Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva fungerer best mot pollenallergi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luftrenser med HEPA or Ion er jo en mulighet. Problemet er at de fleste modellene bråker for mye, så man kjører den når man ikke er i rommet. 
Men det er mulig å berge soverom eller stue.

Allergivaksine/Hyposensibilisering/immunterapi er også en mulighet, men krever at du får fastlegen til å gi noe form for klarsignal, og at man starter minst 1 måned for sessongen.
Oljedråper eller tabletter.
Ingen garanti at fastlegen vet at det finnes, så man må pushe på litt.
Du må også finne ut hvilket pollen, og om Hyposensibilisering er tilgjengelig for denne pollentypen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen råd angående pollenallegi:

- Yr.no har pollenvarsling slik at du kan følge med på spredningen og planlegge å være ute når det er mindre spredning, som for eksempel når det regner, eller legge ferieopphold til områder mer mindre/ingen spredning, som Skandinav påpeker. 

- Bruk solbriller ute. Husk å vaske ansikt, hender og hår evt. etter du har vært utendørs/før du legger deg. 

- Du kan prøve pollenmaske.

- Om du først skal lufte, så luft helst seint på kvelden eller på natten. 

angående oppstart på allergivaksine så er det noe man må starte med en i god tid før pollensesongen da man skal trappe opp gradvis med dette. Derfor, for seint nå, men noe du kan tenke på til neste år, i samråd med legen din. 

Jeg bruker Aerius selv, hele året. Lindrer mye av allergisymptomene mine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Med alderen har pollenallergi blitt en del av hverdagen og siste 3-4 årene har den blitt skikkelig hemmende. Det er første siste årene at legen har gjort meg oppmerksom på at korte sykemeldinger og plager hver vår/sommer kan være pollenallergi. Etter dette har det blitt meget klart at det er årsaken.

Jeg har ikke brukt medisiner for dette før men i år har det blitt helt lammende og spesielt nå med bjørkepollen på østlandet (får kun 3-4 timer søvn per natt). Jeg har vært superopptatt med nye jobbprosjekter og oppdrag siden februar og glemte også i år å få startet behandling i forkant. 

Har nå fått resept på tabletter, dråper og nesespray. Som vanlig leser jeg alltid pakningsvedlegg og ser at bivirkninger på tablettene (Aerius) er itt kjipe.

Hva er andres råd til skånsom men god behandling? Må nok begynne med dette i februar-mars hver vår og kommer til å gjøre om ferierutiner til å ta 3 uker på vårparten og 2 uker i august/september fremover.

 

Lenke til kommentar
Nysgjerrig3 skrev (På 1.6.2021 den 13.43):

Hei! Jeg lurer på hva jeg kan gjøre når cetirizin ikke hjelper? Jeg er plaget av pollenallergi. Symptomene er kløe og smerter i halsen, hes stemme, hoste og trøtthet.

Helsesøsteren min rådet meg til å øke Cetirizin til 1,5 - 2 tabletter pr dag.

Dette hjalp meg et år jeg slet, men husker ikke om det var 1,5 eller 2 tabletter, bruker bare 1 nå i år.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Har nå fått resept på tabletter, dråper og nesespray. Som vanlig leser jeg alltid pakningsvedlegg og ser at bivirkninger på tablettene (Aerius) er itt kjipe.

De fleste legemidler har potensielle kjipe bivirkninger men for de fleste av oss merker en ingen bivirkninger. Selv går jeg på Aerius året rundt, i tillegg tar jeg Budesonid nesespray fast og zaditen øyedråper ved behov. Selv har jeg ingen bivirkninger overhode av denne behandlingen, tidligere tok jeg Zyrtec som hadde en ganske universal bivirkning som gjorde folk litt slappe og trøtte, men de fleste jeg nå kjenner med allergi har gått over på Aerius og opplever ingen bivirkninger. 

For trådstarters del er det beste en kan gjøre å gå med plagene til legen, og kanskje bli sendt videre til allergiutredning hvor en finner ut hva du faktisk spesifikt er allergisk mot og kan gjøre medisinsk behandling utifra det. Hvilken spesifikke medisiner som vil fungere for deg er det dessverre vanskelig for brukere på et forum å svare på annet enn å komme med informasjon rundt hva som funker for dem, men som nødvendigvis ikke fungerer for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

De fleste legemidler har potensielle kjipe bivirkninger men for de fleste av oss merker en ingen bivirkninger. Selv går jeg på Aerius året rundt, i tillegg tar jeg Budesonid nesespray fast og zaditen øyedråper ved behov. Selv har jeg ingen bivirkninger overhode av denne behandlingen, tidligere tok jeg Zyrtec som hadde en ganske universal bivirkning som gjorde folk litt slappe og trøtte, men de fleste jeg nå kjenner med allergi har gått over på Aerius og opplever ingen bivirkninger. 

For trådstarters del er det beste en kan gjøre å gå med plagene til legen, og kanskje bli sendt videre til allergiutredning hvor en finner ut hva du faktisk spesifikt er allergisk mot og kan gjøre medisinsk behandling utifra det. Hvilken spesifikke medisiner som vil fungere for deg er det dessverre vanskelig for brukere på et forum å svare på annet enn å komme med informasjon rundt hva som funker for dem, men som nødvendigvis ikke fungerer for deg. 

Suverent å høre andres erfaring med samme preparat (joda kan være individuelle forskjeller). Er mest ute etter å unngå slapphet og trøtthet da det er en av plagene med allergien :)

Når på året begynnet du å ta Aerius og når slutter du på høsten? Hvilken landsdel?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Suverent å høre andres erfaring med samme preparat (joda kan være individuelle forskjeller). Er mest ute etter å unngå slapphet og trøtthet da det er en av plagene med allergien :)

Når på året begynnet du å ta Aerius og når slutter du på høsten? Hvilken landsdel?

Jeg tar Aerius året rundt, reagerer mest på gresspollen, men har og pelsdyrallergi så velger å ta medisin og utenfor pollen sesongene. Bor på Nordvestlandet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt seint nå som sesongen er i gang, men hør med fastlegen om det kan være noe gevinst for deg ved å vaksinere deg foran neste sesong. Da begynner man på høsten såvidt jeg vet, og tar noen sprøyter gjennom vinteren. Jeg har en bekjent som var helt avsindig plaget med pollenallergi, etter å ha begynt på dette vaksineopplegget er plagene borte. 

Selv bruker jeg Loratadin tabletter og Momentason nesespray. Merker ingen bivirkninger overhodet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Aerius ca april-september og opplever ingen bivirkninger. Brukte tidligere cetirizin i flere år og det hadde for mye bivirkninger. Døsighet og rykninger i et øyelokk, spesielt. Virkningen var dårligere, også. (Prøvde også økt dose på Cetirizin, og det økte bivirkningene, men ikke virkningen.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvf. ikke lurt å begynne på nye ting man ikke vet om man reagerer på en søndag kveld. Kan man få en allergisk akutt reaksjon på slike type medisiner? Våknet med en akutt følelse av å ikke få puste og kaldsvetter som en gris, er svimmel og kvalm.

Tok 1 tablett kl. 23, neesprayen og øyendråper for å forsøke å få litt bedre søvn.  Føler meg helt "bomull" i hodet.

Jeg har IKKE sjekker  bivirknigner så jeg aner ikke hva de kan være.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...