Gå til innhold

Digitaliseringens forbannelse - stopp, jeg vil av!


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (10 minutter siden):

Svaret jeg fikk var at det er gammeldags. 

Hvis det nå er blitt gammeldags å betale med kort.. uff, da føler jeg meg gammel. Betalingssystemet skal da være seriøst, det skal ikke være et poeng å være så moderne som mulig. 

Hva blir det neste, å betale med en chip i hånda (kan en ikke like godt bruke chipen i bankkortet), og neste etter der igjen; å zappe med en laserstråle? *zap zap* 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gleder meg til at "Online learning" blir dominerende for de fleste og at det er like kreditt-givende som tradisjonelle studier. Da kan alle føle at de har en sjanse når som helst og på fleksible måter. Billig og effektivt for grunnleggende studier. Her er et interessant innlegg i den sammenheng:

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Budeia skrev (19 timer siden):

Brosjyrer blir nå sett på som miljøfiendtlige, så ikke engang de eldre kan få brosjyrer som forklarer hvordan de kan ta bussen. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/V9x5vd/hvordan-unngaa-at-en-digital-alderdom-bare-blir-for-de-faa

Jeg digger det at en av løsningene som foreslås er en ny portal for eldre.

Altså enda en portal å forholde seg til.

Lenke til kommentar
On 7/6/2021 at 10:09 AM, plankeby said:

Jeg ser nå i sommer:

Innsjekking på Skandic hotell:

For å starte, trykk på lenken over for å åpne eller laste ned Scandic-appen. 
Lenken er til app store.. Altså MÅ ha app. Selv å logge seg inn på hotellets side holder ikke.

Ankommet hotell. Man får en liten lapp med QR kode for å få info om frokost m.m. Man må da ha en QR skanner app klar. Hvorfor ikke bare en nettlink.

Slik kan man fortsette. Så det handler ikke lenger om å ikke beherske vanlig Internett, men jungel av apper.

Skal man måtte godta å ha app store klar hver gang man besøker steder/severdigheter? For å så kaste ned app?

 

 

On 7/10/2021 at 12:55 AM, plankeby said:

Skandic hotellene har tatt følgende grep:

Du MÅ ha app for å sjekke ut/inn, det kan ikke gjøres på internett. Selv om man logger seg inn som kunde på sidene til Skandic, så må man ha app. Altså man får lov til å sjekke inn/utover skranke, men app ble pushet bra. 

Snakk om tullete bruk av å pushe app.

Ved utsjekk over skranke får man etterpå spørsmål om årsak til at man ikke brukte app.

Nei, det er ikke tullete bruk av app på et hotell. Selv om alle funksjonene i appen kanskje ikke er realisert enda, så gir det mening at hotellene pusher bruken av den.

Appen kan brukes til
ID besøkende
Gi tilgang på rommet
Videosamtale med support/resepsjonist
Gi tilgang til spesifikke deler av hotellet til gitte tider; bagasjerom, garasje etc.

Dette kan ikke ordnes via en nettside, da man trenger sikker tilgang til hardware på telefonen.

Noe av det mest frustrerende på reise er papirlappsystemer, stempler og køståing, som bli helt eliminert dersom bare alle kunne bruke smarttelefon.

On 7/10/2021 at 11:06 AM, Fibonacci said:

Fra 2021 er det altså krav om å ha og kunne bruke smarttelefon for å benytte seg av grunnleggende tjenester i samfunnet.

Nei vi er ikke helt der ennå, men håper vi kommer dit raskt. Det har potensiale til å revolusjonere måten vi transporterer mennesker på, og om vi transporterer de i det hele tatt.

Samfunnet har gjennom historien alltid vært mer tilgjengelig for de lærde og ressurs sterke. Ressurssvake har alltid trengt hjelp, og endel ting er stengt for de, uten at de får hjelp. 

On 8/1/2021 at 5:46 PM, plankeby said:

Jeg innser nå at økende andel personer ønsker mobilen proppet av apper. Selv når man er på reise og bare skal bestille pizza eller lade bilen et annet sted en gang. 

