Gå til innhold

Hva spiser og drikker du i kveld ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Pasta med prompepulver (chaat masala) lages i stekepanne. Hurtigmakaroni 2 dl. Vann 2 dl. Litt smør. Etter at makaronien er kokt og vannet absorbert; Strø over prompepulver samme mengde som du ville brukt salt. Stek litt til på sterkere varme til det tørker passe inn. Spises med brød og hvitløksmør.

Det lukter litt rart i det man strør det på varm mat, og det skyldes svart salt som er vulkansk og inneholder ørlite svovel.

Lenke til kommentar
Dart skrev (8 minutter siden):

Pasta med prompepulver (chaat masala) lages i stekepanne. Hurtigmakaroni 2 dl. Vann 2 dl. Litt smør. Etter at makaronien er kokt og vannet absorbert; Strø over prompepulver samme mengde som du ville brukt salt. Stek litt til på sterkere varme til det tørker passe inn. Spises med brød og hvitløksmør.

Det lukter litt rart i det man strør det på varm mat, og det skyldes svart salt som er vulkansk og inneholder ørlite svovel.

Regner med at det sorte saltet er fra Island ?

Malacay

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Malacay skrev (Akkurat nå):

Regner med at det sorte saltet er fra Island ?

Malacay

Kala namak. Det kunne vært fra Island, men det kommer fra et område i India. Vi må spørre en geolog om hvordan det dannes. Jeg bruker det også på tomat, toast med ost og skinke, fuktige salater, frukt som melon, kikerter - og vanilje-is :wow:

Lenke til kommentar

Tre halvtørre skiver loff fra FirstPrice
En boks makrell i tomat fra FirstPrice
.... Pimpet med tre dråper chilisaus og hjemmelaget syltet rødløk
Rørte ville bringebær plukket i skråningen ned til veien her jeg bor. 
Et halvt grovt knekkebrød - for å ha noe sprøtt attåt. 
Vann + et glass appelsinbrus fra FirstPrice (kun 5,40 + pant på Kiwi.. yay)

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (24 minutter siden):

Tre halvtørre skiver loff fra FirstPrice
En boks makrell i tomat fra FirstPrice
.... Pimpet med tre dråper chilisaus og hjemmelaget syltet rødløk
Rørte ville bringebær plukket i skråningen ned til veien her jeg bor. 
Et halvt grovt knekkebrød - for å ha noe sprøtt attåt. 
Vann + et glass appelsinbrus fra FirstPrice (kun 5,40 + pant på Kiwi.. yay)

Må gå for hvitløksbaguetter fra First Price. De er utrolig gode.

Malacay

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Malacay skrev (45 minutter siden):

Må gå for hvitløksbaguetter fra First Price. De er utrolig gode.

Der kan jeg sette en tommel opp. Mine steker jeg i en liten varmluftsovn (luftfrityr?) fra Jula.no. 200 gr. Er de fryste, så tar det 12 min og 6 min om de er tint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ble ikke akkurat i kveld da, men jeg spiste en kyllingkebab fra Bergen kebab.. Nam! Også spiste jeg en burger fra Holy Cow (en god del timer imellom verd å merke, så dere ikke tror jeg spiste det rett etter hverandre).. Herregud den var god! Spesielt selve burgeren smakte som den var hjemmelaget noe som overrasket meg. Jeg pleier i blant å lage burgere hjemme med karbonadedeig og det er noe helt annet enn det du får på restauranter og da mye bedre! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kris85 skrev (1 time siden):

En boks makrell i tomat fra FirstPrice

Jeg er litt gal: åpne tomatfiskboksen litt. Sett på poteter og plasser boksen oppå grytelokket til potetene er kokt. Da er innholdet i boksen varmt. Legg poteter på tallerken og hell innholdet av boksen over. Da får du makrell og poteter med tomatsaus. Ingen har oppdaget at innholdet i en boks med tomatfisk smaker bedre varm 😉 Det er en gåte hvorfor alle SKAL ha den kald. Kaldt fiskefett setter seg oppi ganen og er ikke veldig godt. Vane osv.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Jeg er litt gal: åpne tomatfiskboksen litt. Sett på poteter og plasser boksen oppå grytelokket til potetene er kokt. Da er innholdet i boksen varmt. Legg poteter på tallerken og hell innholdet av boksen over. Da får du makrell og poteter med tomatsaus. Ingen har oppdaget at innholdet i en boks med tomatfisk smaker bedre varm 😉 Det er en gåte hvorfor alle SKAL ha den kald. Kaldt fiskefett setter seg oppi ganen og er ikke veldig godt. Vane osv.

Jeg har makrellboksene i kjøkkenskapet. 😜 En boks er nok til to brødskiver. Så har jeg hjemmelaget syltet rødløk, reddiker fra egne hake, sprøstekt løk eller fersk agurk på toppen. Litt chilisaus må også til, for å fjerne den litt søte rare tomatsmaken. 

Eneste grunnen for at jeg spiser dette; er fordi det høyst sannsynlig er den enkleste, billigste og mest ernæringsmessige frokosten.

Det som irriterer meg, er at to bokser FirstPrice markell i tomat i flere år kostet 9,90 kr,- En fin-fin pris.
I fjor skrøt Kiwi hemingsløst av følgende: 
image.png.e925f807f109d34dabf01268d9a20eeb.png

Så falt prisen ned til 7,40 kr,- eller hva det var.... To-tre måneder etter, BANG - opp til 12,90.

Har nå kostet 12,90 i et lite år. 😁

jaja.... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kris85 skrev (12 timer siden):

Jeg har makrellboksene i kjøkkenskapet. 😜 En boks er nok til to brødskiver.

Mitt problem i den måten er at kaldt fiskefett setter seg fast i ganen, og transmaken i kald fisk blir sterkere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kris85 skrev (12 timer siden):

Så falt prisen ned til 7,40 kr,- eller hva det var.... To-tre måneder etter, BANG - opp til 12,90.

Slike jo-jo priser er det økonomer som har regnet ut gir litt større profitt, kanskje +7% eller mere om standard avvik er 40% og antallet solgt ikke minker. 

Bensinpriser hopper her fra 14-18 kr dvs 22% men folk kjøper mere når det er lavt og mindre når det er høyt priset. Jeg hører rykter om at det gir en gevinst på 3-4% om salget er stabilt.

10 kroner salget hos Bunnpris ga 40% rabatt på tomatfisk, som jeg kjøpte en hel stabel av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...