Gå til innhold

Hva er verst, begrepet snikislamisering eller begrepet islamofobi?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

KarvaBlad skrev (18 minutter siden):

Hvordan henger det du skriver her sammen med at "FRP har rasistiske elemtenter" (dine ord). Det er dét jeg ikke skjønner.

Som eksempelet jeg brukte i samme post - Jon Helgheim skrev på Twitter at muslimer har skyld i pandemien i Norge. Dette er rasisme, for det handler om å dømme en hel gruppe mennesker basert på deres religion/kultur. Det har opp gjennom tiårene noen ganger også blitt kalt kulturrasisme. Regjeringen i Norge kaller diskriminering/hat mot muslimer for rasisme, Store Norske Leksikon definerer det slik, i det hele tatt er dette med at begrepet ikke bare inneholder "rase" ikke akkurat ukjent, dette er en felles forståelse.

Om man derimot har sin egen, smalere personlige definisjon av begrepet er det sikkert greit, men da kan man kanskje ikke forvente at majoriteten skal være enig i den.

At Frp har rasistiske elementer er hevet over enhver tvil, noen av disse har de tatt oppgjør med, ganske nylig da de la ned lokallaget i Oslo, andre ikke. Som sagt lenger opp, så betyr ikke det at Frp er et rasistisk parti eller at de fører en rasistisk politikk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
KarvaBlad skrev (11 minutter siden):

Hvordan henger det du skriver her sammen med at "FRP har rasistiske elementer"

Jeg har sett i FrPs program, og kan ikke finne noe sånt. Men at enkeltpersoner bare er mennesker og FrP består av mennesker det er sikkert. Det er langt igjen fra en uttalelse i fylla på FB eller et slag i en slem og provoserende skoledebatt i Frogn - og til at det kommer inn i partiprogrammet. FrP har ikke rasistisk opprinnelse slik SD i Sverige. Frp har opprinnelse i et parti som skulle kjempe mot høyere skatter og avgifter og offentlige overgrep og tvang. Siden da har det blitt noe helt annet, men i liberal retning. Rasismeanklagene kommer fordi innvandringspolitikken har vært dårlig gjennomtenkt og styrt av folk som ikke visste hva de gjorde, så kritikere av Frp har blitt radikale, forsøkt å dekke over fadesene i politikken og tatt seg "kunstneriske friheter" med både språk, ytringsfrihet, sannhet og redelighet. Påstandene har haglet, mens det er langt mellom saklige kommentarer. Det hele koker ned til å være avledning fra fakta som ikke tåler dagens lys, men som stadig "vaker" over alt. Og med så mye å ta tak i, så blir det også mange dekkoperasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er vanskelig å se bort fra :

de store smittetallene i Oslo øst.
de store smittetallene i utelivet.
de store smittetallene i religiøse forsamlinger generelt
de store smittetallene på konserter
de store smittetallene på offentlige transportmidler
de store smittetallene i butikker og kassakøer

Alt dette er greit å snakke om, men ikke muslimer. Muslimer er ikke en rase.
Evt kan kritikk kalles det det er: religionskritikk eller islamkritikk.

Når relativt store antall gamle norsk-pakistanere ligger i respirator og dør, så kan man velge å la være å telle dem - eller la dem dø uten kommentar. Hvis du misliker gamle pakistanere, så er du vel glad ? Når du kommenterer det, så mistenkes du for det verste, og blir ikke trodd på at du er bekymret. Hvis smittetallene er høye i Oslo øst, og du kommenterer det, så mistenkes du igjen for det verste. Av radikale venstre, som innehar et spesielt hat mot de som oppdager ting de radikale mener har en "mistenkelig årsak" eller "grums". Du skal altså være forsiktig hvem du ytrer bekymring for når du er FrP-vennlig. Egentlig kan du ikke vise bekymring for noe som helst....

Endret av Slettet+6132
byttet et par ord så det er klarere
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Jon Helgheim skrev på Twitter at muslimer har skyld i pandemien i Norge.

