Jump to content
Guest 4be6d...10e

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Recommended Posts

Guest 4be6d...10e

Jeg er 25 år og veier rundt 140 kilo nå og er 190 cm.

Har begynt å trene 2-3 ganger i uken ganske consistent, jeg spiser helt normalt (har kanskje noen dårlige dager matmessig, men spiser ellers ikke så mye og er heller ikke sulten så ofte) og sover 6-7 timer hver natt. Men jeg ikke ned i det hele tatt. Jeg var 150 kilo da jeg begynte for litt over en måned siden, og jeg har ikke følt meg bedre fysisk eller gått ned i vekt. Jeg har blitt sterkere, og fått litt muskler, men det er alt.

Hva kan det være jeg gjør feil? Sliter en god del med angst og stress (og periodevis også depresjon), kan dette være innvirkende?
Er blitt litt lei, hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anonymous poster hash: 4be6d...10e

Share this post


Link to post

Du mister ikke vekt av å trene. Tvert i mot; kan trening stimulere sult. 

Generelt liker jeg ikke folk som teller kalorier. Men jeg hadde startet med det. Skriv ned alt du spiser i løpet av en dag - slik at du får et utgangspunkt i det du må jobbe med. Her er det garantert kostholdet du må endre. 

Bedre kosthold vil også hjelpe mot angst og depresjon. :) Du merker raskt at du er "lettere til sinns" - og at energien er jevnt over bedre fordelt over dagen. De første ukene er verst. Men kommer du inn i en god vane, så er mye gjort.

Kan anbefale denne serien. 
https://tv.nrk.no/serie/eit-feitt-liv

Han her veide 133 kg ved "start" - og gikk ikke spesielt hardt inn for vekttap. Med minimale endringer, ble han 15 kg lettere på 6 mnd.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Guest 4be6d...10e

Da jeg telte hver dag lå jeg på rundt 1800-1900 kalorier. Akkurat nå er jeg ikke like flink til å telle, men spiser ikke spesielt mye mer nå enn da. Men selv da jeg telte i de to ukene gikk jeg bare ned sånn 5 kilo, til tross for at jeg veide så mye da.

Men greia er at jeg ikke går opp i det hele tatt heller, jeg har vært mellom 140 og 144 den siste måneden.

Anonymous poster hash: 4be6d...10e

Share this post


Link to post
Guest 4be6d...10e
Evelen! skrev (1 minutt siden):

Har du gått fra 150 til 140 på en måned? I så fall går du jo ned

Joda, men har ikke gått ned noe mer siden dette skjedde for en måned siden.

Anonymous poster hash: 4be6d...10e

Share this post


Link to post

Jeg ville skrevet ned hva jeg fikk i meg i løpet av en måned. Ikke for å telle kalorier, men for å bli bevisst på hva man putter i kroppen. 

Hva slags trening gjør du?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest 4be6d...10e

Spiser gjerne en yogurt til lunsj, spiser ett knekkebrød med noe pålegg til frokost, middag er som regel bare pasta med noe (sjeldent noe annet, aner ikke hva annet man spiser til middag), ellers er det lite mat ellers. En eller to dager i uken snacker jeg litt, men ikke spesielt mye. Har kuttet ut sukkerdrikker og sånt til bare en gang i uken/annenhver uke.

 

Anonymous poster hash: 4be6d...10e

Share this post


Link to post

Høres ut som at du har byttet ut fett med muskler.
De første ukene så mister du mye vann, og mister dermed mer vekt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Guest 4be6d...10e
Minus skrev (Akkurat nå):

Jeg ville skrevet ned hva jeg fikk i meg i løpet av en måned. Ikke for å telle kalorier, men for å bli bevisst på hva man putter i kroppen. 

Hva slags trening gjør du?

Stor grad styrke. Prøver meg på litt jogging på tredemølle, men får veldig vondt i leggene av å jogge mer enn ett minutt, liksom.

Anonymous poster hash: 4be6d...10e

Share this post


Link to post

Ofte så er den enkle forklaringen at muskler veier mer enn fett. Det er ikke uvanlig å gå ned en viss mengde for så å stagnere rett og slett fordi treningen fungerer akkurat slik den skal.

