Gå til innhold

Digitaliseringens forbannelse - stopp, jeg vil av!


Anbefalte innlegg

Eksempelet til Budeia er eit godt eksempel der QR-koda er unyttig, eller i det minste mindre nyttig.

Nettadressa som QR-koda viser til er ganske enkel:
avgangsvisning.skyss.no. I tillegg så har QR koda automatisk søkt opp Helgesen gate som stoppeplass.
Atpåtil så vil det for ein brukar være unødvendig å gå om avgangsvisning.skyss.no, ein kan like gjerne gå direkte inn på skyss.no og starte å skrive dei fyrste bokstavane i Helgesen gate.

Eg synes ikkje at QR koda i dette tilfellet er smart bruk av teknologi. 
Det hadde vært mykje betre å informere om at rutetidene kan ein finne på skyss.no, dette er nyttig informasjon også om du vil sjekke andre rutetider seinare. QR-koda på plakaten er utsatt for feil dersom plakaten blir tilgrisa (om nokre bokstavar i skyss.no hadde blitt skjult så kan det være at ein hadde klart å tyde nettadressa likevel, manglar ein piksel i QR koda så er ein heilt hjelpeslaus).
I tillegg må ein være fysisk nært QR koda for å kunne ta eit fornuftig bilete av den, så om det er mange personar på bussholdeplassen så er det ikkje sikkert det er så lett å kome nært nok plakaten til å skanne koda.

I tillegg så er nok instruksjonane i tillegg litt misvisande. Det er ikkje alle smarttelefonar som har QR-skanner integrert i mobilkameraet. Det er heller ikkje mobilkameraet som har skannerfunksjonaliteten, denne funksjonaliteten ligg i appen som du bruker. Så sjølv på iPhone som ganske lenge har hatt QR-skanner integrert i standardappen for kamera så vil det ikkje funke å opne bildetakingsappen om du brukar ein anna app til å fotografere, som til dømes Google kamera appen, eller Snapchat for den slags skuld.
Så om du aldri har brukt QR koder før, og du kanskje har ein litt eldre Androidtelefon så skjer det ingenting når du prøver å fotografere QR koda. Sjølv om eg ikkje ser heile plakaten så tviler eg at det står meir informasjon om at du må bruke ein annan app dersom standard bildetakingsappen på din telefon ikkje registrerer QR-koda. Du er eigentleg heilt avhengig av at dette berre skal fungere om du ikkje har nok kunnskap til å sjølv feilsøke problemet.

Den einaste fordelen busselskapet har ved å skjule rutetabellen for alle som ikkje har det rette tekniske utstyret og kompetansen er at rutetabellen kan endrast utan å bytte ut plakaten ute på holdeplassen. Men rutetabbelen skal vell uansett vare eit år om gongen? Og kor lenge varer QR-koda før den er så tilgrisa at den uansett må byttast ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QR-koder vert aldri tilgriste, til det har dei ein altfor magisk aura :)

Valgkort blir digitale.

https://www.valg.no/aktuelt/siste-nytt/valgkortet-blir-digitalt/

Sitat

Nå som alle får valgkortet digitalt, har alle velgere med en smarttelefon muligheten til å ha valgkortet tilgjengelig når de skal stemme.

Jeg tviler ikke... Det er bare to ord som gjelder "moderne" og "smarttelefon" nå for tida. 

Og betyr den digitale postkassen at det vil komme i altinn? Det er også en greie, at det kan komme flere steder siden det finnes en digital postkasse uavhengig av Altinn. 

Lenke til kommentar

Skandic hotellene har tatt følgende grep:

Du MÅ ha app for å sjekke ut/inn, det kan ikke gjøres på internett. Selv om man logger seg inn som kunde på sidene til Skandic, så må man ha app. Altså man får lov til å sjekke inn/utover skranke, men app ble pushet bra. 

Snakk om tullete bruk av å pushe app.

