Gå til innhold

Republikanernes håpløse veivalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...altså, dette er en seriøs tråd -- jeg synes at useriøse brukere burde holde seg for god til å one-line dårlige stråmenn.

...

DeSantis vil holde tilbake lønnen til ledere på skoler som krever ansiktsmasker, og kjører et race om å bli dårligst på pandemihåndtering i verden.
Og ser ut til å vinne.
Jeg evner ikke å fatte at republikanerene klarer å finne så mange idioter, mennesker som bokstavelig talt ikke evner å gjøre det som er riktig om de har hatt en leder som sa at hva som er riktig er feil, men det er nå så.
De har mange idioter å velge mellom.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2021/08/09/1026299001/florida-governor-desantis-school-superintendent-salary-masks

Hva eller hvem er det som innbiller deg at mannen er kompetent..? Propaganda-kilder som nettopp er beskrevet som problemet? Putin?

---

I USA så eskaleres problemet, gjennom at republikanerene forsøker å få misinformasjon inn i offentlige skoler, ønsker å farge historien hvitere og i mer positivt lys, og bruker vikarierende argumenter vi hører hele tiden, men de fleste av oss ikke tar seriøst nok: Selv om de er latterlige, både argumentene og de som fremmer dem, så blir de tatt seriøst.

Sitat

 

Republicans behind the latest moves say they’re countering left-wing attempts in K-12 schools and higher education to indoctrinate rather than teach students. Teachers, civil rights leaders and policymakers are fighting back, saying students will suffer if states brush over crucial parts of the nation’s history.

“The idea of simply saying you’re not going to use certain materials because you don’t like what they’re going to say without input from professionals makes no sense,” said James Grossman, executive director of the American Historical Association.

 


https://apnews.com/article/donald-trump-race-and-ethnicity-arkansas-iowa-slavery-6e31deb459407841b0957f5f3451bfdd

 

En del republikanske privatskoler har gått helt av hengslene og lærer bort alternativ historie, de gjør bokstavelig talt hva de anklager demokratene og venstresiden for å gjøre..:

Sitat

While public school textbooks suffer from their own blindspots, a Guardian analysis has found that private schools, especially Christian schools, use textbooks that tell a version of history that is racially biased and often inaccurate. These textbooks, used in thousands of private schools, many of which receive tens of thousands of dollars in public funding every year, whitewash the legacy of slavery, frame Native Americans as lesser and blame the Black Lives Matter movement for sowing racial discord.

 

 

Sitat

 

A 2017 investigation previously conducted by HuffPost found that at least one-third of all private voucher schools throughout the country use curricula from one of these three sources – Abeka, Bob Jones University Press or Accelerated Christian Education – amounting to about 2,400 schools. The investigation did not account for the many private schools around the country that use these textbooks without voucher programs.

Instead of focusing on the horrors of slavery, the Accelerated Christian Education book sympathizes with the southern landowners who had to learn a new way of life after the war:


"Under radical reconstruction, the south suffered. Great southern leaders and much of the old aristocracy were unable to vote or hold office. The result was that state legislatures were filled with illiterate or incompetent men. Northerners who were eager to make money or gain power during the crisis rushed to the south … For all these reasons, reconstruction led to graft and corruption and reckless spending. In retaliation, many southerners formed secret organizations to protect themselves and their society from anarchy. Among these groups was the Ku Klux Klan, a clandestine group of white men who went forth at night dressed in white sheets and pointed white hoods."

 

---

Alternative nyheter, og alternativ historie, i et voksende alternativt høyre -- som presenterer en helt alternativ virkelighet til virkeligheten.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Red Frostraven said:

DeSantis vil holde tilbake lønnen til lærere som bruker ansiktsmasker, og kjører et race om å bli dårligst på pandemihåndtering i verden.
Og ser ut til å vinne.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2021/08/09/1026299001/florida-governor-desantis-school-superintendent-salary-masks

Hva eller hvem er det som innbiller deg at mannen er kompetent..? Propaganda-kilder som nettopp er beskrevet som problemet? Putin?

Det er dette jeg synes er så fascinerende; En slik "kun et statlig påbud/forbud kan redde verden!!"-holdning.
Tenk om man i sin villeste fantasi skulle overlete en slik beslutnig til foreldrene, om barnet skal bruke munnbind eller ei når det er på skolen, nei noe så uhørt.
 

