Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvorfor nevnes ikke tapte årsverk med et ord?


Anbefalte innlegg

Noe som har forundret meg det siste året, er hvor oppsiktsvekkende lite fokus det har vært på tapte årsverk som følge av karantener.

Det har ikke manglet på avisartikler og informasjon om hver minste ting som er koronarelatert, men denne mastodonten av et tema nevnes knapt med et ord. Det eneste jeg finner på nettet, er en sak fra Nettavisen i januar der det nærmest i forbifarten registreres at det så langt hadde vært 1 480 årsverk i karantene bare i Oslo.

Hvorfor er det helt irrelevant at store deler av arbeidsstyrken og Norges befolkning sitter hjemme til en hver tid? Jeg føler det ligger noen enorme tall der ute som ingen ser seg tjent med informere om eller å regne på en gang.

La oss gjøre et svært forenkelt regnestykke.
Ca 123 000 personer i Norge er registrert smittet pr 26. mai 2021. Dette i seg selv utgjør minst tilsvarende mange uker (egentlig mer) i isolasjon. I tillegg kommer antall nærkontakter og folk i ventekarantene osv. I Oslo var det i snitt 6 nærkontakter per smittet. La oss for sikkerhets skyld være moderate og si det er halve tallet på landsbasis. Da har vi 369 000 i karantene i tillegg til de smittede.

Dette tilsvarer 492 000 uker i karantene, eller 9 461 år. Og det er et moderat anslag. Sannsynligvis nærmer det seg det doble.

Det får meg til å stusse over hvor nonchalant vi tar på det å sette store deler av befolkningen i karantene, med de følger det får. F.eks. er 1 500 personer nå i karantene i Hammerfest (ca 13 % av befolkningen) som følge av 200 smittede. Det er nærmest tretti årsverk bare der.

Selvsagt er det mange unge, pensjonister og uføre som kan sitte hjemme i ukevis uten at det betyr noe for produktivitet og verdiskaping, men så massive karantenetall må i stor grad påvirke de som ikke kan ha hjemmekontor (håndverkere, tjenestetilbydere osv.). For de fleste er karantene en "gratis friuke" hjemme. Om man er litt uetisk, kan man også bare si man mistenker å ha vært i nærheten av noen med korona, så får man fridager mens man venter på prøvesvar - no questions asked.

I starten av pandemien i fjor var det flere bedriftsledere som uttalte at de fryktet å få korona på arbeidsplassen, for sykdommen kunne sette store deler av arbeiderne ut av spill. I stedet har det motsatte skjedd: det er tiltakene som har satt produksjonen ut av spill.

Jeg prøver ikke å bagatellisere covid-19, men stiller et helt legitimt spørsmål om hvorfor det er null fokus på en så stor konsekvens i samfunnet. Det er store summer i sving til både tapt verdiskaping og ditto øke i sykepenger (eller hva de kaller det) fra Nav osv. uten at det heves et øyebryn. Å sette så mange i karantene har aldri blitt gjort før, så det er rart dette eksperimentet ikke følges mer med på og evalueres fortløpende.

Om det faktisk viser seg at samfunnet helt fint kan surre videre uten at store deler av befolkningen jobber, kan vi godt revurdere 37,5-timers uken og kanskje til og med innføre borgerlønn. Jeg frykter derimot det motsatte: at pengekrana står vidåpen og alt som er tiltaksrelatert har carte blanche i alle budsjetter.

Endret av Fibonacci
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro meg, det kommer. Det kommer. Når vi er inne i høsten og støvet har lagt seg etter at vaksinasjonen er over og man så godt det lar seg gjøre begynne å åpne opp samfunnet igjen så vil det være det strore temaet i samfunnsdebatten. Og det er jo i september det er valg og de sier jo at vi da vil være ute av pandemien i Norge. På det tidspunktet vil mange bedrifter som har åpnet for fullt igjen slite voldsomt med å få hjulene i gang igjen og ta igjen halvtannet år med tapt inntjening. Og må nok likevel sette kroka på døra fordi...fordi de ikke klarer å ta igjen det tapte. Så ta det med ro, det kommer og vil være det overhengende og dominerende tema i samfunnsdebatten i lang lang tid fremover. Tror bakrusen blir værende mye lenger hos oss enn selve pandemien. Jonas Gahr Støre vil komme til å bli selve opprydnings-statministeren etter pandemien og i hans regjering vil det være finansministeren, og ikke helseministeren som vil bli en gjenganger i Debatten på NRK.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig, men savner mer åpenhet og grunngivelse rundt dette temaet. Nå er mantraet "Slik er det bare! Hysj!"

