Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (1 time siden):

Det er ingen visjoner igjen annet enn å pumpe opp aksjekursen.

Den effekten er redusert og vil fortsette å reduseres er min spådom. Om Elon går vekk fra disse prosjektene og lager mindre lys går det mest sannsynlig bedre.

De som jobber i større team med lederansvar kjenner sikkert fort igjen disse «faktene». En uten peiling med stor tro på seg selv blir ofte ledd av bak ryggen deres. Slik som i Twitter.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"According to data obtained from NHTSA by CNBC, the agency is looking into at least 41 crashes involving Tesla vehicles where automated features such as automatic emergency braking, or more extensive driver assistance system features included in Autopilot, FSD and FSD Beta were involved."

https://www.cnbc.com/2022/12/22/nhtsa-initiates-two-more-tesla-crash-investigations.html

"Since 2016, NHTSA has opened more than three dozen Tesla special crash investigations where advanced driver assistance systems such as Autopilot were suspected of being used with 19 crash deaths reported."

https://www.reuters.com/technology/us-agency-working-really-fast-nhtsa-autopilot-probe-2023-01-09/

 

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (8 minutter siden):

"According to data obtained from NHTSA by CNBC, the agency is looking into at least 41 crashes involving Tesla vehicles where automated features such as automatic emergency braking, or more extensive driver assistance system features included in Autopilot, FSD and FSD Beta were involved."

https://www.cnbc.com/2022/12/22/nhtsa-initiates-two-more-tesla-crash-investigations.html

"Since 2016, NHTSA has opened more than three dozen Tesla special crash investigations where advanced driver assistance systems such as Autopilot were suspected of being used with 19 crash deaths reported."

https://www.reuters.com/technology/us-agency-working-really-fast-nhtsa-autopilot-probe-2023-01-09/

 

Og hvor mange siden 2016 har Tesla fått skyld i? Jeg kjenner fortsatt til ingen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som skjer i retten er at:

A: Person stoler på FSD (som han ikke skal? Eller skal)

B: Person kjører på folk, dreper de

C: Retten sier det er vanskelig å avgjøre skyld i en slik situasjon da førersystemet krever at man følger med (beta), men også at FSD skaper en illusjon om selvkjøring. 

Dette er et tegn på at FSD programmet er kjempebra i noens øyne.

https://www.theguardian.com/technology/2022/nov/14/tesla-autopilot-landmark-case-man-v-machine

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Det som skjer i retten er at:

A: Person stoler på FSD (som han ikke skal? Eller skal)

B: Person kjører på folk, dreper de

C: Retten sier det er vanskelig å avgjøre skyld i en slik situasjon da førersystemet krever at man følger med (beta), men også at FSD skaper en illusjon om selvkjøring. 

Dette er et tegn på at FSD programmet er kjempebra i noens øyne.

https://www.theguardian.com/technology/2022/nov/14/tesla-autopilot-landmark-case-man-v-machine

Har FSD beta kjørt på noen og drept noen? 

 

Ser denne saken er 4 mnd gammel og før saken ble holdt, så antar at tesla ikke fikk skylden denne gangen heller.

 

Så og si alle har tilsvarende systemer som autopilot i dag. en trykker på en knapp og bilen holder fart og linjer. Dog er noen bedre enn andre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Salvesen. said:

Så og si alle har tilsvarende systemer som autopilot i dag. en trykker på en knapp og bilen holder fart og linjer. Dog er noen bedre enn andre. 

Det er en rundkjøring på E134 i Kongsberg-området der en Tesla i fjor sommer kjørte rett fram og landet med et brak på den andre siden. (Videoen fra dashcam på bil i motsatt retning ligger ute på nettet.) For noen dager siden gjentok dette seg. Til alt hell var det ingen massive skulpturer e.l. å kjøre inn i der, ellers kunne det vel ha gått verre enn det gikk. 2 av 2 for Tesla der, altså, men ettersom ingen omkom er det vel bare en bagatell.

