Gå til innhold

Hvorfor er det så lav takhøyde for islamkritikk?


Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Vanligvis så er det anklager som må dokumentere denne type konspirasjonsteori, ikke den som blir anklage. 

At oppdragsgivere kan _ønske_ å styre resultatet når de bestiller noe burde være hevet over enhver tvil. Aftenposten har i en serie artikler vist hvordan det offentlige svært direkte prøver å styre resultatet i forskning de bestiller. De presser reputable institutter til å komme til ønsket konklusjon, og hvis konklusjonen er «feil» så begraver de rapporten i en skuff og gir forskerne munnkurv.

Hvorfor skulle det være noe annerledes når noen bestiller meningsmåling?

Nå var ikke mitt primære anliggende her å hevde positivt at et ellet annet resultat var bevisst eller ubevisst misledende. Jeg ønsket heller å kritisere din magefølelse av at kilden nok var kompetent. Man kan bare kan spekulere om du hadde ment det samme dersom resultatet hadde vært et du ikle likte.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (7 timer siden):

epp. Avisers redaksjoner som samtidig anser muslimer som mentale undermålere - og ikke skriver det - for ikke å krenke muslimer eller gi islams motstandere et eneste argument som de kan triumfere over. 

Rasisme som begrep er misbrukt, men jeg tror at en rasist er en som bl a anser andre etnisiteter for mentale undermålere.

En "rasistavis" er en som ikke kritiserer muslimer eller islam eller tar det hele alvorlig fordi de anser det ganske lik som babbel fra barn.

De ser vel  voldsaksjoner fra muslimer som primitive rampestreker fra barn eller mentalt tilbakestående individer fra bushen?

Islamister og andre sympatisører er radikale tapere som sliter med å få respekt - på en måte som bare forsterker inntrykket vestens folk allerede har. Radikale tror ofte at vold vil gi dem respekt, at de skremmer andre til å se opp til dem. Men vesten har forlatt slik livsstil: sluttet å dyrke martyrer og ledere som truer, begår overgrep, raner, voldtar og holder slaver. Vi har dessuten sluttet å respektere menn som behandler kvinner generelt dårlig. Dessuten har vi generelt sluttet å se opp til folk som har en livsstil og rykte som vikingene hadde for 1000 år siden. 

Vikinger var populære blant kvinner, ikke bare fordi de var tøffere enn toget, men fordi de alltid mente det var viktig å være renslig, velstelt og pålitelig.

Mange på venstresiden som forsvarer islam virker som de mener at muslimer er svarte, de svarte er stakkarslige barn og det er venstresidens jobb som hvite mennesker å passe på at de svarte ikke slår seg. De ser egentlig på muslimer som retarderte barn og seg selv som støtte kontaktene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

42% av muslime amerikanere støtter LGBTQ, mer enn konservative kristne   Islam kan moderniseres, kultur påvirker religion 

image.thumb.png.e5e8f244823846bb90a53f54882e83c0.png

Og i muslimske land synes de fleste muslimer at homofili er umoralsk. Det forandrer ikke det faktum at det er ulovlig å ha kjeften full av kuker om du er mann.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (18 timer siden):

Koranen sier ingenting om homofili, det er noe muslime lånet fra kristne, sier ekspertene. Det viser at kultur påvirker religion, ikke bare omvendt. Vestlig muslimer påvirkes av vestlig kultur og dermed deres tolkninger av skriftene, ikke ulik hvordan kristne har endret deres tolkninger om mye   

https://www.mpvusa.org/lgbtqi-resources

Endret 17 timer siden av jjkoggan

Denne videoen viser til en rekke islamske vers i koranen som forbanner og fordømmer homofile. Koranen og hadithene gjør det rimelig forbudt å gurgle andre menns sperm og suge pikk på homseorgier.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (6 minutter siden):

Denne videoen viser til en rekke islamske vers i koranen som forbanner og fordømmer homofile. Koranen og hadithene gjør det rimelig forbudt å gurgle andre menns sperm og suge pikk på homseorgier.

Jeg har vist deg at ikke alle imamene er enige at koranen/hadithene forbyr homofili og nesten halvparten av muslime amerikanere støtter homofili.  Disse folk er tilogmed mer tolerante enn konservative kristne. 


 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (22 minutter siden):

Og i muslimske land synes de fleste muslimer at homofili er umoralsk. Det forandrer ikke det faktum at det er ulovlig å ha kjeften full av kuker om du er mann.

Umoralsk blant noe muslimer, men ikke andre, det burde minne deg på hvordan kristne ser på saken.  
 

