Gå til innhold

Republikanernes håpløse veivalg


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, knutinh said:

Jeg har ikke sagt noe om munnbind er et godt tiltak mot smitte. Til det vet jeg for lite. Men jeg har sagt at det er en type vurdering som jeg tenker at myndigheter kan gjøre.

Og like ens har jo jeg sagt at dette er en vurdering som myndighetene kan si at foreldrene også skal kunne ha et ord med i laget - akkuratt DeSantis har gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og skolene bør da få lov til å stenge elevene som ikke bruker maske ute, for å verne de med fornuftige foreldre.

Som går ut over barna med mindre begavede foreldre.
---

Statistikk på hvor dårlig enkelte stater håndterer covid 19 som løpende graf, i antall døde totalt per 1 million innbyggere i hver stat.

Se om dere ser noen trend:

https://dangoodspeed.com/covid/total-deaths-since-july

...

For referanse, så har Norge 115 dødsfall per million innbyggere, samlet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så sykt å se politikere som ikke ville evnet å få til en karriere i politikk i noe sivilisert land faktisk representere nesten halve befolkningen i et vestlig land som en gang var en brannfakkel for demokrati...

...

Trump arrangerte tilbaketrekking og la hemmelige avtaler med Taliban.

Nå vil fascistens parti holde Biden ansvarlig for resultatet av tilbaketrekkingen.

Om han avviker fra planen, så vil han holdes ansvarlig for alle dødsfall.

Om han ikke avviker fra planen, så vil han fremdeles holdes ansvarlig for alle dødsfall.

De siste fornuftige menneskene i Fox News og det republikanske partiet må virkelig stå frem og vise at de har utviklet en ryggrad og har fått et hjerte av trollmannen fra Oz snart, for det er nøyaktig slik som dette man får diktatur.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/biden-impeachment-lindsey-graham-afghanistan-b1906104.html

---

Og for dem som tror jeg overdriver, undersøk selv hvor mange republikanere som har anerkjent Biden sin valgseier, 9 måneder etter valget.

Og les gjerne hva eksperter på politikk mener om partiets utvikling siden 2001.

https://www.v-dem.net/media/filer_public/b6/55/b6553f85-5c5d-45ec-be63-a48a2abe3f62/briefing_paper_9.pdf

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 21.8.2021 den 0.49):

Nå vil fascistens parti holde Biden ansvarlig for resultatet av tilbaketrekkingen.

Om han avviker fra planen, så vil han holdes ansvarlig for alle dødsfall.

Om han ikke avviker fra planen, så vil han fremdeles holdes ansvarlig for alle dødsfall.

Biden er godt inne i perioden sin nå og må ta et betydelig ansvar for det som skjer nå.

Selv om Trump var et emosjonelt barn som tok æren for alt bra og klandret alle andre for det som gikk dårlig så rettferdiggjør ikke det at alle andre skal legge seg ned på hans nivå.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han må ta ansvar for hva han selv kan forandre, absolutt.

Men du tar litt for lettvint på situasjonen og kommer til en ganske ullen konklusjon, når du bemerker at Trump sin inkompetanse ikke rettferdiggjør at andre skal legge seg på hans nivå:

Trump og hans administrasjon planla tilbaketrekkingen, og la føringer og planer sammen med militære ledere, inkludert Taliban.
Biden og hans folk ble nektet innsyn i etterretning som ville vært normalt å dele med kommende president, helt til han faktisk tok over. Og når han tok over, så var det fremdeles folk over alt i viktige posisjoner som var fiendtlig innstilt på en måte jeg ikke kjenner eksempler på i USA sin historie, mennesker som bokstavelig talt heller ser USA brenne enn at Biden lykkes.

Når han tok over, så var det trusler mot nasjonens sikkerhet innenfra som var første og viktigste prioritet.
Brannslukking og fjerning av ugress.

