Gå til innhold

Hva er verst, begrepet snikislamisering eller begrepet islamofobi?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KarvaBlad skrev (3 minutter siden):

Feil. Muslim, en som bekjenner seg til islam.

Det er denne vesensforkjellen du ikke klarer å begripe.

https://snl.no/muslim

Har ikkje muslimer sin opprinnelse i Midtøsten? Kan ein ikkje konvertere og bli jøde? Har alle jøder sin opprinnelse fra Midtøsten? Har alle muslimer sin opprinnelse fra Midtøsten?

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (10 minutter siden):

Nei, de kaller det diskriminering, ikke rasisme.

Noe som er mer treffende.

Det er vel ikke akkurat presist. Viser til for eksempel rasismeparagrafen i lovverket, regjeringens egen omtale av rasisme mot muslimer, samt hvordan dette begrepet er brukt av staten opp gjennom årene.

Ordet er ikke farlig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (Akkurat nå):

Sjøl dei som konverterer ved å gifte seg med ein jødisk mann eller kvinne?

Nei, man endrer ikke gener når man konverterer.

Tror du at det ikke fins en egen etnisk subgruppe som heter ashkenazi-jøder? Skal vi avvikle human genomprosjektet? Er forskning på likheter i arvemateriale helt overflødig? Hvordan kan man finne ut at Larry David tilhører en ashkenazi-slekt fra Polen? Og at han antakelig er i slekt med jøden Bernie Sanders? Er slekt et påfunn?

https://snl.no/human_genomprosjektet

https://variety.com/2017/tv/news/larry-david-bernie-sanders-finding-your-roots-pbs-1202577719/

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 minutter siden):

Men er det ikkje gøy at Nordmenn som har så veldig lyst å definere rasisme så smalt som mulig, skal fortelle jøder kven som er "ekte jøde og ikkje"

Det er vel ofte de samme som mener at folk er dårlige muslimer om de ikke vil drepe vanntro eller innføre sharia.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Pallehysa skrev (4 timer siden):

Men kvifor meinte du at Groruddalen burde ha første pri? Du forklarer ikkje kvifor du meinte akkurat denne demografien var mest utsatt..

Det er en lang historie som beboerne selv senere har fortalt med flere faktorer. Senere har det vist seg at smitteforekomsten er svært høy i f t resten av landet, og dødeligheten har vært stor. Men min feil va at jeg sa at jeg forutså det. De andre som også ante det sa ikke noe fordi de ikke turde. Så kom etterpåklokskapen. Men ingen sa til meg : "Dart, du hadde mye rett, beklager"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Pallehysa skrev (3 timer siden):

Som er rasisme. På lik linje med muslim-hat.

Semitter er alle som snakket semittisk, og det gjelder stort sett hele Midtøsten og flere folkeslag. Så antisemittisme burde være et videre begrep. Det er et ord som ikke stemmer med opphavet og betydningen av semitt. But Who Cares?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Pallehysa skrev (3 timer siden):

Eg har poengtert at du og eg kan konvertere til jødedommen og bli jøder.

Men dere kan ikke flytte til Israel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
KarvaBlad skrev (3 timer siden):

Islam har opprinnelse i Midtøsten.

Ja. Nærmere bestemt Jordan som er "islams vugge". Så kommer alt styret med 30 tusen direkte etterkommere etter profeten, noe den jordanske kongen hevder å være. De fleste er ikke det, kanskje ingen er det. Kanskje profeten er mange ulike personer lappet sammen av fragmenter. But Who Cares? 

Da jeg var der de siste dagene av ramadan, så var 1 tredel i moskeen, en tredel hjemme og en tredel på byen 🙂 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
KarvaBlad skrev (3 timer siden):

Er forskning på likheter i arvemateriale helt overflødig? 

Nei. Det er lærerikt. Riktig så interessant var gensporing i f m en mongolsk krigsherre som etter innsamling av noen tusen blodprøver viste seg å hatt ca 1000 barn, og ca 1 mill etterkommere. Husker ikke om det er bare nålevende eller også de døde.

Det neste som vil bli ekstra kult er å finne ut hvor mange av de nå 30 tusen påståtte direkte etterkommere av profeten Muhammed som er ekte og om det dreier seg om EN mann. Det er gjenstand for flere veddemål i framtida. Jeg setter 1000 kr på at det ikke er en forfar - men mange, flere enn 100 menn, kanskje 300 ulike. 2-300 år etter profetens død begynte de å bruke grønne turbaner og var de eneste som lovlig kunne bruke dem. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

Ordet er ikke farlig, men hva slags betydning får ordet om man kan kalle det rasisme å kritisere meg for å gå i kirken eller gå på ski på fjellet og spise kvikk-lunch?

Er det rasisme at f eks somaliere kaller nordmenn for vantro? Det ligger mye mere i ordet "vantro" eller "infidels" enn vi kan ane med våre norske ører. Det menes mere eller mindre av "gode muslimer" at vi ikke er mennesker, nærmere aper og svin. 

Somaliske klubber kaller f eks Røde Kors sine hjelpsomme ansatte for "de vantro" eller ca "roomay sadlanta" på somalisk. Det er ca 90 ulike somaliske klubber for menn i Norge. En for hver klan. Røde Kors prøver å hjelpe kvinnene, det liker ikke mennene, at RK blander seg i noe som helst.

Mye fikk jeg vite da jeg var på truckførerkurs med 6 somaliere. Etter at vi ble litt venner kom betroelsene.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 timer siden):

Rasisme er etnisk diskriminering, og det står som sagt greit forklart i lenken min til SNL. Det er ikke noe nytt at diskriminering på bakgrunn av hudfarge, religion, kultur, nasjonalitet etc. faller inn under rasismebegrepet.

Noen idêer er bedre enn andre. Noen kulturer er bedre enn andre. Noen religioner er bedre enn andre. Noen nasjonaliteter er bedre enn andre (Norge er bedre på menneskerettigheter enn Nord-Korea). Er noen hudfarger bedre enn andre? Jeg diskriminerte (dvs gjorde forskjell på) nå. Det må mer til enn som så. Noen hudfarger tåler sol bedre enn andre, men dette har ingenting med godt/ondt, riktig/galt å gjøre. We don't judge people by the color of their skin but by the content of their character.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...