Gå til innhold

Tidenes elbilår fortsetter å innfri


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (8 minutter siden):

Vi er for få til at våre CO2-utslipp har særlig effekt ene eller andre veien. Det som derimot har betydning er at de norske støtteordningene for elbil har kommet på det som sannsynligvis var et kritisk viktig tidspunkt for elbilen og har bidratt til å fremskynde elbilens utvikling med mange år. Våre støtteordninger får dermed indirekte en global innvirkning.

Glad i å bruke norske satsfinanser til å støtte oppunder andres lands industri?

 

Nå ser det ut til at flere batterifabrikker er under planlegging, men om det blir så veldig lønnsomt eller i det hele tatt blir gjennomført gjenstår å se.

Kina er jo allerede et enormt produksjonsland av batterier, samt sør korea er jo langt langt fremme og har brukt milliarder på milliarder i teknologiutvikling og forskning, de har allerede store fabrikker i polen blant annet. Tviler på at de vil sitte stille å se på at norge tar markedsandeler.

Strømprisene vil jo heller ikke være fordelaktig her i norge med tanke på hvor ekstremt tett tilknyttet strømnettet har blitt til eu.

 

Men for all del man får ønske dem lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om alle en dag skulle ha elbil, og vi havnet i en eller annen krise, og strømnettet blir slått ut.

Hva gjør vi da, vi kan ikke lagre strøm slik vi hamstrer flytende drivstoff, selv om vi skulle få noe tid på forberedelse.

Det kunne bli en heftig etterspørsel etter "veteranbiler" en periode, så kanskje vi må ha noen...(?)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle har elbil og det kommer en krise, som feks i Texas i vår hvor fossile kraftverk sluttet å fungere, så kan elbilene brukes til å forsyne huset ditt med strøm en stund.

Om alle nordmenn bytter til elbil så vil ikke strømforbruket til Norge går så fryktelig mye opp. Tror det er snakk om 6-7% økning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil ha elbil men jeg vil også ha en bil jeg kan fikse alt på selv. Det er eneste grunnen til at jeg fortsatt har min gamle V50. Har lyst på en av de nye el-varebilene. Mulig jeg bekymrer meg unødvendig siden jeg fortsatt sannsynligvis vil kunne fikse hjuloppheng og bremser og alt sånt uansett, men siden jeg kjører maks 5000 km i året så er det dyrt for meg å bytte til en ny bil som jeg må ta lån på. Får vente til jeg får bruktbil som jeg ikke absolutt må betale for service på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Lynxman said:

Hvis alle har elbil og det kommer en krise, som feks i Texas i vår hvor fossile kraftverk sluttet å fungere, så kan elbilene brukes til å forsyne huset ditt med strøm en stund.

Vet ikke om det gjør så mye forskjell om kraftforsyningen er fossilt fyrt eller noe helt annet når den så feiler. Veldig få elbiler er lagt slik at de kan forsyne 220V AC som det du har i hus bruker. Sannsynligvis er den beste bruken av strømmen på bilen da å kjøre til et sted som har strøm (og satse på at du ikke bor et sted med så mange korrelerte feilkilder på strømforsyningen som i texas og at du ikke egentlig må kjøre så langt.

Lenke til kommentar

"Som TU viste tidligere i år, vokser elbilbestanden nærmest ikke i det hele tatt ute i distriktene.

Det er ikke fordi distriktsfolk er mer glade i diesellukt enn advokater i Bærum. Det er ganske enkelt fordi infrastrukturen ikke er god nok"

Det er jo lov å håpe på at alle på bygda får lagt inn strøm etterhvert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
V1IKOZ0H skrev (8 timer siden):

joda, lokal forurensing spiller jo også en rolle, men hovedbegrunnelsen fra regjering, storting har vært klimapolitikk. Om vi kunne fått en vesentlig større CO2 reduksjon ved å bruke pengene annerledes, så er ikke elbilsatsingen utelukkende vellykket, da har den kostet mer enn den smakte.

Regjeringen har gjort det tydelig at elbilsatsingen til Norge er den desidert billigste måten Norge kan etterkomme sine internasjonale forpliktelser innen klimautslipp. Alternativt hadde Norge måttet gjøre andre mye mer kostbare og drastiske klimatiltak. Hva hadde du foretrukket?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (8 timer siden):

Glad i å bruke norske satsfinanser til å støtte oppunder andres lands industri?