Lenke til kommentar
jallajall skrev (4 minutter siden):

Det er dette jeg synes er så fascinerende; En slik "kun et statlig påbud/forbud kan redde verden!!"-holdning.
Tenk om man i sin villeste fantasi skulle overlete en slik beslutnig til foreldrene, om barnet skal bruke munnbind eller ei når det er på skolen, nei noe så uhørt.

Et aksiom i mitt liv er at alle bør nyte stor frihet så lenge deres utøvelse av friheten ikke er til utilbørlig hinder for andres utøvelse av sin frihet.

Munnbind er noe man bruker for å skåne de rundt seg for sin smitte, ikke for å beskytte seg selv. Da virker det rimelig at eier av en organisasjon/staten kan legge føringer på bruk av munnbind.

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

Munnbind er noe man bruker for å skåne de rundt seg for sin smitte, ikke for å beskytte seg selv. Da virker det rimelig at eier av en organisasjon/staten kan legge føringer på bruk av munnbind.

Bør vs Må.
Det er stor forskjell på eier av et privat foretak og staten. Bedrifter må gjerne føre en "no shirt, no serivice" policy, men hva angår gurnnskolen bør man tenke nøyere over forbud/påbud. Det er som DeSantis sier; "Obviously, we believe that the parent rather than the government should ultimately be able to make that decision", hvis man heller skulle mene at dette skal være opp til staten å regulere så stemmer man selvsagt på en kandidat som står for det ved neste valg..

Lenke til kommentar
jallajall skrev (40 minutter siden):

Bør vs Må.
Det er stor forskjell på eier av et privat foretak og staten. Bedrifter må gjerne føre en "no shirt, no serivice" policy, men hva angår gurnnskolen bør man tenke nøyere over forbud/påbud.

Ikke helt sikker på om jeg ser den. En privat skole kan sette krav til de som skal gå der, og det burde en offentlig skole kunne gjøre også. Det er kanskje grunn til å være varsom hvis skolegang er obligatorisk og den offentlige skolen har monopol, men sånn er det vel ikke i USA?

Sitat

Det er som DeSantis sier; "Obviously, we believe that the parent rather than the government should ultimately be able to make that decision",

Jeg forstår ikke hvordan man kan mene at foreldrene til et barn er i stand til å vurdere om faren smitten fra dette barnet representerer ovenfor resten av samfunnet er verdt det.

Er ikke det litt som å la bryggeriforeningen avgjøre om det er trygt å gjenåpne barer og restauranter?

Sitat

hvis man heller skulle mene at dette skal være opp til staten å regulere så stemmer man selvsagt på en kandidat som står for det ved neste valg..

I en krise så må man ta avgjørelser til alles beste, eller i alle fall på en måte som gjør at samfunnet under ett kommer best mulig ut.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, knutinh said:

Ikke helt sikker på om jeg ser den. En privat skole kan sette krav til de som skal gå der, og det burde en offentlig skole kunne gjøre også. Det er kanskje grunn til å være varsom hvis skolegang er obligatorisk og den offentlige skolen har monopol, men sånn er det vel ikke i USA?

Alle barn  har rett til å en gratis offentlig grunnskole. Forhåpentligvis med et minimum av påbud og forbud..
 

23 minutes ago, knutinh said:

Jeg forstår ikke hvordan man kan mene at foreldrene til et barn er i stand til å vurdere om faren smitten fra dette barnet representerer ovenfor resten av samfunnet er verdt det.

Er ikke det litt som å la bryggeriforeningen avgjøre om det er trygt å gjenåpne barer og restauranter?

Og like mange forstår sikkert heller ikke hvordan politikere eller skolstyrene er i stand til å vurdere det motsatte.

Barn er gjerne ute å leker i friminuttene og puster og peser, det er ikke sikkert alle barna har munnbind når de spiller fotball eller løper rundt i friminuttet sammen med andre i kohorten sin, før de må de på med nytt munnbind når skal inn til undervisning. Er det virkelig her, i undervisnigsrommet, faren ligger? Er det her kampen utkjempes? Er det her barna smittes? Ikke i friminutter, når man går til og fra skolen sammen med andre barn, eller henger med klassekameratene utenfor skoletiden?
 

37 minutes ago, knutinh said:

I en krise så må man ta avgjørelser til alles beste, eller i alle fall på en måte som gjør at samfunnet under ett kommer best mulig ut.

Har vi plass og rom til de foreldrene som ikke vil barnet skal bruke munnbind i klasserommet da?

