Gå til innhold

Nå vil EU innføre felles ladestandard med tvang [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir interessant å se om EU klarer å få dette til.

Ser man litt mer på dette har jo Apple allerede innført USB-C som ladestandard (ved å legge ved en USB-C til Lightning-kabel med alle telefoner som selges).

Jeg tror det beste EU kan få til er å forby proprietære ladeklosser (med fastkoblet ledning), og kreve at ladeklosser (og plugger i veggen) må levere strøm som tilfredsstiller USB-PD over standard USB-C-plugg. Det vil gjøre markedet for ladere mye mer oversiktlig, og bør gjelde for alle typer mobile enheter. Også bærbare datamaskiner.

Lenke til kommentar

Kunne ikke Apple ha hindret dette foreslåtte påbudet, om de bare hadde byttet til USB-C, selv før massene ble for frustrert. (med USB-PD og helst USB-3.2Gen10/20 eller hva det heter, eller kanskje bare gå rett til  USB4) Skulle ønske at USB hadde gjort det enklere å krevd PD på USB4...

edit: vil skyte inn at i utgangspunktet er jeg i mot tvang. Men jeg ser jo fordelen av å kunne lade alt utstyr: kamera, mobil, små bluetooth høytalere, laptopper/nettbrett ol over vanlige usb-c kabler. Jeg kan det i dag bortsett fra min iphone som jeg må bruke usb-lightning eller usb-c-lightning kabel på. Men når det er sagt synes jet at på nettbrett/laptoper kan usb-c bli litt flimsette, til lading eller koblet til dockingstasjon eller mindre dongler, kontakten blir litt for liten å det blir lett å kunne skade eller nappe ut kontakten.

Endret av St. Anders
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min løsning er forby salg av apple produkter i hele EU framtil de har USB-C. gjerne med omsettingsforbud også av brukte enheter. på tide apple blir bøtlagt for at de har nektet dette i flere år .  

 

Apple tviholder kun på usb -c for lock-in i dems økosystem ingen annen grunn USB C er bedre på alle mulige måter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette sløsing med penger (nok en gang) fra EU sin side?  

1) Apple iPhone leveres nå med lader med USB-C port. Det eneste som er "ikke standard" er at de har en USB-C -> Lightning kabel. 

2) Apple har støttet forskjellige PD varianter i flere år, både på iPhone og iPad (https://support.apple.com/en-us/HT208137) med dagens nye ladere fra Apple (og andre som støtter PD).

3) En lov fra EU vil uansett ikke være aktiv før om et par år.  Produsenter får alltid et par år til å tilpasse seg.  Og innen den tid er kanskje iPhone helt trådløs med wireless ladning?  

 

Just saying.  

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Hadde eit håp om at dette var ein artikkel om elbilar, men neidå. 😛

Hvorfor skulle EU tvinge frem en standard for lading av elbiler? Det eksisterer allerede. Er bare noen sære asiater som tviholder på deres teknologi. Bare å kjøpe ordentlig bil neste gang, så får du også bli med på moroa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (6 timer siden):

Er dette sløsing med penger (nok en gang) fra EU sin side?  

1) Apple iPhone leveres nå med lader med USB-C port. Det eneste som er "ikke standard" er at de har en USB-C -> Lightning kabel. 

2) Apple har støttet forskjellige PD varianter i flere år, både på iPhone og iPad (https://support.apple.com/en-us/HT208137) med dagens nye ladere fra Apple (og andre som støtter PD).

3) En lov fra EU vil uansett ikke være aktiv før om et par år.  Produsenter får alltid et par år til å tilpasse seg.  Og innen den tid er kanskje iPhone helt trådløs med wireless ladning?  

 

Just saying.  

Hjelper lite at pluggen inn i laderen er USB-C, når den andre enden er Lightning. Slik det er nå må jeg enten ha en egen lightning-kabel eller et adapter liggende, om jeg skal kunne dele strøm med iPhonebrukere som ikke har med seg egen ladekabel, og motsatt om jeg drar til en iPhone-bruker som skulle la meg lade min Android-telefon med hans kabel.

Punkt 2 er jo igjen en støtte for å komme med "tvang", siden Apple hele tiden har gjort sitt for å unngå å støtte standarden slik som det var tiltenkt. Vi må ned på antall mulige standarder, for bedre interoperabilitet og mindre behov for ørten forskjellige kabler.

Punkt 3 er en dårlig unnskyldning for ikke å skjerpe reglene. Hva om Apple nå skulle finne på å legge inn sperrer på trådløslading, slik at man ikke kan "lade på tvers", eller får sterkt redusert fart pga Apple-begrensninger.

På den annen side, denne regelen burde og skjerpes mot annen forbrukselektronikk. Selges fremdeles headset og annet utstyr som leveres med micro-usb eller proprietære plugger. Også disse burde innlemmes i krav om å benytte den siste tilgjengelige standarden.

Det må felles regler til som sørger for at slikt utstyr også får krav om innfasing av ny plugg når nye standarder blir vedtatt innført. 6.-12 måneder burde være mer enn god nok tid til å endre produktene til nyeste standard.

Det bør og være krav til at alle krav til standarden må oppfylles, for å få lov å bruke logoen om at den fyller standarden. F.eks. HDMI og DP-standarden, så må kabler og utstyr støtte både rett nettverksprotokoll, rette lydprotokoller, rett ARC-protokoll etc. 

Så kan heller Apple og andre som har tanker om krav til neste standard, velge å delta aktivt i utforming av standardene, og vi slipper at ting bare blir støttet sånn halvveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Hvorfor skulle EU tvinge frem en standard for lading av elbiler? Det eksisterer allerede. Er bare noen sære asiater som tviholder på deres teknologi. Bare å kjøpe ordentlig bil neste gang, så får du også bli med på moroa.

En felles standard for betaling hadde jo vært greit. Men det er jo en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

De burde også innskjerpe at USB-C må produseres med korrekte mål. Evt. innskjerpe toleransene. Det er betydelige forskjeller både på telefoner og kabler, En del kombinasjoner sitter svært løst, og jeg mistenker at noen kabler har så store avvik at det kan skade telefonkontaktene..

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 16.8.2021 den 16.35):

Hvorfor skulle EU tvinge frem en standard for lading av elbiler? Det eksisterer allerede. Er bare noen sære asiater som tviholder på deres teknologi. Bare å kjøpe ordentlig bil neste gang, så får du også bli med på moroa.

Burde blitt en global standard. Elbil er fortsatt i startfasen, så det er fortsatt mulig. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 timer siden):

De burde også innskjerpe at USB-C må produseres med korrekte mål. Evt. innskjerpe toleransene. Det er betydelige forskjeller både på telefoner og kabler, En del kombinasjoner sitter svært løst, og jeg mistenker at noen kabler har så store avvik at det kan skade telefonkontaktene..

Jeg mener å huske at feilmarginen på pluggene er 0,2 mm, problemet med for liten toleranse er at det er dyrere å produsere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...