Ved utsjekk over skranke får man etterpå spørsmål om årsak til at man ikke brukte app.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (37 minutter siden):

Skandic hotellene har tatt følgende grep:

Du MÅ ha app for å sjekke ut/inn, det kan ikke gjøres på internett.

Det fungerer vel å sjekke inn ved oppmøte? Men selvsagt ikke hvis de har prioritert bort resepsjonisten på veien. Tenker på en sånn hotellresepsjonist som finner navnet ditt og gir ut nøkler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (14 timer siden):

Fra 2021 er det altså krav om å ha og kunne bruke smarttelefon for å benytte seg av grunnleggende tjenester i samfunnet.

Tja... 

Men burde det være krav om at man ikke MÅ ha apper for alt mulig, som fint kan gjøres via vanlig internett. Ofte er det mer praktisk å gjøre noe på en maskin med tastatur, større skjerm og lettere å skrive.

Slik som Skandic hotell som krever app og ikke tillater enkle tjenester vanlig online på nett...

Å legge inn apper for alle slags småting av og til ser jeg ikke poenget i. Untatt for firmaet som ønsker mer kontroll og reklame til bruker av app... Heldigvis kan myevtillatelser og annwt skrus av i apper via mobilens innstillinger, men det krever jo ekstra av brukeren det også.

Men apper selges hardt inn til selv de minste firmaer nå. App utvikling er en bransje som selger seg inn med store ord om å spore brukerens vaner, bevegelse med mere.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig rart at de kan tvinge kundene til å bruke noe, men hvis de alle innfører endringene samtidig kan ikke kundene bestemme noe. Dette viser i grunnen at det ikke er uavhengige firmaer. Det er heller et fascistisk system der de alle har nære relasjoner til hverandre. Det vil si at konkurrerende matbutikker egentlig er en og samme butikk, konkurrerende banker er en og samme bank. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (14 minutter siden):

Egentlig rart at de kan tvinge kundene til å bruke noe, men hvis de alle innfører endringene samtidig kan ikke kundene bestemme noe. Dette viser i grunnen at det ikke er uavhengige firmaer. Det er heller et fascistisk system der de alle har nære relasjoner til hverandre. Det vil si at konkurrerende matbutikker egentlig er en og samme butikk, konkurrerende banker er en og samme bank. 

Foreløpig er det få tjenester som krever app.

Hadde vært interessant om det er flere aktører i Norge som krever at app må brukes for sine tjenester, slik Skandic har gjort. Grunnen til at jeg reagerer på Skandic er at noe så simplet som å sjekke ut og inn bør fint gjøres på vanlig nett, uten krav om app.

Men det å legge inn og slette apper etter en brukt tjeneste på tur osv blir vel den nye normen.

Vipps er greit nok, da det er en litt annen form for tjeneste.

Det holder ikke lenger å være komfortabel med kun internett. 

Det å ha apper og strøm på smartmobilen er blitt viktigere en bankkort og penger. F.eks. kollektivt med en haug ulike løsninger bare i Norge.

Var lettere å være turist før, man så buss/togruter på stedet og kunne betale med bankkort eller penger på stedet. Vil man nå ta en buss i fremmed by er det å skanne qr kode, finne app for måte å betale osv.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (22 minutter siden):

Foreløpig er det få tjenester som krever app.

Parkering krever app. Som før er det mulig å parkere gratis om kvelden, men bilen må i tilfelle fjernes før morgenen kommer og betalingen trer i kraft. Andre i tråden har nevnt app for restauranter og konserter. 

Også merkelig siden det kreves at alle har nye telefoner og oppladede telefoner. Og rart at en skal måtte bære med seg BankId-brikke utenfor hjemmet, der det er relativt lett å miste noe.

Unge turister i dag bruker vel også kart på app, de går ikke lengre rundt med store kart foran ansiktet. 

https://www.norge.no/nb/reservasjon

Har ikke brukt denne reservasjonen foreløpig, men det er jo en mulighet hvis en ønsker skattemeldingen (sjølvmeldinga) på papir. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (10 timer siden):

Parkering krever app. Som før er det mulig å parkere gratis om kvelden, men bilen må i tilfelle fjernes før morgenen kommer og betalingen trer i kraft.

