Gå til innhold

Hvorfor er det så lav takhøyde for islamkritikk?


Anbefalte innlegg

4 hours ago, plankeby said:

Tråden her handler ikke om andre problemer man har 😁

Ikke stort problem, man har egen engangsgrill og eller spør om muslimen tar med seg en kjele selv, diskré til selskapet. Har du hatt mange bursdager med barn, kjenner du dette. Grillmat, egen engangsgrill til Halal. Annen mat egen kjele som aldri har vært brukt til ikke Halal. 

Selvsagt er ikke dette krise for alle muslimer, men bedre å spørre og si man er bevisst på dette, enn at barna ikke får gå i bursdag til ikke muslimer. 

Dessuten er ikke problem mitt ord her, men jeg syntes dette er tullete. Slike tolkninger burde man se på for å tilpasse seg et flerkulturelt og flerfoldige samfunn, begge veier.

Det er mulig jeg husker feil her

er lenge siden jeg leste om dette i Koreanen så det kan hende jeg skriver noe feil eller forveklser noe

Det det går ut på er respekt for en gjest eller vise respekt ovenfor en vert, husker ikke helt.

Dersom du er gjest i ett annet hus som muslim er det ventet at du skal vise verten respekt og følge skikken som er praktisert der.

Dersom en fremmed er gjest til deg er det ventet at du skal vise den fremmede respekt og tilby gjestfrihet

så dersom en insiterer på halalmat ovenfor en vert, så kan man i teorien tråkke på vertens gjestfrihet

dersom man er vert som muslim så gir dette mer rom for å praktisere egne skikker men at man likevel må respektere gjesten dersom gjesten vil velge noe annet.

Kompromissset for å ikke bryte dette dersom du er gjest

er å forsyne seg av det som ikke er forbudt dersom en er gjest

Altså å takke høflig takke ja selv om det ikke serveres halalmat men å spise eller drikke det som er tilatt

Verten har jo ikke insitert på at man skal spise eller drikke alt

det gjør de færreste når man inviterer til burdag eller fest

det er dessuten uhøflig å tvinge noen til å spise eller drikke selv om en er en vert

og det serveres neppe kun kjøtt kanskje untatt i ett grillparty men da kan man jo velge å ikke spise

og kanskje bare drikke vannet eller brusen for å vise at man værtfall er takknemlig ovenfor verten.

Egne kjeler og panner til halalmat tror jeg er ett snev av overtro

Dersom man vasker dette i kokende vann eller alternativt spritbad og skyller med vann etterpå så finnes det ikke spor av ikke halal mat etterpå

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Aiven skrev (14 timer siden):

Du dikter opp problemer som du dikter opp kilder mao. Bra stil.

Jeg liker å være min egen kilde.
Det jeg lager selv, det bruker jeg og det jeg opplever selv det formidler jeg. Ytringsfrihet.
Dessuten tror jeg ikke utvalget av svinekjøtt er blitt bedre etter at jeg flytta, siden det er en svinespiser mindre der.

En av mine venneparr flytta fra området fordi deres to barn ellers ville havnet i barnehage og på en skole nesten uten norske/norsk.
De solgte huset med tap. En observasjon.
Et annet par solgte leilighet og flyttet til en annen kommune av samme grunn. Bomiljø og skolemiljø som ikke falt i smak.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 timer siden):

Jeg er litt frustrert over mange muslimer i Norge. Haram og Halal dominerer så veldig mye.

Hva er egentlig problemet med å spise Halal kjøtt fra en grill det har vært ikke hakalkjøtt tidligere. Eller fra en kjele eller gryte der det tidligere har vært ikke Halal kjøtt. Dette selv om det aldri har vært svin i bilde og alt er renset og vaskes grundig.

Overtro kaller jeg det. Det er det som er utfordring med religion. Ingen krav om å begrunne eller dokumentere noe. Hva er forskjell på deler av religion og såkalt trolldom og magi.

At det har levd noen som har gjort noe det er greit. Men den sprø dyrkingen og ritualer.... 

De fleste muslimer jeg kjenner er dette ærlig talt ikke noe problem for. Får de servert svin så takker de fleste jeg kjenner ja av høflighet, eller sier "det er ikke så farlig". Har til gode å oppleve det motsatte.

Lenke til kommentar
Dart skrev (4 timer siden):

Jeg liker å være min egen kilde.
Det jeg lager selv, det bruker jeg og det jeg opplever selv det formidler jeg. Ytringsfrihet.
Dessuten tror jeg ikke utvalget av svinekjøtt er blitt bedre etter at jeg flytta, siden det er en svinespiser mindre der.