Det har vel litt med at han har vokst opp i Smiths Venner med sine foreldre i organisasjonen. Der er de langt fra glade i muslimer, eller andre religioner. Han er trolig blitt generelt anti-religiøs. Det er unge mennesker som er skyld i spredningen av pandemien. Den eneste som vi vet er skyldig i pandemien er viruset.

Nesten ingen av de religiøse sammenslutningene i Norge og utlandet har hatt respekt eller forståelse for smittevern.

Muslimer er ingen rase, islam er ikke et folkeslag. Alle religiøse er aktive av egen vilje, det er ikke medfødt eller en funksjonshemming. Ingen religiøse skal ha særbehandling eller sær-rettigheter.

Kun kristendom er vår statsreligion inntil grunnloven endres.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (49 minutter siden):

Jon Helgheim skrev på Twitter at muslimer har skyld i pandemien i Norge. Dette er rasisme

 

En slik slutning ("Dette er rasisme") er ikke jeg enig i. Men greit, jeg skal ta med meg videre at det er mange i ordskiftet som opererer med den definisjonen av rasisme, og at det går an å bruke det slik i en setning. Jeg må konkludere med at dette innebefatter også etnisk norske konvertitter til islam. At jeg da kan være rasist hvis jeg kritiserer den norske muslimen Trond Ali Lindstad, for eksempel. Interessant.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (7 minutter siden):

At jeg da kan være rasist hvis jeg kritiserer den norske muslimen Trond Ali Lindstad, for eksempel. Interessant.

At å kritisere betyr rasisme er dine ord. Det er jeg langt fra enig i, og jeg forstår ikke hvordan du kommer til en slik konklusjon. Man må da kunne skille mellom kritikk/religionskritikk og rasisme.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (5 minutter siden):

Enig. Og det er derfor jeg stusser på at du kaller Helgheim og Amundsen for rasister fordi de kritiserer islam.

Jeg kaller de ikke rasister fordi de kritiserer islam, man blir ikke rasist av å kritisere islam. Nå misforstår du litt med vilje synes jeg, dette har jeg forklart lenger opp. Helgheim og Amundsen kritiserer islam hele tiden, eksemplene jeg brukte er når jeg mener uttalelser fra disse har gått over i rasisme. Å uttale at muslimer har skyld i pandemien i Norge er ikke å kritisere islam.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Som eksempelet jeg brukte i samme post - Jon Helgheim skrev på Twitter at muslimer har skyld i pandemien i Norge. Dette er rasisme, for det handler om å dømme en hel gruppe mennesker basert på deres religion/kultur. 

Hevder han at denne gruppen mennesker har hatt en smittespredende oppførsel gjennom pandemien? Er det et utenkelig scenario? 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Hevder han at denne gruppen mennesker har hatt en smittespredende oppførsel gjennom pandemien? Er det et utenkelig scenario? 

Han hevdet ikke noe mer. Han slettet tweeten etterhvert.

Ja, dette blir litt off-topic, men det finnes ingen indikasjoner eller data på at muslimer skal ha hatt en mer smittespredende oppførsel enn ikke-muslimer gjennom pandemien. Det nærmeste vi kommer er kanskje FHIs undersøkelser som kom til at innvandrere i Oslos østre bydeler var litt flinkere til å følge tiltakene og følge munnbindpåbudet enn majoritetsbefolkningen, men det var liten forskjell.

Dette med munnbind støttes forøvrig også opp av Norsk koronamonitors undersøkelser, som viser det samme: https://opinion.no/2021/02/hele-norge-har-munnbind/

"I alle landsdeler og i alle aldre er de aller fleste positive til bruk av munnbind. I Oslo er hele 88 prosent positive til munnbind. Andelen positive er høyest blant de over 60 år, samt noe høyere blant kvinner og i befolkningen med innvandrerbakgrunn."

