Gå til innhold

Hets av Lan Marie Berg


Anbefalte innlegg

3 hours ago, knutinh said:

Mange av oss har glede av jobben. Det å gjøre noe som du ikke hadde fått til i fjor, og/eller som ikke så mange andre hadde fått til og/eller noe som andre har bruk for gir en egen slags mening med livet som kanskje ikke kan erstattes av å pusle med en rose-hekk for alle.

Det er jeg enig i. Noen jobber da også med å plante blomster.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (5 timer siden):

Vel kanskje velgerne bør høre litt mer på de som jobber med dette?
 

Det er helt sikkert mye politikk i dette men 2 mistillitsforslag, budsjettsprekker på 5 milliarder, tilbakeholding av informasjon med høy alvorlighetsgrad er ikke noe småtteri. 

https://www.nrk.no/osloogviken/derfor-kan-det-bli-mistillit-mot-lan-marie-berg-1.15527485

 

Rødt må ta ansvar og felle henne. Hun er skadelig for samfunnsutviklingen. Hun har ansvar for tusenvis av lovbrudd og budsjettoverskridelser på flere milliarder. Hun er ikke kvalifisert til denne jobben. Merkelig at hun ikke ser det selv. Hun mangler åpenbart selvinnsikt og klarer ikke å ta til seg tilbakemeldelser. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Theo343 said:

Vel kanskje velgerne bør høre litt mer på de som jobber med dette?

Det er helt sikkert mye politikk i dette men 2 mistillitsforslag, budsjettsprekker på 5 milliarder, tilbakeholding av informasjon med høy alvorlighetsgrad er ikke noe småtteri. 

Dette prosjektet med å sikre drikkevann til Oslo har pågått i 50 år (https://www.nrk.no/osloogviken/oslo-kan-fa-millioner-i-vannboter-1.14720143) og denne opposisjon som ser så alvorlig på kostnadssprekken (som er grunnet generell prisstigning) har hatt nok av anledninger til ordne dette før Mattilsynet fikk nok. Mon tro hva disse partiene ville forslått på de ekstra ukene de hadde hatt tilgjengelig om de bare hadde fått informasjonen i tide.

Åja, drikkevann av saltvann: https://www.nrk.no/osloogviken/vil-lage-drikkevann-av-saltvann-1.15528908. Kanskje ikke helt unaturlig at det forslaget ser ut til å være dødt allerede.

Som velger ser jeg en byråd som har løst et kritisk samfunnsproblem og en opposisjon som driver med skittent spill. Den egentlige motivasjonen fra FrP og FNB bør være soleklar for alle.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):


 

Det er helt sikkert mye politikk i dette men 2 mistillitsforslag, budsjettsprekker på 5 milliarder, tilbakeholding av informasjon med høy alvorlighetsgrad er ikke noe småtteri. 

 

 

Jeg er null fan av Berg, men budsjettsprekken er ikke hennes feil. Tilbakeholding av informasjon, ja. Mistillit er det rette hvis en person tilbakeholder viktig informasjon. Det ligger litt i definisjonen av ordet. 

Det er MdG sitt problem hvis de gir henne mye plass i media foran et regjeringsvalg. Tror ikke det hjelper de med å vinne stemmer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (7 minutter siden):

Dette prosjektet med å sikre drikkevann til Oslo har pågått i 50 år (https://www.nrk.no/osloogviken/oslo-kan-fa-millioner-i-vannboter-1.14720143) og denne opposisjon som ser så alvorlig på kostnadssprekken (som er grunnet generell prisstigning) har hatt nok av anledninger til ordne dette før Mattilsynet fikk nok. Mon tro hva disse partiene ville forslått på de ekstra ukene de hadde hatt tilgjengelig om de bare hadde fått informasjonen i tide.

Åja, drikkevann av saltvann: https://www.nrk.no/osloogviken/vil-lage-drikkevann-av-saltvann-1.15528908. Kanskje ikke helt unaturlig at det forslaget ser ut til å være dødt allerede.

Som velger ser jeg en byråd som har løst et kritisk samfunnsproblem og en opposisjon som driver med skittent spill. Den egentlige motivasjonen fra FrP og FNB bør være soleklar for alle.

