Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det ser ut til å stemme godt overens med endringene som er gjort i kodebasen til FSD. Tesla har snart fjernet all legacy kode. Da kan vi nok forvente ennå bedre grafer. Dette du viser til er jo egentlig gamle tall og selv de nyeste er over ett år gamle. Så de er ikke veldig relevante idag - med mindre man har noen helt ferske tall for hele 2023 å sammenlikne med. 

Da kunne en også sett ting i sammenheng med versjonsnummer. 

DOJO kan fort vise seg å bli et fantastisk verktøy. Det ble jo mye Dojo snakk i begynnelsen, men så oppdaget vel folk at størrelsen på prosjekt Dojo var så omfattende og tok såpass lang tid at spenningen falt litt. Nå som Dojo kjører så tipper jeg vi vil se milepæler i løpet av 4 kvartal i år på FSD. Mengden trafikkdata øker jo også voldsomt hver eneste dag, nå er vi på 1 million miles hver 14 time ifølge Ark Invest. Og det tallet stiger fortløpende.

Og snart er jo FSD Beta også i Europa og ennå flere kan kaste seg på beta testing og rapportere problemer. Så mengden data Dojo kan trenes på er jo enorm og vil bare vokse fremover. Verdien av beta tester input skal en heller ikke glemme. For hver gang fsd beta gjør "dumme ting" eller tar shady avgjørelser kan sjåføren merke av hendelsen og oversende til FSD teamet slik at de kan gå gjennom hendelsen manuelt. 

De ca 400 000 FSD Beta testerne har nå tilbakelagt 250 000 000 miles. Opp fra ca 100 millioner miles for et år siden. Det blir helt enorme datamengder Dojo kan gjøre dypdykk i. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (10 timer siden):

Ja det ser ut til å stemme godt overens med endringene som er gjort i kodebasen til FSD. Tesla har snart fjernet all legacy kode. Da kan vi nok forvente ennå bedre grafer. Dette du viser til er jo egentlig gamle tall og selv de nyeste er over ett år gamle. Så de er ikke veldig relevante idag - med mindre man har noen helt ferske tall for hele 2023 å sammenlikne med. 

Da kunne en også sett ting i sammenheng med versjonsnummer. 

DOJO kan fort vise seg å bli et fantastisk verktøy. Det ble jo mye Dojo snakk i begynnelsen, men så oppdaget vel folk at størrelsen på prosjekt Dojo var så omfattende og tok såpass lang tid at spenningen falt litt. Nå som Dojo kjører så tipper jeg vi vil se milepæler i løpet av 4 kvartal i år på FSD. Mengden trafikkdata øker jo også voldsomt hver eneste dag. Og snart er jo FSD Beta også i Europa og ennå flere kan kaste seg på beta testing og rapportere problemer. Så mengden data Dojo kan trenes på er jo enorm og vil bare vokse fremover. 

De ca 400 000 FSD Beta testerne har nå tilbakelagt 250 000 000 miles. Opp fra ca 100 millioner miles for et år siden. Det blir helt enorme datamengder Dojo kan gjøre dypdykk i. 

Fulgte med på endel youtubere første året de holdt på. Mange små forbedringer men en del grunnleggende manglet. Det største problemet vi bilførere har er jo alt vi ikke ser. Om det er biler bak lastebiler, fotgjengere eller barn bak biler osv osv. Her ligger det nok mange utfordringer ennå

https://sites.google.com/view/fsdbetacommunitytracker

 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/29/2023 at 11:09 PM, Trestein said:

Fulgte med på endel youtubere første året de holdt på. Mange små forbedringer men en del grunnleggende manglet. Det største problemet vi bilførere har er jo alt vi ikke ser. Om det er biler bak lastebiler, fotgjengere eller barn bak biler osv osv. Her ligger det nok mange utfordringer ennå

https://sites.google.com/view/fsdbetacommunitytracker

 

Personlig tror jeg ikke det blir et så stort problem. Datasettene og Dojo vil kunne trenes til å forholde seg til alle slike situasjoner slik vi mennesker må gjøre. Vi må avpasse farten etter forholdene og være ekstra våken og alert under forhold som du beskriver. Her vil jo FSD måtte handle utifra worst case prinsippet - den kan komme barn løpende ut foran bussen som har stoppet - altså må farten senkes og straks kamera evt. fanger opp noe foran bussen kan FSD reagere langt raskere enn vi mennesker kan. Og FSD kan lynraskt sjekke og matche det kamera fanger opp slik at korrekt avgjørelse kan tas umiddelbart. 