Det er ignorant å mene at alle muslime er like og tolker skriftene på samme måte

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, 0laf said:


Vis oss hvor i Koranen dette står?
Homofili er knapt nevnt, annet enn i historiene om Sodoma og Gomorra, som er hentet fra Bibelen.
Det finnes ingen historisk referanse til at Mohammad, fred være med ham, forbød homofili.

Bibelen derimot, er faktisk ganske klar på at både homofili og svinekjøtt er forbudt, heldigvis følger de færreste Moseloven i dag.

Hadithene derimot varierer. Det finnes tusenvis av hadither, mange av de er trolig falske, men noen av disse anbefaler så vidt jeg kan huske dødsstraff for både det ene og det andre, blant annet homofili, mens andre hadither som omtaler homofili er nærmest likegyldige.

I Hadithene og Koranen er det i all hovedsak kun nevnt at Profeten fordømmer folket av Lut?

Med dette menes egentlig befolkningen i Sodoma og Gomorra, som bedrev sodomi (derav navnet) og andre synder, men byene nevnes ikke ved navn i Koranen, kun Lut.

Denne historien begynner egentlig med Abraham.
Gud forteller Abraham at han vil utrydde de to byene på grunn av deres synder.
Abraham forhandler med Gud for å redde deres liv, å kommer til en avtale om at byene skal spares dersom det finnes 10 gode menn der.

Profeten Lut, er nevø av Abraham dersom jeg husker korrekt, å bodde i Sodoma og Gomorra. Gud sendte engler til Lut, som førte til noe oppstyr i befolkningen i disse byene, som kort fortalt endte med at Gud brant begge byene til grunnen, og de eneste som unnslapp var Lut og hans familie.

Svinekjøtt er ikke forbudt i Bibelen

Jødene regner den dog som forbudt, det gjør også enkelte kristne sekter som har en kreativ tolkning av enkelte tekster og glemmer 

krangelen Disiplene hadde om ikke jøder burde omskjeres og følge en masse Jødiske lover og regler

Tror det var rundt 600 regler Jødene måtte følge

at homofoli er forbudt er en enkel fortolkning ifølge boken

og antyder at en må jobbe for å fortjene redning fra fortapelse og at man også kan skryte av overholdt reglene og lovene

Noe som gjør fortellingen om hvorfor Jesus kom egentlig helt totalt bortkastet.

I den ene fortellingen der to røvere som hang på korset hadde han ene røveren da vært fortapt selv om han trodde på Gudsønnen

siden han da først måtte ha bevist han kunne holdt alle reglene og lovene som jødene antok man måtte holde under den nye pakt

for å komme til paradis.

Det betyr selvsagt ikke at dette automatisk gir en lov til å fortsette det gamle livet sitt

siden en ifølge boken er blitt en ny skapning og bør tilstrebe seg å gjøre det som ikke er galt ifølge guds øyne.

Antydtningen om man måtte følge lovene og reglene reduserer boken til en ren lovbok og sier egentlig at vi mennesker bare er roboter som er for dumme og at vi derfor bør følge lover og regler blindt selv om gud egentlig skapte oss med intligens

Angående sodoma og gomarra så var det nok langt mer der enn kun homofoli mellom to parter som sa seg villig til dette dersom man leser historien.

Befolkningen forlangte at verten skulle sende ut gjestene sine uten tanke på eller ta til mente hva gjestene og verten selv ville

slik at de kunne forlyste seg med dem sexuelt

alltså egentlig å voldta dem.

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Umoralsk blant noe muslimer, men ikke andre, det burde minne deg på hvordan kristne ser på saken.  
 

Det er ignorant å mene at alle muslime er like og tolker skriftene på samme måte

Vis meg et sted i islam det står at det er greit for menn å suge kuk og gurgle sperm i kjeften?

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (21 minutter siden):

Vis meg et sted i islam det står at det er greit for menn å suge kuk og gurgle sperm i kjeften?


Vis meg et sted i Islam hvor det står at det er greit for menn å spise sjokoladekake og drikke brus?

Du er helt på viddene! Det er ikke slik at alt i hele verden som er tillatt for muslimer står nedskrevet i Koranen, det ville blitt litt av en liste.

Derimot står det nedfelt en del ting som ikke er tillatt for muslimer, så det ville jo vært mye enklere om du fortalte oss hvor i Koranen det står at menn ikke kan suge ti pikker på homsefest?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (45 minutter siden):

Vis meg et sted i islam det står at det er greit for menn å suge kuk og gurgle sperm i kjeften?

Det som står i koranen er lite viktig i forhold til hva folk mener det betyr.  
 