Parkering krever at man følger med, før var det slik at man parkerte og med en gang betalte for tiden man skulle stå.

Nå er det flere måter, dvs. ett av valgene under som gjelder der man parkerer:

1. Betale på automat ved ankomst og legge billett i vindu

2. Betale når man drar ved å taste inn bilnummer og betaling (et kamera har lest skilt ved innkjøring på plassen)

3. Registrere bilnumer på automat ved ankomst og så sjekke ut på automat og betale når man drar

4. Betale på automat ved å skrive om bil nummer og ikke få lapp (lapp skal IKKE legges i vindu)

Ofte finner man alle løsningene i samme by. 

Ved siden av kommer valg av app løsning til det aktuelle selskap, om man vil betale på mobil.

Mitt inntrykk er at det å betale på forhånd, er en løsning det blir mindre av, unntatt steder med maks tid på 1-3 timer, da man ønsker sirkulasjon.

Forøvrig er det vel ca 40 parkeringsapper eller mer å forholde seg til om man velger en Skaninaviaferie (Norge, Sverige, Danmark). Hvis man vil betale via mobil...

Må innrømme at jeg selv har bommet på parkering, har nå gjort det til vane å sjekke på automat hva som er reglene i det jeg har ankommet parkering. Var brått vant til å betale når man drar. Samme område eller senter kan ha 2-3 ulike selskap på samme område.

Litt utenom digitalisering kanskje, men poenget er at man må følge med mer enn før. Da det nå er blitt store variabler på hvordan betale for parkering, transport osv. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/11/2021 at 11:13 AM, plankeby said:

 

3. Registrere bilnumer på automat ved ankomst og så sjekke ut på automat og betale når man drar

 

Det er ofte *teknisk mulig* med automatisk registrering både når man kommer og drar. En kan f.eks. bruke tilsvarende systemer som ved bomveier (eller app/GPS). Dette brueks lite sannsynligvis fordi da blir det mindre inntekter (parkeringsbot) til selskapene. Man løper jo etter pengene. Dette er et eksempel på at offentlig regulering behøves for få det kapitalistiske systemet til å gli lettere 🙂

Forøvrig litt rart at politiske partier prøver å markere seg mot (vei-)bomavgift men bryr seg ikke om dette rotet med parkering der mange private selskaper har interesser. Billig snop og nei til bomveier selger bedre? 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Det er ofte *teknisk mulig* med automatisk registrering både når man kommer og drar. .  🙂

Det benyttes flere steder. Jeg tok ikke med det, fordi man normalt ikke er interessert i å betale fakturagebyr på 50-80 kr som gis om man velger å forlate slikt område uten å betale når man drar. Selv om det er et mulig valg man har. 

Det som er litt forvirrende er at samme selskap/drift har 2-4 ulike måter å betale for seg i samme kommune. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 4.7.2021 den 3.48):

Bra innlegg her, 

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/R939b8/digitaliseringens-forbannelse

Det er også tragisk at de unge voksne i dag helt sikkert synes dette er morsomt. De synes det er morsomt å være uhøflige mot denne eldre mannen. Hvorfor skal ikke eldre folk lyttes til lengre, når alle urfolk stoler mest av alt på de eldste i stammen? Det er bakvendt, og stygt å se på unge jyplinger som formidler at eldre ikke er noe verdt. 

Det er ikke roboten som er problemet, men at banken hans ikke bryr seg om kundene sine. Veldig ofte er det ikke teknologien som er problemet, men heller hvordan mennesker velger å bruke teknologien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle tjenester som kan digitaliseres vil bli digitalisert. Det forundrer meg ikke om også tradisjonell skole vil bli ennå mer digitalisert fremover. Å delta i et tradisjonelt klasserom etter et hvist alderstrinn kan tilhøre fortiden om 20 år. Dette kombinert med stadig økning i bruk av hjemmekontor blant voksne.