En av mine venneparr flytta fra området fordi deres to barn ellers ville havnet i barnehage og på en skole nesten uten norske/norsk.
De solgte huset med tap. En observasjon.
Et annet par solgte leilighet og flyttet til en annen kommune av samme grunn. Bomiljø og skolemiljø som ikke falt i smak.

Det er fint å ytre dine egne meninger, men hvis du ønsker å overbevise andre at du har rett, trenger du å sitere andre enn deg selv og komme frem med fakta

Mitt inntrykket er at du bryr deg lite hva andre mener, du er glad i å skrive ramlende meninger/observasjoner selv om ingen leser dem eller tar dem alvorlig

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jjkoggan skrev (23 minutter siden):

ønsker å overbevise andre at du har rett

Har ikke behov for det akkurat nå.
Som regel ikke behov for å bli trodd av de spesielle som tror de kan trene på hersketeknikker med andre her.

Vet heller ikke hvordan man "dokumenterer" observasjoner, meninger og div anekdotisk. 
Internett er 50% udokumentert tvilsomt/søppel og kan ikke brukes som "bevis". 
Innholdet på nettet er AVHENGIG av at noen har lagt det ut, ellers er det ikke der.

Noen debatter kommer til kort bl a av disse grunner.

Derfor tror jeg vi bare skal innse at dette bare er et filleforum og ikke RL. 
Og innse at noen syns det er verd bryet å mobbe innleggere av meninger de ikke liker.
Råd: si din egen mening og la andre ha sin i fred. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

De fleste muslimer jeg kjenner er dette ærlig talt ikke noe problem for. Får de servert svin så takker de fleste jeg kjenner ja av høflighet, eller sier "det er ikke så farlig". Har til gode å oppleve det motsatte.

Oi. Det hadde vært flott å vite mer om. Har jobbet med flyktninger i mange år og ikke vært borte i det. Kanskje noen av de du kjenner kan være en ressurs for øvrig muslimsk miljø. Vi trenger at slike personer blir synlig i muslimske miljøer, så det ikke bare er de konservative som roper og får fokus. 

Nå mener ikke jeg at muslimer skal spise svin, men dette viser jo høy fleksibilitet hos noen. 

Selv i barnehagen her har muslimske mødre protestert mot å spise Halal mat fra gryter det har vært ikke Halalkjøtt i før. Altså kylling og storfe som ikke er Halal, som har vært i kjelen/gryten tidligere en gang.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (23 timer siden):

Jeg liker å være min egen kilde.
Det jeg lager selv, det bruker jeg og det jeg opplever selv det formidler jeg. Ytringsfrihet.
Dessuten tror jeg ikke utvalget av svinekjøtt er blitt bedre etter at jeg flytta, siden det er en svinespiser mindre der.

En av mine venneparr flytta fra området fordi deres to barn ellers ville havnet i barnehage og på en skole nesten uten norske/norsk.
De solgte huset med tap. En observasjon.
Et annet par solgte leilighet og flyttet til en annen kommune av samme grunn. Bomiljø og skolemiljø som ikke falt i smak.

Vi er vel på et punkt hvor din manglende troverdighet gjør at jeg fester lav tillit til at dette er reelle eksempler.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aiven skrev (1 time siden):

Vi er vel på et punkt hvor din manglende troverdighet gjør at jeg fester lav tillit til at dette er reelle eksempler.

Jeg er veldig avslappet til min manglende troverdighet, da det faktisk ikke berører andre enn meg.

Teksten jeg la på Q er faktisk skannet ut av en trykt bok for noen år siden - fra hebraisk transet over til engelsk så til norsk. Om mediekampen i Midøsten, stormuftien, naziregimet, Auschwitz III og araberhæren i Nablus, krigsforbryterne/nazipampene i Egypt, Gazas historie og egypteren Arafat - nevøen til stormuftien. 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Dart skrev (5 timer siden):

Jeg er veldig avslappet til min manglende troverdighet, da det faktisk ikke berører andre enn meg.

Teksten jeg la på Q er faktisk skannet ut av en trykt bok for noen år siden - fra hebraisk transet over til engelsk så til norsk. Om mediekampen i Midøsten, stormuftien, naziregimet, Auschwitz III og araberhæren i Nablus, krigsforbryterne/nazipampene i Egypt, Gazas historie og egypteren Arafat - nevøen til stormuftien. 

