Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (7 minutter siden):

Gikk jaggu ikke lang tid før Full Selvkjøring versjon 9 Beta ble snøen som falt i fjor. Allerede snakk om FSD v10. Da skal det bli kjempebra og om ikke det skjer så blir det hvertfalll årnings med FSD v11.   😆

image.png.c0f4c30f916b934e884ac176ac9146c6.png

 

Forventet du at v9 var siste iterasjon av FSD? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Forventet du at v9 var siste iterasjon av FSD? 

Nei, jeg forventer uendelig med iterasjoner. 

Men det som er morsomt er de enorme forventningene til 9 som ble utsatt og utsatt og ENDELIG kom den. Men oops,den viste seg å ikke være spesielt brukbar den heller så best å etter et par dager tenne gnisten med snakk om v10.

Lurer på hvor lenge Musk kan holde på før det går et lys opp for folk. Svar: For enkelte, uendelig der også.

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (17 timer siden):

 

 

 

Sitat

Hæ? Kartdata er selvfølgelig linket til koordinater... 

Selvfølgelig er det det. Men filskifte er ikke linket mot koordinater, men kart data. Altså er det ikke geofenced, for det er linket mot koordinater. Det er bare geofence som ikke stemmer, som sagt bør du oppdatere deg på hva dette er. 

Sitat

Mobilen er geofenced for online tjenester mot 3G/4G nettverk. 

DJI Dronene er geofenced til GPS signaler for RTH funksjonen. 

Tesla er geofenced på ulike metoder. Det kan være krav om veimarkering, utdaterte GPS data (ny vei), og ja til og med vær og sikt. AV utviklere tar geofencing inn i deres domene med flere og bredere betydning enn hva det var brukt for tidligere. 

Tesla har SELV uttalt til regulatorer at de avhenger av "mapping". 

å ha 3/4/5g signal er ikke det samme som geofencing. Igjen, lær deg hva det betyr. 

"mapping" er heller ikke det samme som geofencing. Se over. Forøvrig venter jeg fortsatt på kilden dine.. 

Sitat

De som vil har fått god nok veiledning for å søke det opp. Når jeg tenker meg om så mener jeg selv Electrek tok opp dokumentet under sin omtalelse av saken. Hele den saken har utgangspunkt fra dokumentet. 

Jeg sitter på mobilen, så jeg gidder ikke kødde med det. 

Hjelper ikke meg at du har gitt andre gode forklaringer på ting før. Men det er fair det, da blir det bare kildeløse påstander. Helt fint for min del. 

Sitat

Empiri har vi nok av, og AV utviklere gir Tesla kritikk av den grunn.

Som sagt har ikke jeg det, men du mener du har det. Så sett opp sannsynlighetsberegningen da? QED hadde vært fint. Og hvilke AV utviklere gir Tesla kritikk, og hva er kritikken? Har de beregnet sannsynligheten? 

Sitat

Du finner ikke folk i lada som leser en bok nei. Dritings er nok mer sannsynlig. 😅 

Ok så det er null sannsynlighet for at noen har lest eller vill lese en bok i en lada? Vill gjerne se beregningen på det også. Gjerne QED her også. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg forventer uendelig med iterasjoner. 

Men det som er morsomt er de enorme forventningene til 9 som ble utsatt og utsatt og ENDELIG kom den. Men oops,den viste seg å ikke være spesielt brukbar den heller så best å etter et par dager tenne gnisten med snakk om v10.

Lurer på hvor lenge Musk kan holde på før det går et lys opp for folk.

Skjønner ikke hva du mener, V9 virker å være tilnærmet lik siste versjon av 8. Bedre på noe, dårligere på andre ting. Og den har ganske store endringer ift at det nå kun er vision igjen. Selvfølgelig skal den utvikles videre. Personen du refererer til var vell også tidlig ute å sa at v9 er beta beta IE ikke god/klar eller hva du vill kalle det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hva du mener, V9 virker å være tilnærmet lik siste versjon av 8. Bedre på noe, dårligere på andre ting. Og den har ganske store endringer ift at det nå kun er vision igjen. Selvfølgelig skal den utvikles videre. Personen du refererer til var vell også tidlig ute å sa at v9 er beta beta IE ikke god/klar eller hva du vill kalle det. 

