Gå til innhold

Aksjon for mer ansvarlig hundehold - Hundeloven bør revideres!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, hekomo said:

Kilde?

Ifølge svensk lov er det visst ikke tillatt å la bikkja være alene hjemme mer enn seks timer i slengen, fordi i alle fall de mener det er dyreplageri. Jeg vet ikke om hundene er enige, men basert på hvordan de klikker av glede når noen kommer hjem etter jobb kan det jo tyde på at de ikke hadde det så fantastisk mens eieren var borte.

https://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/pressreleases/haelften-av-hundarna-ensamma-hemma-dagtid-1586762

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Lene Stohl PhD said:

Ifølge svensk lov er det visst ikke tillatt å la bikkja være alene hjemme mer enn seks timer i slengen, fordi i alle fall de mener det er dyreplageri. Jeg vet ikke om hundene er enige, men basert på hvordan de klikker av glede når noen kommer hjem etter jobb kan det jo tyde på at de ikke hadde det så fantastisk mens eieren var borte.

https://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/pressreleases/haelften-av-hundarna-ensamma-hemma-dagtid-1586762

Ikke helt - greit å være noe nyansert når man presenterer lovverk i andre land?

"

– Har man gått ifra hunden sin lenger enn dette, og hunden ikke har det bra med å være alene så lenge, da kan man straffes etter denne forskriften, sier Lindgren til forskning.no."

 

Hva angår gleden når de ser eier igjen så økte den ved flere intervaller. Og du hopper over at hundene jevnt over sov når de var alene eller ikke viste annen problematferd. Å trekke konklusjonen "de hadde det vel ikke så fint" er merkelig all den tid man også kan konkludere at de simpelthen var glad for å se eieren igjen, uten at det lå noe mer til det. Jeg tror også barn inntil en viss alder syns det selv om de er på skolen/barnehagen etc i lang tid, og for å dra en stretch der - jeg tviler på at de utsettes for plaging når de er der...så kanskje mer sannsynlig at man er glad for å se hverandre igjen?

 

https://forskning.no/zoologi-psykiske-lidelser-dyreverden/hvor-lenge-kan-hunden-vaere-alene/743705

 

Når det er sagt, dette er nærmeste man finner noe om hund alene så vidt jeg ser, alt annet er folks meninger. 

Lenke til kommentar
Kato85 skrev (På 12.6.2021 den 1.20):

Fordi det bør være nulltoleranse for å eie hunderaser som har hatt mye historikk av dødelige angrepp på mennesker.

Folk får gjerne diskutere hvor mye ansvar det ligger ann på foreldrer å oppdro sine barn til å gjøre det ene eller det andre, men det er vesentlig mindre relevant enn det første punktumet ovan. Det er ikke kun oversosiale og hundelskende barn som blir drept av hunder.

Opplæring/kurs/vandel er absolutt relevant, spørsmålet er hvor mye relevans det har hvis man som ny eier allerede valgt ut en spesifikk hund og skal lære den opp, og grunnen til disse angrepp er noe som er preget inn i hunden allerede siden fødselen, grunnet tidligere avling og oppdrett siden flere gjenerasjoner.

Profesjonelle hunder gjenomgår screening allerede under sitt første år i livet, kun en meget liten del av disse hundene blir f.eks politihunder, de andre gallres ut netopp fordi de f.eks ikke kan kontrollere sin agressivitet. Privat-eide hunder derimot blir valgt der og da før eventuell vurdering av hvor kompetente de er som husedyr.

Obligatorisk sertifisering av hundeiere kan godt diskuteres, men som tidligere, hva er effekten hvis problemen grunner seg i enkelte hunderasers medfødte innstinkter gjennom århundranden av spesifikk avling og oppdrett.

Hva jeg er for? Helst raseforbud da def er en sikker og effektiv måte, men væsentlig høyere straffskale for drap gjennom hund kan også virke skremmende for mer useriøse hundeiere. I realiteten så resonerer dokk ikke mennesker slik.

