Gå til innhold

Fotball-EM 2021 – Diskusjon og kamptråd


Meningsmåling  

30 stemmer

  1. 1. Hvilket land vinner EM?

    • Italia
      3
    • Belgia
      1
    • Nederland
      0
    • England
      5
    • Spania
      0
    • Portugal
      2
    • Tyskland
      5
    • Frankrike
      14
    • Kroatia
      0
    • Annet land
      0

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 11. juni 2021, 19:00

Anbefalte innlegg

Veldig kontrollert og rolig fra England etter de tok ledelsen i går og kampen gikk mot slutten. Litt Italia-vibber fra sånn de var i mesterskap før nesten.

Sancho så veldig pigg ut de minuttene han fikk, men at de ikke scorer flere mål bør bekymre England litt. Slipper ikke inn noe heller da, det kan komme godt med nå som de skal ut i en veldig vanskelig åttendedelsfinale. Så selv om det er mye fokus på at de ikke scorer, så er kanskje tryggheten bakover den aller viktigste egenskapen i et mesterskap. Det har vi mange eksempler på, senest i forrige EM med Portugal som gikk hele veien.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KirbyPoofer skrev (14 timer siden):

Samme dato hver gang?

Ser du ignorerer dette spørsmålet. Det er nok ganske åpenbart at dette var en handling man ville gjøre før kampen mot Ungarn nettopp for å provosere Ungarn og Ungarske fans da man ikke liker Ungarns politikk. Man ser jo også enkle folk som finner på barnslige sprell på IG for å provosere ungarske politikere nå som UEFA bestemte at dette ikke burde bli gjort rett før kamp mot Ungarn som en provokasjon.  

Lenke til kommentar
KirbyPoofer skrev (14 minutter siden):

Ser du ignorerer dette spørsmålet. Det er nok ganske åpenbart at dette var en handling man ville gjøre før kampen mot Ungarn nettopp for å provosere Ungarn og Ungarske fans da man ikke liker Ungarns politikk. Man ser jo også enkle folk som finner på barnslige sprell på IG for å provosere ungarske politikere nå som UEFA bestemte at dette ikke burde bli gjort rett før kamp mot Ungarn som en provokasjon.  

Sorry, jeg så ikke posten din - jeg ignorerer ikke :) Ja, de gjør det hvert år, men tror ikke det er nøyaktig samme dato, men selvfølgelig i slutten av juni/starten av juli rundt pride-dagen i München ifbm arrangement. De startet med dette i 2016 fant jeg ut på Allianz Arena sine nettsider. 

Som du sier er det helt åpenbart at det er en grunn til at de nå velger nettopp dagen det spilles fotballkamp der når de skal lyse opp stadion ja, det synes jeg sier seg selv.

Hvis man lar seg provosere av pride-farger på en fotballstadion så er det en veldig god grunn til å utføre nettopp en sånn markering. Og som argumentert for tidligere, så handler dette om en markering til støtte for helt grunnleggende menneskerettigheter, som Ungarn bryter.

Regner med at du med "enkle folk som finner på barnslige sprell" mener Mads Hansens oppfordring til å kommentere med regnbueflagg på Ungarns utenriksministers Instagram-profil. Hansen er forøvrig Mensa-medlem, så vet ikke hvor "enkel" han er. Foreløpig er det kommet 25.000 kommentarer, jeg synes det var en artig og finurlig måte å markere på, og som faktisk merkes. Det er ytringsfrihet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Sorry, jeg så ikke posten din - jeg ignorerer ikke :) Ja, de gjør det hvert år, men tror ikke det er nøyaktig samme dato, men selvfølgelig i slutten av juni/starten av juli rundt pride-dagen i München ifbm arrangement. De startet med dette i 2016 fant jeg ut på Allianz Arena sine nettsider. 

Som du sier er det helt åpenbart at det er en grunn til at de nå velger nettopp dagen det spilles fotballkamp der når de skal lyse opp stadion ja, det synes jeg sier seg selv.

Hvis man lar seg provosere av pride-farger på en fotballstadion så er det en veldig god grunn til å utføre nettopp en sånn markering. Og som argumentert for tidligere, så handler dette om en markering til støtte for helt grunnleggende menneskerettigheter, som Ungarn bryter.

Regner med at du med "enkle folk som finner på barnslige sprell" mener Mads Hansens oppfordring til å kommentere med regnbueflagg på Ungarns utenriksministers Instagram-profil. Hansen er forøvrig Mensa-medlem, så vet ikke hvor "enkel" han er. Foreløpig er det kommet 25.000 kommentarer, jeg synes det var en artig og finurlig måte å markere på, og som faktisk merkes. Det er ytringsfrihet.

På hvilken måte bryter Ungarns nye lover mot grunnleggende menneskerettigheter?

Han spiller på begge sider. Er jo ikke lenge siden han nesten ble kansellert av venstresiden for å støtte et tidligere komisk stunt han var en del av. Man oppnår ingen verdens ting ved å spamme ned en Ungarsk politikers IG kommentarfelt med regnbue-flagg, annet enn å gjøre dem mer provosert. Du mener tydeligvis at provokasjon fører til endring, noe som jeg mener bare har motsatt effekt. Vil man ha innflytelse på et lands politikk, så møter man dem og har en god dialog.

