Gå til innhold

Test: Lei av ladekø? Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (Akkurat nå):

En avgift på strømregningen altså. Hvordan skal den beregnes og spesifiseres? Samme beløp pr husstand uansett antall biler, kvadratmetere, strømforbruk osv?

Ja, alle betaler for NRK, men mange ser ikke å NRK.

Blir nok ikke samme beløp, men at man betaler for bruken, altså at det blir noen ører i avgift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (20 minutter siden):

En avgift på strømregningen altså. Hvordan skal den beregnes og spesifiseres? Samme beløp pr husstand uansett antall biler, kvadratmetere, strømforbruk osv?

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at det vil bli problematisk å skatte elbil bilister . Det er jo meget enkelt, bare innfør kilometeravgift , forhøyede avgifter i forbindelse med bompengepasseringer , importavgift , miljøavgift på sjeldne jordmetaller osv.  Ingen problem med skattlegging så ikke prøv å problematiser det.

Lenke til kommentar

Beklager på forhånd om jeg virker kverulerende, men NRK betales ikke over strømregninga og NRK er en offentlig tjeneste som av hensyn til uavhengig journalistisk kritikk er nettopp uavhengig.

Ikke samme beløp per bruker? Hvordan mener du det skal differensieres? Hvor mange øre?

Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at det vil bli problematisk å skatte elbil bilister . Det er jo meget enkelt, bare innfør kilometeravgift , forhøyede avgifter i forbindelse med bompengepasseringer , importavgift , miljøavgift på sjeldne jordmetaller osv.  Ingen problem med skattlegging så ikke prøv å problematiser det.

@Dubious mente det skulle betales over strømregninga. Jeg forsøker bare å få han til å detaljere hvordan det praktisk lar seg gjøre og hvordan det ikke lar seg gjøre. I stedet for at jeg sier det rett ut og mottar latterliggjøring, ignorering etc i retur, og at det er glemt i neste tråd så er det mye bedre om resonnementene kommer rett fra han.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Beklager på forhånd om jeg virker kverulerende, men NRK betales ikke over strømregninga og NRK er en offentlig tjeneste som av hensyn til uavhengig journalistisk kritikk er nettopp uavhengig.

Ikke samme beløp per bruker? Hvordan mener du det skal differensieres? Hvor mange øre?

En fast avgift, samme som at det er en fast avgift på drivstoff, så en betaler etter bruken.
Bare at alle blir nødt til å betale, dette skal da dekke ladere og kollektivt. 

Tviler på at veiavgift med GPS noen gang blir lovlig.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

En fast avgift, samme som at det er en fast avgift på drivstoff, så en betaler etter bruken.
Bare at alle blir nødt til å betale, dette skal da dekke ladere og kollektivt. 

Mener du en forbruk som varierer med bruken, altså fast noen øre pr kWh? Eller noe annet?

Lenke til kommentar

Vi har faktisk avgift på strøm allerede og jo mer strøm som brukes jo mer avgift blir det og med elbiler vil strømforbruket gli litt over fra oljeindustrien til husholdningene som betaler mere for strømmen en det industrien gjør.

Så som sett betales det avgift på drivstoffet til elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (25 minutter siden):

Når elbilandelen blir høy nok, og man mister inntekter fra fossil, så vil alle partiene innføre dette, utenfor valgår.

Som skrevet, inntekter fra bil i dag går til mer enn bare bil... mye går til sykkel og buss.

Du nærmer deg det jeg vil ha deg til å innse og @perpyro hjelper deg videre. Jeg er helt enig i at tapte inntekter presser frem et ønske om å erstatte de med noe annet, men du mente bastant det skulle inn på strømregninga og det er der jeg vil ha deg til å detaljere hvordan det skal skje, men nå ser jeg at du har gått bort fra å nevne strømregninga i siste innlegg så da er vi på rett vei.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 21.7.2021 den 13.29):

Dette blir en (bensin og) "energistasjon", der det naturligvis kommer masse ladere, slik at de har attraktive kunder å selge all den maten til, som de skriver at det satses på.