Enkelte folk gjennomfører vanligvis ikke en risikovurdering ved valg av hund, er det en spesifikk hunderase man liker så skaffer man seg den, og man ser på angrepp som denne som tegn på andre dårlige eiere.

Og nei det trenger ikke vare livstid, det kanske er litt mye, men man bør ihvertfall jemfore det med annen type uaktsomt drap (3-6 år), ikke 6 måneder som idag, som vel bør sammenlignes med straffskalen for misshandel.

Synes jeg før en rimelig diskusjon. Forklarer hvorfor jeg synes disse typene hunder bør forbys og møter dine og andres argumenter feks om vandel og utdanning som jeg ikke synes er relevant hvis problemet er tidligere gjenerasjoners avling og oppdrett. Jeg kan dessverre ikke gi deg eller noen annen medhold kun for å virke snill.

Men ok, en spørsmål til deg: synes du vandel og utdanning er relevant hvis det er slik at hundens innstinkt er rasespesifisiert og grunner seg i tidligete gjenerasjoners avling og oppdrett?

Trur du at pitbull og rottweiler-eiere gjennom god vandel/kurs/opplæring kan "snu" disse rasernes medfødte innstinkter? Hvor lang tid/hvor mange generasjoner av avling?

Jeg tenker flere vil ta mer risikovurderte valg om det er en obligatorisk kursing. Faktisk sette seg ned og tenke "Er Schäfer for oss/meg, klarer vi å gi den det den trenger?" Jeg ga et grovt estimat om hvor mange pitbuller det var i statene og hvor mange som har bitt med den nettsiden du rir som en mare, hva tenker du om det forholdet?

Jeg er greit kjent med tjenestehunder og testmetodikk både FA og forsvarets FA.

Siden du er så opptatt av genetikk så anbefaler jeg deg å lese deg opp om f.eks. utstillingslinjer og hvor "kort tid" (basert på dine tidligere utsagn blir dette kort tid) det miljøet har klart å ødelegge mange raser (f.eks. Schäferhund).

Vet du hva de opprinnelige genetiske instinktene til Rottweiler er?

Lenke til kommentar

Trist sak, for all del, men skal vi gjøre dette hver gang noen dauer av et eller annet? Det er ekstremt sjelden at noen blir drept av hund. Og om noe burde det vært mer åpent for å sosialisere hunder i dette landet, i stedet for det allergiker-regimet vi lever under som gjør at ingen kan ta med seg hunden noe sted.

 

 

unnamed.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror MANGE av problemene kan løses ved at vi går over til å forby hunder som er større enn 5 kg. I de tilfellene jeg er blitt angrepet så er problemet størrelsen på beistet. Når det ikke går å sparke dem vekk, så må jeg over på brytekamp. Det er jeg for gammel og giktisk til nå.

I tillegg så ser jeg at antallet hunder har noe å si for utfallet av ulykken. Derfor så foreslår jeg at det forbys ansamlinger av løse hunder utenfor godkjente hunde- lufte-parker. Noe det er stor mangel på.

I tillegg ser jeg at angripende hunder ikke er i bånd eller under kontroll. Da trengs det kraftige bøter til de som ikke holder hunden i bånd. Endre reglene til at ALLE hunder skal være i bånd, om de ikke er i en hundegård eller forsvarlig inngjerding. Med små hunder er det ikke problem. Store hunder kan hoppe og klatre over 2 meter høye gjerder. Det gjorde vår. Dessverre. I 1963 hoppet den over gjerdet og bikkja angrep damen som gikk med Aftenposten med sykkel og rev et stort stykke ut av kåpa hennes. Biten av kåpa kom den stolt hjem med til vår fortvilelse. Den eldre damen lå i veikanten og skrek med alle avisene strødd utover. Den ble skutt av politiet samme dag.

Kompisen sin strihåret dachs klarer ikke mere enn 1 meter gjerde.
Og den klarer ikke overmanne mennesker som er større enn vanlige elviser.