...en normal president ville sørget for at den kommende presidenten hadde minst to måneder å forberede seg på viktige saker -- med ærlig og rederlig overlevering av taktisk informasjon.
Når Biden tok over, så kunne de ikke stole på ett ord forrige administrasjon sine Trumpetter la i fra seg, og selv hva som fantes av dokumenter og signerte avtaler måtte tas i med ildtang og tolkes med flere klyper salt:
De overtok kontoret til folk som per definisjon er fascister, og som bokstavelig talt ønsket at kommende president skulle feile -- mange av dem totalt uten skrupler, og med vilje til å lyge for å lykkes i å gjøre skade på demokrater.

Når det kommer til tilbaketrekkingen, så er det to muligheter:
Ta planen som forgjengeren la, som er normal prosedyre i fungerende demokratier. Biden sin administrasjon måtte forsøke å analysere planen og samle alle data og finne ut i hvor stor grad de sitter på all nødvendig informasjon og hvorvidt det er snubletråder for hvert eneste valg og hver eneste endring de forsøkte på -- vel vitende om at enhver feil i eksisterende plan eller hendelse som inntreffer resulterer i ammunisjon som kan brukes mot dem, på en måte som vi bare har sett en gang tidligere, da Hillary Clinton ble holdt personlig ansvarlig for dødsfall i Benghazi.

Selv om en plan er dårlig og kortenkt, så er det altså en plan republikanerene stod bak, og gudene vet hvor mange år som ble brukt for å planlegge tilbaketrekkingen og gjøre ting vanskelig i tilfelle en demokrat vant valget.
Vi vet at Trump og co ikke lot folk som arbeidet for amerikanerene få muligheten til å få asyl i USA, selv etter at det var klart at de kom til å trekke tilbake og overlate alt ansvar til neste president.
https://www.businessinsider.com/stephen-miller-racist-hysteria-blocked-help-afghans-ex-pence-adviser-2021-8

Og man må ikke være så naiv å tro at tidspunktet for tilbaketrekkingen etter valget var tilfeldig, eller at de ikke var villige til å la mennesker dø for så å score politisk mynt på dødsfallene for å felle Biden.
Det kan ha vært plan C hele veien, om Plan A, å vinne valget, og plan B, å omgjøre resultatet, begge feilet.

Det er bokstavelig talt der republikanerene er i dag:
REPUBLIKANERE LAR BOKSTAVELIG TALT MENNESKER DØ FOR Å SLÅ POLITISK MYNT OG TJENE PENGER:
Skylder på fargede:
https://edition.cnn.com/2021/08/20/politics/texas-dan-patrick-coronavirus-black-people-vaccines-fact-check/index.html

Skylder på asylsøkere:
https://edition.cnn.com/2021/08/10/politics/desantis-border-covid-fact-check/index.html

Trenger at folk ikke tar vaksinen og blir alvorlig syke for å tjene penger:
https://apnews.com/article/joe-biden-business-health-coronavirus-pandemic-4d0d18b24e0dd41de2424e19b3ed994f

...det er partiet man får når man støtter fascisme.

---

Om Biden hadde omgjort tilbaketrekkingen, så ville det blitt blodbad, og Biden ville blitt holdt ansvarlig -- moralsk ansvarlig av hans motstandere -- i og med at Taliban i lang tid hadde sørget for avtaler om at afghanske militære skulle overgi seg, og tilbaketrekkingen har vært diskutert mellom Trump sin administrasjon og Taliban, som satte Taliban sin nåværende president for Afghanistan fri fra fengsel før utenriksminister (...ugh...) Mike Pompeo hadde samtaler med ham og  andre ledere i Taliban.

https://www.politifact.com/factchecks/2021/aug/18/instagram-posts/posts-correct-about-trump-administrations-role-rel/

---

Selvsagt er Biden ansvarlig for sine handlinger.

Men vi lever i en tid hvor hans motstandere bokstavelig talt kan ha planlagt å la folk dø for å sverte ham, og lever av og på propaganda -- og vi ser store mengder propaganda bli spredt akkurat nå, inkludert og hovedsakelig fra menneskene som ønsker krig for å tjene penger på det, og folk som ønsker republikansk styre, og folk som ønsker å svekke USA ytterligere.

