Gå til innhold

«Superbussen» skal bli like god som bybane


Anbefalte innlegg

10 hours ago, qualbeen said:

Stoppelengden til tog er kjempelang, men stopplengden er faktisk like lang uavhengig av om togsettet er menneskestyrt eller algoritmestyrt! Så jeg er totalt uenig med deg. Så lenge togene kan få kamera som ser like langt som et menneske (og tolker det den ser korrekt), så kan vi starte automatisering i morgen! Dersom den får sensorer som ser bittelitt lenger enn mennesker, er det jo bare fantastisk!

Flere kamera som samarbeider med en lidar burde vel teoretisk gi langt bedre syn enn hva du og jeg har. Jeg tror problemet i dag, er forståelsen av hva kameraet fanger opp. Er den god nok? Sikkert ikke. Men det håper jeg at bare er et tidsspørsmål. 

PS: Det er vel ingenting i veien med å supplere med kameraer på toppen av annenhver stolpemast heller, som varsler og stopper kommende tog, dersom en hindring er i veien? Engangskostnaden blir jo enorm, men i løpet av sin driftstid, vil det kanskje svare seg..?

Det er vel ingenting som tilsier at togvogner ikke kunne adaptert tilsvarende løsning? Sett fem tog tett, tett, inntil hverandre, med innbyrdes kommunikasjon. Den første bestemmer når farten skal økes og når det skal bremses. Så lenge samtlige enheter i konvoien starter nedbremsning på samme tid, og like hardt, er det ett fett om hjulene består av gummi, stål, belter eller noe annet ;) (Kanskje må det en regel-endring til før vi kan komme hit, men det pleier da å la seg gjøre!)

Jeg sier ikke at det er umulig, men at det krever avanserte løsninger, noe du selv antyder.

En forutsetning for å kjøre elektronisk kolonne er at avstanden mellom enhetene tilsvarer faktisk bremselengde. Man ønsker ikke en kjedekollisjon selv om første enhet kolliderer. Derfor må tog ha mye større sikkerhetsavstand, selv om de har automatisk bremsesystem. Dessuten er det som du antyder mye strengere regelverk for skinnegående kjøretøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, qualbeen said:

Mange fordeler med gummihjul og buss i egen trasé. Busser er mye mer fleksible å flytte rundt plutselige hindringer, få fraktet ut og inn av trafikk, etc. etc.

Men så var det dette med passasjertall, da.. Bybanen går hvert fjerde minutt, og er fullstendig fullstappet med folk i rushet. Ca 300 mennesker fraktes da pr togsett. Hvor mange busser må du sette opp rett etter hverandre for å frakte tilsvarende antall mennesker? Flere busser betyr flere sjåfører, og igjen dyrere drift.

Hva gjelder kostnader, har det vel videre vist seg ca like dyrt å lage dedikert bussvei, som å anlegge dedikert jernbane? 

Så lenge buss-sett kjøres på egen trasé så kan de vel være like lange som bybanesett - enten fysisk sammenkoblet eller i elektronisk kolonne. Eller man kan ha dobbeldekkere.  Men med automatisering er det traseens kapasitet som teller, ikke hvert vognsetts kapasitet. 

Når det gjelder antall personer må du også ta med alle som trengs for å vedlikeholde sporet. 

Om busway er like dyrt som trikk er ikke hovedpoenget, ettersom busser altså kan gi  bedre tilbud og kapasitet. Men jeg tror ikke du finner mange eksempler på at busway er like dyrt. Jeg vet det var noen overskridelser i Stavanger, men det gikk  mye på uventede kostnader med eiendomservervelse, og noe dårlig planlegging. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 timer siden):

Men så var det dette med passasjertall, da.. Bybanen går hvert fjerde minutt, og er fullstendig fullstappet med folk i rushet. Ca 300 mennesker fraktes da pr togsett. Hvor mange busser må du sette opp rett etter hverandre for å frakte tilsvarende antall mennesker? Flere busser betyr flere sjåfører, og igjen dyrere drift.

Ville vært et luksusproblem i så fall. Nå har Stavanger bare halvparten så mange innbyggere som Bergen, og selv med Sandnes og omegn så er det fortsatt betydelig mindre og spredt på en annen måte enn Bergen. Trafikkgrunnlaget er nok ikke sammenlignbart. Det sagt, på slike dedikerte bussveier kan man ha ganske lange busser ville jeg tenkt. Slike leddbusser med doble ledd tar vel opp i mot 200 mener jeg.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Noen som har tall på hva det koster å legge skinner i bygater, skinner i tunnell, og ny vei i by?

