Gå til innhold

Halvparten av de nye bilene i USA skal være nullutslippsbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting er null-utslipps: også sykler og skotøy har produksjonsutslipp. Og matproduksjon til å skaffe den ekstra energien til å tråkke pedaler medfører ekstra utslipp.

Som skrevet før: langt det beste for miljøet en familie kan gjøre, er å begrense antall barn - politisk ukorrekt, men bare politisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 5.8.2021 den 17.46):

Kanskje fagforeningsknusing, kalle myndighetene fascister, klovneaktig covid-fornektelse og lefling med diktaturet i Kina har sin pris?

Fagforeningsknusing? Ja, Musk motsatte seg etablering av den korrupte UAW-fagforeningen som kjemper med nebb og klør for fossilindustrien og mot fornybar energi. Det støtter jeg ham i, selv om jeg i utgangspunktet er for fagforeninger. Men det morsomme her er jo Tesla produserer alle bilene for det amerikanske markedet i USA, mens Ford og GM bygger fabrikker i Mexico, slik at meksikanske arbeidere bygger bilene deres i stedet for amerikanske.

Ingenting av det andre du skriver er relevant, men er bare den samme gamle skittkastingen du kommer med i samtlige tråder på forumet som nevner Tesla eller Musk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 5.8.2021 den 17.52):

Ingen biler eller produkter er nullutslipp. I energimiksen til NA så kan korrekt bruk av hybride biler være bedre enn elbiler, spesielt i størrelsesordenen hvor folk i større grad velger hybrid over elbil. 

Små bybiler har større sjanse til å være bedre som elbil vs pickups feks i et klimaregnskap. 

Nei, hybrider har vist seg å være svindel. De kjører som regel på fossilt drivstoff. Det er kun symbolpolitikk å produsere hybrider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (20 timer siden):

Elbiler er langt i fra nullutslpps biler samt at de er langt i fra miljøvennlige .

Elbiler har utslipp under produksjonen, men etter dette er det kun snakk om hva elektrisiteten de kjører på produserer av utslipp (og selv på den skitneste kraftmiks har elbiler mye lavere utslipp enn fossilbiler).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er et godt spørsmål hvor disse bilene skal produseres for ikke å aksellerere utslipp ved en hurtig omstilling. Selv med norsk og fransk kraftmix, så ender utslippene for en elbil på rundt 30g CO2 per km. Og det tar vel 2-3 år før man er likt med en moderne bensindrever bil på grunn av energibruken til batteriproduksjonen der de faktisk produseres. Med store utslipp.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 minutt siden):

Det er et godt spørsmål hvor disse bilene skal produseres for ikke å akselerere utslipp ved en hurtig omstilling. Selv med norsk og fransk kraftmix, så ender utslippene for en elbil på rundt 30g CO2 per km. Og det tar vel 2-3 år før man er likt med en moderne bensindrever bil på grunn av energibruken til batteriproduksjonen der de faktisk produseres. Med store utslipp.

At norsk el produksjon har lave utslipp er garantert korrekt. Spørsmålet er? Hvor mye av denne rene krafta er solgt til utlandet og gitt grønn strøm (Lave CO2utslipp) der? Man kan ikke bruke tall fra Norge om vi har solgt denne kraften til utlandet? Finnes det noe offisielt tall?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

At norsk el produksjon har lave utslipp er garantert korrekt. Spørsmålet er? Hvor mye av denne rene krafta er solgt til utlandet og gitt grønn strøm (Lave CO2utslipp) der? Man kan ikke bruke tall fra Norge om vi har solgt denne kraften til utlandet? Finnes det noe offisielt tall?

Jeg mener EU-mixen gir ca. 400g utslipp per kWh, og etablering av ny elproduksjon som gir mer enn 250g/kWh utslipp skal visst ikke tillates. Når det gjelder den norske kraftens betydning for utslippsreduksjoner i EU, så er det en politisk bløff. Norges årsproduksjon på 135 TWh/år blir en dråpe i havet mot EU sitt forbruk på rundt 21000 TWh. Eksporten ligger vel rundt 15 TWh et normalår. Overføringstapet i denne utvekslingen er også stor, 2-3 Altakraftverk bare på netto eksport, men kraft går jo frem og tilbake på døgnbasis, så reelle overføringstap er nok flere ganger dette. Det er egentlig meningsløs sløsing å ikke satse mer på kraftintensiv industri i stedet for å handle med energi med stort svinn.

