Jump to content
Baron12

Diabetes og hvete-trøbbel

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har diabetes type 1, og med tiden har jeg funnet ut at jeg ikke tåler brødmat. Dette inkluderer også pizza og slike brødprodukter. Etter å ha spist pizza, ble jeg akutt dårlig i magen. Det ser ut som at jeg stort sett må holde meg på lavkarbo-diett, da blir livet enklere å leve. 
Er det flere som har det slik?

Siktet hvetemel har dobbelt så høy glykemisk index som bordsukker, så mulig det er det du reagerer på. Problemet er ofte ikke karbohydrater, men hvilken type man spiser. Bytt ut lavkarbo med tregkarbo så blir det vel en ordning.

Det er mye av moderne mat som blir for raskt til blodsukker enn det vi evolusjonelt er tilpasset. Derfor lønner det seg å spise mer naturlig og minimalt med mat fabrikker har tuklet med. Et eple er et eksempel på ekte mat, mens eplejuice gjerne er fra fabrikk som har fjernet alt av fiber sånn at det blir høyglykemisk i tillegg til at inntaket øker vesentlig.

Edited by vidor
  • Innsiktsfullt 1

Det er egentlig ikke karbohydratene som er problemet, det er blandingen av karbohydrater og fett som kan være problematisk med diabetes. Hvete har sine egne problemer, da glutenet i det er det 'verste' glutenet om man er intolerant for det. Det er mange som blir dårlige av gluten, meg inkludert.

Jeg vet at det med fett, karbohydrater og diabetes har blitt påpekt i en eller annen dokumentar, kanskje Forks over Knives..?

Jeg har ikke dokumentasjon jeg kan finne frem her og nå, men her er et levende eksempel på at man kan fint spise karbohydrater i alle fall. Barbaro og en til har en nettside også, Mastering Diabetes. Han spiser for det meste frukt: https://www.fruit-powered.com/robby-barbaro/

Guest 18de9...5a5

Vafler og pannekaker gir høyt blodsukker, men vanlig brød og loff går fint. Pizza kan inneholde paprika, løk osv. som man kan få litt magetrøbbel av.

Mange har problemer med å slutte spise mat som gir høyt blodsukker og velger medisiner i stedet.

Anonymous poster hash: 18de9...5a5