Koranen og bibelen beskriver aldri alt man kan gjøre eller ikke gjøre, det ville bli helt umulig.  Det er jo et ganske dumt spørsmål du stiller.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (8 timer siden):

...menn å suge kuk og gurgle sperm i kjeften?

Sitat

gurgle andre menns sperm og suge pikk på homseorgier.

Sitat

kjeften full av kuker om du er mann.

Sitat

menn å suge andre menn
Sitat

delta i homseorgier og suge ti pikker i løpet av en kveld
Sitat

man suger ti menn på samme homsefest


Er det noen spesiell grunn til at du føler for å utbrodere homofile menns sexliv på denne måten i post etter post i en diskusjon om hva islam tillater og ikke tillater?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jjkoggan skrev (På 27.8.2021 den 21.26):

det finnes kristne sekter som forbyr både svinekjøtt og alkohol

Alkohol er greit å begrense inntak av. Svinekjøtt i renskåret utgave er jo en av de beste kildene til dyreprotein vi vet om, sammen med kylling, mager og fet fisk, blod, melk, okselever og egg. Hvorfor har så mange havnet i den feilslutningen at svinekjøtt er på en eller annen måte "urent"?

Jeg har hørt alle de vikarierende årsakene til dette forbudet og mange andre mere eller mindre rigide matregler som i dag (for ernæringsfysiologien) er det rene nonsens. Er dette et utslag av "total lack of common sense"? Hvor kommer alt dette sprøytet fra? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lodium skrev (17 timer siden):

Tror det var rundt 600 regler Jødene måtte følge

Moseloven omfatter både moralske retningslinjer, forpliktelser, gjennomføringen av ritualer og lover om både familiesaker og andre juridiske spørsmål. Det dreier seg om både påbud og forbud. Rabbinerne har utledet 613 bud (forpliktelser) fra Tora-teksten. 365 bud begynner med «Du skal ikke», og 248 begynner med «Du skal». Moseloven omfatter dem alle.

Ifølge teksten i 5. Mosebok 31,9 ble Moseloven nedskrevet av Moses selv, men ifølge moderne forskning er tekstene skrevet av ulike forfattere og satt sammen av forskjellige redaktører. Mosebøkene, slik vi kjenner dem i dag, skal ha fått sin nåværende form i tiden rundt eksilet i Babylon (586–538 fvt.).

Kilde: store norske

613 bud ble til 10. Vet ikke hvor mange koranen tok opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når det gjelder pamfletter på gata eller andre meningsutvekslinger mellom mennesker vil alltid meningene vris i en retning som ser pent ut for de fleste. Flytter man samme debatt og tema over i anonyme besvarelser, så forandrer meningene seg så kraftig at det ikke er noe vits å spørre folk på gata om visse tema og saker. 

SP: Syns du vi skal ta inn enslige barn til Norge som blir gitt bort av foreldrene i utlandet?

SP: Syns du vi skal sende hjem utenlandske folk/flyktninger til land hvor det ikke lenger er krig?

SP: Syns du vi skal innføre offentlige lister med bilder over seksuelle avvikere som bryter loven?

SP: Hvis flyktninger reiser på ferie innen 12 mnd til det samme landet som de flyktet fra, skal de da få komme tilbake til Norge?

SP: Salman Rushdie skrev et kapittel i sin bok som mange muslimer mener er blasfemisk, syns du han burde få dødsstraff?

Det siste spørsmålet ble stilt i 1995. Da sa 85% av de som var muslimer på Grønland i Oslo at han skal dø. I dag er det knapt noen av de de som syns spørsmålet er verd å svare på. De fleste bare går. Ingen av de spurte visste hva som sto i boken, bare at det var fornærmende for profeten deres. S.R. skrev i boka om en bordell i ørkenen der horene hadde navn etter profetens 22 koner, det hisset opp menn å ha sex med kvinnene som hadde tatt slike navn og økte antallet kjøpte tjenester.

Lenke til kommentar
Dart skrev (18 minutter siden):

Alkohol er greit å begrense inntak av. Svinekjøtt i renskåret utgave er jo en av de beste kildene til dyreprotein vi vet om, sammen med kylling, mager og fet fisk, blod, melk, okselever og egg. Hvorfor har så mange havnet i den feilslutningen at svinekjøtt er på en eller annen måte "urent"?

Jeg har hørt alle de vikarierende årsakene til dette forbudet og mange andre mere eller mindre rigide matregler som i dag (for ernæringsfysiologien) er det rene nonsens. Er dette et utslag av "total lack of common sense"? Hvor kommer alt dette sprøytet fra? 

