Gå til innhold

Aksjon for mer ansvarlig hundehold - Hundeloven bør revideres!


Anbefalte innlegg

Det minner meg på en hendelse på plena utenfor Akershus festning, der det tydeligvis var 'dama til' som var ute og luftet to kamphunder. Etter at flere voksne menn hadde brukt alt de hadde av knyttnever, støvler og kroppsvekt for å skille de to drapsmaskinene fra hverandre, bestemte dama at hun bare skulle få hundene sammen igjen slik at hun kunne gå videre. Da nådde jo hundene tak i hverandre igjen. 

Da først turte politiet blande seg inn. Før det hadde de nøyd seg med å snakke med de som hadde sett på.

Akkurat det synet gjør at jeg synes at det er en god idé med sertifisering på noen hunderaser. Tidligere ville jeg kanskje ha syntes det er riktigere med mattilsyn-policyen: alle har rett til å drive inntil de beviser at de ikke evner. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Det kommer fra klovnen som vil ha maskingevær til alle, bra de to brødrene bare hadde rifle og rambokniv ellers hadde de stakkars politibetjentene vært sweitzerost istedenfor....

Jeg måtte ta vare på hundene, for dama til fyren leverte de hos meg.

Hva er det du snakker om...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (På 9.6.2021 den 0.37):

Var ikke akkurat det jeg tenkte på. Tenkte mer på brødre med rifle og rambokniv, og politibetjenter som hadde blitt sveitserost. Og dama til fyren som leverte en hund til deg.

Dette har spora fullstendig av, så jeg takker for meg i denne tråden.

Beklager om erfaringer provoserer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
13 hours ago, Gouldfan said:

Det kommer fra klovnen som vil ha maskingevær til alle, bra de to brødrene bare hadde rifle og rambokniv ellers hadde de stakkars politibetjentene vært sweitzerost istedenfor....

Dine ord, ikke mine.

Quote

Jeg måtte ta vare på hundene, for dama til fyren leverte de hos meg.

Det er ikke slik det fungerer.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Dine ord, ikke mine.

Det er ikke slik det fungerer.

Hvordan fungerer det da? Jeg har ikke noe imot å passe hund enten det er bestemors hund eller kameratens hund?

Dette er wayback in time, jeg har ikke noe særlig kontakt med de lenger.

Kan ikke du forklare hvordan det fungerer? Er du redd for hund men ikke for helautomatvåpen???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Hvordan fungerer det da? Jeg har ikke noe imot å passe hund enten det er bestemors hund eller kameratens hund?

Aldri lurt å ikke involvere seg med slike folk, på noen måte. 

Quote

Kan ikke du forklare hvordan det fungerer? 

Det fungerer slik at du kan si nei, jeg vil ikke passe hundene deres. Som ville ha vært det kloke valget. 


 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 minutter siden):

Aldri lurt å involvere seg med slike folk, på noen måte. 

Det fungerer slik at du kan si nei, jeg vil ikke passe hundene deres. Som ville ha vært det kloke valget. 


 

Nei sier du nei til alle kamerater? Hun dama bodde hos meg en stund også.

Jeg fikk jo besøk også av en jeg var uvenner med,og han sprang.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Sier nei til alle kamerater som knivstikker politiet, ja. Uten tvil.
Men det er meg, da. Som følger rådet postet ovenfor her.

 

Det var ingen som spurte meg, de satt jo i Isolat i bortimot en måned minst.. Jeg tok vare på hunden fordi det var nødvendig. Billigere det enn å ringe dyrlegen? Å ha en pitbull, amstaff rekendes rundt i Viken uten noen passe på er kanskje ikke helt ok det heller? Hun ristet godt i leka si for å si det sånn...

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (34 minutter siden):

Denne "debatten" har jo bare fisi ut i sludder, støy, anekdoter og vissvass. Er det alltid sånn her på diskusjon.no? Jeg gidder i hvert fall ikke å involvere meg i denne tråden lenger.

Det sporet litt av ja, mitt poeng var at Pitbull og Amstaff var populært i visse miljøer, og jeg tror det og at man ikke hadde "kontroll" gjorde at de ble forbudt.