Lenke til kommentar
jallajall skrev (6 minutter siden):

Og like mange forstår sikkert heller ikke hvordan politikere eller skolstyrene er i stand til å vurdere det motsatte.

Skolestyrene og politikerne er ansvarlig for skolen. Den enkelte forelder er bare ansvarlig for egne barn.

Jeg vet ikke om alle politikere og byråkrater er så smarte, men de har i det minste fagpersoner å støtte seg til. Foreldre på skolen kan være alt mulig rart fra epidemologer til personer som ikke kom seg igjennom barneskolen.

Sitat

Er det virkelig her, i undervisnigsrommet, faren ligger? Er det her kampen utkjempes? Er det her barna smittes? Ikke i friminutter, når man går til og fra skolen sammen med andre barn, eller henger med klassekameratene utenfor skoletiden?

Jeg aner ikke. Men noen må ta valget mellom å enten påby munnbind eller gjøre det frivillig.

Sitat

Har vi plass og rom til de foreldrene som ikke vil barnet skal bruke munnbind i klasserommet da?

Har vi plass til bilister som velger å drikke seg full og vil kjøre bil? Hvis man ikke greier å innrette seg så får man ta til takke med et minimumstilbud. Hjemmeskole? Eller opprette en egen klasse for de som nekter å følge korona-råd som er isolert fra de andre?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
31 minutes ago, knutinh said:

Skolestyrene og politikerne er ansvarlig for skolen. Den enkelte forelder er bare ansvarlig for egne barn.

Jeg vet ikke om alle politikere og byråkrater er så smarte, men de har i det minste fagpersoner å støtte seg til. Foreldre på skolen kan være alt mulig rart fra epidemologer til personer som ikke kom seg igjennom barneskolen.

Jeg aner ikke. Men noen må ta valget mellom å enten påby munnbind eller gjøre det frivillig.

At skolestyrene og polikere er ansvarlig for en hel skole betyr ikke at det er fritt frem til å gjøre hva som helst. En litt digresjon, men tidligere i uka var det en sak om en svart rektor som hadde segerert klassene basert på rase, fordi hun mente dette var til det beste for barna. De ansvarlige har flere hensyn de må ivareta. Skal man påby munnbind for små barn bør man hvertfall som et minimum forvente at det foreligger uomtvistelige forelder ved det, eller så blir det mye blind symbolpolitikk.

Sånn generelt, hvor store forskjeller/fordeler snakker man egentlig om ved et statelig påbud vs ikke-statelig påbud?

Endret av jallajall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (15 timer siden):

Det er dette jeg synes er så fascinerende; En slik "kun et statlig påbud/forbud kan redde verden!!"-holdning.
Tenk om man i sin villeste fantasi skulle overlete en slik beslutnig til foreldrene, om barnet skal bruke munnbind eller ei når det er på skolen, nei noe så uhørt.

Kun ansvarlige voksne kan stoppe spredningen av en pandemi.

Og det er åpenbart hvem som er voksne ansvarlige mennesker, og hvem som ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 8/8/2021 den 9.27):

Republikanernes veivalg det siste tiåret er en tragisk historie om høyt spill som feilet. Nå fremstår partiet og deres likesinnede over hele verden som udemokratiske og virkelighetsfornektende noviser.

Først klarte de å nominere en narsissistisk og polariserende Trump, deretter politiserte man en verdensomspennende coronaepidemi. Nå tvinges flere ledende politikere til å skifte standpunkt og innrømme sine feil. Dette er vel noe av det mest ydmykende som kan skje for politiske ringrever. Min spådom er at denne perioden kommer til å ri republikanske idealer som en mare i lang tid…..

Det er flere grunner til at republikanerne kan være i ferd med å miste grepet. 1. Trump har skjemt dem ut, de er nå uløselig forbudet med en del holdninger som før var fremmed, 2. den hvite evangeliske kristendommen har mistet appelen blant unge. På sikt vil ikke aliansen som Reagan inngikk med de kristne ikke være like effektiv (til og med i mormonernes Salt Lake City har de nå bedre holdninger til LGBT) og 3. innvandrere endrer demografien i slik grad at til og med Texas sakte kan bevege seg mot sentrum. Skjer dette, er california, new york og texas alle liberale, og da blir det vanskelig, selv med kontroll over midtvesten og resten av sørstatene. 