Endret av NERVI
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (7 minutter siden):

Jeg mener EU-mixen gir ca. 400g utslipp per kWh, og etablering av ny elproduksjon som gir mer enn 250g/kWh utslipp skal visst ikke tillates. Når det gjelder den norske kraftens betydning for utslippsreduksjoner i EU, så er det en politisk bløff. Norges årsproduksjon på 135 TWh/år blir en dråpe i havet mot EU sitt forbruk på rundt 21000 TWh. Eksporten ligger vel rundt 15 TWh et normalår. Overføringstapet i denne utvekslingen er også stor, 2-3 Altakraftverk bare på netto eksport, men kraft går jo frem og tilbake på døgnbasis, så reelle overføringstap er nok flere ganger dette. Det er egentlig meningsløs sløsing å ikke satse mer på kraftintensiv industri i stedet for å handle med energi med stort svinn.

https://www.tu.no/artikler/i-norge-produserer-vi-98-prosent-fornybar-kraft-men-vi-bruker-hele-57-prosent-fossil-varmekraft-fra-europa/441422

Det er disse tallene som sier co2 utslipp i Norge. Lurte på om tallene hadde forbedret seg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/7/2021 at 12:52 AM, Pål Hansen said:

Elbiler er langt i fra nullutslpps biler samt at de er langt i fra miljøvennlige .

Vi har hatt denne diskusjonen før. Med nullutslipp snakker man her under normal drift. Iom at det ikke slippes ut forurensing eller andre biprodukter under prosessen med å flytte kjøretøy fremover, da er det nullutslipp.

 

Man kan så klart argumentere for produksjon, plast og mikropartikler fra dekk under kjøring osv., men dette er da ikke av relevanse under nåværende definisjoner. 

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det; med en bil som har normal levetid vil alltid elbil være et bedre valg enn ice biler. Det beste er så klart om du går, sykler eller tar kollektivt, men i en del situasjoner er ikke det et alternativ heller. At man sier at elbiler er bra for miljøet er en forenkling, men allikevel noe sannhet om man erstatter de bilene som uansett er der med Elbiler (det lokale miljøet vil også se en klar fordel her, med mindre dritt i lufta).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (16 timer siden):

Nei, hybrider har vist seg å være svindel. De kjører som regel på fossilt drivstoff. Det er kun symbolpolitikk å produsere hybrider.

Kilde der datagrunnlaget ikke i høyest grad inkluderer lånte biler der Fuel er sponset mens lading ikke er det? 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 timer siden):

https://www.tu.no/artikler/i-norge-produserer-vi-98-prosent-fornybar-kraft-men-vi-bruker-hele-57-prosent-fossil-varmekraft-fra-europa/441422

Det er disse tallene som sier co2 utslipp i Norge. Lurte på om tallene hadde forbedret seg

Vi kjører altså kraft frem og tilbake for at kraftmeglere skal kunne selge "opprinnelsesgarantier" på kontinentet? Dette er jo humbug uten noen som helst klimagevinst.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 7.8.2021 den 21.09):

Nei, hybrider har vist seg å være svindel. De kjører som regel på fossilt drivstoff. Det er kun symbolpolitikk å produsere hybrider.

Der tar du feil. Hybrider har 20-27% mindre CO2 utslipp gjennom livsløpet i gjennomsnitt viser det seg i senere undersøkelser, avhengig av om det er vanlige hybrider eller plugin hybrider. I forhold til tilsvarende bensinbil. Men tilsvarende elbil gir vel rundt 70% reduksjon (husker ikke nøyaktig). Poenget med å stimulere salg av hybrider og elbiler er at all elektrifisering monner veldig mye i forhold til fortsatt salg av rene bensinbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...