Behov: Jeg filosoferer over hvorfor så mange MÅ ha en diger bikkje på 30-40 kg. Hvorfor det?

Beskyttelse: det er forbudt å true med hund like vel som det er forbudt å true med andre våpen.

Sex: Noen kvinner er erotisk tiltrukket av farlige dyr. Det er et faktum. Det farligste de finner er store hunder og ulv i naturen. Menneskelige ulver skal de ikke ha. De har de ikke kontroll over. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hekomo skrev (23 timer siden):

Kilde?

Det er ikke krav til kilde når man sier sin mening.

Jeg mener også at dyr har krav på et anstendig liv med verdi. Det varierer med typen/arten dyr. En hund har det ikke bra alene uten kompiser og uten kontakt med menneskene sine. En valp skal ha kontinuerlig kontakt med mennesker. Man kan ikke gå på jobben med en valp alene hjemme. Skal vi vise respekt for dens natur må den ha selskap av hunder eller mennesker hele tiden mens den er våken. En forlatt valp utvikler separasjonsangst og lager bråk. Britene har forstått det, på landet ser du hundene er med nesten overalt, eller så er hunden hos naboer med hund. A man and his dog...

Lenke til kommentar
13 hours ago, Christian86 said:

Ikke helt - greit å være noe nyansert når man presenterer lovverk i andre land?

I motsetning til når en presenterer lovverk i eget land, eller..? Jeg la uansett til en «visst» for å signalisere usikkerhet, men takk for at du nyanserte.

«Og du hopper over at hundene jevnt over sov når de var alene eller ikke viste annen problematferd.»

Hadde jeg ikke «hoppet over» det hadde jeg kanskje påpekt at overdreven soving er symptom på depresjon, i alle fall hos mennesker.

«Å trekke konklusjonen "de hadde det vel ikke så fint" er merkelig all den tid man også kan konkludere at de simpelthen var glad for å se eieren igjen, uten at det lå noe mer til det.»

Jeg konkluderer ikke, jeg spekulerer. Språket mitt i posten gjør dette ganske klart.

«Jeg tror også barn inntil en viss alder syns det selv om de er på skolen/barnehagen etc i lang tid, og for å dra en stretch der - jeg tviler på at de utsettes for plaging når de er der...så kanskje mer sannsynlig at man er glad for å se hverandre igjen?»

Nja, nå er jeg helt åpen for at barn kanskje ikke har det så bra med å tilbringe mesteparten av sin våkne tid vekk fra foreldre og nær familie fra de er et drøyt år gamle, men dette er en digresjon fra en digresjon fra trådens tema.

«Når det er sagt, dette er nærmeste man finner noe om hund alene så vidt jeg ser, alt annet er folks meninger.»

Alt er bare «folks meninger». Noen meninger er resultat av forskning, men så kommer noen med diametralt motsatt mening basert på annen forskning.

Lenke til kommentar
Ole Morten skrev (På 13.6.2021 den 13.09):

Det handler bare om sunn fornuft.Folk som er borte hele dagen skal ikke ha hund.

Det er dyreplageri.

Folk har sledehundene i kjetting i en gård hele året utenom når de trekker slede. Dyreplageri?

De fleste av oss har en jobb utenfor heimen, og vi må sove. Det gir ca 16 timer hvor vi ikke kan gjøre noe med hunden. De fleste hunder trenger 12-18 timer søvn i døgnet. Videre så er de «social sleepers», dvs de tilpasset døgnrytmen til eieren. Jeg skal ikke underslå at de fleste hunder nok hadde foretrukket å sove oppå eieren hele natta og dagen heller enn alene.

https://ringsakerdyreklinikk.no/a-ha-hund/valpen

Jeg tenker at det viktige er hva du gjør fra f.eks 16.00 til 23.00 og på morgenen. Og i helgene. Går du på tur og utfordrer hunden mentalt, eller ligger du på sofaen?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lene Stohl PhD skrev (På 13.6.2021 den 20.35):

Jeg vet ikke om hundene er enige, men basert på hvordan de klikker av glede når noen kommer hjem etter jobb kan det jo tyde på at de ikke hadde det så fantastisk mens eieren var borte.