Jeg er positiv til t-bane for de tyngst belastede strekkene i storbyer, og stor buss med batteri/pantograf/ladestasjon og potensielt dedikert vei for de noe lettere strekkene.

-k

Ting er kompliserte, men Stavanger Aftenblad har en god artikkel som viser styret rundt den tidligere planlagte bybanen og denne bussveien i Stavanger/Sandnes.

Nå skal det sies at budsjettet har sprukket på bussveien, men det skal være noenlunde sammenlignbart at det ca er dobbelt så dyrt med bane vs bussvei sånn jeg har forstått det.

image.thumb.png.ece4a2aaa960b9080a61b205e2f0de7a.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den største fordelen med bussvei er fleksibiliteten, med bussvei hvor bussene kan kjøre forbi hverandre så er det mulig med busser som ikke kjører innom alle holdeplassene, mens andre busser stanser på alle holdeplassene. En kan da ta en "hurtigbuss" til en holdeplass i nærheten og så ta en "saktebuss" det siste stykket. Min største irritasjonen med bybanen i Bergen er alle stoppene underveis.

En må heller ikke glemme at toget (Jærbanen) stopper 4 ganger mellom Stavanger og Sandnes og bussveien skal gå innom noen av disse togstasjonene. Det er feks mulig å ta tog fra Stavanger eller Sandnes til Jåttavågen på 6-8 minutter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Nimrad said:

Ville vært et luksusproblem i så fall. Nå har Stavanger bare halvparten så mange innbyggere som Bergen, og selv med Sandnes og omegn så er det fortsatt betydelig mindre og spredt på en annen måte enn Bergen. Trafikkgrunnlaget er nok ikke sammenlignbart. Det sagt, på slike dedikerte bussveier kan man ha ganske lange busser ville jeg tenkt. Slike leddbusser med doble ledd tar vel opp i mot 200 mener jeg.

Nja spriket er ikke så stort egentlig, det er større forskjell mellom innbyggertall i tettstedet Stavanger/Sandnes og Trondheim (fordel Stavanger/Sandnes + at det er på et mindre område!) og Stavanger/Sandnes og Bergen. Såvidt jeg husker litt under 30 tusen. Men som du sier, bosetningsmønsteret er annerledes, det er så og si ingen større blokkområder. Eneboliger og rekkehus med hage og greier dominerer i tettstedet på Nord-Jæren som er ganske annerledes enn de andre større byene. Det er sannsynligvis noe av problemet med å bygge en slags bybane i Stavanger/Sandnes, man får kanskje ikke det samme passasjergrunnlaget pr. stopp enn i feks Bergen hvor fjellene "demmer opp" for spredningen av husene og dermed hovedveier og traseer for buss og bane. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
QUMCUMJ9 skrev (4 timer siden):

Den største fordelen med bussvei er fleksibiliteten, med bussvei hvor bussene kan kjøre forbi hverandre så er det mulig med busser som ikke kjører innom alle holdeplassene, mens andre busser stanser på alle holdeplassene. En kan da ta en "hurtigbuss" til en holdeplass i nærheten og så ta en "saktebuss" det siste stykket. Min største irritasjonen med bybanen i Bergen er alle stoppene underveis.

Lager de faktiske bussholdeplasser med mulighet for forbikjøring? Det er jo fantastisk! I dag er det jo så populært med kantstopp, hvor bakenforliggende trafikk ikke kommer forbi ... 

En stor fordel med asfalt og fleksibel bussvei, er jo også at hele veien kan omgjøres til vanlig biltrafikk ved ett pennestrøk! :p Neida. Men historien har jo eksempelvis vist at tradisjonelle kollektivfelt "plutselig" ble omgjort til samskjøringsfelt og el-bil-felt. Fysiske spor kan også rives opp og fjernes, men det er jo litt mer arbeide. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Lager de faktiske bussholdeplasser med mulighet for forbikjøring? Det er jo fantastisk! I dag er det jo så populært med kantstopp, hvor bakenforliggende trafikk ikke kommer forbi ...

Det er av trafikksikkerhetsgrunner. BIler som kjører forbi busser har en lei tendens til å kjøre ned fotgjengere. På en dedikert bussvei kan det kanskje ivaretas på en annen måte.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

BIler som kjører forbi busser har en lei tendens til å kjøre ned fotgjengere.

