Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å feire bursdag på forhånd


Anbefalte innlegg

Er blitt en stor sak i mine omgivelser. Noen blir så forbanna at de nekter å feire dette. 

Jeg har visst ikke tenkt igjennom dette godt nok, og siden ene barnet mitt har bursdag midt på sommeren, har vi feiret før skoleslutt, siden det blir så lang tid til det er skole igjen at vi egentlig har glemt bursdagsfeiring,  men nå hagler det med kommentarer om at hva om det skjer noe da med barnet, så har vi liksom fått gaver før bursdagen. 

Er det sånn dere gjør det, feirer etterpå alltid?

Endret av Nyidag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis barnet dør før den egentlige datoen så er man mer opptatt av at en hundrelapp eller to i gaver per person "går tapt"? Henger jo ikke på greip. Slik jeg forstår det så er det pga. at barnet skal få en bursdagsfest med de i klassen og da er det mer fornuftig å feire før siden klasser og elever kan forandre seg til høsten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fyller år 29 desember. Min søster 29 august. Som barn fikk jeg alltid EN gave med "god jul og gratulerer med dagen på". De få gangene det ble arrangert bursdagsfest for meg som barn, kom det gjerne 2-3 stykker. Eller ingen i det hele tatt. Midt mellom jul og nyttår er en ekstremt dårlig tid å ha bursdag på. Jeg vil tro det samme gjelder midt i fellesferien. 

Om min "bursdag" ble flyttet til før jul, eller etter jul/nyttår - tror jeg bare hadde gjort min barndom bedre. Man skal ikke undervurdere barn sin intelligens. Så jeg tror de fleste barn er i stand til å forstå at "jeg har egentlig ikke bursdag i dag, men vi feirer den nå pga ferien".

Det er vel mer politisk korrekt å feire i ettertid, enn på forskudd. Kverulanter finnes over alt. Hvis DETTE er noe å lage stor baluba over har folk seriøst lite å gjøre om dagen. Jeg hadde blitt mektig irritert over slik flisespikkeri om dette ble en "stor sak".

PS: Vi feirer Jesus sin bursdag 24 desember; selv om det er 6 januar han angivelig ble født. 
https://kirken.no/nb-NO/kristen-tro/kirkearet/spesielle-dager/helligtrekongersdag/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (8 timer siden):

Feir PÅ dagen, eller ikke i det hele tatt. Herregud.

Du forstår ikke at det er veldig upraktisk midt på sommeren når det er ferie, og de fleste er bortreist? Har du barn selv? 
 

Til trådstarter: Det er helt normalt å feire eventuelt rett før skoleslutt eller etter sommerferien om barnet har bursdag i ferien. Det har blitt gjort mange ganger hos venner av mine barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 time siden):

Du forstår ikke at det er veldig upraktisk midt på sommeren når det er ferie, og de fleste er bortreist? Har du barn selv? 
 

Til trådstarter: Det er helt normalt å feire eventuelt rett før skoleslutt eller etter sommerferien om barnet har bursdag i ferien. Det har blitt gjort mange ganger hos venner av mine barn. 

Jeg har ikke barn selv, nei, så kanskje jeg er helt ute av mitt element her, men... Jeg forstår at barnet har bursdag midt i fellesferien/skoleferien, men jeg syns det er teit å "feire" på en annen dag. Er det så grusomt å ikke ha stor bursdagsfest? Han kan vel feire med familien sin på selve dagen. Kan være koselig det også, vel? Og når han blir større, kan han feire når han vil.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke barn selv, nei, så kanskje jeg er helt ute av mitt element her, men... Jeg forstår at barnet har bursdag midt i fellesferien/skoleferien, men jeg syns det er teit å "feire" på en annen dag. Er det så grusomt å ikke ha stor bursdagsfest? Han kan vel feire med familien sin på selve dagen. Kan være koselig det også, vel? Og når han blir større, kan han feire når han vil.

Hvorfor er det teit? Tror du barnet synes det er teit? Hvis barnet ikke synes det er teit, er det da teit?

Mener du at barn som har bursdag på faste offentlige høytidsdager, som f.ek nyttårsaften, julaften, 17. Mai osv ikke skal ha barnebursdag også?

Lenke til kommentar

Å ta feiringa før fellesferien for å kunne feire med venner er jo akkurat det samme som å feire 50 års lag i helga i staden for ein vekedag slik at gjestane kan feire med ei øl. 

Du ser heller ikkje mange bursdagsfeiringar der festen starter kl 05:48 heller sjølv om det er nøyaktig då ein har bursdag etter fødselsattesten, ein legg feiringa til litt seinare på dagen når venner og familie kan være med på festen. 

 

Og ærleg talt; "tenk om det skjer noe med barnet før fødselsdagen". Ja tenk om skolebarnet dør i ein alder av 8 år og 50 veker, er det då så ille å ha berika livet til barnet med ein fin fest medan barnet fortsatt var i live? For ein tullete tankegang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle dem jeg gikk på skole med klarte seg fint, dem overlevde selv om dem ikke kunne ha hele skolen der. Når man leser her, så skulle man tro at en bursdag stod mellom liv og død. Eks samboeren hadde bursdag på julaften, så etter mange år med traumer for å ikke å ha fått feiret sin bursdag, så skøyt hun seg på julaften. Neida, hun gjorde ikke det, men når jeg leser over her, så virker det som om flere har fått store traumer.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke barn selv, nei, så kanskje jeg er helt ute av mitt element her, men... Jeg forstår at barnet har bursdag midt i fellesferien/skoleferien, men jeg syns det er teit å "feire" på en annen dag. Er det så grusomt å ikke ha stor bursdagsfest? Han kan vel feire med familien sin på selve dagen. Kan være koselig det også, vel? Og når han blir større, kan han feire når han vil.

Tror du barnet synes det er teit? Barn ser mye fram til bursdag, og er noe de kan prate dager/uker om i forveien for de gleder seg sånn til å få besøk av vennene sine. 
Ja, BARN kan synes det er grusomt. 
Det er veldig vanlig å feire før/etter ferie. 
 

Norge først skrev (5 timer siden):

Alle dem jeg gikk på skole med klarte seg fint, dem overlevde selv om dem ikke kunne ha hele skolen der. Når man leser her, så skulle man tro at en bursdag stod mellom liv og død. Eks samboeren hadde bursdag på julaften, så etter mange år med traumer for å ikke å ha fått feiret sin bursdag, så skøyt hun seg på julaften. Neida, hun gjorde ikke det, men når jeg leser over her, så virker det som om flere har fått store traumer.

Du har tydeligvis ikke barn selv og har ikke sett hvor mye de setter pris på å feire med vennene sine og hvor de gleder seg i dagesvis før de skal ha selskap. 

Det handler da ikke om  de får traumer eller liv og død! 

Lenke til kommentar
Nyidag skrev (16 timer siden):

men nå hagler det med kommentarer om at hva om det skjer noe da med barnet, så har vi liksom fått gaver før bursdagen. 

Herregud, er det sant? Hvis barnet dør før den faktiske bursdagen så er det de tenker på at de nå har gitt en gave de teknisk sett ikke hadde trengt å gi? 

Selvfølgelig er det helt greit å flytte bursdagsfeiringen til før eller etter fellesferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...