Gå til innhold

Aksjon for mer ansvarlig hundehold - Hundeloven bør revideres!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 timer siden):

det er vel liten sammenheng/automatikk at hunder som løper etter rådyr eller katter, også gyver løs på unger.

Det er jeg enig i. Men når hunden jakter på og skader rådyr så ha man feilet som hundeeier. Såvidt jeg vet er det også lov å avlive en hund som jakter på vilt. Jeg kjenner ikke detaljene, men jeg antar at en som er våpen og jaktkyndig kan skyte hunden idet den glefser etter et rovdyr. Bønder kan gjøre det samme med sau.

En hundeeier som ikke har kontroll på hunden sin eller ikke innser at 20 eller 50 kg med rovdyr skal trenes, kontrolleres og evt holdes i bånd er problematisk. De er ganske få, men man møter dem i skiløypa. Halsende etter en stor hund som  er ute av kontroll «men han er snill, altså».

De fleste hunder er «snille». Altså ikke aggressive i normale situasjoner. Og de fleste hundeeiere er ansvarlige. Men folk og dyr vi møter skal ikke måtte bekymre seg for om vi er et unntak. Det løser vi ved å tydelig ha kontroll over hunden (dvs den går ikke bort til fremmede, og den er nærmere oss enn dem), eller ved å ha hunden i bånd/line med tydelig kontroll. Jeg har feilet på dette, og da har jeg unnskyldt meg til den det gjelder og lovet å skjerpe meg.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Men når hunden jakter på og skader rådyr så ha man feilet som hundeeier.

det vil jeg ikke si.

At slike situasjoner i hele tatt oppstår, er som regel resultat av uheldige omstendigheter. Under normale omstendigheter har ikke et rådyr noe problem med å løpe fra en hund på barmark. Unntaket er når det er mye snø, eller rådyret er sjukt.

Et annet moment er at ville dyr blir urbaniserte og trekker inn i tettbebygd strøk. Er vel observert rødrev midt i Oslo sentrum. Og rådyr, grevling, etc. i hager rundt omkring.

Den ordinære båndtvangen er fra 1. april til 20. august, for å beskytte dyrelivet i yngletiden. Og så har kommunene anledning å innføre ekstraordinær båndtvang utenom det, f.eks. ved mye snø/snødybde, for å beskytte rådyr.

Jeg vil si man har et ekstra ansvar (mht. holde i bånd) hvis man eier typiske jakthunder, slike som gir los, for de kan holde det gående i dagevis. Men vanlige familiehunder som evt. får ferten av et rådyr, enten ikke bryr seg nevneverdig eller gir opp "jakten" forholdsvis fort. På hjemmebane i skogen er ville dyr de desidert smarteste.

Jeg tror det sitter langt inne å innføre nasjonalt året-rundt båndtvang og at bikkjer dermed aldri får mulighet til å leke/løpe utfolde seg en gang i mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (39 minutter siden):

det vil jeg ikke si.

At slike situasjoner i hele tatt oppstår, er som regel resultat av uheldige omstendigheter. Under normale omstendigheter har ikke et rådyr noe problem med å løpe fra en hund på barmark. Unntaket er når det er mye snø, eller rådyret er sjukt.

Rådyr vil vel naturlig trekke seg unna en hund (eller folk) på tur. Hvis hunden min setter etter et rådyr så har jeg ikke kontroll over ham. Jeg skal ha kontroll over ham. Ingenting er 100% men når hunden min er i line og farer etter en katt uten at jeg klarer å stoppe ham så har jeg feilet.

Uavhengig av om han klarer å få fatt i rådyret, skader eller dreper det så er det oppførsel jeg skal unngå. Enten ved å ha hunden i bånd eller ved å ha kontroll.

Sitat

Jeg tror det sitter langt inne å innføre nasjonalt året-rundt båndtvang og at bikkjer dermed aldri får mulighet til å leke/løpe utfolde seg en gang i mellom.

Jeg håper virkelig ikke at det skjer. For hunder og hundeeiere så er det et stort gode å få bevege seg relativt fritt i skogen. Det gir hunden et rikere liv enn å spasere et par meter unna eieren på en sti, og det gjør at man får trent innkalling og kontakt langt mer effektivt.