Ikke bare FrP og FNB ønsker mistillitsforslag mot Lan Marie Berg, men også H, V, Sp og KrF. Alle kan se at Lan Marie Berg ikke er i stand til å utføre denne jobben på en skikkelig måte, også politikere i Ap og SV. Hun er ansvarlig for tusenvis av lovbrudd og budsjettoverskridelser på flere milliarder, og må fjernes for det felles beste. Hvis hun var ansatt i et privat firma, hadde hun blitt både sparket og kastet i fengsel. Heldig for henne at politikere har immunitet. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (7 minutter siden):

Jeg er null fan av Berg, men budsjettsprekken er ikke hennes feil. Tilbakeholding av informasjon, ja. Mistillit er det rette hvis en person tilbakeholder viktig informasjon. Det ligger litt i definisjonen av ordet. 

Det er MdG sitt problem hvis de gir henne mye plass i media foran et regjeringsvalg. Tror ikke det hjelper de med å vinne stemmer. 

Hun har nok ansvar for budsjettsprekken siden hun sitter i posisjon. Ledelsen har ansvaret for budsjettet. Hvem skal ellers ha ansvar?  

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (Akkurat nå):

Hun har nok ansvar for budsjettsprekken siden hun sitter i posisjon. Ledelsen har ansvaret for budsjettet. Hvem skal ellers ha ansvar?  

Slik er det med politikere, de er avhengige av konsulenter. De har null erfaring fra arbeidslivet, og vet egentlig lite om ting. Hun har ikke noen bakgrunn for å vite hva det koster å sikre drikkevann. Hvis hun har fått forespeilet en pris, så har hun ikke ansvaret alene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (4 minutter siden):

Slik er det med politikere, de er avhengige av konsulenter. De har null erfaring fra arbeidslivet, og vet egentlig lite om ting. Hun har ikke noen bakgrunn for å vite hva det koster å sikre drikkevann. Hvis hun har fått forespeilet en pris, så har hun ikke ansvaret alene.

Ja, slik er det. Men folkevalgte politikere må ha øverste ansvar hvis dette skal være et demokrati. 

Det er jo forøvrig et merkelig politisk system vi har. Politikere på høyt nivå er ofte udugelige, mens politikere på kommunenivå som oftest er kompetente og talentfulle. Skremmende at Lan Marie Berg kan havne i Stortinget. 

Lenke til kommentar

Det er interessant å merke seg at det tydeligvis er helt andre regler som gjelder for Høyres egen regjering. Store kostnadsøkninger er også tilfellet i en flere andre store statlige prosjekter. Blant annet har Stortinget nylig fått forelagt en sak der de må øke kostnadsrammen til det statlige InterCity-prosjektet til Moss med over sju milliarder. Og der er grunnene til kostnadsøkningen i stor grad den samme som for vannforsyningssaken, nemlig at prisen i markedet har økt over tid. 

Jeg er også usikker på hvorvidt seks dager fra hun mottok den eksterne rapporten om kostnadsoverskridelser til hun la den frem for bystyret er å "holde tilbake informasjon". Seks dager, er det virkelig så lenge i en slik sak? Trenger man ikke noe tid på å sette seg inn i det man skal legge frem? Det er jo viktig å levere kvalitetssikret og korrekt informasjon til bystyret som skal vurdere saken, og derfor ventet man på rapporten som tok tre måneder for konsulentene å utarbeide før hun hadde den i hende. Synes dette virker som en storm i et vannglass, og det blir ekstra tydelig når dette har vært en sak i over 50 år - inkludert for forrige byråd ledet av Høyre som ikke en gang gjorde noe med saken.

Skal de borgerlige partiene vurdere noe til "brudd på informasjonsplikten", ja da kan de også begynne med å se nærmere på sin egen samferdselsminister som brukte 21 måneder (!) og ikke bare én, men flere runder med ekstern vurdering for noe som til slutt endte med en kostnadsoverskridelse på over 70% (!!!). Det er heller ingen i Høyre som tar til orde for at Bent Høie må gå av som helseminister, selv om det altså er over en halv million brudd på arbeidsmiljøloven årlig i norske helseforetak.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, Vaniman said:

FrP, H, V, Sp og KrF har nå mistillit til Lan Marie Berg. Hun feiler når det gjelder oppfølging av samfunnskritisk infrastruktur, som vannforsyning og avfallshåndtering. 

