Gå til innhold

Republikanernes håpløse veivalg


Anbefalte innlegg

Demokrati er også kalt «det muliges kunst».  En kunst som avhenger av kompromisser basert på styrkeforhold, respekt for andres meninger, en oppegående befolkning, tillit til valgte myndigheter og ikke minst klok ledelse i en uforutsigbar verden. Under egoisten Trump ble alle disse prinsippene motarbeidet, til USAs uvenners store glede.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (18 timer siden):

Når noen sammenligner Trump med Hitler, så er det noe alle 'liberale' gjør, og konteksten og hva du faktisk sa forsvinner når historien vandrer.

De intellektuelt uærlige -- altså en stor del av dem som støtter Trump med faktiske rasjonelle motiver i sin egeninteresse og vet at de har moralsk galt -- kan avfeie deg som venstreekstremist og trekke dette frem med hevet stemme for å avvise ethvert argument du kommer med i all overskuelig fremtid.


...slik sett er mine egne barn -- og dine barn, alles barn -- og alle som selv har vært barn, som Hitler.
Da han var et barn.

Nettopp fordi det tenderer til å avspore enhver debatt så er jeg veldig nølende til å sammenligne Trump med Hitler. Det er dog en slags «uærlighet» å ikke ville vedkjenne seg en tanke fordi man vet at det vil støte noen. Veldig mange gjorde sammenligningen, og jeg kan forstå hvorfor. Karismatisk høyre-populist med brennende taler, tydelige fiende-bilder, forakt for svakhet, liten interesse for tradisjoner, lover og demokrati. Trump lagde dog aldri utryddelsesleirer og var lite interessert i å starte kriger. Han greide heller aldri å oppnå den personlige makten som Hitler raskt fikk.

Jeg har blitt kalt rasist, kommunist og ytre høyre. Jeg føler meg forholdsvis trygg på hvem jeg er og endrer ikke ståsted av at noen føler for å stemple meg. Jeg føler meg mest hjemme i en liberal bås litt til høyre for det Norske sentrum, og finner det rimelig å markere avstand fra store deler av Trumps gjerning.

Jeg har diskutert Hitler ganske mye med egne barn opp igjennom oppveksten og etterhvert som de har modnet. Spørsmål som «tror du Hitlers foreldre var glad i ham på tross av det han gjorde?» og «var Hitler ond, eller mente han det godt når han gjorde onde handlinger?». «Hvis vi kunne reise tilbake i tid og drepe Hitler, kan det forsvares?». Et rimelig spørsmål litt lengre opp i alder vil være «var han et produkt av sin tid, ble han sånn av ytre faktorer, eller var det noe dypt inni ham?»

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Red Frostraven said:

...folk som ønsket at vaksinene faktisk skulle gjennomgå normal testing..?

Husker du problemene noen av vaksinene ga her i landet?
Det er en grunn til at vaksiner testes .

Huh? Ingen vaksiner mot covid er offisielt godkjent enda.. de har ikke «normal testing» som du skriver. Alle er midlertidig nødgodkjent av FDA, samme som her i Norge.. 

så ingenting er endret fra da til nå bortsett fra at Biden har blitt president. Så ja, de første anti-vax’erne var demokratene med Biden og harris i førersetet.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Pallehysa said:

På kva måte? Veldig spesiell påstand.

https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/politics/biden-trump-coronavirus-vaccine/2020/09/16/2ffbea6a-f831-11ea-a275-1a2c2d36e1f1_story.html%3foutputType=amp
 

Biden questions whether a vaccine approved by Trump would be safe

 

https://www.google.no/amp/s/www.cbsnews.com/amp/video/2020-vp-debate-kamala-harris-on-coronavirus-vaccine/

Harris on taking a COVID vaccine: If Trump tells us to take it, I won't

Endret av scuderia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (6 timer siden):

Dette handler om at Biden og Harris ikkje vil ta medisinske råd fra Trump. Om det er vaksine, injisere antibac eller hydroxychloroquine. Verken Biden eller Harris har vært vaksinemotstandere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

Eh, Biden blir/ble kalt "the Senator from MBNA" på grunn av korrupsjonen sin.

Og det kom nylig lekkede opptak der f.eks. Manchin avslører seg selv:

https://theintercept.com/2021/06/16/joe-manchin-leaked-billionaire-donors-no-labels/

Ble kalt det fordi han var ein sterk advokat for kredittkort selskap for 20 år siden. Ingen bevis for korrupsjon her. Samtidig nevner du Manchin. Tror ikkje Demokratene blir lei seg som du eller andre "kaster han under ein buss." Korrupsjon eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (21 timer siden):

Huh? Ingen vaksiner mot covid er offisielt godkjent enda.. de har ikke «normal testing» som du skriver. Alle er midlertidig nødgodkjent av FDA, samme som her i Norge.. 

så ingenting er endret fra da til nå bortsett fra at Biden har blitt president. Så ja, de første anti-vax’erne var demokratene med Biden og harris i førersetet.

...kontekst og forståelse er essensielt for å ikke spre den republikanske misinformasjonen, i ditt eksempel, whataboutisme og argument fra manglende forståelse.

https://www.washingtonpost.com/politics/2021/08/05/scalises-misleading-clip-job-claiming-vaccine-misinformation-by-democrats/

Trump ønsket å selv godkjenne vaksiner, og omgå FDA.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Scalise sitt klipp var greit nok, men jeg synes denne er bedre.

