Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu-kontroll/ etterkontroll på samme verksted


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når samme verksted tar eu-kontrollen reparasjonen så burde vel etterkontrollen være ok nesten automatisk? Har noen opplevd å ta alt på samme verksted uten at etterkontrollen har vært inkludert i prisen (iallfall forespurt) og ok? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det pleier jo være automatisk siden de bare trenger se over de få punktene og skrive OK i systemet, rett etter dem har utført reparasjon. 

Et nogenlunde profesjonelt verksted hadde ikke tatt noe påslag/gratis etterkontroll om man utbedrer alle feil der.

Skrevet

Min erfaring er at selv om verkstedet vet at bilen ikke kommer igjennom EU kontroll pga. det trengs reparasjoner, så tar de EU kontrollen, feiler den, reparerer det som var planlagt også tar de en etterkontroll gratis og EU-godkjenner den.

Iallefall har det blitt gjort på alle mine biler så langt.

Skrevet

Samme her, bruker NAF og håper de er mere nøytral. Har brukt merkeverksted et par ganger men har blitt forsøkt lurt hver gang. Har da tatt etterkontroll på naf og fått bekreftet at mange av feilene ikke eksisterte.

Gjest Slettet+6132
Skrevet

Jeg har opplevd at merkeverkstedene er snille med feilene, ellers får de ikke solgt noen ny bil til meg, og stempler sitt eget merke som "rustbomber" osv.

Ellers pleier etterkontroll være inkludert dersom man utbedrer feilene på samme verksted som reparasjonen.

Skrevet

Dette varierer nok også litt frå verksted til verksted.

Begge framgangsmåtar kan ha fordelar og ulempar. Ved å ta berre EU kontrollen ein stad og reperasjonen ein annan stad så unngår du å bli lurt til å reparere ting som går gjennom kontrollen. Ulempen er at det er dyrare å ha bilen på verksted 3 gongar (fyrst for kontroll, deretter reperasjon, og igjen etterkontroll om verkstedet som reparerer ikkje også tek EU kontrollar).

Ved å bruke samme verksted så er det større fare for å bli lurt, men det er tidseffektiv om verkstedet som tar kontrollen også reparerer feila umiddelbart slik at bilen er godkjent i det den ruller ut frå verkstedet.

Skrevet

Du ber om skriftlig tilbud på det du ikke klarer å fikse selv, inkludert etterkontroll. Så kan du ta kontrollseddel og tilbud med deg til andre å be om tilbud på det samme hvis du mener det blir for dyrt.

Uahvhengig kontrollorgan finnes vel ikke nå etter at NAF etabelerte seg som verkstedskjede.

Skrevet

Jeg fikk feil på bremseskiver og måtte bytte de. Sparte 3 tusen på å bytte det selv mot verksted, da skulle de ha 200 kroner for å ettergodkjenne det jeg hadde gjort selv.

Skrevet

Jeg har alltid brukt NAF, og hadde den gamle bilen på eukontroll der for en uke siden. Men er litt skeptisk til at de nå har etablert verksted ved kontrollstasjonen i Bergen. Uansett, bilen min ble godkjent uten feil, ventet i ca. 45 minutter. Og akkurat der er NAF enestående, da de fleste andre krever at du setter fra deg bilen en hel dag.

Ellers har jeg inntrykk av at det er mye rusk i verkstedsbransjen. Om man mistenker at noen feil ikke er korrekt, ville jeg tatt en etterkontroll hos et annet kontrollorgan. Dersom det er ført feil som ikke er riktige mener jeg du har krav på pengene tilbake.

 

Skrevet

Kan bestille time til EU-kontroll hos Toyota, som de utfører mens du venter, men jeg tar service på bilen samtidig, og bruker tiden på en handlerunde.

Har en lang liste over ting jeg skal gjøre den dagen.
Må utnytte gratis parking i byen.

Skrevet

Jeg tror spørsmålet til TS hovedsakelig er at om han utfører rep hos samme verksted, om de skal/burde kreve betalt for etterkontroll, når det uansett er de som utbedrer feilene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...