 

Sitat

Lurer på hvor lenge Musk kan holde på før det går et lys opp for folk. Svar: For enkelte, uendelig der også.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig er det det. Men filskifte er ikke linket mot koordinater, men kart data. Altså er det ikke geofenced, for det er linket mot koordinater. Det er bare geofence som ikke stemmer, som sagt bør du oppdatere deg på hva dette er. 

Kart data er koordinater! 

Filskifte avhenger av informasjon linket til koordinater som tilsier at det kan skrues på/av!

Salvesen. skrev (35 minutter siden):

å ha 3/4/5g signal er ikke det samme som geofencing. Igjen, lær deg hva det betyr. 

"mapping" er heller ikke det samme som geofencing. Se over. Forøvrig venter jeg fortsatt på kilden dine.. 

Nei, det er på tide at du bringer betydningen av geofencing inn i domene til AV utvikling. 

Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Og hvilke AV utviklere gir Tesla kritikk, og hva er kritikken? Har de beregnet sannsynligheten? 

Du har hoppet rundt her inne i årevis hvor du har diskutert temaet, også later du som om ting du ikke liker eksisterer. Diskusjoner blir håpløst med folk som har selektiv hukommelse. 

 

Salvesen. skrev (38 minutter siden):
Sitat

Du finner ikke folk i lada som leser en bok nei. Dritings er nok mer sannsynlig. 😅 

Ok så det er null sannsynlighet for at noen har lest eller vill lese en bok i en lada? Vill gjerne se beregningen på det også. Gjerne QED her også. 

Skjønte du ikke setningen? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (28 minutter siden):

Kart data er koordinater! 

Filskifte avhenger av informasjon linket til koordinater som tilsier at det kan skrues på/av!

Nei, det er på tide at du bringer betydningen av geofencing inn i domene til AV utvikling. 

Du har hoppet rundt her inne i årevis hvor du har diskutert temaet, også later du som om ting du ikke liker eksisterer. Diskusjoner blir håpløst med folk som har selektiv hukommelse. 

 

Skjønte du ikke setningen? 

Nei kartdata er langt mer enn koordinater. Sjekk Google maps sitt api. Nei det er avhengig av kartdata som omhandler veitype. Noe som er ganske åpenbart i dine egne forklaringer. Virker med oppdatering av kart. Så da mener du koordinatene endret seg i kart oppdateringen? Nei disse er statiske verdier. Men veitype endret seg. IE ikke styrt av koordinater. Du har forklart det selv.

Ah da er vi på den igjen med personlige ting. Vanskelig å forholde seg til regler skjønner jeg. 

Jo skjønte den fint jeg, personlig diskusjon kongen. Påtide å skjerpe seg og få en forståelse av tingene du diskuterer. Kanskje begynne å utvikle litt også, hadde nok hjulpet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Så da mener du koordinatene endret seg i kart oppdateringen?

??? 

Nei, data som linkes til koordinatene i koordenatsystemet får oppdatert informasjon. Når det gjelder veier så er det vanlige bezier kurver som er splittet opp mellom feks fartsgrenser, overgang mellom 2 til 4 felt osv. 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Men veitype endret seg. IE ikke styrt av koordinater. Du har forklart det selv.

Jeg aner ikke hvor I logikkens verden du befinner deg hen nå, men vi er ikke på samme sted. Det er sikkert og vist når du går rundt deg selv på denne måten.. Koordenatene er de samme hele tiden, men man produserer jo data over som linkes til pissosjoner/koordenater. En vei tegnes inn manuelt eller automatisk. Data rundt veien gjøres og linkes til veien og dens segmenter. For AP/FSD å fungere så krever den en viss type data at eksisterer rundt informasjonen til veiene. Kjører du på en ny motorvei så vil ikke du få preview av to filer feks i din retning, selv om de er der. Det betyr at den biten styres av kartdata og ikke sanntidsdata. 

Lenke til kommentar

Vel da er det offisielt. Tesla har lansert FSD som abonnement. To versjoner fra 99$ mnd til 199$ mnd. Det var vel helt som forventet. Det som blir spennende å se på fremover blir jo hvordan Tesla kunder mottar denne muligheten. Vil mange å kjøpe abonnement? Og om de velger det, blir det et abonnement som blir å løpe måned etter måned? Eller vil mange kun betale for 1 måned i slengen, feks om de skal på langtur eller har planlagt ekstra mye bilbruk? Samtidig så kan det jo være litt pes for folk med alle disse abonnementene. Plutselig så glemmer man å avslutte Netflix selv om man har startet med HBO. Og Netflix får penger i flere måneder uten at man husker at tjenesten er aktiv. Vel det praktiske rundt ordningen får vi nå bare se åssen det går. 