Som hundeeier så er det beste jeg kan gjøre det som rimelig kan gjøres for å overbevise resten av befolkningen om at det er greit med løse hunder. Dvs ikke være til unødig bry eller redsel for folk eller dyr. Trene på innkalling. Beklage og skjerpe meg når vi begår feil.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hunder forfulgte rådyrkalv til den kollapset - Aftenposten
Hunder gikk til angrep på lam – 12 døde
Hunden tygget i hjel sine eiere. Nå krever mer enn en kvart million tyskere at den må få leve.
Hund rev rådyr til døde i skolegård - NRK Hedmark og Oppland - Lokale nyheter, TV og radio
Dyrehistorier, Ulykker | En person alvorlig skadd etter at hund angrep flere i Drammen
Sauer drept av hund – inne i fjøset – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio
Jente (8) angrepet av hund i Kirkenes - NRK Finnmark - Lokale nyheter, TV og radio
Hund jaget og drepte seks lam og ei søye – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio
Så hunder spise på levende rådyr • Budstikka
Hunder i russland
Gutt drept av hunder: - En helt ufattelig tragedie
Vettskremt rådyrkalv jaget til døde av to løse hunder
Kvinne døde i hundeangrep i Sverige | ABC Nyheter
Rottweileren drepte gutten (1) i stuen hennes. Nå skal hun fortelle hva som skjedde.
Bergensavisen - Jente (10) fikk skader i ansiktet etter hundebitt
En person alvorlig skadd etter at hund angrep flere i Drammen | ABC Nyheter
Hund rev av øret på 91-åring | ABC Nyheter
Lensmann: – Det var ikke noe pent syn - Nyheter - Tønsbergs Blad
fvn.no > Ble angrepet av hunder
Løshund jager elg på egenhånd i Nord-Trøndelag. Blir skutt om ingen melder seg - nyheter - Dagbladet.no
All The Burning Questions You Have About Your Cat's Wild Past, Answered
«Turgåere fant rådyr som skrek i smerte, liggende i snøen med avbitte bakben»
Hunder gikk til angrep på lam – 12 døde
 
Kjenner en som ofte fortalte meg hvor store skadedyr mine 2 katter er. Da begynte jeg å samle på denne listen...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (12 timer siden):
 
Kjenner en som ofte fortalte meg hvor store skadedyr mine 2 katter er. Da begynte jeg å samle på denne listen...

Det er to forskjellige ting. Katter småfugler og er faktisk problematisk. Man regner med at huskatter tar ca. 7 millioner småfugler årlig. https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288

Det gjør ikke hunder mer eller mindre problematisk for vilt, husdyr og mennesker. Begge dyr har problematiske aspekter. 
Forøvrig ser jeg at den nye hubdeloven går folk hus forbi. Folk tror også at hunder kan lufte seg selv (uten eier tilstede) så lenge det ikke er båndtvang. Akkurat dét synes jeg er frustrerende. Det er absolutt ikke noe kult å gå tur med egen hund og/eller barna, når det kommer en annen hund springende ut av intet. En hund man ikke vet noe som helst om. Det er så ufattelig hjernedødt å gjøre slik, men folk gjør det likevel. Det spiller ingen rolle hvor "snill" den hunden er. Plutselig skjer det noe.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor farlige katter er et nydelig whataboutism-argument for oss som mener det er behov for mer vindkraft. ^^; 

Nå er det riktig nok endel mennesker som dør av infeksjoner fra kattebitt eller toksoplasmose-relaterte trafikkulykker også, så hundeeiere kan naturligvis også bruke dette for det det er verd. 

Det tar liksom ikke bort noe av sannheten i at hunder kan være farlige dyr, og at den viktigste barrieren mot hendelser er at man faktisk har veldig mange flinke hundeeiere og guidelines som gjør at hundeeiere naturlig blir ledet mot å være flinke. Hundeloven har jo nå allerede blitt revidert, og forblir et av de virkemidlene man har for å ha et tryggere samfunn som inkluderer hundehold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (13 timer siden):

Folk tror også at hunder kan lufte seg selv (uten eier tilstede) så lenge det ikke er båndtvang. Akkurat dét synes jeg er frustrerende.

slike tilhører jo kategorien mennesker som aldri skulle hatt hund. Å bare slippe ut en hund på egenhånd i det "offentlige rom", tyder på latskap/likegyldighet og er forkastelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
debattklovn skrev (3 timer siden):

Løsningen er enkel, hundersertifikat. Slik at ikke enhver uansvarlig idiot kan eie. Det er et privilegie å ha hund, ikke en menneskerett. 

Obligatorisk opplæring fører naturlig til et sertifikat, så jeg er enig.

Det vil fremdeles være noen som er idioter (eller oppfører seg som en), men da kan man i det minste vise til at de har bestått en prøve hvor de måtte besvare når f.eks båndtvangen er.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Det vil fremdeles være noen som er idioter (eller oppfører seg som en), men da kan man i det minste vise til at de har bestått en prøve hvor de måtte besvare når f.eks båndtvangen er.

