Gå til innhold

USA Politi skyter svart 16-åring.... Og reddet ung jentes liv.


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvorfor politiet i USA skyter så mange. Kanskje de er rasister, kanskje de bare er dårlige i jobben sin. Kanskje jobben deres er vanskelig.

Du har ikke gitt et svar på hvorfor det er lettere å løse tjukkas-hat enn rasisme. Annet enn at tjukkasene bare må slanke seg, som jeg hadde vanskelig for å ta seriøst.

-k

Du ser ikke forholdet mellom rasisme-fattigdom-kriminalitet, ser det ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alexander4840 skrev (1 time siden):

Dette er ett argument BLM kritikere bruker ofte. Fordi det i stor grad er gjeng-vold, ofte farget mot farget.
Hvor mange av de 1200 eller 300 ble skutt eller drept av hvite?

Hadde jeg bodd i USA, hadde jeg blitt med, og lagt blomster foran en Detroit politistasjon, for alle livene de har reddet, og betjentene de har mistet.

Rasisme-segregering-fattigdom-kriminalitet.  Den ene fører til den andre og det er meget vanskelig å flykte slike omstendigheter.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Hjelpe meg, så at svarte dreper hverandre er rasisme også nå. Det er vel hvite sin skyld det også slik som alt annet negativt som skjer med minoriteter?

 

Kanskje vi skal snakke om rasismen om lave forventninger til svarte med det samme?

Ja, absolutt.

Det ødelegger for skolegangen og karrieremulighetene til fargede at hvite diskriminerer fargede gjennom å undervurdere deres evner, gir for leve karakterer, tolker CV-en deres mer negativt, og overvurdere deres temperament/aggressjon og størrelse.

Det er nok en del av syklusen, sammen med at rasister forventer at fargede skal klare å løfte seg selv 'by the bootstraps' mens de blir diskriminert fra barnehage til skole til arbeidsliv, og av statsapparatet og politiet i flere stater.

Og når de lykkes, gjennom å unngå rasisme eller ved å være heldig, så nyter de ikke inkludering og sikkerhetsnett eller god behandling fra politiet som øvre klasse gir hvite.

...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Ja, absolutt.

Det ødelegger for skolegangen og karrieremulighetene til fargede at hvite diskriminerer fargede gjennom å undervurdere deres evner, gir for leve karakterer, tolker CV-en deres mer negativt, og overvurdere deres temperament/aggressjon og størrelse.

Det er nok en del av syklusen, sammen med at rasister forventer at fargede skal klare å løfte seg selv 'by the bootstraps' mens de blir diskriminert fra barnehage til skole til arbeidsliv, og av statsapparatet og politiet i flere stater.

Og når de lykkes, gjennom å unngå rasisme eller ved å være heldig, så nyter de ikke inkludering og sikkerhetsnett eller god behandling fra politiet som øvre klasse gir hvite.

...

 

Enda viktigere er isolering og konsentrering av fattigdom blant svarte fordi foreldrene deres ikke fikk låne penger  for å kjøpe hus eller bo (redlining) blant rikere folk.  Hvis miljøet din ligner et fengsel med et stort tall kriminelle så blir det meget vanskelig å ikke bli som resten rundt deg.  Fattige hvite, som ikke bor i konsentrerte fattige og kriminelle områder, går på bedre skoler og har det lettere å unngå foreldrene deres problemer.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (Akkurat nå):

Så det du sier her er at svarte egentlig ikke har en sjans i livet uten hjelp fra hvite, fordi de er svarte. Og du ser ikke hvor dobbeltmoralsk det er å påstå dette for dere antirasister?

Det er ikke fordi de er svarte.  Det er pga historisk diskriminering av svarte som plager dem idag

Jeg fikk en god utdannelse i hovedsak fordi bestefaren (født i 1899) min fikk låne penger og kjøpe et hus på et fint område og faren min solgte huset og tjente god penger for utdannelsen min.  
Slike priveligier  eksistererte ikke for svarte på den tiden og svarte på min alder betaler prisen enda 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 timer siden):

Du ser ikke forholdet mellom rasisme-fattigdom-kriminalitet, ser det ut

 

jjkoggan skrev (9 timer siden):

Rasisme-segregering-fattigdom-kriminalitet.  Den ene fører til den andre og det er meget vanskelig å flykte slike omstendigheter.  

