Gå til innhold

EU vurderer å fase ut bensin- og dieselbiler innen 2035


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dovreekspressen skrev (12 timer siden):

Egentlig enig i det. På engelsk bruks jo BEV og HFCEV. Bil med elektrisk drivlinje kan gå på så mangt. F.eks. bensin, som BMW i3 rex og Opel Ampera.

For meg framstår det å kalle hydrogenbilen for elbil som et forsøk på grønnvasking. Det er teknisk sett riktig at HFCEV er en elbil, men i dagligtale betyr elbil batteribil på norsk.

I et tenkt fremtidsscenario kanskje. Pr. i dag er hydrogenbil et håpløst konsept. Det hjelper lite med rask fylletid når du må kjøre pokkerivold for å finne den ene fyllestasjonen.

Tja, Mirai er tyngre enn Model 3 f.eks. Så det argumentet kan brukes begge veier. Uansett er det minimal slitasje fra personbiler.

Skal man erstatte dagens fossildrivstoff med el- så er man nødt til å bruke hydrogen i stedet for batterier. Det er vektbesparende og er mest effektivt til rekkevidder over 400 km. Sveitsiske tungtransportører har slått seg sammen og bestilt 1600 lastebiler. Danmark har 11 fyllestasoner, Tyskland har 100 og Svenskene bygger ut. Hydrogen og batterier dekker forskjellige behov, og uten hydrogenalternativet kan jo ikke lang- og tungtransport samt ferger elektrifiseres uten omfattende nettforsterkninger og ladefasciliteter. Å kalle konseptet håpløst når bilene er tilgjengelige blir litt underlig. De regner jo med å selge 8 millioner personbiler dette tiåret, og med en rimelig utbygd infrastruktur blir de selvfølgelig foretrukket av de som bruker bilen hele dagen. 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (13 timer siden):

Egentlig enig i det. På engelsk bruks jo BEV og HFCEV. Bil med elektrisk drivlinje kan gå på så mangt. F.eks. bensin, som BMW i3 rex og Opel Ampera.

For meg framstår det å kalle hydrogenbilen for elbil som et forsøk på grønnvasking. Det er teknisk sett riktig at HFCEV er en elbil, men i dagligtale betyr elbil batteribil på norsk.

I et tenkt fremtidsscenario kanskje. Pr. i dag er hydrogenbil et håpløst konsept. Det hjelper lite med rask fylletid når du må kjøre pokkerivold for å finne den ene fyllestasjonen.

Tja, Mirai er tyngre enn Model 3 f.eks. Så det argumentet kan brukes begge veier. Uansett er det minimal slitasje fra personbiler.

Mulig unødvendig pirk, men en hydrogenbil kalles en FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle, mens HFCEV er en Hybrid Fuel Cell Electric Vehicle. Ser det er noen som mener HFCEV står for Hydrogen Fuel Cell Electric Vehicle, men det er "smør på flesk", og egentlig en feiltolkning i mine øyne.

HFCEV er altså en form for HEV/PHEV (Hybrid Electric Vehicle/Plugin Hybrid Electric Vehicle), der hydrogenet er fyllstoffet for en FC (Fuel Cell) rekkevidde-utvider, på samme måte som en PHEV er en kombinert BEV med lite batteri og en ice-motor drevet av diesel eller bensin.

En HEV har ikke annen lademulighet enn regenerering og lading fra en ice-motor, og er egentlig ikke en EV, men en elektrisk assistert ice-bil.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Mulig unødvendig pirk, men en hydrogenbil kalles en FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle, mens HFCEV er en Hybrid Fuel Cell Electric Vehicle. Ser det er noen som mener HFCEV står for Hydrogen Fuel Cell Electric Vehicle, men det er "smør på flesk", og egentlig en feiltolkning i mine øyne.

HFCEV er altså en form for HEV/PHEV (Hybrid Electric Vehicle/Plugin Hybrid Electric Vehicle), der hydrogenet er fyllstoffet for en FC (Fuel Cell) rekkevidde-utvider, på samme måte som en PHEV er en kombinert BEV med lite batteri og en ice-motor drevet av diesel eller bensin.

En HEV har ikke annen lademulighet enn regenerering og lading fra en ice-motor, og er egentlig ikke en EV, men en elektrisk assistert ice-bil.