Jeg bringte litt erfaring, siden jeg kjente de. Men unødvendig å si hva de drev med på fritiden. Nok å si de havnet på lukket isolat og la folk gjette....

My bad, unødvendig å fortelle historier..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 6/8/2021 at 1:43 PM, Simen1 said:

Har bare skumlest noen få linjer per side etter side 1 og ser at det fortsatt går i hunderaser etter 18 sider. Konkluderer med at jeg gjorde klokt i å gi opp på side 13. :)

Jepp. Fyrer opp her for å ha noe å skrive om.

Noen her inne har lite å gjøre på fritiden:yes:

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (19 minutter siden):

Jepp. Fyrer opp her for å ha noe å skrive om.

Noen her inne har lite å gjøre på fritiden:yes:

Tja, det kommer vel an på hva du legger i fritidsproblemer. Jeg synes at nesten 20 000 innlegg på diskusjon.no kvalifiserer til fritidsproblemer like mye som enkelte av oss andre som ikke gjør noe mer gærnt enn å diskutere hund og hundehold.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Det var ingen som spurte meg, de satt jo i Isolat i bortimot en måned minst.. Jeg tok vare på hunden fordi det var nødvendig. Billigere det enn å ringe dyrlegen? Å ha en pitbull, amstaff rekendes rundt i Viken uten noen passe på er kanskje ikke helt ok det heller? Hun ristet godt i leka si for å si det sånn...

Hadde slike kamp-bikkjer løpt rekende rundt her uten eier hadde de fått smake på 2 tonn med bil.

Hadde kjørt de ned tvert.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (19 minutter siden):

Hadde slike kamp-bikkjer løpt rekende rundt her uten eier hadde de fått smake på 2 tonn med bil.

Hadde kjørt de ned tvert.

Kamp bikkjer ? 🤡

Ingen hunder er kamp bikkjer, en hund som er trent til kamp er en kamp bikkje.

Nesten ingen ingen ser på Jack Russel terrier som en jakthund lenger eller schæfer som en vakthund, men en jack kan fint være en jakthund og schæfer kan fint være en vakthund så lenge de trenes til det.

Pitbull terrier er kun brukt som kamphund i noen ekstremt få nisje miljøer, finnes andre raser som blir brukt som kamphunder i langt større omfang en den rasen.

Men å bare slenge ut en dritt kommentar krever jo ikke mye kunnskap.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 5.6.2021 den 15.54):

Men for å unngå protester fra eksisterende hundeeiere som mener dette bare er noe byråkratisk unødvendig tøv, så bør kravet om førerkort på hund kun kreves for nyanskaffelser av hund. Årene går - hunder lever ikke evig, og til slutt har alle hundeeiere førerkort på hund.

Man kan tenke seg at ansvarlige oppdrettere eller myndigheter gjorde valpekurs obligatorisk. Det er en fin måte å røske opp i dårlige eier-vaner tidlig.

Som i så mange deler av livet så kommer man langt med litt forståelse og empati. Hunder kan stikke av. Når barna i huset låser seg inn etter skolen så kan en ivrig kropp komme dem i møte og se sitt snitt til en ekstra trimtur.

Hunder kan bjeffe og lage leven. Det er i deres natur.

Når man er ute og går så kan hunden bli litt for nærgående mot folk og dyr vi møter. Da beklager man, og prøver å bli flinkere neste gang.

En utfordring for meg er (typisk) damer på 50 som kaster seg ned på bakken og lager babylyder til hunden min og «krever» å få kose med den. Han blir selvsagt kokko og ingen pølsebiter eller kommando i verden greier å holde på ham. Greit nok, men neste gang er det kanskje en dame (eller mann) på 50 som slett ikke synes at hunden min er noe søt. Som tvert imot hviner av skrekk og løfter hendene opp i lufta (som alle hunder tolker som invitt til lek). Hunden stakkar forventer at det er leketid nå også, og jeg får kjeft for å ha en uoppdragen hund. Løsning: spør alltid om lov til å klappe hunden. Da kan eieren gi hunden lov i kontrollerte former. Spør barna, de er kjempeflinke til dette.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...