Dette pga. kostbare arealer, vedlikehold og en økende masse dårlige, nedslitte og tidvis helseskadelige skolelokaler for barna.

For barn som ikke kan delta i undervisning hjemmefra blir det muligens mer vanlig med såkalte "hubs/campus". Dette også for barn som ønsker å være "on campus" noen dager i uken.  

Man deltar på campus ved å booke deltakelse, gjerne kombinert med andre aktiviteter på stedet m.m. Både "on campus" og hjemme logger man seg på undervisning til sitt klassetrinn. Derfra kan man delta i undervisning, leksehjelp osv. uten den tradisjonelle klasserom og klasse 8a-d modellen. Dette kan bli sentre for all aktivitet rundt barn slik at treningstilbud, barneidrett, tannlege, sykesøster, barnelege, barnepsykolog, barnehage, sosionomer, ernæring/kosthold og rådgivere etc. samles i disse senter campus fasilitetene.

Med såkalte campus som kun én prosentandel av barna vil benytte kan man ha mer fokus på lokalets kvaliteter, tilbud og aktiviteter da kostnadene vil bli vesentlig lavere. Tradisjonelle klasseforstandere vil heller innta roller som kontaktpersoner, teamledere ol. og vil ha samme ansvaret med å følge opp barna de har tildelt i kvoten men da over flere plattformer.

Hjemmeundervisning fikk man også testet ut godt under pandemien. Fremtidens utdanningsystem vil nok ikke se ut som dagens som på mange måter er en flere hundre av år gammel modell, basert på at man ikke har tilgang til moderne digitale verktøy og infrastruktur.

Privatskoler vil nok se en vekst for de som ønsker "tradisjonell utdanning", med mulighet for kostskole om man har penger til det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Det er ofte *teknisk mulig* med automatisk registrering både når man kommer og drar. En kan f.eks. bruke tilsvarende systemer som ved bomveier (eller app/GPS). Dette brueks lite sannsynligvis fordi da blir det mindre inntekter (parkeringsbot) til selskapene. Man løper jo etter pengene. Dette er et eksempel på at offentlig regulering behøves for få det kapitalistiske systemet til å gli lettere 🙂

Basert på kor mykje rot det blei når fergene skulle over på autopass og så er det tydelegvis ikkje berre enkelt for andre aktørar å få bruke infrastrukturen til AutoPass. Dei fleste (alle?) parkeringsanlegga baserer seg derfor i staden på video og skiltgjenkjenning.
Ein automatisk parkeringsapp som brukar GPS må tilpassast ein del slik at appen kan skille mellom kven som er førar av bilen og kven som er passasjerar, så det slår meg som upraktisk å registrere parkering med GPS med mindre ein knytter bil-GPSen til appen slik at det er bilens posisjon og ikkje mobilen som blir brukt.

Tapet av parkeringsbøter har nok forholdsvis liten betydning, i utgangspunktet skal ikkje parkeringsbota være inntening for parkeringsselskapet. Så ei automatisering som gjer at alle som parkerer blir registrert vil nok i sum gi innsparing for parkeringsselskapet ettersom det då også blir veldig lite behov for parkeringsvakter som skal lønnast når det ikkje er mulig å parkere utan å få betalingskrav.

Lenke til kommentar
17 hours ago, The Avatar said:

Tapet av parkeringsbøter har nok forholdsvis liten betydning, i utgangspunktet skal ikkje parkeringsbota være inntening for parkeringsselskapet. Så ei automatisering som gjer at alle som parkerer blir registrert vil nok i sum gi innsparing for parkeringsselskapet ettersom det då også blir veldig lite behov for parkeringsvakter som skal lønnast når det ikkje er mulig å parkere utan å få betalingskrav.