Jeg har ingen problemer med hverken tiltak eller pengebruk så lenge det er godt dokumentert og grunngitt.

Normalt evalueres og diskuteres pengebruk opp og ned i mente i årevis før man vedtar å bruke noen milliarder (f.eks. Stortingsgarasjen til 2,3 milliarder eller Stadt skipstunnel til 3,45 milliarder), mens vi har pøst ut ca 230 milliarder kroner (ca 41 000 per innbygger) til ekstraordinære koronatiltak på ett år uten å blunke.

Er kanskje pengebruken vel så mye ute av kontroll?

Who knows. Ingen snakker om det. 🤷

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6e18e...b39

Regner med koronafravær blir registrert som fravær i statestikkene, og sammenligner man de 4 kvartalene i 2019 mot de 4 kvartalene i 2020, så er det ikke veldig store variasjoner. Litt mer i K1 2020, med 7,3%, mot 6,6% i 2019

Så har vi egentlig tapt så mange ekstra årsverk?

 

1245970840_sykefravr.thumb.PNG.2c52e657060958cc54b8ba641f97d5cb.PNG

Anonymous poster hash: 6e18e...b39

Lenke til kommentar

Ja, basic hygiene generelt hadde nok forebygd mye smitte. Asiaterne har vært flinke på dette lenge.

Men å forebygge influensa og andre sesongsykdommer slik det har vært gjort nå, er langt ifra gratis. Både økonomisk og med tanke på frihet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har lest kritiske artikler flere ganger det siste året, men kritikken får liksom aldri noe tak. Økonomiske tidsskrifter er naturligvis kritiske til den tapte inntjeningen. 

Hjemmeundervisning er vanligvis noe som det er dyp skepsis mot, men nå har det plutselig blitt helt vanlig. Samme med avlysning av idretts- og andre fritidsaktiviteter. 

Det er vel ingen som mener at det var unødvendige tiltak mot Spanskesyken, den tas bare fram som en lignende krise som skjedde for hundre år siden. Så ikke sikkert at de vil skrive så mye negativt om dette heller. Men det var vel ikke tilsvarende inngripen under Spanskesyken. 

Lenke til kommentar
Gjest 0f4c5...ec8
sedsberg skrev (1 time siden):

Hadde vi ikke hatt karantene og andre tiltak så hadde halve norge strøket med. DA kunne vi snakket om tapte årsverk!

Det var hysterisk tanke må jeg si når døds prosenten er under 0,5%

Anonymous poster hash: 0f4c5...ec8

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Guest 0f4c5...ec8 said:

Det var hysterisk tanke må jeg si når døds prosenten er under 0,5%

Anonymous poster hash: 0f4c5...ec8

Fordet vi har klart å holde smitten under kontroll. Hadde smitten løpt løpsk så hadde helsevesenet kollapset totalt og dødsraten steget til himmels. Tipper rundt 25% hvis ikke mer. Legg så til det faktum at alle som blir smittet også får livsvarige ettervirkninger som hjerne og lungeskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Fordet vi har klart å holde smitten under kontroll. Hadde smitten løpt løpsk så hadde helsevesenet kollapset totalt og dødsraten steget til himmels. Tipper rundt 25% hvis ikke mer. Legg så til det faktum at alle som blir smittet også får livsvarige ettervirkninger som hjerne og lungeskader.

Hvilken sykdom er det du snakker om her?

Lenke til kommentar
Gjest 6e766...8f8

Hjemmekontor og hjemmeundervisning har vært svært utbredt. Det kan man gjøre uavhengig av om man er i karantene eller ikke. I tillegg har vi aldri vært så friske fra influensa og forkjølelse, og tilretteleggingen for hjemmekontor gjør at mange flere som er litt syke kunne jobbe litt selv om de ville vært for syke til å gå på jobb. Totalt sett kan det derfor godt ha lønt seg.

Anonymous poster hash: 6e766...8f8

Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 timer siden):

Du mener rett og slett at viruset hadde vært som Svartedauen uten tiltak? Tar du ikke litt i nå..

Pussig at det ikke skjedde i Sverige eller Hviterussland da.

Ikke det at jeg er imot tiltak men alvorlig talt, det er ingen grunn til å blåse ting helt ut av propoasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...