Jeg vet ikke om det er svakheter i Tesla-HW som gir slike uheldige utfall eller om det er svakheter i de som kjører dem. Sjåføren fra i fjor innrømmet jo at han nok stolte for mye på Autopiloten.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (13 minutter siden):

Det er en rundkjøring på E134 i Kongsberg-området der en Tesla i fjor sommer kjørte rett fram og landet med et brak på den andre siden. (Videoen fra dashcam på bil i motsatt retning ligger ute på nettet.) For noen dager siden gjentok dette seg. Til alt hell var det ingen massive skulpturer e.l. å kjøre inn i der, ellers kunne det vel ha gått verre enn det gikk. 2 av 2 for Tesla der, altså, men ettersom ingen omkom er det vel bare en bagatell.

Jeg vet ikke om det er svakheter i Tesla-HW som gir slike uheldige utfall eller om det er svakheter i de som kjører dem. Sjåføren fra i fjor innrømmet jo at han nok stolte for mye på Autopiloten.

Men hva hadde VW sin gjort? Eller mercedes? Osv? De fungerer alle helt likt, de prøver å holde fart og retning. Men ja, at folk stoler for mye på slike systemer ser en dessverre alt for ofte. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Men hva hadde VW sin gjort? Eller mercedes? Osv? De fungerer alle helt likt, de prøver å holde fart og retning. Men ja, at folk stoler for mye på slike systemer ser en dessverre alt for ofte. 

Det er mulig at det crasher VW'er og Merc'er der stadig vekk, men at ingen ser det og eierne klarer å få fjernet bilen og alle spor etter heisaturen over midtrabatten uten at det blir oppdaget. (?)

Det er bare ett bilmerke som har fått dette mytiske "kjører sjæl"-imaget og jeg tviler på at det er Teslas konkurrenter som har skapt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (5 minutter siden):

Det er mulig at det crasher VW'er og Merc'er der stadig vekk, men at ingen ser det og eierne klarer å få fjernet bilen og alle spor etter heisaturen over midtrabatten uten at det blir oppdaget. (?)

Det er bare ett bilmerke som har fått dette mytiske "kjører sjæl"-imaget og jeg tviler på at det er Teslas konkurrenter som har skapt det.

Tesla startet med dette tidlig og har enormt mye mer biler ute med slikt system. Gi det noen år. Det er veldig tvilsomt at det bare er tesla sine brukere som ikke følger "reglene" på dette. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 21.3.2023 den 15.18):

Tesla startet med dette tidlig og har enormt mye mer biler ute med slikt system. Gi det noen år. Det er veldig tvilsomt at det bare er tesla sine brukere som ikke følger "reglene" på dette. 

Kommer du på et argument for at Tesla sjåfører stoler mer på disse systemene? Han nevner at systemet er klart "om litt" ganske ofte. Bl.a kunne vi visst legge oss til å sove bak rattet i mid 2020. Tenker du at slike utsagn har 0 effekt what so ever?

Timeline:

Tesla fjerner radar. "Radar og Lidar er ikke nødvendig med vårt system" - Elon

Tesla havner i trøbbel pga økte rapporter på fantombremsing, rapporter fra Tesla om håpløse arbeidsforhold med en meget eksentrisk sjef.

Så kommer radaren tilbake uten å forklare hvorfor Vision ikke var løsningen.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0QgBOE/avis-teslas-fjerning-av-radarer-skal-ha-oedelagt-for-selvkjoeringsmuligheter?utm_source=vgfront-personalized&utm_content=hovedlopet_row11_pos2&utm_term=504-test-frontmirror-niche-1-0

Even with radar, Teslas were less sophisticated than the lidar and radar-equipped cars of competitors. “One of the key advantages of lidar is that it will never fail to see a train or truck, even if it doesn’t know what it is,” said Brad Templeton, a longtime self-driving car developer and consultant who worked on Google’s self-driving car. “It knows there is an object in front and the vehicle can stop without knowing more than that.”

