Gå til innhold

Hvorfor er det så lav takhøyde for islamkritikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PerBertil skrev (8 minutter siden):

Det er vel ingen som blir sendt på gamlehjem hvis de klarer å ta hånd om seg selv. Her i Norge har vi råd til å gi profesjonell hjelp til de som trenger det. Det som er ironisk er at de kulturene som visstnok er så omsorgsfulle for eldre ofte setter jentebabyer ut for å død

Poenget mitt var at eldre i Norge i stor grad er en utgiftspost, mens i enkelte andre kulturer så tar man vare på de eldre også emosjonelt, noe som er vanskelig på et pleiehjem.

Poenget jeg prøver å få fram er at min kultur har svakheter.

-k 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt var at eldre i Norge i stor grad er en utgiftspost, mens i enkelte andre kulturer så tar man vare på de eldre også emosjonelt, noe som er vanskelig på et pleiehjem.

Poenget jeg prøver å få fram er at min kultur har svakheter.

-k 

Hva er svakheter med at gamle mennesker blir tatt hånd om av profesjonelle folk? Tror du disse analfabetene har den samme kompetansen? Hva synes du om at de også setter ut kvinnebarn i noen av disse "omsorgsfulle" landene, fordi de vil heller ha gutter?

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig fører islam til krig, det har vi sett helt siden 622.

Vel, hvis det stemmer så burde vi jo islamske nasjoner hatt en større tendens til angrepskriger enn nasjoner med andre religioner fra 622 til i dag. Men hvis vi analyserer listen over kriger, så ser vi ikke noen slik trend. Hvordan forklarer du dette?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (Akkurat nå):

Vel, hvis det stemmer så burde vi jo islamske nasjoner hatt en større tendens til angrepskriger enn nasjoner med andre religioner fra 622 til i dag. Men hvis vi analyserer listen over kriger, så ser vi ikke noen slik trend. Hvordan forklarer du dette?

Islam prøvde å erobre Europa i mange århundrer. Mesteparten av Midtøsten og mesteparten av Nord-Afrika var kristent før islam gjorde sitt inntog. Ser man på antall muslimske aggresjonskriger sammenliknet med europeiske og vestlige land mot muslimer, så er det helt klart muslimer som har lengst rulleblad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Aiven said:

På hvilken måte mener du at islam forårsaket situasjonen? Tror du at islam fører til krig?

Alle religioner kan brukes til å føre Krig av maktpersoner eller folk i høye stillinger

Muhammed selv utnyttet religion

Den store tragedien inntraff med Bani Quraiza etter slaget ved gravene . Stammen nektet å støtte Muhammed da hæren fra Mekka angrep, og etter slaget gikk Muhammeds hær mot jødenes tilholdssted. Etter en stund overga jødene seg.Ifølge muslimske kilder ba den arabiske al-Aw-klanen Muhammed om å være barmhjertig mot jødene. Muhammed foreslo da at en mann ved navn Sad ibn Muadh skulle avsi dommen. Han erklærte at alle menn fra Bani Quraiza-jødenes slekt skulle drepes. Dommen ble stadfestet av Muhammed, som da var Medinas enehersker. Neste morgen ble gravene gjort i stand, og hver jødiske mann - til sammen syv hundre - måtte stille seg foran graven før han ble halshugget. Halshuggingen ble foretatt av blant andre Muhammeds fetter og svigersønn, Ali.Alle kvinner og barn ble solgt som slaver. Muhammed selv tok den jødiske kvinnen Rayhanah til slavinne etter at hennes familie var utslettet.

I Kristendom har man hatt korsfarer krigene og mye annen urett

 

Det er vel bare tre religøse kikkelser i hele verdenshistorien som ikke brukte vold eller krig

den ene tror jeg var Bhudistiskisk retning der de regnet alt liv som hellig

den andre Jesus

og den tredje Mohandas Karamchand Gandhi 

 

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (18 minutter siden):

Islam prøvde å erobre Europa i mange århundrer. Mesteparten av Midtøsten og mesteparten av Nord-Afrika var kristent før islam gjorde sitt inntog. Ser man på antall muslimske aggresjonskriger sammenliknet med europeiske og vestlige land mot muslimer, så er det helt klart muslimer som har lengst rulleblad.

Hvis vi regner sammen antall døde i kriger globalt sett, så står muslimske angrepskriger siden 622 for en forsvinnende lav prosent av disse. Andelen av det totale antallet angrepskriger globalt sett startet av et muslimsk land er også forsvinnende lav. Ergo kan vi konkludere at påstanden din er pølsevev?

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (14 minutter siden):

Vel, hvis det stemmer så burde vi jo islamske nasjoner hatt en større tendens til angrepskriger enn nasjoner med andre religioner fra 622 til i dag. Men hvis vi analyserer listen over kriger, så ser vi ikke noen slik trend. Hvordan forklarer du dette?

Samuel P Huntington hevdet i en kontroversiell bok at:

».