Psykiske problemer kan påvirke, ja, men det er generellt sett litt motsatt. Altså at din psykiske helse blir bedre ved at du tar vare på deg selv fysisk.

Share this post


Link to post

Har du drevet mye med jogging/løping tidligere? Intuitivt ville ikke anbefalt å bare hoppe rett på knebelastende repetitiv trening. Har du tatt mål? Midje, lår, brystkasse etc? Er klærne løsere?

Share this post


Link to post
Guest 4be6d...10e
Minus skrev (3 minutter siden):

Har du drevet mye med jogging/løping tidligere? Intuitivt ville ikke anbefalt å bare hoppe rett på knebelastende repetitiv trening. Har du tatt mål? Midje, lår, brystkasse etc? Er klærne løsere?

Da jeg var rundt 100-110 for to år siden klarte jeg fint å jogge/løpe flere minutter i strekk uten noe problem. Har ikke spesielt vondt i knærne, det er bare bak i leggene jeg får vondt. Jeg pleier å trene både beinpress og en øvelse for legger, og tar relativt tunge vekter, så tror ikke det er problemet.
Jeg har vært overvektig hele livet, så kanskje jeg bare har muskuløse legger. 😛

Anonymous poster hash: 4be6d...10e

Share this post


Link to post

Man slanker seg på kjøkkenet, trening er flott på alle mulige andre måter, fortsett med det! Du skal trene mye for at det skal slå ut på vekten. Hva med å ta frem målebåndet? Kroppen kan forandre seg selv om vekten står stille.

Hva drikker du? Drikke kan utgjøre en større andel av det daglige kaloriinntaket enn man tenker over.

Det er har vært en del dyster info om slanking i media den siste tiden etter programmet til / om Ronny Brede Aase.

Stå på! Bruk Myfitnesspal eller lignende over en litt lengre periode, kanskje det dukker opp noen a-ha opplevelser.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest 4be6d...10e

Jeg pleier å være flink å bare drikke vann og kaffe, men blir kanskje noen sukkerdrikker i uken, men det er ikke veldig mye. Ligger på rundt 3-4 enheter i uken. Prøver å unngå så mye som mulig. Drikker ikke noe særlig alkohol, egentlig bare hvis jeg er på fest o.l.

Anonymous poster hash: 4be6d...10e

Share this post


Link to post

Mitt råd til deg er å snakke med fastlege, bli henvist til overvektspoliklinikk. De tar en vurdering av mange aspekter, vurderer blodprøve for å se etter faktorer som kan spille inn på vekten. Dette kan være stoffskifte, kolesterol, D-vitamin, Folat+++

Deretter kommer de med anbefalinger til tiltak som kan hjelpe deg. Kanskje en utredning for søvnapne (slutter å puste i perioder om natta). De kan også tilby deg et opphold på livsstilskurs der du får mye teori rundt mat/trening og delta på mange forskjellige fysiske aktiviteter.

De tar også en body-scan som viser i detalj ting som fordeling av fett i kroppen og minimum kaloriinntak for å holde vekta, tipper den er rundt 2700 - 2800 for deg.

Du kan også lese deg frem på medikamenter som Mysimba, som stimulerer sult og reduserer søtsug. Denne kan legen søke om blå resept via Helfo (refusjonsordning). Da koster den så lite per måned at du nesten tjener det inn på at du spiser mindre. Vær obs på at den har for enkelte personer mange eller kraftige bivirkninger. Og den fungerer ikke for alle. Nybegynnertips: Drikk nok vann!

Ellers når jeg leser det du skriver så har du tapt 10 kg på 4 uker. Det er VELDIG mye. 2.5kg i uka er kanskje litt i overkant, husk at du skal holde på med dette over lengre tid. Det er godt mulig du allerede er på ditt første platå der kroppen regulerer hormoner for å "kjempe tilbake" mot vekttapet. Hvis du holder ut en stund til så kan det hende du mister mer vekt uten at du har endret på rutinene dine.

Share this post


Link to post

Originalt gikk jeg ned til 140, men tror kanskje det var en fluke da jeg veide meg, ligger vanligvis på rundt 143-144, så tror det var rundt 6-7 kilo på en måned. Men er det ikke vanlig å gå ned ganske mye i begynnelsen, og heller sakke ned når man har gått ned en del?

