Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte til utlandet med AS i Norge


KGMK

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det er noe jeg har tenkt på en stund og det er å kjøpe en feriebolig i Spania og flytte ned ditt for noen år.

Jeg har et AS i Norge som jeg per dags dato tar utbytte i. Siden jeg skal flytte ut og ikke lenger vil betale skatt i Norge kan jeg da overføre all gevinsten i selskapet mitt i Norge til bank kontoen min i Spania uten å betale skatt av disse pengene?

Er det noen som vet i praksis hvordan dette gjøres? Pengene må jo bokføres på en måte og er litt usikker på hvordan jeg skal ta ut gevinst i selskapet mitt hver mnd uten å utløse person skatt. Eller er det så lett som å bare levere en selvangivelse på 0kr hvert år og bare overføre pengene ut av landet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foretrekker heller å betale 20% skatt i Spania enn 38% skatt i Norge. Men egentlig så er det ikke så vanskelig å unngå å betale skatt i Spania. Ble fortalt av en regnskapsfører at det var helt unødvendig for meg å moms-registere i Europa før jeg hadde over 2 millioner inntekter i Europa bare fordi de ikke kjørte en audit på bedrifter med mindre de hadde mer enn 2 millioner i omsettning.

Lenke til kommentar
KGMK skrev (12 minutter siden):

Foretrekker heller å betale 20% skatt i Spania enn 38% skatt i Norge. Men egentlig så er det ikke så vanskelig å unngå å betale skatt i Spania. Ble fortalt av en regnskapsfører at det var helt unødvendig for meg å moms-registere i Europa før jeg hadde over 2 millioner inntekter i Europa bare fordi de ikke kjørte en audit på bedrifter med mindre de hadde mer enn 2 millioner i omsettning.

Det er 22% skatt på utbytte fra aksjeselskap i Norge, hvor får du 38% fra?

Lenke til kommentar
Gjest beec7...a23 skrev (3 timer siden):

Så du ønsker hjelp til å snyte på skatten med andre ord.

Anonymous poster hash: beec7...a23

Ikke akkurat snylting når man ikke bor i Norge og benytter seg av tjenestene og infrastrukturen i Norge. 

Og når jeg heller ikke er arbeider eller registrert i Spania så er det ikke akkurat snylting der heller.

MrL skrev (3 timer siden):

Det er 22% skatt på utbytte fra aksjeselskap i Norge, hvor får du 38% fra?

Man må vel betale 38% på alminnelig inntekt  uansett?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, KGMK said:

Man må vel betale 38% på alminnelig inntekt  uansett?

Det kommer vel helt an på hvor mye du tjener. Men du skal ha en ganske høy inntekt for å betale 38% skatt.

Men om du eier et AS så tar du vel ikke ut alt som lønn? Normalt sett så tar man omtrent 6G ut som lønn(for pensjon og trygderettigheter) også tar man resten.ut som evt utbytte. Om jeg husker rett så betaler du da litt under 30% for lønn opp til 6G og 22% på utbytte du tar ellers(+ evt formueskatt, eiendomskatt etc).

Lenke til kommentar

Om du flytter til Spania, vil ditt skattemessige bosted fortsatt være Norge de 3 første inntekstsårene etter at du flytter. Så dette blir altså en veldig langsiktig plan for deg... Og Spania er ikke noe skatteparadis, skjønner ikke hvorfor du vil gjøre deg til kriminell, når det er andre steder i verden du kan redusere skatten lovlig.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/

Lenke til kommentar
4 hours ago, MrL said:

Det er 22% skatt på utbytte fra aksjeselskap i Norge, hvor får du 38% fra?

Det er 31,68% skatt på utbytte i Norge (til personlige aksjonærer). Teknisk sett er skattesatsen 22%, men utbytte ganges med en faktor på 1,44 før det skattlegges, slik at den faktiske skatteprosenten blir 31,68% (minus skjermingsfradag som normalt er så lite at du kan se bort fra det...).

Kilde; her for eksempel: https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/skatt/skatt-for-personlige-aksjonarer-i-aksjeselskap/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du driver norsk AS fra Spania, blir selskapet også normalt skattepliktig til Spania, så lenge selskapet styres herfra. Det er mange her som har hatt selskap i en eller annen kokkonøttøy, eller i USA, men som driver det herfra, og må etterbetale skatt). Det kommer an på skatteavtaler mellom de to landene, men normalt gjelder førstenevnte. 

I Spania er det 25% skatt på selskap, 15% de første to årene. I tillegg betaler du ~€400 per mnd i trygdeavgift, selv om du ikke tar ut lønn.

Inntektsskatt på personinntekt (IRPF)

(Du betaler ekstra i Catlunya og et par andre steder):
> €12,450: 19%
€12,450–€20,200: 24%
€20,200–€35,200: 30%
€35,200–€60,000: 37%
€60,000–€300,000: 45%
€300,000< : 47%

Skatt på utbytte:
< 6.000€: 21%
6.000 - €24.000.€ 25%
24.000 < €27%

Du slipper ikke unna skatt, hvis det er målet, er Spania nok det dummeste landet å dra til.

De finner penger som blodhunder her. Om du ikke oppgir utenlandsk formue (dersom samlet verdi er over EUR 50 000), betaler du 5000 EUR i straffeskatt per ting du skulle oppgitt (minst 10 000 EUR). Bor du her fast, blir du automatisk skattepliktig. Spør Shakira: https://english.elpais.com/economy_and_business/2020-09-04/how-the-spanish-tax-agency-followed-the-trail-of-shakira.html

Spania har generelt høyere/tilsvarende skatt som Norge, men mer styr og mange små rare skattesatser for diverse ting. 

Jeg er en liten fisk, men har selv fått bokettersyn her ... og ang. VAT er det noe av det de er strengest med. Alle selskap er VAT-registrert (IVA) i Spania, uansett omsetning. 

Kilde: Jeg er fra Barcelona

Edit: Du må også føre skatt i begge land i 3 år etter at du flytter (ikke inkl inneværende år). Og du kommer deg ikke ut av norsk skatt, uten å vise at du har registrert deg i Spania. 

Endret av n0mad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KGMK skrev (På 5.5.2021 den 9.22):

Foretrekker heller å betale 20% skatt i Spania enn 38% skatt i Norge. Men egentlig så er det ikke så vanskelig å unngå å betale skatt i Spania. Ble fortalt av en regnskapsfører at det var helt unødvendig for meg å moms-registere i Europa før jeg hadde over 2 millioner inntekter i Europa bare fordi de ikke kjørte en audit på bedrifter med mindre de hadde mer enn 2 millioner i omsettning.

Så hvorfor spør du ikke regnskapsføreren? 

Lenke til kommentar
On 5/5/2021 at 9:22 AM, KGMK said:

Foretrekker heller å betale 20% skatt i Spania enn 38% skatt i Norge. Men egentlig så er det ikke så vanskelig å unngå å betale skatt i Spania. Ble fortalt av en regnskapsfører at det var helt unødvendig for meg å moms-registere i Europa før jeg hadde over 2 millioner inntekter i Europa bare fordi de ikke kjørte en audit på bedrifter med mindre de hadde mer enn 2 millioner i omsettning.

Som du ser av innlegg over er det ikke 20% skatt på utbytte i Spania. Og hva har moms-registrering noe med utbyttebeskatning å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...