Det virker som dette alt fungerer tålig greit, og det er all grunn til å tro at det bare vil bli veldig mye bedre fremover. Manuell rapportering av avvik og det at føreren er ansvarlig hele tiden vil bidra til at avvik og dårlige avgjørelser av FSD kan lukes ut og forbedres over noe tid. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så presentasjonen av Q2 tallene og det var jo greit nok det. Omtrent som forventet. Men det jeg likte best var at nå ble det også snakket om giga casting og evt. reparasjon av skade. Konsensus på bruket virker å ha vært at Tesla med giga casting ville bli kondemnert straks selve castingen skades. Det ser ut til at det ikke blir situasjonen i det hele tatt. Faktisk kan hele giga castingen byttes ut mye enklere enn på Tesla uten castingen som har tilsvarende skader. Det ble nevnt tidsforbruk 10x mer på Tesla uten giga castings vs Tesla med giga castings. Og for delepriser så ville deler for Tesla uten giga koste 3 x mer enn å bytte hele giga castingen. 

Når dette synker inn hos forsikringsbransjen må en jo tro at forsikringen på Tesla med giga casting foran og bak vil bli langt rimeligere. For det reduserer jo sjansene for kondemnering pga for høy pris for reparasjon. Og deleprisene vil bli lavere. 

Er det noen som har fått Y fra Tyskland siden i vår? Er det giga casting foran og bak nå? Og hva med 4680 cellene, er de i bruk i Tyskland nå eller er det fortsatt 21700 celler i tyske Y?

Kanskje på tide å vurdere å veksle inn i en 2024 Y performance fra Tyskland over nyttår om både giga castings og 4680 er på plass nå. FSD kommer jo til Europa etter nyttår. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette begynner å se virkelig bra ut. Nå kan fsd beta forholde seg til trafikk-flyten og ikke bare fartsgrensene. Feks inn og ut av Oslo i rushen. Før det står stilt ligger alle litt over. Grafikken på displayet blir stadig bedre og lettere å forstå visuelt uten å trenge å fokusere på skjermen. 

Hva er det i den siste fsd beta som avgjør når og hvordan trafikk-flyt skal løses? Er det lagt inn en øvre grense på antall kilometer i timen over fartsgrensen systemet tillater? Hvor mange passeringer av din Tesla må skje før fsd evt. øker farten?

NHTSA kjører et advokat-triks på Tesla. De skal ha enorme datamengder fra Tesla - om ikke blir dagsboten 130 mill dagen.  I dollar. De har bedt om oversikt over alle Tesla i USA og skal ha oversikt over all hardware og software på hver enkelt bil. 

Her må jeg nesten si at det virker mer som dette er gjort på pur faen enn noe annet. Enorme gebyrer og konkret hva er det disse data vil gi NHTSA? Om det har vært ulykker skjønner jeg at de krever slike data på de aktuelle Tesla som er eller har vært i ulykker. Men flesteparten av alle Tesla har jo ikke vært i ulykker. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Dette begynner å se virkelig bra ut. Nå kan fsd beta forholde seg til trafikk-flyten og ikke bare fartsgrensene. Feks inn og ut av Oslo i rushen. Før det står stilt ligger alle litt over. Grafikken på displayet blir stadig bedre og lettere å forstå visuelt uten å trenge å fokusere på skjermen. 

NHTSA kjører et advokat-triks på Tesla. De skal ha enorme datamengder fra Tesla - om ikke blir dagsboten 130 mill dagen.  I dollar. De har bedt om oversikt over alle Tesla i USA og skal ha oversikt over all hardware og software på hver enkelt bil. 

Her må jeg nesten si at det virker mer som dette er gjort på pur faen enn noe annet. Enorme gebyrer og konkret hva er det disse data vil gi NHTSA? Om det har vært ulykker skjønner jeg at de krever slike data på de aktuelle Tesla som er eller har vært i ulykker. Men flesteparten av alle Tesla har jo ikke vært i ulykker. 

https://sites.google.com/view/fsdbetacommunitytracker

De lurer vel på hvor mange ulykker som blir avverget av fører. De vil gi dem informasjon om hvor bra systemet virker

Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Testet systemet i Denver for noen dager tilbake. Ble mektig imponert. Men det var ikke feilfritt. Navi tok også bilen på rare ruter

Kult. Var opplevelsen bra nok til at du vurderer å betale for fsd beta når den kommer til norge i løpet av vinteren? Eller var det mer slik at det var gøy, men nå har du prøvd og ingen vits å betale for det, i det minste ikke ennå mens det er i beta?

Lenke til kommentar
bojangles skrev (33 minutter siden):

Kult. Var opplevelsen bra nok til at du vurderer å betale for fsd beta når den kommer til norge i løpet av vinteren? Eller var det mer slik at det var gøy, men nå har du prøvd og ingen vits å betale for det, i det minste ikke ennå mens det er i beta?

Jeg har betalt for det 3 ganger nå😅 så jeg skal garantert ha det når det kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Men burde ikke NHTSA spurt om nettopp det da? Hva skal de med dypdykk i hver enkelt Teslas hw og sw versjon?