Share this post


Link to post

Enig med ^fmj, bruk Myfitnesspal for å holde oversikt over hva du spiser.

Personlig synes jeg det i perioder der jeg kutter at det er lettere å begrense antall måltider om dagen til x2.

Frokost/Lunsj f.eks. kl 12-13 og middag rundt kl 18-19.

Årsaken til at jeg foretrekker det er at jeg da får spist et stort måltid i døgnet, der jeg får kjent på en ordentlig metthetsfølelse. Veier du frokosten i tillegg, og lar den ligge på ca 500 kcals, kan middagen også bli et måltid der du ikke trenger å tenke så alt for mye over å være forsiktig. (I hvert fall om middagen er hjemmelaget, uten for mye frityr/olje/majones/veldig kaloririke ingredienser).

Share this post


Link to post
Gjest 4be6d...10e skrev (11 timer siden):

Spiser gjerne en yogurt til lunsj, spiser ett knekkebrød med noe pålegg til frokost, middag er som regel bare pasta med noe (sjeldent noe annet, aner ikke hva annet man spiser til middag), ellers er det lite mat ellers. En eller to dager i uken snacker jeg litt, men ikke spesielt mye. Har kuttet ut sukkerdrikker og sånt til bare en gang i uken/annenhver uke.

 

Anonymous poster hash: 4be6d...10e

Om dette er en vanlig dag vil jeg faktisk si du spiser for lite. Det bremser vektnedgang i seg selv fordi kroppen går på sparebluss. Om det er ernæringsekspert tilknyttet treningssenteret vil jeg anbefale at du tar kontakt med dem! Ellers er apper som myfitnesspal glimrende fordi det er lett å legge inn aktivitetsnivå, både treninger og hvor mye du beveger deg ellers, i tillegg til å kartlegge hva du spiser. Appen vil dermed klart vise om du spiser nok i forhold til aktivitetsnivået ditt, og hva du eventuelt kan endre på. Om du er villig til å betale for premiumtilgang vil du også få måltidsplaner og treningsplaner!

Generelt vil du trenge både grove karbohydrater og mer proteiner for å få fart i vektnedgang og få effekt av treningen. Grove knekkebrød med lettost og rikelig med kjøttpålegg/kyllingpålegg, sunn grynblanding/ havregryn i yoghurten, fullkornspasta eller fullkornsris og rikelig med magert kjøtt til middag, så mye grønnsaker du bare orker. Det du kan se på er jo hva slags sauser du bruker til pastaen, der er det noen som inneholder mye fett, sukker og salt. 

Om du har mulighet til det økonomisk/geografisk har Godtlevert en singelkasse med tre til fem middager per uke, der vil du få sunne måltider tilpasset en person med alle ingredienser og oppskrifter levert hjem. Det kan bidra til at det blir lettere å variere middagen og spise mer variert, i tillegg til at det blir mer somt å spise når man utforsker nye retter!

Share this post


Link to post
Dobbeltabbe skrev (20 minutter siden):

Om dette er en vanlig dag vil jeg faktisk si du spiser for lite. Det bremser vektnedgang i seg selv fordi kroppen går på sparebluss

Dette er en teit myte på lik linje med at du får mer hår ved å barbere leggene. http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/

 

For å være litt kjip og si det rett fram, som en jojoslanker på mitt 34 år, det er kaloriene inn og forbrenningen ut som har noe å si. 

Det virker som om trådstarter har litt dårlig kontroll på hva man spiser, og dersom man trener tre ganger i uken å så passer på kaloriene man spiser så går man ned i vekt. 

 

Mitt beste tips er å være streng med deg selv, å skrive ned ALT du putter i kroppen i en uke. Jeg skal love deg at det er mange "glemte" kalorier, en liten yogurt her, en sjokoladebit der eller et glass rødvin blir fort såpass at det vil påvirke en ønsket vektnedgang. det nytter ikke å se på en tallerken å sånn halveis anslå hvor mye kalorier det er der, for vi mennesker er veldig flinke til å tenke at noe er lite eller sunt men så overspiser man i mengder uansett. 

En annen ting er at jeg merker selv hvor lite jeg egentlig beveger meg nå under corona, og da må man naturligvis ta grep å sørge for at man enten spiser mat med mindre næringstetthet eller er mer i skogen for å få beveget på seg. 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...