Når man lader en "langdistanse"-elbil, så passer dette svært ofte med behov for energipåfyll for sjåfør og passasjerer, og da er det en fordel at disse får dekket sine behov begge steder.

For noen vil det og være behov for både dusj og toalett, så tipper det vil være noe som de enten planlegger i dette anlegget, eller vil se større behov for. Det gjelder både trailersjåfører (som trenger sted og stå for døgnhvile eller annen større pause) og feriereisende.

Å sette opp noen få drivstoffpumper koster lite i den store sammenhengen, men trekker også de kundene som fremdeles kjører slikt. Det er heller ikke stort problem å fjerne disse etterhvert, men ice-biler vil nok ikke dø ut før om ca 7-10 års tid tidligst (men da tror jeg det vil gå fort)., gitt at vi får det skiftet jeg tror vi er godt i gang med allerede.

Spørsmålet her er egentlig hvordan dette vil påvirke de andre stasjonene som finnes. Det nevnes ikke, men kan godt tenkes at de allerede har planer om å legge ned en eller flere av disse, rett og slett fordi de tjener for lite på de, og samtidig ser at tomtene er attraktive til annen bruk, og at i det lange løp er uunngåelig.

Men det vil de nok ikke si noe om i forbindelse med starten eller åpningen av dette prosjektet. Det kunne ført til for mye negativ fokus som de ikke ønsker her. Det vil nok presenteres i forbindelse med prosjektene som skal komme der disse legges ned, for å gi det en positiv vinkling.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 20.7.2021 den 21.34):

Det er gøy med tall, spesielt tall for moro skyld eller tall tatt ut av kontekst.

For eksempel så kunne man prøvd å fortrylle småbarn ved å si at universet er milliardervis av lysår stort... og vi kan finne så mye spennende ved på reise alle de stedene! Mens man "tilfeldigvis glemmer" at hvis vi selv hadde sci-fi teknologi og reiste i lysets hastighet - og selv 1000x fortere - hadde vi aldri nådd noen av de stedene noensinne.

Litt samme "underholdningsmatte" her, med ufattelig ladeeffekt og hva ellers. Det var vel den morsomme biten... den lite morsomme biten er at mesteparten av denne enorme energien forsvinner i varme, og det lille som blir i praksis brukt blir tilgjengelig i en bil/motor med ytelsen som er patetisk svak.

 

Og ja, en dag, forhåpentligvis, blir til og med batteribilen byttet med noe annet og adskillig bedre. Drømmen (min i alle fall) er at progress går i stormskritt videre, og aldri, aldri slutter. Som Henry Ford sa: det eneste som bør vare er menneskets vilje å jobbe hardt. Jeg gjorde helt bevisst narr av fossiler som elsker fossilbilene sine, pun absolutely intended, og brukte helt bevisst samme synet... til  gode for kommende generasjoner, på forskudd, mot meg selv 😉

Veldig bra sagt 👍

Helt klart at elektriske biler er betydelig bedre på flere områder sammenlignet mot bensin og diesel biler. Og det til og med med tanke på at bensin og diesel er mer utbredt. Tenk om sammenligningsgrunnlaget var enda mer rettferdig ved at alle bensin stasjoner også var lade stasjoner på 350kW.

Men jeg mener likevel at det er viktig å ikke glemme fordelene fossil biler har, da det gir nye utfordringer å strekke seg mot. 

Litt som når smart telefonene kom, og batteritiden gikk fra 7-14 dager til 8-16 timer. Smart telefoner var meget mye bedre, men det var fremdeles nok folk som ikke aksepterte ulempene. Dette presset frem krav og vi har nå mobiler med software som muliggjør fleksibiliteten til å velge lang batteri tid. 

Veldig få folk kjører fossil bil bare fordi det er fossil bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Spørsmålet her er egentlig hvordan dette vil påvirke de andre stasjonene som finnes. Det nevnes ikke, men kan godt tenkes at de allerede har planer om å legge ned en eller flere av disse, rett og slett fordi de tjener for lite på de, og samtidig ser at tomtene er attraktive til annen bruk, og at i det lange løp er uunngåelig.