Husker du elbilen Think? Så ut som en veltet festivaldass med et hjul i hvert hjørne men den ble bygget i Norge av et Norsk firma. Konkurs nå men vi trenger ikke late som om Thinks eksistens ikke hadde betydning da stortingspolitikerne vedtok de norske støtteordningene for elbiler for 20 år siden.

freddy85 skrev (9 timer siden):

Nå ser det ut til at flere batterifabrikker er under planlegging, men om det blir så veldig lønnsomt eller i det hele tatt blir gjennomført gjenstår å se.

Etablering av ny industri er alltid et sjansespill men en batterifabrikk sikter seg i det minste inn på et ekspanderende marked. 

For øvrig så har norge andre elbilrelaterte firmaer(eease, zaptec) så selv om Think gikk konkurs er ikke elbilstøtten helt bortkastet fra et nasjonalt industriperspektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (17 timer siden):

Det er helt ufattelig hvordan regjeringen kaster bort mange titalls milliarder av kroner i avgiftsfritak for elbiler eneste år for å pushe nordmenn til å kjøre elektrisk.

I mine øyne er dette en fullstendig meningsløs sløsing med penger, fordi stadig strengere utslippskrav i EU uansett vil tvinge frem en subsidiefri overgang til elbiler. At det vil ta litt lengre tid å få et skifte uten avgiftssubsidiering betyr ingenting, fordi elbiler foreløpig har så høye produksjonsutslipp og er så fulle av konfliktmineraler at det er uetisk å kjøpe dem.

Trenger ikke pushe veldig hardt når bensin og diesel prisen passerer 18 kr pr liter 😉😆

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om å konvertere eller omvende folk, dette handler om å ikke se problemet for det det er. En elbil... eller hvilken som helst annen splætter ny bil, fosil eller trå... er en stor investering for mange og bruktmarkedet for elbiler er ikke stort nok med godt nok utvalg av biler som gjør jobben. Jadda, jeg vet, det er mange som mener å vite (og mer eller mindre definerer) andres behov og utifra det friskt dikterer hva slags doning de skal kjøpe, men det er nå så sin sak... faktumet er at svært mange nordbaggere kjører bruktbil og har alltid gjort det og der finner du fint lite som stiller de faktiske behovene (ikke de synsede behovene altså) til folk flest. Artikkelen sier det egentlig selv  

Quote

For få elbiler har tilhengerfeste med solid nok lastekapasitet, og mulighetene for å lynlade på veien er til dels svært få.

Og mange er i tillegg for små for storfamilien eller altfor dyre etc. + + +  

Så da blir det galt å konkludere med at det er kjøperne som skal konverteres, de kommer etter helt av seg selv når tilbudet er der og trenger ingen konvertering fra de overbeviste.. Det er vel heller produsentene som må konvertere tilbudet sitt slik at bilen blir en flerbruksbil for andre enn de mest ihuga entusiastene som bare ser velstand uansett.

Deretter må man vente og ta den tiden det tar til de faller nok i pris og tilgjengeligheten øker nok til at "alle" faktisk ser seg råd til å ha en elbil som flerbruksbil, istedenfor å straffeforfølge de som kjører fossilt. 

De skrytes uhemmet. men fortsatt er det kun i underkant av 350000 elbiler i Norge. Det er fremdeles under 14% av bilparken (!). Det gjenstår altså >86% som skal skiftes ut, og det var vel kun privatbilene. Da sier det seg selv at folk KAN IKKE kjøpe elbil.

At ny bilsalget er tatt over av elbiler er vel heller ingen overraskelse. Alle kampanjer retter seg mot det, all kommunikasjon fra myndigheter retter seg mot det, alle bilprodusenter retter seg stort sett mot det. Det er som forventet, så "nyheten" er lite interessant, også all den tid den totale andelen er såpass lav som den er. 

Tingen er.. Jeg er veldig for at man elektrifiserer drivlinjen, det er riktig på så mange plan, men ett lite snev av realisme burde man vel kunne påkrevd. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Regjeringen har gjort det tydelig at elbilsatsingen til Norge er den desidert billigste måten Norge kan etterkomme sine internasjonale forpliktelser innen klimautslipp. Alternativt hadde Norge måttet gjøre andre mye mer kostbare og drastiske klimatiltak. Hva hadde du foretrukket?

vi kunne gitt kineserne naturgass slik at de kunne stenge ned noen kullkraftverk. Når man regner litt på det kunne vi fint blitt co2 negative ved en slik løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...