Det som er spennende på sikt er jo hvordan noe slikt vil påvirke kontantstrømmen i selskapet. Et av problemene til produsenter er jo at inntektene fra et produkt tradisjonelt har stoppet det øyeblikket kunden overtar produktet. Og selv om selskaper selger mange produkter i en jevn strøm så kan unormale kostnader, eller dip i salget eller produksjonen påvirke likviditet. Selv selskaper som har en sunn drift kan komme i skvis og få midlertidige likviditetsproblemer. Og avhengig av når slikt inntreffer kan konsekvensene bli katastrofale i worst case scenario. En abonnementsordning har potensiale til å virkelig sørge for en jevn og positiv kontantstrøm. Store summer inn i inntekter per solgte bil, og en mindre men jevn strøm av inntekter måned etter måned også etter salget. Et drømmescenario. 

For Tesla vil en abonnementsordning for FSD bli litt av en sukkerpille å jobbe frem mot. De positive effektene av stor nok kundebase på abonnement er virkelig gulroten som kan og vil sikre kundene at Tesla fortsetter å jobbe knallhardt for å skape en så brukervennlig og trygg FSD som overhodet mulig. Og i takt med at Tesla øker produksjonen av biler og selger flere biler vil også potensielle abonnenter øke dag for dag. Nå blir det opp til Tesla og sørge for de oppdaterer FSD hyppig nok til at kundene føler det er verdt å betale en gitt sum måned etter måned for FSD. 

Dette er faktisk helt enormt. Har noe slikt vært forsøkt blant bilprodusenter tidligere? Er det andre som har klart å få dratt igang abonnementsordninger? Det nærmeste jeg vet om er vel Rolls Royce som visstnok hadde en løsning der kundene kunne betale for en global assistanse avtale for 24/7 assistanse. Men såvidt jeg vet var det ikke så mange som ble globetrottere i Rolls Royce og det var vel heller ikke et abonnement i ordets rette forstand fordi kundene betalte en sum for døgnassistanse ved kjøp, også en sum per gang de fikk assistanse. 

Jada andre kan også kopiere dette og mange vil sikkert forsøke. Men idag, så er dette med å ha løpende inntekter fra bilene også etter at de er solgt noe helt nytt så vidt jeg vet. Og med tanke på prisen, om bare kundene er villige til å bla opp så vil de fremtidige tallene til Tesla raskt se veldig annerledes ut. Naturligvis både pga grunn av økt produksjon men også pga abonnementssalg. 

Spennende rett og slett. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

Vel da er det offisielt. Tesla har lansert FSD som abonnement. To versjoner fra 99$ mnd til 199$ mnd. Det var vel helt som forventet. Det som blir spennende å se på fremover blir jo hvordan Tesla kunder mottar denne muligheten. Vil mange å kjøpe abonnement? Og om de velger det, blir det et abonnement som blir å løpe måned etter måned? Eller vil mange kun betale for 1 måned i slengen, feks om de skal på langtur eller har planlagt ekstra mye bilbruk? Samtidig så kan det jo være litt pes for folk med alle disse abonnementene. Plutselig så glemmer man å avslutte Netflix selv om man har startet med HBO. Og Netflix får penger i flere måneder uten at man husker at tjenesten er aktiv. Vel det praktiske rundt ordningen får vi nå bare se åssen det går. 

Det som er spennende på sikt er jo hvordan noe slikt vil påvirke kontantstrømmen i selskapet. Et av problemene til produsenter er jo at inntektene fra et produkt tradisjonelt har stoppet det øyeblikket kunden overtar produktet. Og selv om selskaper selger mange produkter i en jevn strøm så unormale kostnader, eller dip i salget eller produksjonen påvirke likviditet. Selv selskaper som har en sunn drift kan komme i skvis og få midlertidige likviditetsproblemer. Og avhengig av når slikt inntreffer kan konsekvensene bli katastrofale i worst case scenario. En abonnementsordning har potensiale til å virkelig sørge for en jevn og positiv kontantstrøm. Best case. 