 

Hva kalles en bil som bmw 7 serie med hydrogenmotor? 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Du klarer ikke trekke det opp av de relativt grundige opplysningene i innlegget du siterte?

Sitat

Mulig unødvendig pirk, men en hydrogenbil kalles en FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle.

 

En bmw  7 serier er en hydrogenbil når den kjører på hydrogen. Den Har ingen fuelcelle eller el fremdriftsmotor . 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Sitat

Mulig unødvendig pirk, men en hydrogenbil kalles en FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle.

 

En bmw  7 serier er en hydrogenbil når den kjører på hydrogen. Den Har ingen fuelcelle eller el fremdriftsmotor . 

Og hvordan utnytter den da hydrogenet? Iblandet bensinen/dieselen? Uansett, om du mener den ikke benytter en fuel cell, som hydrogenbiler normalt må ha, så passer uansett verken forkortelsen HFCEV eller FCEV inn.

Wikipedia to the rescue, det er ikke en EV i det hele tatt, det er en ice-bil som er tilpasset til å bruke flytende hydrogen, som må holde væsken kryogenisk, altså ved −253 °C, og man mister all hydrogenet innen 14 dager. Dette blir derfor en sabla dyr bil å drifte. Men man kan jo trøste seg med at NAF kan frakte den til et sted de får fylt flytende hydrogen (finnes det noen slike sted i Norge?), så får man fylt full tank, som kan vaporere innen 14 nye dager, til en pris av hvor mye?

I realiteten en fullstendig ubrukelig bil for annet enn å vise at det går, men er fullstendig galematias å eie noe slikt. Du understreker jo bare poenget om at hydrogen er avhengig av trykksatt gass og Fuel Cell-teknologi, og at dette har lite og intet å gjøre i personbiler. Hjelper heller ikke på inntrykket av BMW som nå har fått gigantbot for å gå sammen med Daimler og VW AG for å trenere innføring av renseteknologi.

"To stay a liquid, hydrogen must be cooled and maintained at cryogenic temperatures of, at warmest, −253 °C (20.1 K; −423.4 °F). When not using fuel, the Hydrogen 7’s hydrogen tank starts to warm and the hydrogen starts to vaporize. Once the tank’s internal pressure reaches 87 psi, at roughly 17 hours of non-use, the tank will safely vent the building pressure. Over 10–12 days, it will completely lose the contents of the tank because of this."

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Og hvordan utnytter den da hydrogenet? Iblandet bensinen/dieselen? Uansett, om du mener den ikke benytter en fuel cell, som hydrogenbiler normalt må ha, så passer uansett verken forkortelsen HFCEV eller FCEV inn.

Wikipedia to the rescue, det er ikke en EV i det hele tatt, det er en ice-bil som er tilpasset til å bruke flytende hydrogen, som må holde væsken kryogenisk, altså ved −253 °C, og man mister all hydrogenet innen 14 dager. Dette blir derfor en sabla dyr bil å drifte. Men man kan jo trøste seg med at NAF kan frakte den til et sted de får fylt flytende hydrogen (finnes det noen slike sted i Norge?), så får man fylt full tank, som kan vaporere innen 14 nye dager, til en pris av hvor mye?

I realiteten en fullstendig ubrukelig bil for annet enn å vise at det går, men er fullstendig galematias å eie noe slikt. Du understreker jo bare poenget om at hydrogen er avhengig av trykksatt gass og Fuel Cell-teknologi, og at dette har lite og intet å gjøre i personbiler. Hjelper heller ikke på inntrykket av BMW som nå har fått gigantbot for å gå sammen med Daimler og VW AG for å trenere innføring av renseteknologi.

"To stay a liquid, hydrogen must be cooled and maintained at cryogenic temperatures of, at warmest, −253 °C (20.1 K; −423.4 °F). When not using fuel, the Hydrogen 7’s hydrogen tank starts to warm and the hydrogen starts to vaporize. Once the tank’s internal pressure reaches 87 psi, at roughly 17 hours of non-use, the tank will safely vent the building pressure. Over 10–12 days, it will completely lose the contents of the tank because of this."