Og hva heter boka?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aiven skrev (2 timer siden):

Og hva heter boka?

Skal si i fra om jeg finner det ut. Hvor god er du på hebraisk? 😉 Nei du er ikke interessert noen bok, bare i å hevne deg på meg. God middag.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 29.8.2021 den 8.13):

Er det noen spesiell grunn til at du føler for å utbrodere homofile menns sexliv på denne måten i post etter post i en diskusjon om hva islam tillater og ikke tillater?

Ganske enkelt for å sette ting på spisse for typene her som sier at alt er lov i islam bare man sier shahada. Derfor setter jeg forbudene i sin mest ekstreme eksempler? Min konklusjon er at islam ikke tillater homofili, selv om disse andre sier det.

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (10 timer siden):

Ganske enkelt for å sette ting på spisse for typene her som sier at alt er lov i islam bare man sier shahada. Derfor setter jeg forbudene i sin mest ekstreme eksempler? Min konklusjon er at islam ikke tillater homofili, selv om disse andre sier det.

Noe imamer mener det er OK mens andre ikke.  Når lederne er uenige at loven sier/tillater X så blir det litt dumt å hevde at loven definitivt forbyr X.  Når det gjelder kristendom så kjenner de fleste vestlige folk når de vurdere slike saker at noen mener bibelen sier X mens andre mener bibelen sier Y,  det blir vel dumt å ikke kjenne nyansene og de forskjellige tolkninger.

At du lyver om hva folk sier(ingen har sagt at «alt er lov») hjelper ikke din sak.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 8/24/2021 at 1:15 PM, shockorshot said:

Tja, Athenerne var jo ganske kjente for å drepe de sterkeste og smarteste av slavene sine, en natt i året. Kunne ikke ha den vesentlig større populasjonen av slaver gjøre opprør vet du.

Høres nesten ut som hvordan enkelte arbeidsgivere holder på i dag men i "snillere" former. Splitt og hersk

"Too smart for your own good" er et ordtak som gjelder den dag i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dart skrev (5 timer siden):

Skal si i fra om jeg finner det ut. Hvor god er du på hebraisk? 😉 Nei du er ikke interessert noen bok, bare i å hevne deg på meg. God middag.

 

Det skal ikke være noe problem å stave seg igjennom en boktittel hvertfall, selv om jeg er bedre på Bibelhebraisk. Å hevne meg på deg er jeg uinteressert i, men når du poster ting som framstår som løgn må du regne med at folk reagerer. Det sier seg selv at om alle skulle sitte og ljuge ville debatt bli veldig vanskelig, hvis ikke umulig.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):


Det sier seg selv at om alle skulle sitte og ljuge ville debatt bli veldig vanskelig, hvis ikke umulig.

Anekdoter kan ha verdi for å belyse en sak, men i det store bildet så ønsker jeg å diskutere uavhengig av hvem jeg diskuterer med. Du kan være kong Salamo eller Jørgen hattemaker, verdien av ditt innspill ligger i de relevante kildene du viser til, eller argumentasjonen du bidrar med som i større eller mindre grad er innlysende for andre lesere.

Å melde seg inn i en debatt med «jeg leste i en bok at månen er en gul ost, men bikkja åt opp boka og jeg husker ikke hva den heter og om jeg hadde husket det så hadde jeg ikke sagt noe for du er sikkert bare ute etter å finne feil i påstanden min» bidrar ikke.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Halve den muslimske verden sliter med å gi islam et ferniss av verdi og harmoni, mens andre muslimer prøver å gi islam et så dårlig rykte som overhode mulig. Historisk sett ved å jage, mishandle, voldta, rane, brenne, drepe eller ta slaver. Dette skjer den dag i dag i islams navn. Islam er en røverreligion basert på en månegud til passet nomadiske arabere. Dette er det skrevet mange bøker om. Men ti ganger så mange bøker er rosenrøde skrifter om islam. Også i Norge. Også her støttes det verk med penger fra utlandet som kan male et rosenrødt skjær over islam. Det bygges moskeer med penger fra utlandet. Men oversettelse av de ca 20 hellige bøkene vil ingen. Det er fordi de er uoversettelige anakronismer og ikke laget for vår opplyste tid. De kolliderer med nesten alt av kultur og vitenskap i dag. Konklusjon: det hele konseptet skulle vært på museum for lenge siden. Lagt vekk for 1000 år siden. Muslimene også. Felles for alle vanlige muslimer er at de vet ikke noe om sin religion eller historie. Ingen vet hva profetens far og mor het. Ingen kan arabisk, bare araberne som utgjør 2%. Når de ber så er det lydene de kan, ikke betydningen av de.