En i annen tråd om elbil ladere, mente en at uten app vil prisene være dritdyre. Det var best å kun ha apper, selv om det betyr mange apper på ferieturer. Er man kritisk til antall apper var man App hater. Så noen er virkelig i appenes makt. 

Jeg mente at det å betale noe med en gang på stedet med Visa (kort eller mobil) er mest praktisk når man er på feriereiser m.m. Svaret jeg fikk var at det er gammeldags. 

 

Prisen på å drifte en kortautomat er overraskende høy. Så spørsmålet er om du er villig til å betale den kostnaden det koster å skreddersy det til måten du synes er mest praktisk.

Jeg lurer også litt på hvordan du ser for deg at automatene skal fungere, skal du ha en pr ladestolpe? Eller skal du har en pr 5 ladestolper? 

Skal alle som skal lade stå i kø med et plastkort i hånda, på en sentral automat, for å starte lading? Ta bilde av stolpenummeret og så gå og stille seg i kø?

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Prisen på å drifte en kortautomat er overraskende høy. Så spørsmålet er om du er villig til å betale den kostnaden det koster å skreddersy det til måten du synes er mest praktisk.

Jeg lurer også litt på hvordan du ser for deg at automatene skal fungere, skal du ha en pr ladestolpe? Eller skal du har en pr 5 ladestolper? 

Skal alle som skal lade stå i kø med et plastkort i hånda, på en sentral automat, for å starte lading? Ta bilde av stolpenummeret og så gå og stille seg i kø?

spacer.png

He, he litt ironi er bra å ha 👍

Hvem er det som ikke har med seg bankkort eller mobil i dag? Betalingsløsninger er ikke så dyre.

En kode på stolpen og avtale med åpen betalingsløsning.

Det er ikke lettvint å laste ned en app og registrere seg mm for hver gang man lader på ny automat. 

Å lansere apper mange år før de har en reel verdi eller mening, har jeg lite sans for. De fleste av apper til uviktige ting er for å samle brukerdata. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man slipper kortautomat, så er jeg med. Ingen grunn til å ha app for å lade, en nettside holder lenge. 

Jeg er enig i at altfor mye som kunne vært løst med en nettside blir løst med apper. Og mange av appene er bare en container med browser i, som er tregere enn nettleseren. 

Men det krever ganske mye å få litt halvfjong funksjonalitet til å fungere på alle mobiler. Så jeg skjønner de som bare lager en app, så blir det billigere å få det til å fungere. Også i lys av cookieblokking som kan f'e opp dersom man har litt forskjellige domener man deler funksjonalitet imellom osv. 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Så lenge man slipper kortautomat, så er jeg med. Ingen grunn til å ha app for å lade, en nettside holder lenge. 

Jeg er enig i at altfor mye som kunne vært løst med en nettside blir løst med apper. Og mange av appene er bare en container med browser i, som er trenger enn nettleseren. 

Men det krever ganske mye å få litt halvfjong funksjonalitet til å fungere på alle mobiler. Så jeg skjønner de som bare lager en app, så blir det billigere å få det til å fungere. Også i lys av cookieblokking som kan f'e opp dersom man har litt forskjellige domener man deler funksjonalitet imellom osv. 

En så kalt kortautomat i dag tar både kort og mobil (NFC) . Noe jeg har gjentatt.

Mine innspill og som forbrukerråd i Europa også har sett på, er at det kreves i dag flere avtaler og ulike registreringer/apper for å lade på de ulike ladepunkt i Norge og Europa. For meg gjør dette ferieturen unødvendig tungvint. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

En så kalt kortautomat i dag tar både kort og mobil (NFC) . Noe jeg har gjentatt.

Mine innspill og som forbrukerråd i Europa også har sett på, er at det kreves i dag flere avtaler og ulike registreringer/apper for å lade på de ulike ladepunkt i Norge og Europa. For meg gjør dette ferieturen unødvendig tungvint. 