Biden utsatte tilbaketrekkingen fra fullstendig tilbaketrekking i Mai, som var planen som Trump hadde lagt, til September.
Og det er tydelig hvem og hvilke mennesker som farger narrativet, om du undersøker hvem de er:

 

Sitat

 

Chris Miller, acting defense secretary in the final months of the Trump administration, chafed at the idea that Biden was handcuffed by the agreement.

“If he thought the deal was bad, he could have renegotiated. He had plenty of opportunity to do that if he so desired,” Miller, a top Pentagon counterterrorism official at the time the Doha deal was signed, said in an interview.

 

En Trump-ansatt republikansk lakei kaller rommet 20 januar til mai måned plenty av tid.
Men 4 måneder til å lese seg opp på å få oversikt over en pågående situasjon man ikke begynte å få informasjon om før 20. januar, garantert full av hemmelighold og muntlige beskjeder og dokumenter og avtaler spredt for alle vinder nettopp for å gjøre det til en størst mulig drittpakke er ikke lett å endre på.

Man må virkelig ikke glemme at den forrige presidenten ikke bare var en fiende av demokratene, men også demokratiet, og ikke eier skam eller moral, og var og er villig til å la folk dø for saken sin.

 

 

Sitat

 

“The choice I had to make, as your president, was either to follow through on that agreement or be prepared to go back to fighting the Taliban in the middle of the spring fighting season,” Biden said.

The Taliban takeover, far swifter than officials from either administration had envisioned, has prompted questions from even some Trump-era officials about whether the terms and conditions of the deal — and the decisions that followed after — did enough to protect Afghanistan once the U.S. military pulled out.

The historic deal was always high-wire diplomacy, requiring a degree of trust in the Taliban as a potential peace partner and inked despite skepticism from war-weary Afghans who feared losing authority in any power-sharing agreement.

 

“The Doha agreement was a very weak agreement, and the U.S. should have gained more concessions from the Taliban,” said Lisa Curtis, an Afghanistan expert who served during the Trump administration as the National Security Council’s senior director for South and Central Asia.

 

 

https://www.washingtonpost.com/politics/was-biden-handcuffed-by-trumps-taliban-deal-in-doha/2021/08/19/a7ee1a50-00a2-11ec-87e0-7e07bd9ce270_story.html

...

----------------------

Biden må holdes ansvarlig om han gjør feil, men situasjonen må tas i betrakting -- og jeg tror ikke han har gjort noe feil på dette tidspunktet.

Om du får en tikkende bombe som din forgjenger har laget for å skade deg, så lar du den eksplodere et sted den gjør minst mulig skade -- du forsøker ikke å desarmere den.
Situasjonen er i praksis Trolley-problemet, og Biden har valgt å trekke i spaken og få vognen over på sporet hvor det ser ut til å være færrest mulig mennesker på sporet.

Problemet er nettopp at mange ikke forstår Trolley-problemet, og at det er hele poenget med å overlate problemet til Biden: Å score ekstremt billig politisk mynt på uunngåelig skade.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

Han må ta ansvar for hva han selv kan forandre, absolutt.

Men du tar litt for lettvint på situasjonen og kommer til en ganske ullen konklusjon, når du bemerker at Trump sin inkompetanse ikke rettferdiggjør at andre skal legge seg på hans nivå:

Jeg mener hverken mer eller mindre enn det jeg sier: Trump var en notorisk løgner og fjasball. Biden er i stor grad valgt inn fordi han ikke er Trump. Om rollene hadde byttet så hadde vi nå hørt Trump sutre på tv over «deep state» og fødselsattesten til Biden og hvor flink han er til å forhandle med Taliban. Heldigvis slipper vi å høre på det store barnet lengre. Biden lever i noen grad etter etablerte normer for hvordan voksne mennesker skal te seg, og det forventer jeg også av ham.

Sitat

Biden og hans folk ble nektet innsyn i etterretning som ville vært normalt å dele med kommende president, helt til han faktisk tok over.

Og det et svært graverende. Igjen: fint at verden er kvitt Trump. Men det frikjenner muligens Biden for den første tiden, men nå har han sittet i 9mnd. Land har gått over fra å være allierte til å være i full krig, og har mobilisert i mellomtida, på mindre enn 9mnd. Mener du at Biden ikke har ressurser til å endre strategi i et vanskelig utenriks-spørsmål på 9 mnd?

