråder, klima-tråder og tråder om og av Alt-Right og Trump og FrP og rase og asyl -- det er bare det at det er så ekstremt mye tull folk tror på, som så ekstremt åpenbart er useriøst sprøyt, og som egentlig er lett å legge fra seg.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (2 timer siden):

Til ditt opprinnelige utsagn, så er det flere prosenter av befolkningen som stemmer FrP. Påstanden "Ingen bryr seg om hva FrP mener om seriøse spørsmål" er altså opplagt feil.

Babblingen din i etterkant av dette har jeg ikke tenk til å respondere på. Bevare meg vel, om noen har en overdreven tro på seg selv og et enormt hybris når det kommer til politikk, så er det nettopp deg.

Dunning-Kruger på steroider.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Det å høre på fagfolk og flertallet av eksperter i sine fagfelt er dunning kruger..?

Det er nok motsatt.
FrP er Dunning-Kruger satt i system.

---

Ellers setter jeg ekstremt lite pris på det unødvendige personfokuset i de siste par postene.
Forklar dog gjerne hvordan dere kommer til konklusjonen, sånn bortsett fra følelser.
I hvilke fagfelt er det FrP har støtte fra profesjonelle / forskning FRA FAGFELTET..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...