Et sertifikat gjør også inndragelse til en naturlig straffereaksjon i tilfelle alvorlig eller gjentatt brudd på sertifiseringen. Dette vil selvsagt ikke gå ut over hundeeiere som utøver hundeholdet bra. En sertifisering er kun noe dårlige hundeeiere bør frykte. På sikt vil dette luke bort dårlige hundeeiere og den generelle anseelsen til hundeeiere vil stige. Sertifisering være noe de fleste (gode) hundeeiere bør juble for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Et sertifikat gjør også inndragelse til en naturlig straffereaksjon i tilfelle alvorlig eller gjentatt brudd på sertifiseringen.

Å dømme fra noen hunden bør sitte dypt inne siden det er problematisk både for eier og dyr. Jeg er mer positiv til bøter.

Sitat

Dette vil selvsagt ikke gå ut over hundeeiere som utøver hundeholdet bra. En sertifisering er kun noe dårlige hundeeiere bør frykte. På sikt vil dette luke bort dårlige hundeeiere og den generelle anseelsen til hundeeiere vil stige. Sertifisering være noe de fleste (gode) hundeeiere bør juble for.

Vi er alle dårlige noen ganger. Dvs vi har alle gjort feil.

Selv de som har kjøpt en rase som skal være egnet til formålet (og snill, mild, føyelig eller sedat) kan oppleve at akkurat deres hund er mer krevende enn andre, og at iherdige forsøk på trening ikke fører så langt som man hadde håpt.

Å klipse på et bånd er selvsagt noe som alle hundeeiere burde få til. Med mindre hunden stikker av når du får besøk eller båndet ryker så er det liten grunn til at en hund skal gå løst i perioden med båndtvang.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Å dømme fra noen hunden bør sitte dypt inne siden det er problematisk både for eier og dyr. Jeg er mer positiv til bøter.

Jeg vil påstå det motsatte. Utviser man så dårlig hundehold at man blir fratatt sertifikatet, så mener jeg det er uproblematisk. Dvs. dommer i en sånn sak må vurdere det som bedre for summen av hund, eier og samfunn at eieren mister retten til å føre hund. En riktig dom, vil altså løse større problemer, enn det er å fortsette hundeholdet. Dommer bør vurdere tidsbegrensning på fradømmingen ut fra alder på eier, hunderase og andre omstendigheter. F.eks kan en fradømming på grunn av eiers rusproblemer som går ut over hunden, oppheves på et senere tidspunkt når eier har vært rusfri og vist god adferd over tid, eller hvis det er en del av et behandlingsopplegg.

Tar vi et annet eksempel, der en hundeeier skaper frykt i et nabolag på grunn av hundens lynne etc og eiers trusler så kan fradømmingen løse større problemer enn det skaper.

Både eierskap og hundens beste må altså vurderes av en dommer i hver enkelt sak slik at en slik straffereaksjon løser større problemer enn det skaper. Bøtelegging passer bedre for mindre alvorlige hendelser som skjer sporadisk. F.eks eiere som ikke plukker opp etter hunden.

En dom kan også fokusere på ofre. F.eks strengere straffereaksjoner for hendelser som skjer i forbindelse med en bondes besetning, som har vært plaget av løshunder over tid. Ennå et eksempel: løshund i fuglereservat i hekketida.

Edit: Det bør ikke utarbeides en sjablongløsning for straffereaksjonen fradømming, fordi det bør vurderes spesifikt i hvert tilfelle. Sjablong passer bedre for småsaker som resulterer i bøter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 timer siden):

Løsningen er enkel, hundersertifikat. Slik at ikke enhver uansvarlig idiot kan eie. Det er et privilegie å ha hund, ikke en menneskerett. 

spørs om ikke listen vil bli lagt såpass lavt for å oppnå "bestått eksamen" at stort sett alle greier det?

Hva skal kriteriene være? Og hva skal diskvalifisere?

Det vil nok bli mange som består en slik prøve, som "aldri skulle hatt hund"

men for all del, tanken er vel god og kanskje bedre enn ikke noe.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

kan vel være jerven og?

Virker lite sannsynlig i det tilfellet der. Leste du artikkelen? Populært turområde, mange bevitnede tilfeller av hund som angrep sauer, inkludert en hundeeier som så det selv og tok på seg ansvaret, sauer som er så tramumatiserte at de er livredde sin livredder, gjeterhunden, osv. Jerv er et sky dyr, det holder seg langt unna populære turområder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...