En såkalt kortautomat koster ca. 400,- i mnd. inkludert serviceavtale 

For å ta Tesla som et eksempel, så har de pr idag ca. 1200 ladestolper i Norge. (et antall som vil doble seg innen de neste 5 årene, dersom elbilsalget fortsetter som det gjør nå)

Det blir en årlig driftkost på 5,8 mill.
Gir et tilleggs point of failure
Øker innstallasjonskost betraktelig for hurtigladere

Så la oss håpe at ikke forbrukerombudet verken her eller i EU drar oss baklengs inn i fremtiden ved å tvinge det til å bli unødvendig komplisert.

At man kan tvinge igjennom en standard for hvordan appene skal utformes, og hvordan det skal prises, hva som er lov av lock-in osv. ønsker jeg velkommen. Men at vi skal fortsette å bruke kodepanel og display på hver pumpe er håpløst.

EDIT:
Videre så kommer man under kassasystem loven dersom man tillater kortbetaling. Da kommer det også krav til å kunne skrive ut papirkvittering....

Som gir enda en merkostnad, point of failure og forsøpling
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2015-06-19-58

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke tullete bruk av app på et hotell. Selv om alle funksjonene i appen kanskje ikke er realisert enda, så gir det mening at hotellene pusher bruken av den.

Appen kan brukes til
ID besøkende
Gi tilgang på rommet
Videosamtale med support/resepsjonist
Gi tilgang til spesifikke deler av hotellet til gitte tider; bagasjerom, garasje etc.

Dette kan ikke ordnes via en nettside, da man trenger sikker tilgang til hardware på telefonen.

Slike funksjonar kan være fint å få på plass, (sjølv om den openbare utfordringa er at kunden då må ha ein mobiltelefon som støtter appen for å i det heile tatt kunne bo på hotellet).
Men det er ingen grunn til å tvinge kundane over på ein app som i dag ikkje har disse fordelane, berre alle ulempane med app-løysing.
Når hotella får på plass denne funksjonaliteten så vil det nok heller ikkje bli behov for å pushe løysinga over på gjestane, med så mange fordelar på appen så vil gjestane frivillig benytte appen i staden for å stå i kø i resepsjonen for å registrere seg sjølv og stille betalingssikkerheit, og deretter få utlevert fysisk nøkkel.

Strengt tatt så vil det meste av denne funksjonaliteten kunne innførast utan bruk av mobiltelefon og app, men det er sjølvsagt billegare for hotellet at gjesten må stille med eigen hardware for å bruke tilboda på hotellet.
Å identifisere gjesten kan gjestast på andre måtar.
Å gi tilgang på rommet løysast like godt med fysisk nøkkel eller nøkkelkort.
Videosamtale med resepsjonist kan tilbyast gjennom å bytte ut romtelefonen med ein videotelefon (det er nok uansett ikkje ofte ein treng videosamtale med resepsjonisten når ein ikkje er på hotellrommet).
Adgang til ulike delar av hotellet kan også leggast inn på eit nøkkelkort, eventuelt brikke om hotellet fortsatt bruker fysiske nøklar.
Skal ein gjere det enda enklare for gjesten så burde hotellet kanskje også tilby kodelås på hotellrommet slik at gjesten ikkje treng å ha med seg ein fysisk dings i det heile tatt når ein går ut av rommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, The Avatar said:

Slike funksjonar kan være fint å få på plass, (sjølv om den openbare utfordringa er at kunden då må ha ein mobiltelefon som støtter appen for å i det heile tatt kunne bo på hotellet).
Men det er ingen grunn til å tvinge kundane over på ein app som i dag ikkje har disse fordelane, berre alle ulempane med app-løysing.
Når hotella får på plass denne funksjonaliteten så vil det nok heller ikkje bli behov for å pushe løysinga over på gjestane, med så mange fordelar på appen så vil gjestane frivillig benytte appen i staden for å stå i kø i resepsjonen for å registrere seg sjølv og stille betalingssikkerheit, og deretter få utlevert fysisk nøkkel.

