Gå til innhold

Hva er verst, begrepet snikislamisering eller begrepet islamofobi?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Fra leksikon, om "islamofobi":

https://snl.no/islamofobi

I begrepet "fobi" ligger det en frykt som er overdreven i forhold til situasjonen, ifølge SNL.

Når det kommer til "snikislamisering" bygger vel dette ordet mest på om en konspirasjonsteori om at muslimer/islam skal overta mer og mer i det skjulte, med klare paralleller til eurabia og andre konspirasjonsteorier som sirkulerer. 

snikislam betyr at muslimer er plikt eller må til storting, kommune  eller Nrk ordre fra religiøse ledere

fobi betyr at når de ser muslimer , blir de kvalm fordi de har korrupt politikere, korrupt politimann, korrupt busssjåfør og taxi  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For å ha en fobi, kreves det ikke en sykelig urealistisk ubegrunnet tilstand?

Ordet å snike betyr vel å gjøre noe umoralsk, prøve å gjøre det usett og ubemerket? 

Grums er som regel bunnfall i vin og olivenolje?

Ekte norsk er vel det som har vært sagt og gjort i Norge i mere enn en mannsalder?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
debattklovn skrev (1 time siden):

Islamofobi er et dårlig ord som brukes av venstrevridde islamelskere til å stilne legitim kritikk mot islam. Det har i likhet med rasisme begynt å miste det meste av sin mening da det blir kastet rundt i tide og utide.

Er det ikke latterliggjøring i håp om at de som ilegges en slik lidelse skal avledes fra å oppdage eller røpe målet? Kanskje er vedkommende for nære målet og formålet? Angrep er jo det beste forsvar? Avledning er en mye brukt hersketeknikk.

Lenke til kommentar

Begge begreper er like dårlige.

Islamofobi fordi det ikke er en overdreven eller urettsmessig frykt, men heller kritikk mot en grusom ideologi og alt den innebærer.

Snikislamisering fordi det ikke er mye sniking over det, men heller enkelt og greit bare massiv innvandring av folk som har en kultur og et levesett som er totalt inkompatibelt med vestlige verdier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Fra leksikon, om "islamofobi":

https://snl.no/islamofobi

I begrepet "fobi" ligger det en frykt som er overdreven i forhold til situasjonen, ifølge SNL.

Når det kommer til "snikislamisering" bygger vel dette ordet mest på om en konspirasjonsteori om at muslimer/islam skal overta mer og mer i det skjulte, med klare paralleller til eurabia og andre konspirasjonsteorier som sirkulerer. 

Definerer de islamofobi så kan de definere snikislamisering også, og på den måten klargjøre hva f.eks. FRP legger i begrepet. 

Forøvrig liker jeg ingen av ordene. Dårlige begreper begge to, men man skal behandle likt. Enten definerer man begge eller lar være.

Var en grei debatt om det på Dagsnytt 18 igår.

Jeg er enig med AP i at FRP har et spesielt ansvar i å imøtegå ekstreme tanker og holdninger som finnes i ekstreme høyremiljøer, men fokuset på autoritet Tajik viser til i debatten over er litt spesiell. Henvisning til autoritet er et ugyldig argument/feilslutning. Det er innholdet i hva som sies man må ta oppgjør med. Et argument kan være gyldig eller ugyldig fullstendig uavhengig av hvem som sier det. AP har vist til at de selv tok avstand fra bruk av politisk motivert vold i sin tid. Flott. Det samme har vel høyresiden gjort? Men det er innholdet som beveger seg i egne rekker som kan produsere slik vold. For FRP (og høyresiden) handler det om å ta avstand fra rasistisk tankegods, mens for AP (og venstresiden) handler det om tanker som finnes i woke-miljøene. Et sted å sette foten ned er å si at likestilling handler om like muligheter, ikke likt utfall.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg påpekte en gang at det var bare en håndfull muslimer som deltok i en markering mot økende vold mot kvinner og i samfunnet og i verden. Min påstand var da at muslimer anser vold som nødvendig. Også mot kone og barn.

Hvor mange muslimer mente på gaten at Rushdie skal drepes i 1995?

4000 unge sinte muslimske menn ropte drapstrusler i demonstrasjonstoget i Oslo som også var koordinert i nesten alle store byer i verden. To brannbomber mot bokhandler i Norge og et drapsforsøk på en norsk forlegger fulgte så. Både politi og politikere ble redde, og ingen turde uttale seg i media. Vår tøffe statsminister ringte rundt og ba media ta bort hennes kommentarer som berørte dette. Attentatmannen ble sluppet løs på tross av gode indisier og bevis som ikke ble etterforsket, av redsel for martyrstatus og senere represalier. I Pakistan ble politikere som ikke støttet sharialovene myrdet og morderne ble martyrer.