Huntington also argues that civilizational conflicts are "particularly prevalent between Muslims and non-Muslims", identifying the "bloody borders" between Islamic and non-Islamic civilizations. This conflict dates back as far as the initial thrust of Islam into Europe, its eventual expulsion in the Iberian reconquest, the attacks of the Ottoman Turks on Eastern Europe and Vienna, and the European imperial division of the Islamic nations in the 1800s and 1900s.

Huntington also believes that some of the factors contributing to this conflict are that both Christianity (upon which Western civilization is based) and Islam are:

  • Missionary religions, seeking conversion of others
  • Universal, "all-or-nothing" religions, in the sense that it is believed by both sides that only their faith is the correct one
  • Teleological religions, that is, that their values and beliefs represent the goals of existence and purpose in human existence.»

»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clash_of_Civilizations

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (18 minutter siden):

Hvordan mener du noen analfabeter i Afghanistan eller Pakistan, eller India er bedre for gamle enn norske sykehjem, der de kan få helsehjelp og får hjelp med sine behov?

Jeg har hverken foreslått Afghanistan, Panistan eller India som rollemodeller for eldreomsorg. Hva er det du surrer med?

Når jeg blir 85 år gammel så har jeg nok behov og ønsker utover 3 måltider, en heve senke seng og tilgang til lege når man er forkjøla? Hva med å leve nært på familie og evt oldebarn? Å kunne gå i det huset og den gata man har bodd i store deler av livet? Respekt og interesse fra de rundt seg?

Min påstand er at mange eldre kunne ha hatt det bedre i de siste ti årene av livet dersom vi hadde lagt opp til at de kunne få leve nært på familien og betydd noe. Det er vanskelig å kombinere med likestilling, karriereplaner og ønske om å bo i by. Dessuten er mange av oss «redde» for de gamle, og vil helst ikke ha andre voksne i eget hus.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

Jeg har hverken foreslått Afghanistan, Panistan eller India som rollemodeller for eldreomsorg. Hva er det du surrer med?

Min påstand er at mange eldre kunne ha hatt det bedre i de siste ti årene av livet dersom vi hadde lagt opp til at de kunne få leve nært på familien og betydd noe. Det er vanskelig å kombinere med likestilling, karriereplaner og ønske om å bo i by. Dessuten er mange av oss «redde» for de gamle, og vil helst ikke ha andre voksne i eget hus.

-k

Her er jeg enig med deg

Norge har mistet en god del på veien mot ett moderne samfunn

At flere genrasjoner levde i samme bolig var ikke uvanlig før i tiden i Norge.

Mens dagens utvikling har ført til ett kaldere samfunn gir jeg deg ganske rett i.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (18 minutter siden):

Her er jeg enig med deg

Norge har mistet en god del på veien mot ett moderne samfunn

At flere genrasjoner levde i samme bolig var ikke uvanlig før i tiden i Norge.

Mens dagens utvikling har ført til ett kaldere samfunn gir jeg deg ganske rett i.

 

Mener du at overbefolkede hjem med flere generasjoner er en god ting. hvorfor tror du at de bor slik i andre land? Fordi de er familiekjære? eller fordi de er pissfattige?

 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Hvis vi regner sammen antall døde i kriger globalt sett, så står muslimske angrepskriger siden 622 for en forsvinnende lav prosent av disse. Andelen av det totale antallet angrepskriger globalt sett startet av et muslimsk land er også forsvinnende lav. Ergo kan vi konkludere at påstanden din er pølsevev?

Dette har du studert i detalj? Dem er ihvertfall flinke til å angripe og drepe kristne i midtøsten.

Dem har lært leksa si at å erobre Europa med makt ikke lar seg gjøre og at de har endre taktikk, Erdogan har selv sagt i en av sine taler at muslimsk dominans over Europa skal skje gjennom livmoren til muslimske kvinner og innvandring

Endret av bruker-540634
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, PerBertil said:

Mener du at overbefolkede hjem med flere generasjoner er en god ting. hvorfor tror du at de bor slik i andre land? Fordi de er familiekjære? eller fordi de er pissfattige?

 

Overbefolkede hjem over flere genrasjoner er ganske vanskelig å få til da mennesker bare lever enn viss tid

Dette gjaldt enda mer i gammel tid eller i land det ikke fins midler nok til å forlenge livet nok med medisiner, velferd, bedre helse og sunnere mat.

Det kan jo selfølgelig bli ett problem med trangboddhet i byene med tanke på brannsikkerhet og litt andre faktorer men her tror jeg du nok overdriver problemet når du beskriver det som overbefolket.

Enkelte kan nok også få litt vel mye unger i forhold til det en bolig burde romme men her igjen snakker vi jo ikke om genrasjoner

bare for lite hus til den nærmeste familie

og om flere genrasjoner skulle ha flaks med genene slik at noen skulle klare å se barnebarna og oldebarna leve opp er det så veldig negativt?

Så her forveksler du overbefolkning med det å bli gammel

Gamle produserer ikke barn som regel siden fertiliteten deres er lav

og det er ganske vanskelig å få barn jo høyere alder du er

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (5 timer siden):

Mener du at overbefolkede hjem med flere generasjoner er en god ting. hvorfor tror du at de bor slik i andre land? Fordi de er familiekjære? eller fordi de er pissfattige?