Jeg er enig med disse partiene. Hun er ikke kompetent til å være politiker, og bør fjernes. Oslo som by er faktisk viktigere enn karrieren til Lan Marie Berg. 

Men likevel er hun velkommen inn i rikspolitikken hvor skadepotensialet er større?

Jeg har ingenting i mot Lan Marie Berg som mennesker, tvert i mot, men jeg tenker at er det noe vi ikke trenger mer av i politikk så er det ambisiøse mennesker som ikke har riktig kompetanse. De som velger bort oppgaver de ikke liker og dermed kan gjøre stor skade. Jeg er for ordens skyld stor tilhenger av hennes satsing på sykkelinfrastruktur men hun er ikke eneste alternativ der.

Jeg aner ikke hvordan hun  er som arbeidstaker men å ikke informere bystyret i Oslo i så viktige saker fremstår som farlig arrogant når man innehar slike stillinger. Ergo virker hun hun å være mindre skikket til ansvarsfulle verv i politikken. Det er hun nok heller ikke alene om, bare for å ha det sagt.

Men for alt jeg vet kan dette være et stort politisk spill som i de fleste saker hvor profilerte politikere må gå. Det har jo vært mange justisministere som har måttet gå siste årene og da er det vært helt greit fordi det har vært "FRP" (ett parti jeg ikke stemmer på).

Jeg kjøper ikke helt denne "stakkars uskyldige, snille, ordentlige meg" kampanjen rundt LMB. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, lada1 said:

Er det egentlig en stor sak at en topp-politiker må gå pga missnøye med prosjekt-styring?  Slikt burde i hvert fall være *vanlig*. Noe en knapt leer på øyet for 🙂

Det store er vel at støtte rundt mistillitt i saken rundt LMB kalles for hets og trakassering og at man finner frem et par nettroll (som du vil finne hundrevis av i alle saker) for å forsøke å male opp et bilde om at hun er et uskyldig offer i dette.

Hetsen mot Lan Marie Berg fra nettroll er forkastelig, misstilliten derimot er ikke forkastelig og bør tas med høyeste alvor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (8 timer siden):

Det er jo forøvrig et merkelig politisk system vi har. Politikere på høyt nivå er ofte udugelige, mens politikere på kommunenivå som oftest er kompetente og talentfulle.

Jeg kjenner ikke den historiske motivasjonen for å ha et storting i et representativt demokrati men det er vel rimelig å anta at dette er litt som jury-ordningen i rettssaler: av folket, for folket?

Mer eller mindre «vanlige» borgere skal representere folket. Da gir det mening å ha fiskere på stortinget. Både for at noen av dem skal ha førstehånds erfaring når fiske-politikk er på dagsordenen, men også fordi de skal kunne kommunisere med alle lag av folket med et språk og en legitimitet som bevarer tilliten til systemet. Noe av grunnen til «politiker-forakt» hevdes å være at vi har politikere som «aldri har gjort en ærlig dags arbeid». Folket er altså både sur på politikerne fordi de mangler politiker-kompetanse _og_ fordi de er glatte broilere?

Regjeringsmedlemmer har lederansvar og det er naturlig at disse er valgt ut pga egenskaper, ikke for å være et ufarget utsnitt av befolkningen.

-k

Lenke til kommentar

Mobbing og usaklig hets hører ikke hjemme i politikken. 

Lan har valgt en væremåte og språkbruk som ligner den mer polariserende og aggressive måten i mindre demokratiske land, en måte vi ikke er vant til i norsk politikk. Lan er engasjert og dyktig, spørsmålet er om det å være politiker her det beste veivalget her.

Lan må tåle kritikk og granskning, så får det vise om hun er videre egnet. Mobbing og hets løser ingenting. 

Mistillit må tas alvorlig, vi kan ikke ha politikere på regjerings nivå som gjør gjentatte grove forsømmelser. Med engasjement følger også forpliktelser og ansvar. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (31 minutter siden):

Men for alt jeg vet kan dette være et stort politisk spill som i de fleste saker hvor profilerte politikere må gå. Det har jo vært mange justisministere som har måttet gå siste årene og da er det vært helt greit fordi det har vært "FRP" (ett parti jeg ikke stemmer på).