Vi ser jo også på mobilitetsdataene fra Oslo at det er i de østre bydelene hvor mobiliteten falt klart mest, til tross for like tiltak over hele byen, og det er i disse østre bydelene det bor høyest andel muslimer. Så om det i det hele tatt eksisterer et grunnlag for å si noe, så går det i motsatt retning av Helgheims påstand. Han har i hvert fall ikke noe grunnlag for den, ei heller å skjære alle muslimer over en kam med en slik uttalelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 minutter siden):

Hevder han at denne gruppen mennesker har hatt en smittespredende oppførsel gjennom pandemien? Er det et utenkelig scenario? 
 

Utsagnet "muslimer har skyld i pandemien i Norge" hvis det er slik det var formulert, betyr at det ikke hadde vært pandemi i Norge hvis det ikke hadde vært for muslimene. 

Det er muslimenes skyld at vi har en pandemi i Norge. 

Det er ett meget merkelig utsagn å komme med, når pandemien oppstod i Kina, og ble hentet til Norge av Norske turister på tur i Italia. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
KarvaBlad skrev (39 minutter siden):

At jeg da kan være rasist hvis jeg kritiserer den norske muslimen Trond Ali Lindstad, for eksempel. Interessant.

Hvis jeg konkret misliker TAL sine sympatier og ytringer, da er jeg trolig islamkritiker. Religioner er noe vi burde riste av oss. Opplysningstida var da vi ristet av oss kirker og prester som hindret framskritt og formidlet sprøyt, manipulering og stygge fordommer. De største ekte rasistene var vel de mange misjonærene som kom hjem med rendyrket grunnleggende rasisme og spredde det rundt i landet blant kristne og i sekter. På tross av invalidiserende religioner har vi kommet langt. Det kunne vært ristet mere grundig så alt rasket falt på stengrunn. Vi kunne tatt tilbake alt kirkene har presset og lurt oss for og fratatt religiøse ledere eierskapet til menighetenes verdier, som vi i det siste ser blir stjålet av ledelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snikpellik skrev (46 minutter siden):

Man må da kunne skille mellom kritikk/religionskritikk og rasisme.

Et skyldig individ vil ofte angripe og avlede fra det de har gjort. Apologeter vil gjerne tro på dem de har sympati for og bruke samme hersketeknikk som den de mener er offer. Jeg ble kalt rasist av en sykkeltyv som ble tatt på fersken. Noen forbipasserende tok parti med gutten. Ingen ba meg om unnskyldning da vitner som kom til sa at jeg hadde rett, og gutten var klart skyldig i tyveri. Rasende utskjelling fortsatte å strømme fra gutten, men da ble han ikke hørt. Jeg kunne lett blitt angrepet av de som ikke forsto situasjonen.

Jeg besøker ikke den bydelen mere.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
debattklovn skrev (24 minutter siden):

Hevder han at denne gruppen mennesker har hatt en smittespredende oppførsel gjennom pandemien? Er det et utenkelig scenario? 

Det er ikke utenkelig. Det siste året har mange innvandrere og folk fra de ulike kulturene innrømmet at det står dårlig til med smittevern i visse bydeler i Oslo. Det har resultert i omfattende aksjoner på alle butikksentra der av fremmedkulturelle folk som vil formidle kunnskap org oppfordre til vaksinering. Det er mange leger og andre helsepersonell blant dem.

Lenke til kommentar
Dart skrev (20 minutter siden):

Jeg ble kalt rasist av en sykkeltyv som ble tatt på fersken. Noen forbipasserende tok parti med gutten.

 

Det er dette jeg mener. Å bli kalt rasist har egentlig ingen injurierende kraft lenger. Det har blitt et så oppstyltet og utvannet begrep at folk her inne har problemer med å foreta en logisk avgrensning og konkretisering av begrepet. Definisjonen synes å innbefatte "diskriminering av en gruppe" hvor da gruppe er en variabel hvor absolutt alt kan puttes inn. "Diskriminering" gidder de som bruker begrepet (altså rasisme/rasist) ikke engang å definere. Altså kan man ustraffet skrike "rasist!" etter eget forgodtbefinnende, slik som sykkeltyven i eksempelet ditt. At flere så kaster seg på, er betegnende og avlørende for gruppementaliteten til kasuser som har en lemfeldig omgang med språk og definisjoner.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snikpellik said:

Han har i hvert fall ikke noe grunnlag for den, ei heller å skjære alle muslimer over en kam med en slik uttalelse.