Nå har vel svinekjøtt historisk sett vært en kilde til en del sykdommer, spesielt dersom man ikke gjennomsteker det helt. Det kan også hende at gris ble sett på som ekkelt der disse forbudene oppstå, slik vi her til lands synes det er ekkelt å spise hunder og edderkopper, som de gjør andre steder i verden. 

Jeg vet ikke begrunnelsen i de hellige bøkene, men det kan godt hende det hadde sine gode grunner, selvom det idag kan virke som nonsens å ikke spise gris. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (28 minutter siden):

Nå har vel svinekjøtt historisk sett vært en kilde til en del sykdommer

Ikke spesielt for gris. Storfe og småfe har ofte de samme - og ganske få zoonoser, dvs sykdommer som kan smitte mennesker. Katter og hunder har flere typer enn slaktedyra. Fjørfe har også flere. Å skille ut grisen som noe spess er feil. En snyltemark på altetere, trikinen er veldig sjelden i Norge, sist oppdaget i to griser midt på 1960-tallet. Ellers har det vært oppdaget (og fjernet) i noen dyr i Finland for 10 år siden. Trikiner er lette å se/finne for veterinærene, ikke spesielt farlige, de blir tygget eller kvernet i tilfelle og dør allerede på 40 grader. Svinekjøtt må opp på over 70 grader pga andre organismer som E coli og andre vanligere.

Det pleier å pipe når du spiser svinekjøtt? Da er det trikinenes dødsskrik  🙂 

En annen ting er at grisen er et skogsdyr. De tåler lite sol, og finner ikke mat i f eks Midtøsten. De må spise mat som er for mennesker. Grisen som husdyr er ikke egnet for nomader, som folk flest var. Profeten hadde trolig aldri sett en gris, men jødene drev senere med svineoppdrett nær tettsteder der det fantes mye avfall grisene kunne spise, men spiste ikke svin selv. I Egypt ble alle grisene drept av de muslimske myndighetene i 2008? med påskudd av svineinfluensa. Ingen eksperter hadde rådet til det, men myndighetene benyttet sjansen til å kvitte seg med grisene og samtidig ramme den koptisk kristne minoriteten som drev med gris som spiste avfallet fra hotellene. Når er avfallet blitt et lukt- og miljøproblem, rotter, mus, fluer og andre insekter vrimler i avfallet. Jødene i Egypt drev med bl a griser inntil alle jødene ble jaget ut av muslimene.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Religion oppstod for veldig lenge siden, de hadde nok liten innsikt i trikiner, zoonoser eller organismer.  Som sagt, jeg vet ikke hvorfor religioner mener grisen er skummel og ikke skal spises, men jeg vil anta at det enten har vært problematisk å spise gris den gangen, muligens fordi den var fremmed, eller fordi sykdom ble forbundet med den. 

Evt så har guden bare funnet på at grisen ikke skal spises, uten noen grunn, det kan også være mulig. 

Jeg prøver også å forstå hvorfor jeg selv ikke vil smake på feks hund eller hest, det finnes ingen logiske grunner, jeg synes bare det virker veldig ekkelt, og dette selvom jeg ikke har noe forhold til eller er noe særlig glad i verken hund eller hest. Hvorfor vil jeg ikke spise dette? Kan være kulturelt, eller tradisjon? 

Uansett, så forstår jeg ikke hvorfor dette skal være et "problem" for de ikke-troende, at religiøse velger å avstå fra å spise ditt eller datt, men det er vel vanlig å se litt rart på mennesker som gjør ting annerledes enn seg selv, slik jeg også sikkert hadde blitt sett rart på dersom jeg valgte å ikke spise schæfer frikasse på middagsbesøk hos noen i feks Asia. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg spiser hest. Både som biff og som pølse. "Dyrekjøtt" innbefatter også hest. Marsvin har jeg spist. Men ikke frosk.

Problemet med matregler er at folk plager hverandre med det. Problemet i Oslo var lenge at unger ble trakassert fordi de ikke fastet og at de spiste servelat, skinke eller spekepølse i matpakka i småskolen.

Så det er de religiøse som mobber dem som spiser gris. Å kontrollere hva folk spiser eller om de skal få mat og hvor mye er det makt i. Vi vet mange tilfeller der maten styrer mye av folks hverdag. I Norge ble det et sjokk å få vite at barn ikke kom i barneselskap pga frykt for wiener-svinepølsene og smågodtet med svinegelatin i. Det er traumatisk at ingen kommer på bursdagen din når du er 10 år gammel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hest har vi nok spist uvitende. Det er fullt lov å servere biff uten å opplyse at det er hest. Det er ikke mulig å kjenne forskjell på det og okse/ku. Heller ikke strutsebiff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...