Lenke til kommentar
KirbyPoofer skrev (43 minutter siden):

På hvilken måte bryter Ungarns nye lover mot grunnleggende menneskerettigheter?

Retten til egen seksualitet og frihet fra diskriminering og forfølgelse for dette er nedfelt blant annet av den europeiske menneskerettsdomstolen. Å gjøre bruk av pride-effekter, rengbueflagg etc. forbudt er naturligvis også noe man kan argumentere for at er brudd på ytringsfriheten.

Sitat

Non-discrimination 1.

Any discrimination based on any ground such as sex, race, colour, ethnic or social origin, genetic features, language, religion or belief, political or any other opinion, membership of a national minority, property, birth, disability, age or sexual orientation shall be prohibited.

https://www.europarl.europa.eu/charter/pdf/text_en.pdf

Til nå har 17 av 27 EU-land formelt protestert mot Ungarns nye anti-homolover, og ønsker dialog. EU har satt i gang etterforskning for brudd på menneskerettighetene. Ungarn er som kjent medlemmer av EU, og må da forholde seg til EUs lovverk og verdier.

Når UEFA slipper inn dette på stadion i Budapest, bør man også tillate markering andre veien.

14078232.jpg?imageId=14078232&width=2120&height=1194&compression=92

Diskusjon om Mads Hansen orker jeg ikke.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Retten til egen seksualitet og frihet fra diskriminering og forfølgelse for dette er nedfelt blant annet av den europeiske menneskerettsdomstolen. 

Til nå har 17 av 27 EU-land formelt protestert mot Ungarns nye anti-homolover, og ønsker dialog. EU har satt i gang etterforskning for brudd på menneskerettighetene. Ungarn er som kjent medlemmer av EU, og må da forholde seg til EUs lovverk og verdier.

Når UEFA slipper inn dette på stadion i Budapest, bør man også tillatte markering andre veien.

14078232.jpg?imageId=14078232&width=2120&height=1194&compression=92

Diskusjon om Mads Hansen orker jeg ikke.

Lovene tar ikke ifra homofile retten til å være homofile og leve som homofile, men har som formål å ikke introdusere homofili for barn da det kan skade barns naturlige utvikling slik jeg har forstått lovene.

UEFA har tillatt politiske markeringer i langt tid, som bildet du henviser til. Dette er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
KirbyPoofer skrev (7 minutter siden):

Lovene tar ikke ifra homofile retten til å være homofile og leve som homofile, men har som formål å ikke introdusere homofili for barn da det kan skade barns naturlige utvikling slik jeg har forstått lovene.

Vel, det får være din og Ungarns uttalte mening om loven og dens egentlige intensjon. Jeg mener det er fryktelig naivt å forstå de lovene på den måten. De fleste EU-land pluss de skandinaviske landene er ikke enige med deg, menneskerettighetsgrupper er ikke enige, LGBT-personer i Ungarn er ikke enige, jeg er heller ikke enig. Å fremmedgjøre seksuelle minoriteter og forby regnbueflagg er ikke å beskytte barn, det er å legge opp til en større aksept for diskriminering av disse gruppene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser at oddsen på Slovakia er 19.50 og det samme med Ungarn!  Hva er det som, tilsier at det blir målkaos?  

Det er greit nok , Spania må vinne og Tyskland sikrer også en seier, men det er ingenting som tyder på utklassingssifre. 

Jeg prøver derfor Ungarn og Slovakia +3 i en dobbel til @2.43   

De må vinne med mer enn 2 mål hvis bongen ryker.  Selvsagt kan det skje, men det er verdt et lodd. 


 

Endret av startelver
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Vel, det får være din og Ungarns uttalte mening om loven og dens egentlige intensjon. Jeg mener det er fryktelig naivt å forstå de lovene på den måten. De fleste EU-land pluss de skandinaviske landene er ikke enige med deg, menneskerettighetsgrupper er ikke enige, LGBT-personer i Ungarn er ikke enige, jeg er heller ikke enig. Å fremmedgjøre seksuelle minoriteter og forby regnbueflagg er ikke å beskytte barn, det er å legge opp til en større aksept for diskriminering av disse gruppene.

Heldigvis så har vi i de fleste europeiske land demokrati der flere meninger og holdninger kommer til uttrykk gjennom folkets vilje. Dersom man er uenig er det beste å være saklig og forklare motparten hvorfor akkurat man selv har rett. Provokasjoner før ingen vei uansett hvor fristende det er å ty til. Etter min mening har det bare motsatt effekt. 

Lenke til kommentar

Sveriges lag mot Polen. Quaison kommer inn sammen med Isak på topp, etter å ha gjort en god figur sist der han skaffet straffa som sikret seier mot Slovakia.

Så kan man merke seg at i Spanias ellever mot Slovakia kommer Busquets inn etter å ha mistet de to første kampene på grunn av koronasmitte. Veldig positivt for Spania det!

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Så kan man merke seg at i Spanias ellever mot Slovakia kommer Busquets inn etter å ha mistet de to første kampene på grunn av koronasmitte. Veldig positivt for Spania det!

Tja det er vel ikke han som løser spanias problem med et tannløst angrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...