Da er det kanskje en feilaktig påstand istedenfor en rasistisk påstand? Eller nedjusterer hans påstand kategorisk menneskeverdet til muslimene? 

Quote

Det nærmeste vi kommer er kanskje FHIs undersøkelser som kom til at innvandrere i Oslos østre bydeler var litt flinkere til å følge tiltakene og følge munnbindpåbudet enn majoritetsbefolkningen, men det var liten forskjell.


Samtidig var innvandrere kraftig overrepresenterte i statistikken. 
https://forskning.no/innvandring-partner-universitetet-i-bergen/korona-hvorfor-topper-innvandrere-smittestatistikken/1794528
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg innfører herved nyansering av begrepet rasisme, som er blitt for utvannet til at noen forstår å bruke det: 

1. Hudfargepreferanser
2. Religionspreferanser
3. Nasjonspreferanser
4. Folkegruppepreferanser
5. Stammepreferanser
6. Kjønnspreferanser
7. Funksjonsdyktighetspreferanser
8. Kosmetiske preferanser
9. Alderspreferanser
10. Språkpreferanser
11. Hårpreferanser

12. Diverse småpreferanser. Spesifiser_____________...

Så kan alle lage sin liste fra det. 
 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
KarvaBlad skrev (9 minutter siden):

At flere så kaster seg på, er betegnende og avslørende for gruppementaliteten til kasuser som har en lemfeldig omgang med språk og definisjoner.

En tilskuer sa til meg at det hadde normalt vært tryggest å la gutten dra med sykkelen.

Det begrunnet han med at denne adferden var bevisst lagt opp av gjengmedlemmer for om mulig å få sympati fra tilskuere - så de kunne stikke av. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Svenske Expressen klarte å finne en kvinnelig lege med innvandrerbakgrunn som har tankeleserevner og i pasientenes øyne kan se at pasienten tror hun er "skitt". At hun ikke rapporterte en eneste av disse hendelsene til sykehusledelsen, sier hun, er fordi hun skammer seg over å fortelle. På sosiale medier sier hun tvert i mot at hun føler seg stolt av å fortelle og på spørsmål fra andre om motsetningen i disse meldingene, er svaret svevende. Når noen påpeker at hun jobber i psykiatri med psykisk syke og demente pasienter hvis oppførsel overfor omsorgspersonalet neppe kan betraktes som representativ for pasienter generelt, endrer hun sin historie og hevder nå at hendelsene hun fortalte Expressen må ha skjedd på andre arbeidsplasser i somatisk omsorg. Man får ikke noe svar på spørsmålet om hvordan hun som lege lærer deg å lese pasientenes tanker, til tross for at dette sannsynligvis er et oppsiktsvekkende medisinsk gjennombrudd.  Men dette er bare ett i en serie med alle spørsmål som ikke blir stilt eller besvart, til tross for at det er alvorlige nesten bakvask-lignende rasistiske beskyldninger som kollektivt er rettet mot både pasienter og helsepersonell.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

En tilskuer sa til meg at det hadde normalt vært tryggest å la gutten dra med sykkelen.

Det begrunnet han med at denne adferden var bevisst lagt opp av gjengmedlemmer for om mulig å få sympati fra tilskuere - så de kunne stikke av. 

Jeg tviler ikke. "Rasist" er blitt et trylleord. Du kan gjøre hva faen du vil, bare du kaller motstanderen rasist. Det er et trumfkort, for det går ikke an å verge seg mot det. Det nytter ikke å si "jeg er faktisk ikke rasist" for da kommer Snikpellik og lignende med SNL-definisjonen sin. Det burde man vite i 2021, nemlig. At ordstammen helt tydelig er avledet av rase og etymologien tilsier at ordet omhandler rase, altså etnisk arv og genetikk, spiller ingen rolle. Rasist = diskriminering av X, hvor X godt kan være religion, nasjonalitet eller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...