A new report tracking the roots, spread and effects of violent Islamist extremism found that 121 groups that share elements from a common ideology are now operating worldwide. Their activities resulted in the deaths of 84,000 people – nearly 22,000 of them civilians – in 66 countries in 2017, the report found.

Når nyhetsbyrået CBS ikke oppgir kilder så er det fordi kilden er opphavsrettsbeskyttet eller på andre måter utilgjengelig, slik det meste av verdens materiale er. Først når materialet er 100 år eller 70 år etter forfatterens død, da er materialet fritt. Det er ingen lov eller regel som pålegger noen private ikke kommersielle å oppgi noe som helst. Lov om opphavsrett står mot sitatrett. Sitatrett er like sterk som opphavsrett. Jeg kan alltid gjøre det samme som CBS. 

Churchill skrev om islam, han hadde bare egne erfaringer. Da fantes ingen "dokumentasjon".
The effects of both the “frenzy” and the “apathy” Churchill imputes to Muslims are hardly complimentary. He finds them in the thrall of “a degraded sensualism,” spoiling their lives both in this world and the next. He argues that they confuse women and slaves with property. Despite his acknowledgment that “individual Moslems may show splendid qualities,” that thousands of Muslims are “brave and loyal soldiers of the Queen,” and that all Muslims “know how to die,” he judges them paralyzed in their “social developement” and Islam the strongest “retrograde force…in the world.”

Alt det snakkes her om fra motdebattanter at alt skal dokumenteres er bare tull. De løfter ikke en finger selv. Kommer ikke med et eneste interessant argument i sakene. Er spydige og latterliggjør uten et eneste argument i saken. Mobber som drittunger fordi de ikke likte informasjonen som kom fram. Som regel er dette folk som har en særinteresse som de ikke oppgir. Ingen legger så mye arbeid i noe de ikke er interessert i. Hadde de vært interessert, så hadde de lagt fram noe. Men de er bare enkelt nok troll. Eller de har en vikarierende grunn til å ville verne en underlig månegud. Kanskje de er muslimer selv? Omskjærte bitre menn og radikale tapere. Eller bare troll som ikke er her for å ha det hyggelig, men plage andre med sine problemer.

En kvinne var så veldig i mot jøder og Israel. Hun visste ikke noe saklig om jøder. Men det viste seg for meg at hun hadde et barn med en "palestiner" slik Kåre Willock har et barnebarn med slik far.

Hans Magnus Enzensberger er ikke nådig.  
Jo mer man studerer deres mentalitet, desto tydeligere blir det at man har å gjøre med et kollektiv av radikale tapere. Alle karakteristika som er tilstrekkelig kjent fra andre sammenhenger, opptrer her på nytt: den samme fortvilelsen over egen tilkortkommenhet, den samme letingen etter syndebukker, det samme virkelighetstap, den samme hevnlysten, de samme vrangforestillingene om egen mandighet, den samme kompensatoriske overlegenhetsfølelsen, fusjonen mellom ødeleggelse og selvødeleggelse og det tvangsmessige ønsket om å bli herre over de andres liv og ens egen død ved å trappe opp skrekken.

Kilder: hva som helst.

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aiven skrev (18 timer siden):

Og hva heter boka?

Det er en samling artikler. Tittelen er trolig "En samling artikler om ...." og så følger en liste. Tror du at du får sove nå?

Lenke til kommentar

Det har nok vært, og er, en del rasisme og fremmedfrykt i Norge og vesten for øvrig, men så har reaksjonen på dette gått litt for langt den andre veien. F.eks. har betydningen av ordet rasisme totalt endret seg, skulle man tro. Man er raskt ute med å stemple folk. Likevel er det nok ofte ganske riktig, dessverre. Man skal nok trå varsomt når man uttrykker seg, og det tror jeg egentlig er en bra ting. Det kommer ut altfor mye ureflektert viss-vass.

Samtidig er terskelen for å fornærme og krenke noen i disse dager blitt så lav at det grenser mot latterlig. Mange av de som skriker gjør det på vegne av andre. Kan ikke de berørte snakke selv? Dessuten er det nok litt for mye dumsnillhet og bjørnetjenester.

Det var noen som sa at rasismen tar slutt når man slutter å prate om den. Kanskje ligger det noe sannhet der.

Endret av Verm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...