Endret av mwy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (15 timer siden):

At skolestyrene og polikere er ansvarlig for en hel skole betyr ikke at det er fritt

Sitat

frem til å gjøre hva som helst. En litt digresjon, men tidligere i uka var det en sak om en svart rektor som hadde segerert klassene basert på rase, fordi hun mente dette var til det beste for barna.

Jeg mener selvsagt at det skal være begrensninger på hva byråkrater og politikere kan gjøre. Munnbind under en epidemi er et moderat inngrep for et avgrenset tidsrom.

Sitat

De ansvarlige har flere hensyn de må ivareta. Skal man påby munnbind for små barn bør man hvertfall som et minimum forvente at det foreligger uomtvistelige forelder ved det, eller så blir det mye blind symbolpolitikk.

Ingenting er uomtvistelig. Spesielt ikke i disse politisierte tider. Men jeg er enig i at påbud bør være basert på robuste argumenter heller enn tro håp og kjærlighet.

Sitat

Sånn generelt, hvor store forskjeller/fordeler snakker man egentlig om ved et statelig påbud vs ikke-statelig påbud?

Hvor mye vanskeligere det skal være for staten enn private å påby noe? Jeg vet ikke, ikke sikker på om jeg synes at spørsmålet er så interessant.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 2021-8-14 den 9.15):

Man må aldri glemme hovedproblemet; misinformasjon -- og koordineringen av spredningen av denne, gjennom koordinering mellom partiet og konservative propagandakanaler som arbeider for partiet.


https://www.businessinsider.com/leaked-fox-news-memo-reveals-news-division-told-to-echo-gop-talking-point-2010-12?r=US&IR=T

Under ukraina-skandalen, så sendte republikanere talking points til alle konservative nyhetskanaler, som OAN, Fox News, Breitbart og flere valgte å følge til punkt og prikke for å overbevise det amerikanske folk om at løgnene var sanne.

https://www.theguardian.com/us-news/2019/sep/25/republican-ukraine-talking-points-email-accident-what-to-say

 

...og nå har Ron DeSantis fått over 1100 sider med eposter utlevert til en avis gjennom Freedom of Information Act, hvor politikeren og Fox diskuterer strategi for hvordan han kan fremstilles best mulig av Fox News, og muligens kan bli en stjerne for Fox News og deres forsøk på å kontrollere den konservative delen av befolkningen.

https://www.businessinsider.com/ron-desantis-fox-news-emails-florida-covid-response-vaccine-2021-8?r=US&IR=T

 

...Fox News projiserer selvsagt de siste års avsløringer, gjennom å påstå at hva de selv blir avslørt i å gjøre blir gjort av andre.
Men det er ikke normalt i noe demokrati.

Rupert Murdoch er et av de skadeligste og farligste mennesker som har gått rundt i to sko etter at Stalin og Mao var ferdige.

Etter at det for ca. 10 år siden ble avslørt at hans presseimperium egentlig var en ren mafiaorganisasjon der de drev med utstrakte bestikkelser, ulovlig telefonavlytting og annen straffbar virksomhet, mistet han mye innflytelse. Men det tok bare noen få år før han var tilbake og var bl.a. sentral i  utfallet av Brexit, en monumental tabbe. Ikke minst var han en viktig støttespiller for Trump og alt han har foretatt seg og kommet unna med. Hans medieimperium er også hovedkilden til all den klimafornektelse som har foregått de siste tiårene. Noe som endog hans sønn har tatt avstand fra.

 Q+A: Malcolm Turnbull attacks ‘shocking legacy’ of Murdoch and News Corp on climate crisis - YouTube  

Murdoch pressen har også vært helt sentrale i å spre feilinformasjon om Covid. Og det var Murdochpressen som kjørte knallhardt på for at GB skulle delta i en annen fiasko, invasjonen av Irak etter 9/11.

Han har heldigvis ikke fått noe fotfeste i andre enn den engelskspråklige del av verden. Og jeg håper at når han endelig ligger seks fot under, at folk slutter å være redd han og at sannheten kommer ut.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Munnbind under en epidemi er et moderat inngrep for et avgrenset tidsrom.