Det anbefales ikke å gjøre et stort nummer ut av det å komme inn (eller å gå ut). Da gjør du det til en «greie» og hunden kan komme til å tenke at det er farlig å være alene. Si rolig farvel, og si rolig hei. Da kommer hunden og hilser deg velkommen.

Hundetrenere anbefaler å få dette inn mens hunden er valp. Jeg spår mange paniske hunder når hjemmekontor er over og den 1.5 år gamle hunden er vant til selskap 24/7.

Forøvrig så kan hunden line gjerne «klikke» om du har vært ute 10 minutter. Den har ikke klokke, og neppe noen tidsfølelse. Den kan dog kjede seg hvis den må være lenge våken uten noe å finne på. Da finner de ofte inventar år herje med.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (14 timer siden):

Behov: Jeg filosoferer over hvorfor så mange MÅ ha en diger bikkje på 30-40 kg. Hvorfor det?

Utenom blinde og funksjonshemmede så er det vel ingen som MÅ ha hund (eller katt) i det hele tatt?

Jeg har stor hund fordi det er det jeg er oppvokst med og vant til. Jeg liker at den kan ta i et tak på skitur, at man kan leke uten å være redd for å tråkke den flat, og jeg tror at en stor hund har en trygghet i at den vet at den kommer seg ut av de fleste situasjoner.

Det forutsetter selvsagt at man sørger for at den har gode erfaringer med folk og dyr, og at man har fysisk kontroll med den. Og jeg har valgt en rase ut fra behovet mitt: en sosial og åpensinnet tur-hund, ikke en vakthund eller løvejeger.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Under-tema Diger bikkje.

Velger man diger hund utfra anbefalte kriterier og har både fysisk form, stor uteplass, ikke småbarn, en eller flere voksne hjemme, hundegård, turterreng og nok tid til minst en times lek og mosjon osv så er det greit, mener jeg.

Mange velger stor utfra at de ikke liker småhunder av ulike grunner, og på tross av at de ikke har verken tid, plass, turterreng eller andre fasiliteter som trengs til store spreke hunder, da er det jeg ville foreslå å redusere størrelsen til en mere kontrollerbar masse og mindre tanngard.  Det blir mindre matbudsjett, lettere å stelle pels, de river ikke ned så mye, kan ikke gjøre så mye skade og kan klare seg med færre kilometer tur. Visse småraser er veldig takknemlige slik, og mange er avlet slik at de har et egnet gemytt. En liten tass vi vet om på tre kilo er utrolig utholdende på lange turer og har aldri sittet i sekken selv etter 2-3 mil i ulent terreng. 

De små jeg kjenner til er veldig utholdende, smarte, lydige og sympatiske vesener. 

Anekdote; En veldig stor hund vi hadde på besøk truet meg med reist bust i mitt eget hus, hoppet rett opp i ansiktet mitt to ganger før jeg tok i halsbåndet og halen og kastet den ut. Heldigvis er jeg sterk og ikke redd. Ingen av de mindre hundene vi stadig har på besøk har oppført seg slik, og denne fikk straks reise hjem med eieren. Den stakk av og torde ikke komme nærmere meg enn ti meter. Trolig fikk den en lærepenge og forsto at jeg er sjef her, ikke den.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (8 minutter siden):

Under-tema Diger bikkje.

Velger man diger hund utfra anbefalte kriterier og har både fysisk form, stor uteplass, ikke småbarn, en eller flere voksne hjemme, hundegård, turterreng og nok tid til minst en times lek og mosjon osv så er det greit, mener jeg.