For Tesla vil en abonnementsordning for FSD bli litt av en sukkerpille å jobbe frem mot. De positive effektene av stor nok kundebase på abonnement er virkelig gulroten som kan og vil sikre kundene at Tesla fortsetter å jobbe knallhardt for å skape en så brukervennlig og trygg FSD som overhodet mulig. Og i takt med at Tesla øker produksjonen av biler og selger flere biler vil også potensielle abonnenter øke dag for dag. Nå blir det opp til Tesla og sørge for de oppdaterer FSD hyppig nok til at kundene føler det er verdt å betale en gitt sum måned etter måned for FSD. 

Dette er faktisk helt enormt. Har noe slikt vært forsøkt blant bilprodusenter tidligere? Er det andre som har klart å få dratt igang abonnementsordninger? Det nærmeste jeg vet om er vel Rolls Royce som visstnok hadde en løsning der kundene kunne betale for en global assistanse avtale for 24/7 assistanse. Men såvidt jeg vet var det ikke så mange som ble globetrottere i Rolls Royce og det var vel heller ikke et abonnement i ordets rette forstand fordi kundene betalte en sum for døgnassistanse ved kjøp, også en sum per gang de fikk assistanse. 

Jada andre kan også kopiere dette og mange vil sikkert forsøke. Men idag, så er dette med å ha løpende inntekter fra bilene også etter at de er solgt noe helt nytt så vidt jeg vet. Og med tanke på prisen, om bare kundene er villige til å bla opp så vil de fremtidige tallene til Tesla raskt se veldig annerledes ut. Naturligvis både pga grunn av økt produksjon men også pga abonnementssalg. 

Spennende rett og slett. 

Dette er helt genialt.  Om de når godkjent autonomi vill folk gledelig betale en hundrings pr arbeidsdag for å kunne jobbe i bilen på vei til jobb. Da antar jeg prisene skal opp også, slik at det kanskje blir ett par hundrelapper. Fortsatt en god deal for mange.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Dette er helt genialt.  Om de når godkjent autonomi vill folk gledelig betale en hundrings pr arbeidsdag for å kunne jobbe i bilen på vei til jobb. Da antar jeg prisene skal opp også, slik at det kanskje blir ett par hundrelapper. Fortsatt en god deal for mange.

Ser de snakker om dette på nettet nå.

2000kr måneden er ganske mye for å få trafikklys gjenkjenning, autoparkering osv.

Mye av dette er jo på mange biler eller som opsjon man kan kjøpe for et års leie.

Hadde man kunne kjøpt for en dag til 100kr hadde det nok vert mere atraktivt

Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Ser de snakker om dette på nettet nå.

2000kr måneden er ganske mye for å få trafikklys gjenkjenning, autoparkering osv.

Mye av dette er jo på mange biler eller som opsjon man kan kjøpe for et års leie.

Hadde man kunne kjøpt for en dag til 100kr hadde det nok vert mere atraktivt

Ja de kommer ikke til å tjene særlig nå, hadde aldri betalt for det. Men om de oppnår autonomi, da blir det poppis. Tenk å jobbe(skrive timer) mens en kjører til kontoret. Det er jo latterlig genialt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ja de kommer ikke til å tjene særlig nå, hadde aldri betalt for det. Men om de oppnår autonomi, da blir det poppis. Tenk å jobbe(skrive timer) mens en kjører til kontoret. Det er jo latterlig genialt. 

Ja helt enig. Når bilfabrikanten tar ansvaret er det en helt annen sak. Volvo og Honda er vel der i dag. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (32 minutter siden):

Nei det er kun nivå 3 på Volvo og Honda. Du får x antal sekunder på å overta ansvaret. Lurer på om x er 30sek?

What, har de dette? Vet Audi har prøvd tidligere, men de avsluttet det prosjektet. Cruise har vell også vært innom dette i noen små tilfeller. Men Volvo og Honda var nytt for meg, kilde?

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

$199 per måned for å se trafikkjegler på skjermen?

Hva vil en typisk kunde tenke når han klikker inn og bestiller noe som er "kapabelt" til Full Selvkjøring? At det faktisk er Full Selvkjøring? 

Ikke bare er det ren og skjær svindel, det er en dødelig svindel.

image.png.9c85351f4c999e72263449f78d5e3021.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...