Jeg tror at det er forskjeller mellom nord-europeere og sør-europeere i så måte. Familien er viktigere for den jevne sør europeer enn for den jevne nord europeer.

Og ja, nord er generelt mer velstående enn sør. Vi har mer stat og statlig tilbud. Kvinnene i nord er mer likestilt og har i en generasjon vært på jobb.

Hvis jeg har rett i at Italienske matroner i større grad er hjemmeværende med sine gamle foreldre enn Norske så tror jeg at kultur er en medvirkende årsak. At det ikke bare handler om dårlig offentlig tilbud, dyre private løsninger, men at de ser det som en plikt og kanskje en glede.

Jeg vokste selv opp med besteforeldrene mine i samme hus til de ble for gamle til det. Jeg kan i dag ikke fatte hvordan moren min greide å bo så tett på svigerforeldrene sine, men det var en fantastisk måte å vokse opp på som barn, og det gjør meg litt trist at mine barn ikke får oppleve det samme.

-k

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (6 timer siden):

Dette har du studert i detalj? Dem er ihvertfall flinke til å angripe og drepe kristne i midtøsten.

Dem har lært leksa si at å erobre Europa med makt ikke lar seg gjøre ..


Kommer vel litt an på hvordan man ser det?

Osmanene erobret store deler av Europa, helt opp til Polen og Østerrike, men inngikk fredsavtaler med Venezia og Habsburg (Østerrike).

Osmanene holdt det meste av Øst-Europa i hundrevis av år, og var forholdsvis fredfylte sammenlignet med hva som foregikk mange andre steder i Europa på den tiden (Norge deltok vel i 15-16 kriger på de årene, Napoleon osv.).

Deler av Øst-Europa var misfornøyd med det Osmanske Riket, og det var nå og da opprør. Flere europeiske land angrep også osmanene nå og da, uten særlig hell.

Etter mye om og men, forlot osmanene til slutt Serbia midt på 1800-tallet en gang, og rundt 1880 ble Serbia et selvstendig kongedømme.

Det skulle ikke gå så mange år før Serberne hadde opprettet militære styrker, for å forsvare seg fra Østerrike-Ungarn.

Attentatet på Franz Ferdinand, kronprinsen av Østerrike-Ungarn, og hans kone, i 1914, utført av en ung bosnisk separatist,  førte til juli-krisen, som gjorde at Østerrike-Ungarn erklærte krig mot Serbia ... som igjen førte til første verdenskrig, hvor Russland, England og Frankrike støtter serberne, mens Tyskland og Italia støttet Østerrike-Ungarn ..... en av mange kriger i det kristne Europa, for å ikke snakke om alle korstogene til islamske land for å "konvertere" muslimer.

Totalt sett har nok kristne land i Europa angrepet muslimske land i langt større grad, enn omvendt.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Osmanene holdt det meste av Øst-Europa i hundrevis av år, og var forholdsvis fredfylte sammenlignet med hva som foregikk mange andre steder i Europa på den tiden (Norge deltok vel i 15-16 kriger på de årene, Napoleon osv.).

Deler av Øst-Europa var misfornøyd med det Osmanske Riket, og det var nå og da opprør. Flere europeiske land angrep også osmanene nå og da, uten særlig hell.

Etter mye om og men, forlot osmanene til slutt Serbia midt på 1800-tallet en gang, og rundt 1880 ble Serbia et selvstendig kongedømme.

Det skulle ikke gå så mange år før Serberne hadde opprettet militære styrker, for å forsvare seg fra Østerrike-Ungarn.

Attentatet på Franz Ferdinand, kronprinsen av Østerrike-Ungarn, og hans kone, i 1914, utført av en ung bosnisk separatist,  førte til juli-krisen, som gjorde at Østerrike-Ungarn erklærte krig mot Serbia ... som igjen førte til første verdenskrig, hvor Russland, England og Frankrike støtter serberne, mens Tyskland og Italia støttet Østerrike-Ungarn ..... en av mange kriger i det kristne Europa, for å ikke snakke om alle korstogene til islamske land for å "konvertere" muslimer.

Totalt sett har nok kristne land i Europa angrepet muslimske land i langt større grad, enn omvendt.

Du kan lese om Devshirme systemet til Osmanerne før du snakker om fortreffeligheten til det osmanske riket. Kristne barn av underlagte folk  ble kidnappet, tvangskonvertert og tvunget til militærtjeneste. Det osmanske riket var et despotisk kalifat som drev med utstrakt slavehandel av både afrikanere og Europeere som ble kidnappet av pirater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (41 minutter siden):

Det er ikke lov til å besøke folk på gamlehjem?.....oi oi oi huf og huff.

Igjen så virker det som om du er låst fast i en karikert framstilling av de du diskuterer med heller enn å gjøre et ærlig forsøk på å tolke og kritisere innspillet mitt.


-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...