Mange velger stor utfra at de ikke liker småhunder av ulike grunner, og på tross av at de ikke har verken tid, plass, turterreng eller andre fasiliteter som trengs til store spreke hunder, da er det jeg ville foreslå å redusere størrelsen til en mere kontrollerbar masse og mindre tanngard.  Det blir mindre matbudsjett, lettere å stelle pels, de river ikke ned så mye, kan ikke gjøre så mye skade og kan klare seg med færre kilometer tur. Visse småraser er veldig takknemlige slik, og mange er avlet slik at de har et egnet gemytt. 

De små jeg kjenner til er veldig utholdende, smarte, lydige og sympatiske vesener. 

Anekdote; En veldig stor hund vi hadde på besøk truet meg med reist bust i mitt eget hus, hoppet rett opp i ansiktet mitt to ganger før jeg tok i halsbåndet og halen og kastet den ut. Heldigvis er jeg sterk og ikke redd. Ingen av de mindre hundene vi stadig har på besøk har oppført seg slik, og denne fikk straks reise hjem med eieren. Den stakk av og torde ikke komme nærmere meg enn ti meter. Trolig fikk den en lærepenge og forsto at jeg er sjef her, ikke den.

1. Hvorfor må man ha god fysisk form for å ha stor hund? Hvorfor må man ikke ha barn? Hvorfor må man ha en voksen hjemme? Hvorfor må man ha hundegård? Jeg oppfyller ingen av disse kriteriene, men jeg vil påstå at mine hunder oppigjennom har hatt det beste livet en stor (bruks)hund kan ha.

2. Du snakker om tur som om det er den eneste aktivititetsformen en hund kan ha. Hvis vi snakker om brukshunder (som ofte er de mest krevende hundene å ha) holder ikke tur. Jeg har aldri eller svært sjelden gått en tur med mine hunder. De blir ikke sliten av tur. De får sin aktivitet gjennom å jobbe. Ikke fly meningsløst i skogen (selv om jeg er enig I at for mange funker dette helt fint). Men tur er bare en av utallige måter å aktivisere en hund på. Samme om de er store eller små. 

3. Gemytt er ikke rasebetinget. Det er individbetinget og har ikke noe som helst med størrelse å gjøre.

4. En hund kan ikke være sympatisk. Folk må slutte å tillegge hunder og andre dyr menneskelige egenskaper.

 

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 timer siden):

Under-tema Diger bikkje.

Velger man diger hund utfra anbefalte kriterier og har både fysisk form, stor uteplass, ikke småbarn, en eller flere voksne hjemme, hundegård, turterreng og nok tid til minst en times lek og mosjon osv så er det greit, mener jeg.

Jeg har barn og ingen luftegård. Barna må lære seg å håndtere ham, og han må lære seg å bli håndtert av barn. Det vil bli utfordringer men sånn er det med alt.

Sitat

Mange velger stor utfra at de ikke liker småhunder av ulike grunner, og på tross av at de ikke har verken tid, plass, turterreng eller andre fasiliteter som trengs til store spreke hunder, da er det jeg ville foreslå å redusere størrelsen til en mere kontrollerbar masse og mindre tanngard.  

En svær Newfoundlander trenger såvidt jeg vet ikke veldig mye fysisk fostring. En liten fuglehund kan derimot gå på veggen om han ikke får løpe mye og langt.

Jeg ble regelmessig rispet av en liten Amerikansk Cockerspaniel som liten (kun mine foreldres feil, ikke hunden). Etterfølgende Golden Retrievere hadde ikke spor av skarpt i seg. Gjør et veloverveid valg av rase, kjønn og oppdretter. Få en hund som passer til dine interesser. Gjør ditt beste for å få en glad, tillitsfull og lydig 4-beint. Man kan ikke forvente så mye mer.

Sitat

Det blir mindre matbudsjett, lettere å stelle pels, de river ikke ned så mye, kan ikke gjøre så mye skade og kan klare seg med færre kilometer tur. Visse småraser er veldig takknemlige slik, og mange er avlet slik at de har et egnet gemytt. En liten tass vi vet om på tre kilo er utrolig utholdende på lange turer og har aldri sittet i sekken selv etter 2-3 mil i ulent terreng. 