Ingen Shell stasjoner i nærheten av denne, og tungbilene kommer ikke til å bruke denne da Circle K er bedre plassert.
Vi har kort på K og Shell, men denne tviler jeg på at vi kommer til å bruke.

Tviler på at noen stasjoner i Trondheimsregionen kommer til å bli lagt ned.
I tilfelle så blir det de i sentrum, men en trenger ladere der også.

Vi får se hvor mange ladere det blir, og om noen gidder å kjøre en omvei.
K er allerede etablert i området og de laderne er stort sett tomme.

Lenke til kommentar
On 7/20/2021 at 10:08 PM, rockPaperScissors() said:

Min forståelse er at batteripakker er en begrenset ressurs.

Jeg vet ikke helt. Det er elbiler å få kjøpt. Jeg tror dette dreier seg om tilbud og etterspørsel mest. Men om du skal være solidarisk så kjøp en «standard range» heller enn en « long range»

Lenke til kommentar

Alt dette blir veldig navlebeskuende. Hva er optimal mix av el og fossilt? Svaret er100%/0%. Diskusjon ferdig.

Vi er forbi muligheten til å begrense global oppvarming til 1.5 grader. Elektrifisering av bilparken er lavthengende frukt. Det finnes biler for de flestes behov. Rekkevidde på elbil er prima.

Hva gjenstår å diskutere? Jo, bare det at TU velger å trykke en artikkel som promoterer fossile kjøretøy.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/20/2021 at 10:08 PM, rockPaperScissors() said:

Min forståelse er at batteripakker er en begrenset ressurs.

Olje og gass er i alle fall en begrenset ressurs. Både på utvinningssiden og på utslippssiden (atmosferen får ikke større volum etter behov).

Men du tenker vel på litium? Det finnes store mengder i havet, men utvinningen p.d.d. er krevende.

Heldigvis er litium i batteriene bare på utlån (i motsetning til energien i oljen) - når batteriet er utslitt er det fortsatt like mye litium igjen som da det var nytt og 'utvinning' av litium fra gamle batterier skulle være kurant - i alle fall ift utvinning fra sjøvann.

På sikt blir det sikkert også andre batterityper: natrium (som er en del av havsaltmolekylen) står i samme kolonne i det periodiske system som litium og har derfor som element liknende egenskaper.

Natrium-baserte batterier

image.png.f193b4d10f8c2fe3ad2c7085685e7bf0.png

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (2 timer siden):

Alt dette blir veldig navlebeskuende. Hva er optimal mix av el og fossilt? Svaret er100%/0%. Diskusjon ferdig.

Vet du i det hele tatt hva "optimalt" betyr? Hvis rent hypotetisk 99% utslippsreduksjon kostet 5 kroner og tok 5 minutter, mens 100% utslippsreduksjon koster alle penger på planeten og tok 200 år, hva er da mest optimalt? 

Man kan ikke snakke om optimalt uten at økonomiske og teknologiske konsekvenser tas med i objektfunksjonen.

Tallak Tveide skrev (2 timer siden):

Elektrifisering av bilparken er lavthengende frukt.

Ja, det er lavthengende frukt om det gjøres på måten beskrevet i artikkelen. Ladehybrider er lett å akseptere for kjøperne siden man ikke trenger å legge om alle vanene sine og man får vesentlige utslippsreduksjoner med liten kost.

Tallak Tveide skrev (2 timer siden):

Hva gjenstår å diskutere? Jo, bare det at TU velger å trykke en artikkel som promoterer fossile kjøretøy.  

Har du forslag til en passende straff for at Teknisk Ukeblad åpner for diskusjon om et teknisk alternativ og ikke bare aksepterer tanketomme dogmer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (2 timer siden):

Alt dette blir veldig navlebeskuende. Hva er optimal mix av el og fossilt? Svaret er100%/0%. Diskusjon ferdig.

Mener du:

Hva er optimal miks av el og hydrokarboner? eller

Hva er optimal miks av fornybart og ikke fornybart? eller

Hva er optimal fossilandel i elmiksen? eller noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...