Strengt tatt så vil det meste av denne funksjonaliteten kunne innførast utan bruk av mobiltelefon og app, men det er sjølvsagt billegare for hotellet at gjesten må stille med eigen hardware for å bruke tilboda på hotellet.
Å identifisere gjesten kan gjestast på andre måtar.
Å gi tilgang på rommet løysast like godt med fysisk nøkkel eller nøkkelkort.
Videosamtale med resepsjonist kan tilbyast gjennom å bytte ut romtelefonen med ein videotelefon (det er nok uansett ikkje ofte ein treng videosamtale med resepsjonisten når ein ikkje er på hotellrommet).
Adgang til ulike delar av hotellet kan også leggast inn på eit nøkkelkort, eventuelt brikke om hotellet fortsatt bruker fysiske nøklar.
Skal ein gjere det enda enklare for gjesten så burde hotellet kanskje også tilby kodelås på hotellrommet slik at gjesten ikkje treng å ha med seg ein fysisk dings i det heile tatt når ein går ut av rommet.

Du burde tenke litt på miljøaspektet her. 
Hvorfor ha så mye hardware som videotelefoner, nøkler og kodepaneler når alle gjestene allerede har hardwaren?

Det kreves jo allerede kredittkort for å bo på hotell, er en smarttelefon så urimelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Du burde tenke litt på miljøaspektet her. 
Hvorfor ha så mye hardware som videotelefoner, nøkler og kodepaneler når alle gjestene allerede har hardwaren?

Det kreves jo allerede kredittkort for å bo på hotell, er en smarttelefon så urimelig?

Miljøaspektet tenker eg er ein liten del ettersom blant anna nøkkelkort og liknande kan gjenbrukast. Meir bruk av mobiltelefonen vil også kunne føre til at det blir behov for å oftare kjøpe ny telefon så det er også eit miljøaspekt å ta omsyn til.

Ein må ikkje nødvendigvis ha debet- eller kredittkort for å bu på hotell. Om hotellet ikkje vil ta imot kontantar så må hotellet enten gi moglegheit for fysisk betaling på foretningsadressa, altså må det som minimum være mogleg å betale kontant på hovedkontoret til hotellet, eller så må hotellet sende rekning i ettertid.

At ein må ha smarttelefon meiner eg er urimeleg. Det kan være mange grunnar til at ein ikkje har fungerande mobiltelefon. Det må være mulig å bu på hotell også om du er tom for straum, om hotellet ikkje har god nok innendørs mobildekning, eller om du har "feil" mobiltelefon som enten ikkje støtter teknologien som appen baserer seg på eller at appen ikkje er tilpassa akkurat din mobiltelefon. Ein kan også ha mista eller blitt fråstjålet telefonen sin.
Må ein heile tida ha mobiltelefon som ikkje er eldre enn nokre få år så kan ein i alle fall snakke om negativt miljøaspekt.

Heilt greit at ein kan velge å bruke mobiltelefonen som hotellnøkkel, men det må være eit tilbod og ikkje eit krav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Budeia said:

Kan godt bli mangel på strøm i framtida, vi kjenner ikke konsekvensene av at stadig flere kjøretøyer skal over på elektrisitet. 

Nå henviste jeg til å lage redundant hardware.

Diskusjonen om persontransport bør bli elektrifisert er en annen. Men når det gjelder mangelen på strøm, så vil jo den gå utover både bensinbiler og elbiler. Det brukes strøm i bensinraffinerier. Og får venstresiden som de vil, så blir jo olje og gassplatformene også elektrifisert så....