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7

Tror ikke du leste artikkelen. Bilen kan fint kjøre på bensin også om det er billigst. Får du noe billig hydrogen kan du kjøre på det.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Tror ikke du leste artikkelen. Bilen kan fint kjøre på bensin også om det er billigst. Får du noe billig hydrogen kan du kjøre på det.

Tror du bør sjekke prisen på hydrogen. Den er vel stortsett likt som bensin og diesel. Og som jeg skrev, når den vaporerer innen 14 dager uavhengig av om den brukes eller ikke, så så blir det dyrt bilhold. Da kan man like godt kjøpe en standard 7-serie, og gjøre både lommeboka og miljøet en tjeneste, for vaporert hydrogen er bare bortkastet energi.

Og så kan man jo bare tenke seg faren ved å ha en slik stående i et garasjeanlegg, og så er det en luring som leker med lighteren, noen leker med lysene som skaper en gnist eller noen tuller med statisk elektrisitet. igjen, fullstendig galematias.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Tror du bør sjekke prisen på hydrogen. Den er vel stortsett likt som bensin og diesel. Og som jeg skrev, når den vaporerer innen 14 dager uavhengig av om den brukes eller ikke, så så blir det dyrt bilhold. Da kan man like godt kjøpe en standard 7-serie, og gjøre både lommeboka og miljøet en tjeneste, for vaporert hydrogen er bare bortkastet energi.

Og så kan man jo bare tenke seg faren ved å ha en slik stående i et garasjeanlegg, og så er det en luring som leker med lighteren, noen leker med lysene som skaper en gnist eller noen tuller med statisk elektrisitet. igjen, fullstendig galematias.

Nå har jeg aldri vert noe for hydrogen i biler. Poenget mitt var at bmw 7 er en hydrogenbil og passet dårlig inn i din defenisjon. FCEV eller hva du kallte den

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

the tank will safely vent the building pressure. Over 10–12 days, it will completely lose the contents of the tank because of this."

Noe som setter krav til god ventilasjon der bilen parkeres. Med andre ord ikke sett den i en tett garasje. Hydrogen ekspanderer 850 ganger når det fordamper fra flytende til romtemperert gass og har 4 vol% LEL, som betyr at tanken på 8 kg kan gi eksplosiv atmosfære i en parkeringskjeller som er opp til 40 kvadratmeter med 2,2m takhøyde. Jeg fant ikke ut i farta hvor mye hydrogenet ekspanderer ved forbrenning/eksplosjon men regn med at parkeringskjelleren får ganske mange atmosfærers trykk. Hver atmosfære overtrykk gir 10 tonn trykk per kvadratmeter, eller 400 tonn trykk opp mot taket i en 40 kvadratmeter parkeringskjeller.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg aldri vert noe for hydrogen i biler. Poenget mitt var at bmw 7 er en hydrogenbil og passet dårlig inn i din defenisjon. FCEV eller hva du kallte den

Og mitt tilsvar er at dette er en lek de ikke burde leke. Dette er bortkastet tid, energi og penger. 

Ja, det er ikke en EV, og ikke en Fuel Cell hydrogenbil. Det er en ICE, som jeg i innlegget ikke definerte. Helt riktig det. Utgangspunktet var feil bruk av begrepet HFCEV, som den bilen du drar inn, ikke er.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du gadd dra det inn i debatten. Alt du har gjort her er jo å komme med en fullstendig avsporing av debatten, som du burde holdt deg for god til. Det poenget du trodde du hadde, var som å skyte på feil skytebane og så klage på hvorfor du ikke kom inn på resultatlista.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Noe som setter krav til god ventilasjon der bilen parkeres. Med andre ord ikke sett den i en tett garasje. Hydrogen har 4 vol% LEL, og ekspanderer 850 ganger når det fordamper, som betyr at tanken på 8 kg kan gi eksplosiv atmosfære i en parkeringskjeller som er opp til 40 kvadratmeter med 2,2m takhøyde. Jeg fant ikke ut i farta hvor mye hydrogenet ekspanderer ved forbrenning/eksplosjon men regn med at parkeringskjelleren får ganske mange atmosfærers trykk.

Regn med at den parkeringskjelleren vil sende resten av bygningen noen etasjer opp i lufta om det da kommer en gnist eller annet som antenner den gassen. Hindenburg vil fremstå som en vits til sammenligning.

🙈

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...