Gå til innhold

Mazda MX-30


SteelyD

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer Mazda MX-30 som en potensiell bil nummer 2, men er usikker på hvordan det er å eie en slik, synes det er veldig lite info å finne der ute egentlig. Vet selvsagt at det er kort rekkevidde på den, men det kan man leve med. Men hvordan er det med kvalitet, kostnader (service, dekk, reperasjoner). Er det mye sofftware-bugs? Er Cosmos verdt 30k over Sky?

Noen som har denne og kan dele sitt inntrykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat en bil man ser så mye av så usikker på hvor godt den selger. Tror nok den lave rekkevidden ødelegger mye.

Men det diskuteres jo litt her:

https://elbilforum.no/index.php?board=171.0

Men det er nok Facebook gruppene som har mest aktivitet, som f.eks denne:

https://www.facebook.com/groups/665092797460754/?ref=share

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leaser en MX-30 Sky og er kjempefornøyd med bilen! Ekstremt komfortabel, god å kjøre og har ikke opplevd noe problem med den enda. Bilen er bare noen få måneder gammel, så kan ikke si så mye om kostnader enda, men ser ikke for meg dette er noe avskrekkende.

Jeg synes ikke Cosmo er verdt prisen når jeg leaset den, da det faktisk økte fra 2000,- til 3000,- i leie per måned, som jeg absolutt ikke synes er verdt det når det eneste jeg følte jeg ville ha i Cosmo var BOSE anlegget.

Ellers er jeg som sagt meget fornøyd. Veldig støysvak bil som har veldig høy komfort, delvis på grunn av store dekk/liten felg. Eneste som er å tenke på er jo rekkevidde, og det at det kan bli litt trangt i baksetet hvis du skal ha passasjerer der, men går fint i nøden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en bil "nummer 2" selv som jeg hovedsakelig bruker til og fra jobb. Jeg var så vidt innom Mazda MX-30, men gikk for en brukt BMW i3 (94 Ah) med 18 000 km bak seg. Betydelig rimeligere enn en ny MX-30, omtrent lik rekkevidde, bedre adgang til baksetet (veldig greit ifm henting/levering i barnehage), sprekere motormessig, og bedre (opplevd) byggekvalitet. Kan være verdt å sjekke ut :)

Lenke til kommentar
11 hours ago, kremt said:

Vurder MG ZS kanskje. Ganske lik pris, litt mer plass. Litt mer rekkevidde, kjappere lading. 

Kjapp lading er ikke bare avhengig av hva som er støttet av bilen, men hvordan ladekurven ser ut, altså hvor mange kW bilen klarer å ta imot i løpet av en ladesyklus.

Ikke imponert over ladekurven til MG, som støtter 100 kW lading. Den starter bra ved tomt batteri, men går under 50 kW før batteriet er halvfullt. MX-30, som støtter 50 kW, er knapt over 35 kW, og faller brått fra 60 %. BMW i3, som støtter 50 kW, har mye jevnere ladekurve, og gir god lading til over 80 %.

Lenke til kommentar

MX30 virker helt grei den. Noe å tenke på er 2. Håndsverdien av disse bilene hvis det er aktuelt  å selge før bilen har ubetydelig restverdi. 

Hvis du har en bra elbil som bil nummer en hadde jeg kanske gått for MX30. Hvis din nye bil nå er eneste elbil hadde jeg nok vurdert MG ZS EV. Hadde selv elbil som bil nummer "to" i endel år. Ender opp med at det er den man vil kjøre, så da er det greit med litt større batteri enn i Mx30

Lenke til kommentar

Jeg har kun prøvekjørt MX-30 én gang, men tror ikke det er mange elbiler i den prisklassen som gir så mye premium-følelse og kjøreglede. Selvmords-dørene bak ser jeg heller ikke på som noen problem. Null stress for en tjukkas som meg å komme seg ut og inn derfra i hvert fall.

Eneste negative jeg fant med bilen var at den hadde svart tak innvendig. Kombinert med sotede ruter ble det fort litt i mørkeste laget innvendig.

Rekkevidden blir også litt kort for mange, spesielt om man ofte drar på langtur eller ikke har lademulighet hjemme. Men så lenge det ikke er et problem for deg, så er det heller ingen problemstilling i denne sammenhengen.

Jeg endte opp med en annen bil (Ioniq) da det var mange måneders ventetid på Mazdaen når jeg så på den. Men det var i utgangspunktet den jeg skulle kjøpe. Og selv toppmodellen av Ioniq (premium med skinn) har langt kjipere kvalitetsfølelse i interiøret enn det Mazdaen har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange nyttige input!

Skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ønsker meg en bil jeg kan frakte en sykkel i/på, da det er noe vi gjør ganske ofte. Hvis ikke hadde nok en Ioniq fra rundt 2019 vært aktuell.

Vi har et gammelt "diesel-dyr" som vi tror vil ta kvelden i løpet av et år eller tre, eller "hvem vet når". Da er det ønskelig at den nye elbilen i en periode til en viss grad kan oppfylle rollen som "bil nummer 1". Sånn sett hadde jeg ønsket meg en bil med mer rekkevidde enn MX30, men jeg liker bilen, og den kan ta en sykkel på taket. Dessuten gode tilbud på MX30 for tiden. Ganske stille rundt bilen, dog, og salget på finn ser ut til å gå tregt, så tror det vil være en tungsolgt bil når den tid kommer, kanskje. Men, splitter ny bil til 230k inkludert vinterhjul, da kan det jo ikke være altfor feil heller.

Vurderer fortsatt MX30, skal kanskje prøvekjøre igjen, men kikker også på Hyundai Kona fra 2019. Noe dyrere, men mye bedre rekkevidde.

Lenke til kommentar

Det er rekkevidden som er MX-30 sin akilles-hæl. Kvaliteten på bilen, spesielt på interiøret, blir sammenlignet med premium-merker, og er merkbart høyere enn Ioniq (og da trolig også Kona). Og her i Bergen går det en del av dem etter hvert. Ser de daglig nå. 

En bestselger blir det nok ikke uansett pga. rekkevidden. Norge er tross alt et land med store avstander. Men om du har ladestasjon hjemme, og ikke reiser langtur hver dag (evt. er forberedt på et par ladepauser her og der) så er det ingen grunn til at den ikke skal kunne brukes som bil nr. 1. Den er både stor nok, og veldig god å kjøre.

Og når det gjelder baksetene (som mange påstår er knotete pga. selvmordsdørene), så var det over hode ikke noe problem for en tjukkas som meg på 130 kilo. Så jeg antar den problemstillingen er noe oppkonstruert siden selvmordsdører fremdeles er uvant for de fleste. Men det må du nesten kjenne på selv.

Når det gjelder Ioniq (som er bilen jeg endte opp med av helt andre grunner), så er det også en svært god bil. Litt mer plastikk-følelse innvendig, og en del mer hjulstøy, men ellers god å kjøre og har et veldig lavt forbruk. Og sykkelstativ får du også for Ioniq, i form av en "henger-kule" du kan feste et stativ på. Det er også mulig å sette på takstativ på denne, men det finnes så vidt meg bekjent ikke noen offisielle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...