Har jeg islamofobi? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Store Norske har mange forfattere solid plantet på venstresiden i Norge. Det gjenspeiles når man f eks sammenligner med andre kilder i utlandet hva som skrives om Lenin, Stalin, Mao, Pol Pot og kommunister i Søramerika og Mellom-Amerika, Karibien, Midtøsten og de ca 50 islamske landene. Terrorister blir ofte til "aktivister" og frihetskjempere.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (4 timer siden):

For å ha en fobi, kreves det ikke en sykelig urealistisk ubegrunnet tilstand?

Nei, det trenger ikke være sykelig. "Islamofobi" går under begrepet ikke-medisinsk fobi. Det kan sammenlignes med for eksempel xenofobi og homofobi.

Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 timer siden):

Definerer de islamofobi så kan de definere snikislamisering også, og på den måten klargjøre hva f.eks. FRP legger i begrepet. 

Det er ikke leksikons oppgave å definere hva Frp legger i et egetkonstruert begrep. Snikislamisering er i praksis et ord skapt og brukt eksklusivt av Frp for å beskrive det de tror/mener er en skjult islamisering av samfunnet, og hva de ulike politikerne legger i det er opp til dem selv. Ettersom Norge blir mer og mer sekularisert, islam blir mer og mer liberalisert blant norske muslimer og det kommer få nye muslimer hit til landet, tror jeg mange opplever ordet og bruken av det som konspiratorisk og virkelighetsfjernt. Det er ingenting som tyder på en islamisering av det norske samfunnet.

Ordet islamofobi har derimot vært i bruk i verden over hundre år, og er et veletablert uttrykk i verden på flere språk. Derfor er det naturlig at dette står omtalt i leksikon. Siden det også inneholder "-fobi", likt mange andre ord er det enkelt å forstå meningen bak, selv om flere her ser ut til å skape sine helt egne fortellinger.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Islamofobi er det dummeste begrepet. En fobi er en irrasjonell og intens, vedvarende frykt. Det er en måte å idiotforklare de som er kritiske til ideologien islam. En måte å nedvurdere meningsmotstanderen sin på, som nettopp er det en hersketeknikk består i.

Snikislamisering skjer hele tiden, nå sist for tre dager siden med diskusjonen om hvorvidt Burger King er halal eller ikke.

Kilder:

https://www.helsedirektoratet.no/tema/angst-og-depresjon/angst    (punkt 3)

https://www.vl.no/nyheter/2021/07/26/reagerer-pa-at-alle-burgere-stekes-pa-samme-grill/

 

Endret av KarvaBlad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (44 minutter siden):

Det er ikke leksikons oppgave å definere hva Frp legger i et egetkonstruert begrep. Snikislamisering er i praksis et ord skapt og brukt eksklusivt av Frp for å beskrive det de tror/mener er en skjult islamisering av samfunnet, og hva de ulike politikerne legger i det er opp til dem selv. Ettersom Norge blir mer og mer sekularisert, islam blir mer og mer liberalisert blant norske muslimer og det kommer få nye muslimer hit til landet, tror jeg mange opplever ordet og bruken av det som konspiratorisk og virkelighetsfjernt. Det er ingenting som tyder på en islamisering av det norske samfunnet.

Ordet islamofobi har derimot vært i bruk i verden over hundre år, og er et veletablert uttrykk i verden på flere språk. Derfor er det naturlig at dette står omtalt i leksikon. Siden det også inneholder "-fobi", likt mange andre ord er det enkelt å forstå meningen bak, selv om flere her ser ut til å skape sine helt egne fortellinger.

Tja.. Høres mer ut som de definerer seg frem slik de ønsker. SNL (og andre leksikon) har gjort mange spesielle oppdateringer i nylig tid som virker politisk motivert. Tar ikke alt som står der for god fisk lenger. Slik jeg forstod Listhaug så er det du sier om hva FRP legger i ordet feil. Jeg er enig i at ordet er dårlig ja, så liker ikke bruken. 

https://snl.no/islamofobi :

Sitat

Som tilfellet er med antisemittisme, kan islamofobi være basert både på forestillinger om islam som religion og på forestillinger om muslimer som kulturell og etnisk gruppe.

Det er mye som KAN være.. Det KAN også være noen som baserer ordet snikislamisering på forestillinger som tilsvarer det FRP gjør. 

Sitat

Begrepet er i dag i bruk på myndighetsnivå, i politisk debatt og i akademisk faglitteratur.