Sitat

Og når han tok over, så var det fremdeles folk over alt i viktige posisjoner som var fiendtlig innstilt på en måte jeg ikke kjenner eksempler på i USA sin historie, mennesker som bokstavelig talt heller ser USA brenne enn at Biden lykkes.

Det ligner mistenkelig på «deep state»-argumentet til Trump. Greier ikke verdens mektigste mann å sørge for å sette inn lojale personer i viktige posisjoner?

Sitat

mange av dem totalt uten skrupler, og med vilje til å lyge for å lykkes i å gjøre skade på demokrater.

Kall meg kynisk, men jeg tror at ambisiøse politikere jevnt over er villige til å lyve. Det unike med Trump & co var ikke at de løy, men at de gjerne løy om ting som enkelt lot seg verifisere. De tok ikke bare «en spansk en» for å slippe unna konsekvensene av litt hanky panky med sekretæren eller dårlig håndverk, men de løy på ren refleks, som et gjennomført angrep på sannhet heller enn for å redde seg ut av uføre.

 

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (På 22.8.2021 den 21.18):

Man kan skylde på Trump for mye, men hvordan Afghanistan exiten ble utført er det helt og holdent Biden som må ta ansvar for.
Det var nok av advarsler.

Det er dog typisk for Republikanere å overlate oppvask fra deres fester til demokratene, og jeg kjøper virkelig ikke kritikken av oppvasken, og sliter med å forstå mentaliteten til dem som gjør.

Vi vet at republikanere ønsket at amerikanere ble drept av Taliban for å sikre mulighet for impeachment, og at det var en av Trump og mange i hans sirkler sin plan for å få tilbake makten.

Taliban drepte ikke amerikanere, kun IS.

...

Jeg savner også konkret kritikk fra seriøse kilder, ikke bare løse klager på at de knuste tallerkene ikke ble limt ordentlig og klager om at ketchupflekkene på gardinene ikke er vasket bort enda: Krigene var en lønnsfest til hovedsakelig konservative markedskrefter i våpenindustrien, som nå klager på at festen er over -- ikke på noen reelle problemer.

Den type kritikk provoserer meg uten like, og får meg til å tenke mindre om folk som kommer med tåkepratet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 28.8.2021 den 8.45):

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/08/radicalism-post-trump-gop/619891/
 

Trump sier at man bør ta vaksiner, og noen av de oppmøtte buer. Har Trump blitt «temmet»? Har monsteret han delvis skapte, delvis var avhengig av endelig blitt «voksen» og klar for å stå på egne bein?

Nei. Han åpnet bokstavelig talt det samme rallyet med å gjenta løgnene om valget, bare for å nevne noe.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/15/2021 at 6:16 PM, knutinh said:

For en ekstrem liberalist så er vel offentlige skoler uansett noe styggedom

Liten avstikker her, men tror det avhengig er på høyre eller venstre siden av liberalistisk tankegang. Hvis jeg ikke husker feil så er tankegangen rundt det delt blant anarkister, siden det tross alt kan enkelt organiseres som et arbeiderkollektiv. De har vel hovedsakelig problemer med lite frihet i hva og hvordan lære, samt hierarkiet i skoleadministrasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Red Frostraven said:

Vi vet at republikanere ønsket at amerikanere ble drept av Taliban for å sikre mulighet for impeachment, og at det var en av Trump og mange i hans sirkler sin plan for å få tilbake makten.

Nei. Just..nei.
 

9 hours ago, Red Frostraven said:

Jeg savner også konkret kritikk fra seriøse kilder, ikke bare løse klager på at de knuste tallerkene ikke ble limt ordentlig og klager om at ketchupflekkene på gardinene ikke er vasket bort enda: Krigene var en lønnsfest til hovedsakelig konservative markedskrefter i våpenindustrien, som nå klager på at festen er over -- ikke på noen reelle problemer.

Den type kritikk provoserer meg uten like, og får meg til å tenke mindre om folk som kommer med tåkepratet.