Sitat: https://en.wikipedia.org/wiki/Brad_Templeton

Han er sikkert en hater?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Kommer du på et argument for at Tesla sjåfører stoler mer på disse systemene? Han nevner at systemet er klart "om litt" ganske ofte. Bl.a kunne vi visst legge oss til å sove bak rattet i mid 2020. Tenker du at slike utsagn har 0 effekt what so ever?

Timeline:

Tesla fjerner radar. "Radar og Lidar er ikke nødvendig med vårt system" - Elon

Tesla havner i trøbbel pga økte rapporter på fantombremsing, rapporter fra Tesla om håpløse arbeidsforhold med en meget eksentrisk sjef.

Så kommer radaren tilbake uten å forklare hvorfor Vision ikke var løsningen.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0QgBOE/avis-teslas-fjerning-av-radarer-skal-ha-oedelagt-for-selvkjoeringsmuligheter?utm_source=vgfront-personalized&utm_content=hovedlopet_row11_pos2&utm_term=504-test-frontmirror-niche-1-0

Even with radar, Teslas were less sophisticated than the lidar and radar-equipped cars of competitors. “One of the key advantages of lidar is that it will never fail to see a train or truck, even if it doesn’t know what it is,” said Brad Templeton, a longtime self-driving car developer and consultant who worked on Google’s self-driving car. “It knows there is an object in front and the vehicle can stop without knowing more than that.”

Sitat: https://en.wikipedia.org/wiki/Brad_Templeton

Han er sikkert en hater?

Hvor mange tesla eiere tror du leser Elon sine tweets? Jeg tror de er veldig få. Og jeg skjønner ikke hvordan noen skal misstolke at en kan "snart gjøre X" og så tenke "nå kan jeg gjøre X". 

Ny radar var nevnt før gammel radar ble fjernet. Det var nevnt at det var ønskelig med bedre oppløsning. Den nye blir nok fjernet om en stund den også, etter å ha trent modellen bedre. Tar gjerne i mot veddemål her. 

Sannheten er at tesla ligger på topp 1 og topp 2 uten radar i ENCAP sine tester. Det betyr mer enn ord og påstander. IMO. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Hvor mange tesla eiere tror du leser Elon sine tweets? Jeg tror de er veldig få. Og jeg skjønner ikke hvordan noen skal misstolke at en kan "snart gjøre X" og så tenke "nå kan jeg gjøre X". 

 

Dette var ikke en Tweet, men en uttalelse fra AI-Day i en ganske lang rekke uttalelser. Tenker du at det er få Tesla Eiere som leser Elons Tweets? Jeg vil tro andelen er ganske høy da han han er en av verdens mest kjente personer og at han Tweeter om Tesla fra tid til annen. Det er få merker hvor eierbasen er så opptatte av sjefen i selskapet.

De fleste andre vet ikke en gang hva sjefen heter, så Tesla er litt som Apple.. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Dette var ikke en Tweet, men en uttalelse fra AI-Day i en ganske lang rekke uttalelser. Tenker du at det er få Tesla Eiere som leser Elons Tweets? Jeg vil tro andelen er ganske høy da han han er en av verdens mest kjente personer og at han Tweeter om Tesla fra tid til annen. Det er få merker hvor eierbasen er så opptatte av sjefen i selskapet.

De fleste andre vet ikke en gang hva sjefen heter, så Tesla er litt som Apple.. 

Ja jeg tror det er veldig få % som både leser tweets og ser på ai day. Folk flest kjøper en bil for å komme seg fra a - b.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Salvesen. said:

Ja jeg tror det er veldig få % som både leser tweets og ser på ai day. Folk flest kjøper en bil for å komme seg fra a - b.

Det er merkelig mange Tesla-eiere som villig vekk forteller om selvkjøringsegenskapene til bilen sin, så et eller annet sted må de ha hørt om det. Jeg vil anslå at 50% av de Tesla-eierne jeg kjenner faller i den kategorien. (Noen har til og med betalt ekstra for å kunne få hardware som kan gjøre bilen til en selvkjørende taxi.)