Lenke til kommentar

Ett trykk kan tømme kontoen din... 

https://www.tv2.no/nyheter/14169292/

Ting du kan gjøre for å sikre din mobil:

Sitat

En kort, men ikke utfyllende sjekkliste for å redusere risikoen:

  • Ha to-faktor autentisering for innlogging
  • Begrens fjerninnlogging til systemer
  • Eksponere færrest mulig systemer mot internett
  • Ha ferske og fungerende backups som er adskilt fra produksjonsnettverket
  • Installer sikkerhets-patcher så snart disse blir sluppet av leverandørene

Disse punktene høres ut til å være noe for en systemansvarlig. Men dette er altså ment å være en veiledning for privatpersoner?

Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 timer siden):

Ett trykk kan tømme kontoen din... 

https://www.tv2.no/nyheter/14169292/

Ting du kan gjøre for å sikre din mobil:

Disse punktene høres ut til å være noe for en systemansvarlig. Men dette er altså ment å være en veiledning for privatpersoner?

Nei dette kommer fra en rapport ment for de som drifter IT løsninger i bedrifter. Derfor og litt avansert språk for folk flest.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok. Den var blant de vanlige nyhetene på forsida. 

Nå har det kommet ide om at ungdom som sliter psykisk, får tilbud om app. En som er redd for å snakke i klasserommet, kan få hjelp fra en samtale med en chatbot. 

Hjelp.. Hva i all verden er dette. Kanskje bedre enn å ikke få noe tilbud i det hele tatt, men det høres da vilt ut. Nettprest er en ting, men denne her er ikke engang en virkelig person. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lang-ventetid-for-psykisk-behandling-til-barn-og-unge-_-vil-gi-_app-pa-resept_-1.15656539

Bedre blir det vel ikke når dagens unge blir ensomme gamle, da blir det vel samme opplegget. Snakke med en chatbot og stelles av en robot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (14 minutter siden):

Bedre blir det vel ikke når dagens unge blir ensomme gamle, da blir det vel samme opplegget. Snakke med en chatbot og stelles av en robot. 

Robotikk er faktisk en ting som er vanlig i japanske eldrehjem. https://www.aeroboticsglobal.com/robots-for-elderly-care/ og noen bilder av dem i bruk https://widerimage.reuters.com/story/ageing-japan-robots-role-in-future-of-elder-care

Selv i Norge så har man skaffet noen robotkjæledyr ved enkelte eldreomsorgshjem. 

Endret av anon_83104
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (8 timer siden):

Nå har det kommet ide om at ungdom som sliter psykisk, får tilbud om app. En som er redd for å snakke i klasserommet, kan få hjelp fra en samtale med en chatbot. 

Hjelp.. Hva i all verden er dette. Kanskje bedre enn å ikke få noe tilbud i det hele tatt, men det høres da vilt ut. Nettprest er en ting, men denne her er ikke engang en virkelig person. 

Til Helsedirektoratets forsvar så ser dette ut til å være av dei bedre apptilboda.
Når eg les om appane så er det ikkje berre ein app, det er e-læring.

Så kan ein sjølvsagt stille spørsmål ved om det er nødvendig å ha dette tilbodet i form av ein app, eller om slik e-læring burde være på ei plattformnøytral nettside som ikkje er avhengig av at du laster ned ein app. Sjølv om folk har rikeleg med lagringsplass på telefonane sine så er det begrensa kor mange sider med app-ikon folk orker å bla seg gjennom før dei startar å slette appar. Og om det er slik at folk lastar ned appen på nytt kvar gong den skal brukast så er nok mykje av formålet med appløysinga vekke.
Det sagt så kan det sjølvsagt være at enkelte av appane som Helsedirektoratet no lanserer bruker fordelar som ein (omtrent) berre får på app, som til dømes stemmegjenkjenning, pulsmåling, kamera, og andre sensorar som nok kan brukast på smarte måtar for å få best mogleg teneste.
Erfaringsmessig blir det likevel oftast slik at appen berre er ein ny nettlesar som berre kan vise ei bestemt nettside med heilt vanleg nettsidefunksjonalitet og at dei einaste synergieffektane som blir dratt ut av at det er ein app er alle dei negative sidene som stjeling av persondata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...