Usikker på hva slags kritikk du savner. På at USA trakk seg ut av Afghanistan? Eller måten det ble gjort på? Førstnevnte finner man få av, av naturlige grunner. Sistnevnte finner man nok av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 timer siden):

Nei. Just..nei.
 

Usikker på hva slags kritikk du savner. På at USA trakk seg ut av Afghanistan? Eller måten det ble gjort på? Førstnevnte finner man få av, av naturlige grunner. Sistnevnte finner man nok av.

Altså, vi er på det punktet Trump kunne innrømmet å ha ønsket at amerikanere døde for å fjerne Biden og du ville fremdeles heller trodd på russisk propaganda.

---

Og jeg savner konkret og seriøs kritikk, som ikke er betalt opinion fra republikanere, folk som lyger på deres vegne, får betalt for å mene noe på republikanerens vegne, eller på vegne av den eneste vinneren av Afghanistan-krigen; våpenindustrien.

Biden har i det minste strammet inn Trump sin lettsindinge drone-policy til en litt strammere.
https://en.wikipedia.org/wiki/Civilian_casualties_from_U.S._drone_strikes#Approvals_of_drone_strikes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Red Frostraven said:

Altså, vi er på det punktet Trump kunne innrømmet å ha ønsket at amerikanere døde for å fjerne Biden og du ville fremdeles heller trodd på russisk propaganda.

Fortsatt nei. Just no. Å hevde at Trump og republikanerne ønsker døde amerikanere er koko-noia og virkelighetsfjernt.
 

18 minutes ago, Red Frostraven said:

Og jeg savner konkret og seriøs kritikk, som ikke er betalt opinion fra republikanere, folk som lyger på deres vegne, får betalt for å mene noe på republikanerens vegne, eller på vegne av den eneste vinneren av Afghanistan-krigen; våpenindustrien.

Men kritikk som går på hva da? På at USA trakk seg ut av Afghanistan? Eller måten det ble gjort på?

Lenke til kommentar

...
når går det fra å være virkelighetsfjernt til å bli troverdig at fiender av demokrati er villige til å la mennesker dø for å tjene sin politiske agenda..?

Altså.
Folk tviler på at gryende diktatorer er så gale som 'media' påstår helt til de plutselig har et diktatur, og da bare svitsjer de til projisering; "Ingen kunne visst at dette kom til å skje."

Hvor langt i illiberal retning må de være før man forstår hvor ekstreme de er..?
Hvor mange amerikanere må dø før man forstår hva de faktisk står for?
Tallet er 600 000 så langt, fordi republikanerene har valgt å forsøke å tjene penger og score politiske poenger av Covid-19.*

Du skal være passelig -- rett og slett -- dum, eller grovt disinformert, for å ikke forstå at noe er alvorlig galt med partiet og retningen det har tatt under Trump og Putin.

Hvor mye lengre må republikanere gå før du forstår hvor langt mange av dem har kommet..?
Må de lykkes med et kupp?
Drepe noen hundre tusen amerikanere til?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Red Frostraven said:

når går det fra å være virkelighetsfjernt til å bli troverdig at fiender av demokrati er villige til å la mennesker dø for å tjene sin politiske agenda..?

Du sa "Vi vet at republikanere ønsket at amerikanere ble drept av Taliban". Hvilke republikanere ønsker dette, hvordan vet du dette, hvor kan jeg lese mer av andre som har kommet til samme konklusjonen?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (23 minutter siden):

Du sa "Vi vet at republikanere ønsket at amerikanere ble drept av Taliban". Hvilke republikanere ønsker dette, hvordan vet du dette, hvor kan jeg lese mer av andre som har kommet til samme konklusjonen?

 

Nå er politikkens verden nokså machiavellisk og psykopatisk av ren natur. Enkelte ledere er verre enn andre. Det er meget mulig at enkelte politikere eller regenter sørger for at sine egne skal dø for å fremme eget ståsted.

Selv FN har gjort tilsvarende. De skulle ofre irske soldater for å vedlikeholde freden i Kongo i 1961. Slik praksis er svært vanlig i politikk, og særdeles i krig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...