Nå har heeldigvis faktasjekkerne faktasjekket dette opp og ned i mente og sagt det var ut av kontekst og handlet om trump og whataboutism osv blabla, men faktum er nok likevel at Biden, Harris & co har ført en uheldig retorikk som har bidratt til å undergrave vaksinen - selv om de ikke er vaksinemotstandere per se.
Vaksineskepsisen økte rundt sommeren og før valget, hos demokratiske velgere økte den med 13-14%. Blandt independents var det nesten uendret, noe som viser at det i hovedsak var et partisan issue. Så gikk tilliten heldigvis en del opp igjen etter valget, men neppe uten å ha forårsaket noe permanent skade?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Pallehysa said:

Dette handler om at Biden og Harris ikkje vil ta medisinske råd fra Trump. Om det er vaksine, injisere antibac eller hydroxychloroquine. Verken Biden eller Harris har vært vaksinemotstandere. 

Nei, det handler om hva de sa.

begge sider har dessverre latt det gå politikk i dette så ikke lat som din kjære venstre ikke startet ballet. Egentlig mest trist for alle de som dør unødvendig.

 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Nei, det handler om hva de sa.

begge sider har dessverre latt det gå politikk i dette så ikke lat som din kjære venstre ikke startet ballet. Egentlig mest trist for alle de som dør unødvendig.

 

Biden "venstre"? Hah. Artig. Men kvifor du skal være så uærlig veit eg ikkje. Det Biden og Harris sa, var at dei ikkje stolte på Trump, i henhold til godkjennelse av medisiner, eller råd om å ta medisiner.

Begge derimot var for vaksine, som både var godkjent, testet og anbefalt fra medisinske hold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fram til Trumpismen oppstod så har jeg alltid assosiert anti-vax med «Gwyneth Palthrow»-lignende kvinner på 40+ med bachelor-grad og fint hus som jobber med mennesker eller i kreative yrker, dyrker kroppen sin som et tempel og drikker grønn te mens de driver med yoga, kommuniserer på insta og stemmer demokratisk. Drar jeg stereotypen for langt? Litt kjapp googling var ikke helt konklusiv.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Fram til Trumpismen oppstod så har jeg alltid assosiert anti-vax med «Gwyneth Palthrow»-lignende kvinner på 40+ med bachelor-grad og fint hus som jobber med mennesker eller i kreative yrker, dyrker kroppen sin som et tempel og drikker grønn te mens de driver med yoga, kommuniserer på insta og stemmer demokratisk. Drar jeg stereotypen for langt? Litt kjapp googling var ikke helt konklusiv.

-k

Før Trump og etter, har eg alltid assosiert anti vitenskap, anti stat, anti vaksine, konspirasjonsteorier rundt dette, med kristelig evangelisme og republikaner. Ein kan nok finne eksempler i alle leirer, men når eg tenker anti vitenskap, tenker eg på republikanerne, då gjerne djupt konservative, og religiøse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, knutinh said:

Fram til Trumpismen oppstod så har jeg alltid assosiert anti-vax med «Gwyneth Palthrow»-lignende kvinner på 40+ med bachelor-grad og fint hus som jobber med mennesker eller i kreative yrker, dyrker kroppen sin som et tempel og drikker grønn te mens de driver med yoga, kommuniserer på insta og stemmer demokratisk. Drar jeg stereotypen for langt? Litt kjapp googling var ikke helt konklusiv.

-k

Tipper du er påvirket av det norske antivaxxer miljøet som man gjerne finner blant folk i kreative yrker samt arbeidsløse kvinner med udefinerte "vondter" som henvender seg til alternativmiljøet når de føler de ikke får nok oppmerksomhet fra helsevesenet. Vi har tradisjonelt ikke hatt så mange av den typen antivitenskapelige evangeliske kristne som republikanerne har dyrket frem. De har ihvertfall vært lite synlige i Norge. 

Lenke til kommentar
jallajall skrev (3 timer siden):

Scalise sitt klipp var greit nok, men jeg synes denne er bedre.

Nå har heeldigvis faktasjekkerne faktasjekket dette opp og ned i mente og sagt det var ut av kontekst og handlet om trump og whataboutism osv blabla, men faktum er nok likevel at Biden, Harris & co har ført en uheldig retorikk som har bidratt til å undergrave vaksinen - selv om de ikke er vaksinemotstandere per se.
Vaksineskepsisen økte rundt sommeren og før valget, hos demokratiske velgere økte den med 13-14%. Blandt independents var det nesten uendret, noe som viser at det i hovedsak var et partisan issue. Så gikk tilliten heldigvis en del opp igjen etter valget, men neppe uten å ha forårsaket noe permanent skade?

Ja, folk misforstår.

Men det er lettere for smarte mennesker å misforstå folk som er feilsitert enn, det er for dem i misforstå hva som faktisk er sagt.
Folk som ikke forstår hva som er sagt bør heller ikke utsettes for misinformasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Red Frostraven said:

Ja, folk misforstår.

Men det er lettere for smarte mennesker å misforstå folk som er feilsitert enn, det er for dem i misforstå hva som faktisk er sagt.
Folk som ikke forstår hva som er sagt bør heller ikke utsettes for misinformasjon.

Ja, hvis det er slik at 13-14% av demokratene misforstod hva Biden, Harris & co sa så er dette er tydelig tegn på uklok retorikk som førte til vaksineskepsis. Her har de noe å ta tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...