Jeg tror jeg i snitt betaler ca 1000 kroner i året i parkeringsbot. Og låner jeg bilen min til noen, så er det jeg som får boten. Den følger bilens eier.

Hvor går pengene?  

Endret av lada1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Theo343 said:

Alle tjenester som kan digitaliseres vil bli digitalisert. Det forundrer meg ikke om også tradisjonell skole vil bli ennå mer digitalisert fremover. Å delta i et tradisjonelt klasserom etter et hvist alderstrinn kan tilhøre fortiden om 20 år. Dette kombinert med stadig økning i bruk av hjemmekontor blant voksne.
 

Også eksamener (eller sertifisering av kompetanse generelt) kan digitaliseres til en viss grad. Til og med (et minimum) av historisk forståelse kan måles via digitale løsninger.

Det er to forskjellige tilnærmelser/profiler når det gjelder måling av kompetanse:

1. Sjekk av bredde/dekning (ufeilbarlighet): Dvs har man rimelig kontroll over et aktuelt emne.  

2. Måling av prestasjoner: hva er det vanskeligste en får til?

Det kan vise seg at digitale løsninger for å måle kompetanse svært ofte er bedre enn den "manuelle" (som gjerne er gått ut på dato).

Forresten: er det ikke slik at Google ofte har digitale sjekker av kompetanse når de ansetter folk?  De nøyer seg vel ikke med sjekk av tryne-faktor og å se på gamle eksamens-resultater og karriere der en har fått hjelp rundt seg sånn tilfeldig?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Jeg tror jeg i snitt betaler ca 1000 kroner i året i parkeringsbot. Og låner jeg bilen min til noen, så er det jeg som får boten. Den følger bilens eier.

Hvor går pengene?  

1000 kr året er 2,74 kr per dag.
Om du og 10 000 andre med deg betalar tilsvarande i parkeringsbøter så er det nok til å lønne ei parkeringsvakt med 274 000 kr i året, parkeringsvaktene krever nok meir i lønn enn dette, og skal parkeringsvakta også jobbe kveld og helg så blir i alle fall lønnskostnadane høgare. I realiteten så er utgiftene til parkeringsselskapet det dobble av lønna då det også skal betalast arbeidsgiveravgift og sosiale kostnadar, i tillegg til ei heil rekke andre driftskostnadar i alt frå uniform, nettbrett, køyretøy, osv, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, The Avatar said:

1000 kr året er 2,74 kr per dag.
Om du og 10 000 andre med deg betalar tilsvarande i parkeringsbøter så er det nok til å lønne ei parkeringsvakt med 274 000 kr i året, parkeringsvaktene krever nok meir i lønn enn dette, og skal parkeringsvakta også jobbe kveld og helg så blir i alle fall lønnskostnadane høgare. I realiteten så er utgiftene til parkeringsselskapet det dobble av lønna då det også skal betalast arbeidsgiveravgift og sosiale kostnadar, i tillegg til ei heil rekke andre driftskostnadar i alt frå uniform, nettbrett, køyretøy, osv, osv.

Godt rekna ut. Imidlertid, så lurer jeg på om en parkeringsvakt ofte kan finne 2-3 feilparkerte biler på en arbeidsøkt? Da begynner det å monne. Enkelte steder har de video-overvåking, så en trenger ikke går rundt å sjekke enkelt-biler. Lager man litt forvirrende skilting så hjelper det på 🙂

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg innser nå at økende andel personer ønsker mobilen proppet av apper. Selv når man er på reise og bare skal bestille pizza eller lade bilen et annet sted en gang. 

En i annen tråd om elbil ladere, mente en at uten app vil prisene være dritdyre. Det var best å kun ha apper, selv om det betyr mange apper på ferieturer. Er man kritisk til antall apper var man App hater. Så noen er virkelig i appenes makt. 

Jeg mente at det å betale noe med en gang på stedet med Visa (kort eller mobil) er mest praktisk når man er på feriereiser m.m. Svaret jeg fikk var at det er gammeldags. 

 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...