Gå til innhold

Aksjon for mer ansvarlig hundehold - Hundeloven bør revideres!


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvis du sammenligner lovverk og instanser for å sikre ansvarlig barnehold med ansvarlig hundehold så tror jeg du vil bli overrasket over hvor stor forskjell det er. For all del, det er sikkert forbedringspotensiale der også, men nå er det ikke det tråden handler om. Den handler om hundehold. Jeg foreslår du tar den aksjonen et annet sted.

Vi kjenner ikkje til detaljene av den tragiske hendelse, men som det står i posten min, så går det faktisk hånd i hånd.
Hunden min har aldri vært i nærheita av aggresjon mot noen. Mens den var provosert fleire ganger av unga. Flott at eg har snill hund og bruker enormt mye tid på trening. Andre hunder kan være mindre snille/ha dårlig erfaring. Det fører til døden for ungen, hunden blir avlivet. Pga uansvarlige foreldre. 

Hvor mange ganger har barnevernet tatt seg av ungene, etter de har provosert hund? La meg tippe - aldri. Kor mange ganger måtte foreldre i fengsel etter ungen dere ble angrepet av hund, igjen, aldri? Ser du kva som er problemet? Igjen, uten å sikte til dagens hendelse, men det er foreldres ansvar. Lære barnet å oppføre seg nært fremmede dyr. Passe på barnet. 

Kvifor skriker du om "ansvarlig barnehold", når ungen på 1.5år var etterlatt åleine med 2 rottweilere?! Er det hundeholdet som er feil eller foreldre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (3 timer siden):

Jeg er jo av den mening at de fleste burde ikke få barn og at fleste av de som får barn får dem på feilgrunnlag samt muligens burde avstå videreføre sin genetisk arv😅

Må vel være 200-300ganger siste 10årene jeg må selv gå mellom barn og min hund selv når foreldre står ser på som idioter som ikke har lært at barna ikke skal hilse på fremmede hunder uten å spørre.

 

Kunne ikkje vert meir enig. Det er ekstremt tragisk at ungen ble drept. Men det er like tragisk at to hunder måtte avlives. Ingen rett for de, avliving med ein gong.Ingen bryr seg kva/kvifor det skjedde. Det er som å dunke haude mot veggen, ta ibux og fortsette med det. 

 

Lenke til kommentar
aomt skrev (10 timer siden):

Vi hadde Rottweiler når eg var ung. Brukte mye tid på den og det var aldri noe problem med den. 
Eg har kids på 10 månad og ein hund. Har forklart til kidsen  at ho må være forsiktig med hunden. Og vet du var, ho skjønner det. Det bør ikkje være noe problem med barnet på 1.5 år. Hovedspørsmålet her, kor var foreldre? Når de besøkjer noen med store hunder, kvifor i all verden lar du ungen være åleine med de?! Satt og drakk øl ut i hagen og kosa seg i finværet? La ungen få leike med hunder, så får vi litt fred og ro? Kvem i helvete lar 1.5 gammal unge leike med 2 rottweilere?! Foreldre burde bli dømt til fengsel for sånt. 

Skal eg tippe, så var ungen i nærheten av hundene da de skulle spise. Evt at ungen gjorde vondt til hundene. Det er ekstreeemt skjeldent av hunger angriper uprovosert. 

Hvordan har du samvittighet til å spekulere sånn som dette? Det er sånn rykter oppstår. Aha, de satt og drakk øl ja, og lot ungen leke med hundene?  Tenker du i det hele tatt før du skriver og publiserer? Gremmes av noen mennesker.

Og en annen ting. Hvis du tror at en på ett og et halvt år ikke kan være et problem, så vet du svært lite om barn. Du tror kanskje at din på ti måneder som "forstår" har godt utviklet impulskontroll og god hukommelse også, samt at den skjønner konsekvenser av handlingene sine? Tenk å skrive så mye vrøvl i et innlegg. Blir mørkredd av mindre.

Det er mangel på fantasi og ikke se for seg scenarioer hvor alle faktisk er uskyldige her. Ting kan skje ekstremt fort, og misforståelser skjer hele tiden. Så det er kanskje klokest og vente med sinnsyke spekulasjoner, og skulle ønske flere enn deg i denne tråden forsto at ingen trenger å være skyldige i noe som helst her. Noen ganger skjer faktisk det uforklarlige! 

Endret av Jovia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (6 timer siden):

Kunne ikkje vert meir enig. Det er ekstremt tragisk at ungen ble drept. Men det er like tragisk at to hunder måtte avlives. Ingen rett for de, avliving med ein gong.Ingen bryr seg kva/kvifor det skjedde. Det er som å dunke haude mot veggen, ta ibux og fortsette med det. 