Også ordet "snikislamisering" er idag i bruk i politisk debatt. Om det er blitt brukt på myndighetsnivå eller faglitteratur vet jeg ikke, men er det umulig? Ordets historie bryr meg ikke, men det er sikkert noen som har brukt det før. 

Få ut begge ordene. De er begge dårlige. 

Eventuelt er alternativet å legge til begge 2, slik NOAB har gjort, men ser ikke ut til at de har definert snikislamisering slik FRP selv definerer det. Dvs hvordan de definerer det idag ifølge dem selv. Mulig de definerte det som å gjøre samfunn Islamsk i det skjulte tidligere? Det vet jeg ikke.

Snikislamisere

Islamofobi

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snikpellik skrev (1 time siden):

Nei, det trenger ikke være sykelig. "Islamofobi" går under begrepet ikke-medisinsk fobi. Det kan sammenlignes med for eksempel xenofobi og homofobi.

Da kan det like godt kalles islam-kritikk, eller islamkritisk. Selv er jeg kritisk til alle religiøse, spess katolikker og islamister og deres syke moral. Paven kan dra til ...... hvor det er mye varmere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Grums kalles også berme. Jeg vet ikke hva sametingspresidenten mente med at det er mye "grums" i debattene om samer, og ikke ville hun definere ordet.

Lenke til kommentar
Dart skrev (8 minutter siden):

Grums kalles også berme. Jeg vet ikke hva sametingspresidenten mente med at det er mye "grums" i debattene om samer, og ikke ville hun definere ordet.

"Grums" brukes på samme måte som hitling brukes. Å sammenligne meningsmotstandere med Adolf Hitler (eller ABB el.) kalles hitling, og å kalle noe "grums" eller "grumsete" er å forsøksvis sverte/anklage for å være rasistisk. Kalles også brunbeising.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

KarvaBlad skrev (1 minutt siden):

"Grums" brukes på samme måte som hitling brukes. Å sammenligne meningsmotstandere med Adolf Hitler (eller ABB el.) kalles hitling, og å kalle noe "grums" eller "grumsete" er å forsøksvis sverte/anklage for å være rasistisk. Kalles også brunbeising.

De jeg har sett bruke det, de vil ikke forklare presis hva de mener med det. Kanskje betydningen ikke tåler dagens lys? De egentlige underliggende påstandene kan for lett tilbakevises eller latterliggjøres? Eller så vet de ikke hva de skal si, tør ikke.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

bruken av det som konspiratorisk og virkelighetsfjernt. Det er ingenting som tyder på en islamisering av det norske samfunnet.

 

Det er ingenting konspiratorisk om snikislamisering.

Det er skoler som deler inn kjønn i svømming etter krav fra muslimer. Selv lærere må ha riktig kjønn.

Det er fremmet forslag om innskrenkelse av ytringsfriheten fordi muslimer er fornærmet. 

Det ønskes hijab i Politiet, og det skal serveres halal kjøtt i fengelser.

Ramadan / Eid feires i barnehager.

Listen forsetter.

 

Venstresiden kaller dette "integrering".

Høyresiden / FRP kaller dette snikislamisering av samfunnet. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dart skrev (2 minutter siden):

 

De jeg har sett bruke det, de vil ikke forklare presis hva de mener med det. Kanskje betydningen ikke tåler dagens lys? De egentlige underliggende påstandene kan for lett tilbakevises eller latterliggjøres? Eller så vet de ikke hva de skal si, tør ikke.

Det hinter til den politiske fargen brun (brunt grums). Brunt er nasjonalsosialistenes farge. Kan betyr rasisme og antisemittisme.

Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Politiske_farger#Brun

https://www.dagen.no/nyheter/brunt-grums-pa-venstresiden/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De siste dagene har et krav om tvungen halalservering i private bedrifter og kjeder utviklet seg. Alle kravene kan ikke gjennomføres uten store investeringer og uforutsigbare konsekvenser for omsetning, logistikk og kunders sympati og antipati. Jeg ville aldri gitt etter for slikt om jeg eide et sted. Det får de som trenger det sørge for selv. Muslimer har selv skremt andre fra å involvere seg - med sin adferd og noe spesielle kommunikasjonsmåte. Men også ren grådighet fra folkene i IRN.

IRN tjente millioner på halal-godkjenning og skulle etter hvert ha betalt pr solgt vare hvis de tillot at merket deres ble brukt. Det fordyrer varene, og påslaget mente de at kunne fordeles også på andre ikke-halal varer (haram) , slik at andre folk betalte for halalserti-fiseringen av varene.

https://www.irn.no/irn/halal/ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...