De små jeg kjenner til er veldig utholdende, smarte, lydige og sympatiske vesener. 

Fra et miljø og økonomiståsted er store hunder problematisk ja. De spiser vel stort sett slakteavfall som ville gått til grisefor og returnerte matbokser men likevel.

Pelsstell er mer et spørsmål om type pels. Enten må man børste og klippe, eller leve med røyting.

Små hunder kan gå lange turer ja. Men de kan ikke trekke deg, pulken eller bære kløyv.

Jeg kan ikke utstå gneldrebikkjer. Mange små (og forsåvidt store) hunder er gneldrete.

Sitat

...Den stakk av og torde ikke komme nærmere meg enn ti meter. Trolig fikk den en lærepenge og forsto at jeg er sjef her, ikke den.

Jeg kommer fra en «skole» hvor hundeoppdragelse handlet om dominans. Bokstavelig talt hvem som kan tisse høyest. Jeg har jobbet med meg selv for å komme til et mer moderne syn: at det handler om samarbeid, gulrot og å knekke «nøtter».

For noen hunder har det gått så langt at de tror at de er sjefen. Da tror jeg at det er på tide å innkalle proff hjelp.


-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 12.6.2021 den 16.55):

Så om bikkja mi/di angriper en unge i gata, så er det foreldrenes skyld, siden de ikke hadde ungen i bånd?

Er det ofte du ser pitbull på gata, så løper du og skriker mot den?
Foreldre må ha så pass mellom ørene å kunne fortelle unger mot å gjøre det også.

Lenke til kommentar
aomt skrev (På 12.6.2021 den 14.16):

Eg blir sjokkert korleis noen unger oppfører seg og kor lite foreldre bryr seg. de ser ungen løper og skriker mot fremmed hund på gata - null reaksjon. De antar (gambler) at hunden skal tolerere det og oppføre seg pent. Og kva er konsekvensen om de tar feil? 
Tenk over det. Foreldre gambler ungens helse/liv, at fremmed hund skal oppføre seg pent når ukjent unge kommer løpende og skrikende mot den/familien som hunden skal beskytte. Er ikkje det direkte idiotisk? 

Jeg vil heller si at de fleste unger er svært fornuftige når man møter dem på gata. De holder avstand hvis de er redd og spør om å få klappe hunden hvis de vil det. Det er ofte verre med foreldre-generasjonen.

Jeg er generelt for at barn må lære å tøyle utagerende impulser i mange sammenhenger, og ikke bare mot fremmede hunder. Ikke løp over gata på rød mann. Ikke sykle inntil fotgjengere i stor fart med sparkesykkelen. Ikke rop på bussen.

 

Mitt ansvar som hundeeier er at hunden ikke skal reagere med farlig oppførsel uansett hva vanskelige barn finner på. Hvis jeg ikke kan stole på det så er det mitt ansvar å kontrollere hunden så den ikke får gjort noe skade.

Med det så mener jeg aggresjon som har til hensikt å skade. At en hund bjeffer og knurrer til noen som er ufyselig mot den er innafor. Å straffe og undertrykke hundens naturlige grensesetting kan være farlig. Da får du en hund som går rett på biting uten en gradvis eskalering.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Mitt ansvar som hundeeier er at hunden ikke skal reagere med farlig oppførsel uansett hva vanskelige barn finner på. Hvis jeg ikke kan stole på det så er det mitt ansvar å kontrollere hunden så den ikke får gjort noe skade.

Med det så mener jeg aggresjon som har til hensikt å skade. At en hund bjeffer og knurrer til noen som er ufyselig mot den er innafor. Å straffe og undertrykke hundens naturlige grensesetting kan være farlig. Da får du en hund som går rett på biting uten en gradvis eskalering.