 

To hunder dreper et barn, og du skriver at det er tragisk at de måtte avlives. Jeg kan knapt tro alt jeg leser i denne tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Jovia

Hele tråden bygger på spekulasjoner. Som du sier, vi veit svært lite, men TS oppfordrer til aksjoner om hundehold og det er skrevet 8 sider om det. Korleis i all verden skriver du 8 sider med null info å uten å spekulere? 

Det er flott at du setter menneskjer over alle andre dyr. Vi skal ikkje ein gong spekulere (selv om alle gjør det her) da vi vet lite, men å avlive 2 hunder, just in case and why not, det er heilt på sin plass. Om vi finner ut at det var ikkje deres feil, vel, ooops. Next time. 

Jovia skrev (1 time siden):

så vet du svært lite om barn

Som eg skreiv i et anna innlegg - eg lar aldri ungen være åleine med dyr. Så jo, eg veit nok. Både barn og dyr er uforutsigbare og det er dårlig kombo. Den eneste gangen ungen var "åleine" med hunder (dvs eg satt 1.5 meter unna og ikkje rett at med ho), var sammen med 1.5m gamle valpa. 
Eg greier ikkje seg for meg at ungen var sammen med foreldrene, så hoppet begge rottweilere på ungen ut av ingenting. Kan du se det for deg? Da vet du null om hunder. Rottweilere av sin natur er arbeidshunder. De angriper ikkje med mindre de skal beskytte noe/noen. Eller med mindre de var trent for slåssing (slik som praktiseres i USA). 

Lenke til kommentar
aomt skrev (51 minutter siden):

@Jovia

Hele tråden bygger på spekulasjoner. Som du sier, vi veit svært lite, men TS oppfordrer til aksjoner om hundehold og det er skrevet 8 sider om det. Korleis i all verden skriver du 8 sider med null info å uten å spekulere? 

Det er flott at du setter menneskjer over alle andre dyr. Vi skal ikkje ein gong spekulere (selv om alle gjør det her) da vi vet lite, men å avlive 2 hunder, just in case and why not, det er heilt på sin plass. Om vi finner ut at det var ikkje deres feil, vel, ooops. Next time. 

Nå er det jo eieren til hundene selv som begjærte de avlivet. Så må en jo anta at de som var der vet hva som skjedde. Med mindre barnet var aleine med hundene uten de voksnes oppmerksomhet.

Jeg velger å tro at det første er tilfellet.

Jeg er enig i at dyr generelt har for lite rettigheter. Og det er mange hunder som blir begjært avlivet av påtaleansvarlige som ikke har peiling på hundehold. Dette er en åpenbar svakhet i hundeloven og som har vært diskutert siden loven tredte i kraft.

Men om min hund hadde drept et barn hadde jeg også fått den avlivet. 

Lenke til kommentar

Mye av det du skriver er jeg helt uenig i, men tanken bak at hundeholdet må bli mer ansvarlig er jeg helt enig i.

Det burde være en form for sertifisering som sier noe om du kan ha hunden din løs osv.

I tillegg burde enkelte raser begrenses i salg. Ikke fordi det er noe galt med rasen, men fordi de aller fleste ikke trenger en brukshund som en belgisk fårehund, schæfer osv.

Selv har jeg en schæfer, men skal man ha en slik rase bør man jaggu være beredt på å legge inn tiden det krever. Aktiviserer man og mosjonerer man ikke hunden 2-3 timer daglig som et minimum bør man ikke ha den. Er man ikke villig til å legge inn treninga som skal til for å få en perfekt innkalling, fot osv. bør man heller ikke ha en slik hund.

For mange har hunder som ikke passer dem, bare fordi de synes de er fine. Det er dyreplageri. 

Men hundeloven som den er i dag er jo også problematisk andre veien. For mange hunder blir avlivet som følge av uvitende mennesker, ræva foreldre som lar ungene gjøre hva som helst med hunder osv. 

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (17 timer siden):

Vis gjerne en hendelse når andre hunder enn netopp pitbull eller rottweiler har drept barn.

 

Kato85 skrev (17 timer siden):

Hva er det du vil prøve å si? Det du sier er jeg helt enig i, hvorfor de skal forbys.

Samme resonemang som for skytevåpen "det er eierne som ber skylden for drapen"

Du får gjerne presentere hendelser der andre hundraser har drept barn.

https://www.nydailynews.com/news/national/dog-killed-2-month-old-baby-ripped-child-legs-father-slept-room-police-article-1.1065711

https://wcyb.com/news/nation-world/two-family-dogs-attack-kill-11-year-old-murray-county-girl-saturday

https://www.newsweek.com/baby-killed-pet-german-shepherd-1542157

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (3 minutter siden):

Takk. Bare å forby disse og da. Et barn er et barn for mye.