Det er ikke alle som mener at munnbind på barn 6-7 timer om dagen kun er et moderat inngerep, spesielt ikke hvis det er helt åpenbare gevinster ved det. Det er en rekke land som ikke påbyr barn å bruke munnbind, ta for eksempel Irland hvor helsemyndighetene har kommet til helt motsatt konklusjon enn lokale politikere og skolestyrer i Florida. Det er så få fordeler (aka knapt noen), men heller ulemper og usikkerhetsmomenter, sier de, at de ikke kan gå inn for å anbefale munnbind på barn, det er i sum ingen gevinst ved å innnføre det. Foreldre står selvsagt likevel fritt til å be barnet bruke munnbind på skolen dersom foreldrene skulle ønske det. Den samme konkulsjonen kom også helsemyndigetene i UK til som førte til at de opphevet et påbud tidligere i år.
 

1 hour ago, knutinh said:

Hvor mye vanskeligere det skal være for staten enn private å påby noe? Jeg vet ikke, ikke sikker på om jeg synes at spørsmålet er så interessant.

Jeg synes det er interessant fordi det er to vidt forskjellig ideologiske standpunkt, spesielt dersom man argumenterer for påbud dersom det likevel ikke skulle løse noe..

Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 timer siden):

Foreldre står selvsagt likevel fritt til å be barnet bruke munnbind på skolen dersom foreldrene skulle ønske det.

Synes du at bilførere burde stå fritt til å kjøre i edru tilstand hvis de ønsker det?

Jeg vet ikke om det er lurt å påby munnbind på skolen. Jeg reagerer først og fremst på argumentet ditt om å la det være opp til foreldrene. Jeg finner det rart, spørsmål som angår allmen helse i en epidemi bør løftes opp over individet, spesielt hva gjelder tiltak for å unngå å smitte andre.

Sitat

Jeg synes det er interessant fordi det er to vidt forskjellig ideologiske standpunkt, spesielt dersom man argumenterer for påbud dersom det likevel ikke skulle løse noe..

For en ekstrem liberalist så er vel offentlige skoler uansett noe styggedom. Jeg tenker at helsemyndigheter har rett til å stenge restauranter eller påby munnbind der hvor de mener at det er rett. Hvis de går ut over sitt mandat eller blir ideologisk motivert så vil de gjøre jobben deres vanskeligere i neste runde.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, knutinh said:

Synes du at bilførere burde stå fritt til å kjøre i edru tilstand hvis de ønsker det?

Ikke helt sikker på om jeg skjønte den. Kjøre i edru tilstand? Mener du full? Å kjøre bil er et privilegium som kommer med diversedo's and don'ts.
 

46 minutes ago, knutinh said:

Jeg vet ikke om det er lurt å påby munnbind på skolen. Jeg reagerer først og fremst på argumentet ditt om å la det være opp til foreldrene. Jeg finner det rart, spørsmål som angår allmen helse i en epidemi bør løftes opp over individet, spesielt hva gjelder tiltak for å unngå å smitte andre.

Ja når det kommer til om barna skal ha på seg munnbind hele dagen eller ei så bør foreldrene ha noe å si og bør ha muligheten til å opte out dersom de av en eller annen grunn skulle mene det er til det beste for sitt barn. Hvis barnet for eksmeple sier at munnbindet 6-7 timer om dagen gjør at han synes det vanskelig å puste som gjør at han sitter å irriterer seg og føler ubehag og ikke klarer å følge med i undervisnigen, hvorfor skal ikke foreldrene kunne gis mulighet og frihet til å si at barnet skal fritas?

Lenke til kommentar
jallajall skrev (3 minutter siden):

.Hvis barnet for eksmeple sier at munnbindet 6-7 timer om dagen gjør at han synes det vanskelig å puste som gjør at han sitter å irriterer seg og føler ubehag og ikke klarer å følge med i undervisnigen, hvorfor skal ikke foreldrene kunne gis mulighet og frihet til å si at barnet skal fritas?

Hvis jeg synes at det er fint å drikke masse mojito og praktisk å kjøre bil hjem etterpå, hvorfor skal jeg nektes det?

Fordi myndighetene vurderer det dithen at jeg er en fare for andre om jeg kjører beruset, og utøvelsen av min frihet til å kjøre i fylla må vike for andre menneskers frihet til å kjøre og gå ved vei uten å dø.

Hvis jeg liker å kjøre i fylla så er et alternativ å kjøpe en enorm tomt, asfaltere en vei, drikke meg snydens og så kjøre på min private vei hvor ingen kan bli skadet.

 

Jeg har ikke sagt noe om munnbind er et godt tiltak mot smitte. Til det vet jeg for lite. Men jeg har sagt at det er en type vurdering som jeg tenker at myndigheter kan gjøre.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...