Om dette hadde vert utstyr for skip hadde nok klasse selskaper forlangt innsyn i det meste.  Om leverandør av utstyret påstod at dette ville kunne ta båten inn til havn uten folk på broa og at skipets krav til bemanning kunne halveres ville nok dette krevd mye testing og godkjenninger. Alle sensorer frakoblet en og en, to samtidig osv osv.

Al hardware måtte også godkjennes 

Vil tippe at de vil ha innsyn i hvilke valg systemet tar i gitte situasjoner. Forsikringsselskaper vil også være interessert i det samme. 

De aller fleste bilprodusenter kjører slike systemer i simulator før de slippes ut i trafikken. Kan godt hende at dette blir forlangt av myndigheter. Da kan man plukke ut senarioer og steder og se hva bilen gjør uten å skade noen

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Trestein said:

Om dette hadde vert utstyr for skip hadde nok klasse selskaper forlangt innsyn i det meste.  Om leverandør av utstyret påstod at dette ville kunne ta båten inn til havn uten folk på broa og at skipets krav til bemanning kunne halveres ville nok dette krevd mye testing og godkjenninger. Alle sensorer frakoblet en og en, to samtidig osv osv.

Hm men Tesla selger jo ikke selvkjørende biler. De har kun førerassistanse. Og Tesla gjør også et stort poeng av at det er føreren som er ansvarlig til enhver tid, og alltid må være klare til å gripe inn. Tesla har jo også endret måten sjåførene oppmerksomhet blir sjekket underveis. Så hvorfor NHTSA krever dette forstår jeg ikke. Og spesielt ikke at kravet omfatter alle solgte Tesla i USA. 

Jaja samme kan det være, prisen for dagsbøter er jo så høy at Tesla ikke har noe reelt valg, bare å overleve det NHTSA krever. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har BYD på vegne av Kina akkurat annonsert global handelskrig på batterier og El biler generelt? 

BYD CEO Wang Chuanfu sa idag at nå må kinesiske batteri og elbil produsenter jobbe samlet for å gruse verdens legacy auto. Med andre ord, de vil knuse bilindustrien i vesten. Batterikapasitet bygges ut i rekordfart om dagen i Kina, og de økte takten straks USA flagget at de ville ta hjem produksjon av batterier samt at EU også har fått igang fabrikker. 

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/byd-calls-china-automakers-unite-demolish-old-global-push-2023-08-11/

Dette kommer et par uker etter at flere av de gamle traverne i bilindustrien gikk ut og sa at tidligere vekst prognoser for el-bilproduksjon var for høye og de vil trenge lengre tid for å få opp produksjonen av elbiler. 

Kina er vel i bunn og grunn klar for denne handelskrigen. De har enormt mange elbilprodusenter, og har hauger av produsenter av motorer og inverterer. I vesten har de fleste ringrevene i bilindustrien satset på den gamle modellen, bygg biler på deler fra eksterne produsenter. Sjokkerende for bilindustrien må de opp på et visst antall biler i produksjonen før dette svarer seg. Og det blir vanskelig å få marginer som gir sorte tall. 

Vi ser både i EU, USA og Kina og elbil markedet vokser raskt, og det går kanskje langt raskere enn lagacy auto trodde før de stygge grafene treffer dem midt i fjeset. Jeg tenker da på at når salget av ICE går ned, vil prisene å produsere hver bil øke, og gi mindre marginer. Samtidig er de langt unna profitt på el-bil satsingen. 

Dette kan bli stygt. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har fått sett videoen av Elon og FSD v12? Så deler av den. Nå endres alt. Nå blir det slutt på legacy kode og alt blir neurale nettverk. 

Dojo har jobbet hardt denne sommeren men det går ikke fort nok virker det som, for nå er det mer Hardware fra Nvidia for å dekode menneskelig adferd i trafikken. 10 000 H100 fra Nvidia fra og de starter idag. 

Blir spennende å se når versjon 12 slippes. 

Dere får ta infoen fra Dr know it all for det er, spekulasjoner og tankespinn etter at han så live streamen av v12:

 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tesla har fått endel pes for hvordan de takler orange kjegler, utrykningskjøretøy osv. Det meste har vært berettiget og på sin plass. Men vi har også sett at feks veiarbeid og kjegler har tatt seg opp, og også håndtering av kjøretøy med blinkende lys som ambulanser osv. Her er nok et eksempel på det siste. Tesla står i FSD i et lyskryss, lyset skifter til grønt med det kommer en ambulanse på utrykning i motgående felt og Tesla håndterer situasjonen korrekt, i motsetning til den levende sjåføren i bilen ved siden av. Kun en anekdote så ta det for det er, et eksempel på at det går fremover men det er fortsatt FSD Beta. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...