Er det for ekstremt så kanskje man må sjå på statistikken hvor mange Golden Retrievers som spiser barn, muligens denne hunden hade noen form av sykdom.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
aomt skrev (11 timer siden):

Vi kjenner ikkje til detaljene av den tragiske hendelse, men som det står i posten min, så går det faktisk hånd i hånd.
Hunden min har aldri vært i nærheita av aggresjon mot noen. Mens den var provosert fleire ganger av unga. Flott at eg har snill hund og bruker enormt mye tid på trening. Andre hunder kan være mindre snille/ha dårlig erfaring. Det fører til døden for ungen, hunden blir avlivet. Pga uansvarlige foreldre. 

Hvor mange ganger har barnevernet tatt seg av ungene, etter de har provosert hund? La meg tippe - aldri. Kor mange ganger måtte foreldre i fengsel etter ungen dere ble angrepet av hund, igjen, aldri? Ser du kva som er problemet? Igjen, uten å sikte til dagens hendelse, men det er foreldres ansvar. Lære barnet å oppføre seg nært fremmede dyr. Passe på barnet. 

Kvifor skriker du om "ansvarlig barnehold", når ungen på 1.5år var etterlatt åleine med 2 rottweilere?! Er det hundeholdet som er feil eller foreldre? 

Det forutsetter at alle barn tar sitt ansvar og lytter på sine foreldrer uansett alder.

Uansett situasjon skal barnen nekte å vare i samme område som en hund de ikke kjenner siden tidligere.

Mye ansvar disse barn må ta, vedder det blir ett fag i barnehagen som alle barn må gjennomgå for at vi skal kunne leve i en fremtid uten barn som blir spist opp av hunder.

Alt for at noen skal kunne eie en spesifikk type hund.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (6 minutter siden):

Takk. Bare å forby disse og. Et barn er et barn for mye.

Skal jeg tippe antar jeg at enhver hunderase som finnes i dag over 10 kg har drept noen opp gjennom historien.

Vi kan jo like gjerne forby alt av hunder, hester, kuer og alt annet som tar livet av barn. Vi kan videre forby biler, fly, lego og alt annet som utgjør en risiko for barn. Vi kan i samme slengen forby klatring i trær. Og vi kan forby nøtter, da trygger vi de barna som er allergiske.

Det er sånn du høres ut..

Endret av Juggel
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (1 minutt siden):

Skal jeg tippe antar jeg at enhver hunderase som finnes i dag over 10 kg har drept noen opp gjennom historien.

Vi kan jo like gjerne forby alt av hunder, hester, kuer og alt annet som tar livet av barn. Vi kan videre forby biler, fly, lego og alt annet som utgjør en risiko for barn. Vi kan i samme slengen forby klatring i trær. Og vi kan forby nøtter, da trygger vi de barna som er allergiske.

Det er sånn du høres ut..

Er det for ekstremt så kanskje man må sjå på statistikken hvor mange Golden Retrievers som spiser barn, muligens denne hunden hade noen form av sykdom.

Lenke til kommentar
Kato85 skrev (21 minutter siden):

Takk. Bare å forby disse og da. Et barn er et barn for mye.

Er det for ekstremt så kanskje man må sjå på statistikken hvor mange Golden Retrievers som spiser barn, muligens denne hunden hade noen form av sykdom.

Med den retorikken så burde vi generelt forby hund og katt. Mest sannsynlig også flere dyrearter.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 minutt siden):

Med den retorikken så burde vi generelt forby hund og katt. Mest sannsynlig også flere dyrearter.

Bare å sjå på statistikken hvor mange katter, kaniner, hester, whatever som angriper og dreper barn.

Er det mange kaniner som dreper barn så er det riktig retorikk for å forby kaniner.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (19 minutter siden):

Er det for ekstremt så kanskje man må sjå på statistikken hvor mange Golden Retrievers som spiser barn, muligens denne hunden hade noen form av sykdom.

Artig du nevner golden, jeg har hatt to stk hos meg på kennelen som har bitt. Et av tilfellene var et barn. Riktignok ikke drept men det har mest med tilfeldigheter å gjøre av hvor bittet treffer.

Poenget er at det finnes ustabile hunder i alle raser. Og dette har mest med påvirkning/trening fra eierne å gjøre, ikke arv.

 

Endret av Juggel
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (4 minutter siden):

Bare å sjå på statistikken hvor mange katter, kaniner, hester, whatever som angriper og dreper barn.

Er det mange kaniner som dreper barn så er det riktig retorikk for å forby kaniner.

Vil tippe, uten at jeg har noen harde tall på det akkurat nå, den arten som står øverst på å ha drept antall barn er menneskearten.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Juggel skrev (1 minutt siden):

Artig du nevner golden, jeg har hatt to stk hos meg på kennelen som har bitt. Et av tilfellene var et barn. Riktignok ikke drept men det har mest med tilfeldigheter å gjøre av hvor bittet treffer.

 

Jeg ble bitt av en hund forrige uken og, i handen. Men det er litt forskjell mot å få halsarterien fjernet av en pitbull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...