Ingen av sakene med justisministerne til Frp kan sammenlignes, det var heller ikke mistillit som førte til fjerning i noen av disse. De ble fjernet av Erna selv. De sakene var unike og spesielle på hver sin måte. Rødt fremmet et mistillitsforslag mot Listhaug, men det ble nå slik at hun gikk av selv etter press fra statsministeren.

Her i denne saken derimot er det snakk om mistillit på grunn av det de kaller "brudd på informasjonsplikten". For at hun ventet seks dager med å legge frem resultatet av den eksterne rapporten. Seks arbeidsdager! Jeg må si jeg sliter med å se hvordan det er så alvorlig at det fører til mistillit, i hvert fall om man sammenligner med en hel rekke andre saker som f.eks. InterCity-sprekken til Hareide hvor det jo gikk mange flere prosent høyere over budsjett, og det ble brukt lengre tid og flere runder med konsulenter.

Vi får se hva Rødt gjør her, jeg tror de lander på en symbolsk mistillit med bakgrunn i deres historie med mistillitsforslag mot "makta".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skriver seks arbeidsdager men skriver også at en konsulent hadde brukt 3 måneder på å utarbeide den etter at LMB selv ble gjort oppmerksom på dette? Ingen ble informert på 3 måneder og seks dager? Pynter du på fakta her eller er det noe som ikke helt stemmer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
17 minutes ago, plankeby said:

Mobbing og usaklig hets hører ikke hjemme i politikken. 

Lan har valgt en væremåte og språkbruk som ligner den mer polariserende og aggressive måten i mindre demokratiske land, en måte vi ikke er vant til i norsk politikk. Lan er engasjert og dyktig, spørsmålet er om det å være politiker her det beste veivalget her.

Lan må tåle kritikk og granskning, så får det vise om hun er videre egnet. Mobbing og hets løser ingenting. 

Mistillit må tas alvorlig, vi kan ikke ha politikere på regjerings nivå som gjør gjentatte grove forsømmelser. Med engasjement følger også forpliktelser og ansvar. 

Et meget velskrevet innlegg som jeg støtter 100%.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, knutinh said:

Folket er altså både sur på politikerne fordi de mangler politiker-kompetanse _og_ fordi de er glatte broilere?
-k

Man kan både ha bakkekontakt med det man så populært i politikken kaller "grasrota" og likevel ha gode lederegenskaper og en relevant kompetanse og/eller utdanning.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (51 minutter siden):

Ts Det store er vel at støtte rundt mistillitt i saken rundt LMB kalles for hets og trakassering og at man finner frem et par nettroll (som du vil finne hundrevis av i alle saker) for å forsøke å male opp et bilde om at hun er et uskyldig offer i dette.

Hetsen mot Lan Marie Berg fra nettroll er forkastelig, misstilliten derimot er ikke forkastelig og bør tas med høyeste alvor.

Du vil typisk i slike saker finne eksempler på hets. Og på at saklig kritikk stemples som hets. To sider er uenige i sak og bruker hets og beskyldninger om hets som en mer eller mindre bevisst strategi for å vinne terreng for sitt ståsted.

Og den opplyste debatten er taperen.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Man kan både ha bakkekontakt med det man så populært i politikken kaller "grasrota" og likevel ha gode lederegenskaper og en relevant kompetanse og/eller utdanning.

Uten tvil. Men blant folket så tror jeg at det er et ønske om at vi skal ha politikere som er rørleggere og fiskere og barnehageansatte. Som alle er høyst ærbare yrker. Men som samtidig skal ha kapasitet til å sette seg kjapt inn i 400 sider med EU-forskrifter, ha lederansvar for et stort antall personer og kunne besvare vanskelige spørsmål fra media og andre politikere på sparket. Og samtidig ha en akkurat passe plettfri vandel (litt overstadig beruselse er bra. Ikke prøvd hasj. God forelder og ektefelle, men jobbet 14-timersdager).

Hvor mange ambisiøse, boklærde, karismatiske lederskikkelser tilbringer de første 20 årene av karrieren med å sløye torsk? Helt sikkert noen, men mange nok? Det er ganske begrensende kriterier, og det er ikke opplagt at alle disse gir oss «bedre» politikere. Winston Churchill var visstnok en drukkenbolt og snobbete overklasse med tidsriktig rasisme på toppen.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...