Hvis bare en prosentandel av disse overvurderer Autopiloten sin (og ikke følger med på hva den gjør), så kan kanskje det forklare de tilfellene der Teslaen tar "snarveien" rett gjennom rundkjøringer og inn i autovernet på den andre siden. (Dette er vel ikke et case de tester for i Euro NCAP, heller.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (Akkurat nå):

Det er merkelig mange Tesla-eiere som villig vekk forteller om selvkjøringsegenskapene til bilen sin, så et eller annet sted må de ha hørt om det. Jeg vil anslå at 50% av de Tesla-eierne jeg kjenner faller i den kategorien. (Noen har til og med betalt ekstra for å kunne få hardware som kan gjøre bilen til en selvkjørende taxi.)

Hvis bare en prosentandel av disse overvurderer Autopiloten sin (og ikke følger med på hva den gjør), så kan kanskje det forklare de tilfellene der Teslaen tar "snarveien" rett gjennom rundkjøringer og inn i autovernet på den andre siden. (Dette er vel ikke et case de tester for i Euro NCAP, heller.)

Dette står jo på sidene når en bestiller bilen? Så det er vell ikke så rart? Ingen har betalt ekstra for hardware, om de ikke har oppdatert bilen da. Alle tesla biler kommer med samme hardware(kjøpt til samme tid). Men software kan en spe på.

Nei såklart tester ikke NCAP det, for det er ikke en støttet funksjon utenfor FSD beta. De tester software under de forhold som er støttet, og der er Tesla på topp. I følge ENCAP. 

Så du tror ingen overvurderer alle de andre "autopilotene" der ute? At ingen krasjer på cruise kontroll for de ikke står på overskriftene slik Tesla gjør? 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Så du tror ingen overvurderer alle de andre "autopilotene" der ute? At ingen krasjer på cruise kontroll for de ikke står på overskriftene slik Tesla gjør? 

Hvorfor hører man i så fall aldri om dem?

Folk i alle slags biler er uoppmerksomme og kjører av veien eller kolliderer med motgående kjøretøy, men kjøring tvers igjennom rundkjøringer eller inn i parkerte biler, der dominerer Teslaene av en eller annen grunn. Det er derfor jeg lurer på om Tesla-eiere stoler mer på bilens selvkjøringsegenskaper enn andre bileiere.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

Hvorfor hører man i så fall aldri om dem?

Folk i alle slags biler er uoppmerksomme og kjører av veien eller kolliderer med motgående kjøretøy, men kjøring tvers igjennom rundkjøringer eller inn i parkerte biler, der dominerer Teslaene av en eller annen grunn. Det er derfor jeg lurer på om Tesla-eiere stoler mer på bilens selvkjøringsegenskaper enn andre bileiere.

Hvorfor hører man om ting i media? Jo klikk. Bare se på hvor mange artikler det er med Tesla i overskriften der det har vært mindre uhell på veien etc. Det genererer penger. 

Hvordan vet du at de dominerer, hvor er tallene i fra? Overskrifter? I så tilfelle bør du tenke deg om. 

En faktor kan jo være at Tesla sin teknologi er så ekstremt god at folk slapper for mye av? Det er nok umulig for hverken meg eller deg å komme til bunns i dette. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

En faktor kan jo være at Tesla sin teknologi er så ekstremt god at folk slapper for mye av? 

Så "ekstremt god" at man ender opp med en ødelagt bil?

7 minutes ago, Salvesen. said:

Hvordan vet du at de dominerer, hvor er tallene i fra?

Politiet Sør-Øst. Du vet, de klikkhorene der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (8 minutter siden):

Så "ekstremt god" at man ender opp med en ødelagt bil?

Politiet Sør-Øst. Du vet, de klikkhorene der.

Ja en ender opp med ødelagt bil om en ikke bruker systemet til det som det er laget for, som i ditt eksempel rundkjøringer. Samt å ikke følge med(noe de umulig kan gjøre om de flyr over en). 

 

Aha, så Politiet sør-øst deler kollisjonsstatistikk med deg? Med biltype og situasjon? Interessant, kan du ikke dele den med resten da? Og dette er jo ett veldig begrenset område for å si noe om 4 millioner tesla brukere, dog. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...