Ja, kor går grensa? Om ein unge springer mot dere? Skriker? Slår til hunden? Slår til deg/ungen din? Når er det "OK" å gå fra bjeffing til biting? Kor går aldersgrensen? Må hunden tåle det fra ein 3 åring? 5 åring? 12? 15? 18? 30 åring? Han har kniv?
Så ein 30 år gammal fyr kjem springandes mot dere, skriker, slår og sparker, skal hunden se på og bjeffe, men ikkje noe meir? Ja, si meg, når er det OK for hund å beskytte sin nærmeste familie? Kor lenge må hund vente? Kor lenge hadde du venta om noen sparker til (og fortsatte å sparke) ungen din, til tross for dine skrik og bjeffing? 1 sek? 30 sek? 2 min? 
Trur du mange hunder går rett til biting, uten å knurre eller bjeffe først? Eg har aldri i mitt liv sett ein hund bite noe ut av det blå, uten å lage noe lyd. Har du?

Det er naturlig for hund å reagere beskyttendes, det er i deres natur. Det er slik også at de fleste hunder oppfører seg pent og tåler noen idiot-unger som burde aldri eksistert til å begynne med.
Samtidig, så bør foreldre ta så pass ansvar å lære 5-7-12 år gamle unger mot å løpe/skriker til fremmede hunder. Er ungen så dum at h*n ikkje skjønner det, så bør han være under tilsyn 24/7. Er foreldre så idiota at de lar være å fortelle det te unga - da bør unga bli tatt være på av barnevernet. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (5 timer siden):

Ja, kor går grensa? Om ein unge springer mot dere? Skriker? Slår til hunden? Slår til deg/ungen din? Når er det "OK" å gå fra bjeffing til biting?

Jeg har aldri sett barn slå fremmede hunder. Rop, skrik og oppførsel som oppfattes som truende for hunden, ja.

Jeg vil ha en hund som har svært høy terskel for å bite folk. Samtidig vil jeg gi hunden utelukkende positive opplevelser med folk.

Sitat

Ja, si meg, når er det OK for hund å beskytte sin nærmeste familie? Kor lenge må hund vente? Kor lenge hadde du venta om noen sparker til (og fortsatte å sparke) ungen din, til tross for dine skrik og bjeffing? 1 sek? 30 sek? 2 min? 

Jeg vet ikke svaret på dette.

Sitat

Trur du mange hunder går rett til biting, uten å knurre eller bjeffe først? Eg har aldri i mitt liv sett ein hund bite noe ut av det blå, uten å lage noe lyd. Har du?

Jeg har lest og blitt fortalt at om du banker hunden når den knurrer, flekker tenner og på andre måtet viser at den føler seg truet/tråkket på så vil du undertrykke denne eskaleringen. Da risikerer du å få en hund som går rett i skarpt.

Jeg har også hørt at enkelte raser er selektert for å ha mindre eskalering. Typisk kamp-hunder.

Sitat

Samtidig, så bør foreldre ta så pass ansvar å lære 5-7-12 år gamle unger mot å løpe/skriker til fremmede hunder. Er ungen så dum at h*n ikkje skjønner det, så bør han være under tilsyn 24/7. Er foreldre så idiota at de lar være å fortelle det te unga - da bør unga bli tatt være på av barnevernet. 

Foreldre (og barn) bør være fornuftige. Hundeeiere (og hunder) bør være fornuftige. Om de er det så går dette helt fint. Man kan tilogmed tåle en og annen ufornuftig forelder eller hundeeier uten at det blir katastrofe.

Problemet oppstår først og fremst når barnet til den ufornuftige forelderen møter hunden til den ufornuftige hunde-eieren.

 

Som hunde-eier så må jeg regne med at dersom jeg binder hunden og går inn på butikken, et barn går bort og plager hunden min sånn at han biter, så er det min hund som blir avlivet. Det er urimelig og urettferdig, men sånn er det. Det må jeg ta konsekvensen av.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...