Burde kunne løses med et gjerde som går fra busstoppet og ~10 meter fremover. Gjerne et med fleksible bøyler mot bussbanen slik at ikke folk fristes i å smette mellom bussen og gjerdet. Vi har prøvd å alle år å løse det med regelen "ikke gå over veien før bussen har kjørt" - men oppdragelsen har tydeligvis mislyktes. Det merkelige er at bilistene gis uforbeholden skyld for andres regelbrudd og idioti.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Det er av trafikksikkerhetsgrunner. BIler som kjører forbi busser har en lei tendens til å kjøre ned fotgjengere. På en dedikert bussvei kan det kanskje ivaretas på en annen måte.

Ja, mye bedre at irriterte bilister kjører forbi i motgående felt og meier ned både fotgjengere og motgående trafikk, da?? 

Kantstopp er i praksis virkelig ikke noe godt sikkerhetstiltak. Selv om tanken bak kanskje er god. 

Men det ble en avsporing. Blir jo ofte det med skinnegående trafikk. (Enda noe busser er bedre enn trikk på.) Så ja; dersom det settes inn både lokal- og ekspressbuss på budsveien, må jeg kanskje revurdere litt. For jeg er enig i at alle stoppene langs trikk/bybane er irriterende i rushet.

Vi har mange stopp med masse passasjerer, og noen få med få få folk. Å la annenhver vogn stoppe der, er vrient da det ikke finnes noen forbikjøringsspor ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Var ikke noe av poenget i artikkelen at superbussveien skulle kunne brukes av utrykningskjøretøy? Da må det jo være forbikjøringsmuligheter. Eller skal brannbilen vente til passasjerer har gått av og på på X stopp bortover mot brannen? :p

Sant nok! Selv om dette argumentet aldri har stoppet kantstopp fra å bli etablert i bynære strøk. Her stanger utrykning i generell kø. Før kunne både buss og bil bruke busslommene for å slippe ambulansen forbi. Med kantstopp er det langt vanskeligere for ambulanse o.a. utrykning å komme frem. 😑

Flott å høre siddisene har mer vett enn vestlendingene, og etablerer nye bussveier med tradisjonell lomme! 👍

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (33 minutter siden):

Sant nok! Selv om dette argumentet aldri har stoppet kantstopp fra å bli etablert i bynære strøk. Her stanger utrykning i generell kø. Før kunne både buss og bil bruke busslommene for å slippe ambulansen forbi. Med kantstopp er det langt vanskeligere for ambulanse o.a. utrykning å komme frem. 😑

Flott å høre siddisene har mer vett enn vestlendingene, og etablerer nye bussveier med tradisjonell lomme! 👍

Vi har kantstopp i Trondheim med jerde mot motgående kjørefelt eller kantstopp med innsnevring så ingen kommer forbi noen av veiene så lenge bussen står der, begge deler er til hinder for utrykningskjøretøyer men så lenge det er til hinder for biltrafikken og politikerne kan telle reduksjon i biltrafikken så går det bra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Jørn R. said:

Bybanen i Bergen har på 11 år hatt to dødsulykker og begge kunne like gjerne skjedd på en bussholdeplass eller en vei. Skjer det ingen dødsulykker på veier eller i forbindelse med busser?

 

Du får komme med eksempler da.

 

Førere av busser og biler som kjører inn mot fotgjengerfelt har vikeplikt, og er derfor forberedt på å stoppe for fotgjengere. Mens for trikker er ofte det som ser ut som et fotgjengerfelt en planovergang hvor trikken har forkjørsrett.

Lenke til kommentar

Det er ikke busslommer, men en tofelts vei(et felt i hver retning) hvor det bare kjører busser. Bilene kjører på hver sin side av bussveien med kantsteinene som skille mot bussveien. Min ide er at en buss som tar igjen en annen buss kan kjøre ut i motgående felt og kjøre forbi, så sant det ikke kommer noen buss i mot.

NB Bare noen få strekninger er ferdig bygd, og ideen med raske og seine busser er noe jeg har tenkt ut selv, men for meg så virker det som en opplagt mulighet

Endret av QUMCUMJ9
Lenke til kommentar

Jeg kom bare på at det ikke finnes uendelig med bredde mellom fasadene å ta av. Hvis busslommer opptar et areal som ellers kunne vært et eget felt, så er det smartere å ha hele felt der. Så vidt jeg skjønner er det plass til to felt gang og sykkelvei (et på hver side), to veifelt (et hver vei), og to bussfelt (et hver vei). Skulle man hatt busslommer måtte man nødvendigvis kuttet bort noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...