Nei det er ikke vanskelig hvis man legger vekk offer mentaliteten som er som en pest blant svarte i USA.

 

debattklovn skrev (8 timer siden):

Fordi det er mange voldelige kriminelle der som heller vil dø i en shootout enn å risikere å havne i fengsel et par år. 

Ikke et par år de prøver unngå i USA, USA har et drakonisk straffesystem uten noe form for rehabilitering.

Når de prøver skyte seg ut er det nok ofte straffer på 20år til livstid.

 

jjkoggan skrev (5 timer siden):

Det er ikke fordi de er svarte.  Det er pga historisk diskriminering av svarte som plager dem idag

Jeg fikk en god utdannelse i hovedsak fordi bestefaren (født i 1899) min fikk låne penger og kjøpe et hus på et fint område og faren min solgte huset og tjente god penger for utdannelsen min.  
Slike priveligier  eksistererte ikke for svarte på den tiden og svarte på min alder betaler prisen enda 

Offer mentalitet skaper fattigdom og kriminalitet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (47 minutter siden):

 

Nei det er ikke vanskelig hvis man legger vekk offer mentaliteten som er som en pest blant svarte i USA.

 

Ikke et par år de prøver unngå i USA, USA har et drakonisk straffesystem uten noe form for rehabilitering.

Når de prøver skyte seg ut er det nok ofte straffer på 20år til livstid.

 

Offer mentalitet skaper fattigdom og kriminalitet.

 

Dette er en naiv holdning.  Halvparten av hvite som har vært fengslet blir fengslet igjen.  Er det bare pga et offer mentalitet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Dette er en naiv holdning.  Halvparten av hvite som har vært fengslet blir fengslet igjen.  Er det bare pga et offer mentalitet?

 

Er ikke rase spesifikt ha offer mentalitet.

USA har et predatorisk system rundt strafferett og fengsling, både for hvite, brune og svarte og de har ikke noe bra system rundt endt soning, hvorfor det ble et tema utifra tilsvaret mitt til deg ?

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

 

Er ikke rase spesifikt ha offer mentalitet.

USA har et predatorisk system rundt strafferett og fengsling, både for hvite, brune og svarte og de har ikke noe bra system rundt endt soning, hvorfor det ble et tema utifra tilsvaret mitt til deg ?

 

 

 

 

 

 

 

Et dårlig miljø (som i et fengsel) skader folk mer enn et offer mentalitet.  Fengsler øker antallet kriminelle av den grunnen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste tingene er ute av din kontroll. Hvilken hudfarge du har, hvor du ble født, hvem dine foreldre er og ditt medfødte temperament er ikke ting du kan gjøre noe med. Og ingen er automatisk moralskt pliktig å utligne ujevnheter på bakgrunn av disse ukontrollerbare faktorene, fordi de er like lite i kontroll av dem. Både for deg og seg selv. Du kan, til noen grad, styre hvordan du responderer på ukontrollerbare forhold som er "urettferdig".

Lenke til kommentar
cuadro skrev (4 timer siden):

De fleste tingene er ute av din kontroll. Hvilken hudfarge du har, hvor du ble født, hvem dine foreldre er og ditt medfødte temperament er ikke ting du kan gjøre noe med. Og ingen er automatisk moralskt pliktig å utligne ujevnheter på bakgrunn av disse ukontrollerbare faktorene, fordi de er like lite i kontroll av dem. Både for deg og seg selv. Du kan, til noen grad, styre hvordan du responderer på ukontrollerbare forhold som er "urettferdig".

Hvis vi antar at 1) det å ha en «god utdanning» er sentral i å få et «godt liv» og 2) en god utdanning er en økonomisk investering som en 16- eller 19-åring ikke lett kan gjøre.

Så kan man enten overlate til familien å bidra til den reelle kosten ved utdanning. Eller man kan la staten ta ansvaret. Eller man kan basere seg på at private banker låner ut beløpet til individet.

Hvis familien forventes å dekke utdanning så vil de familiene som har mest penger (og ofte best utdanning selv) kunne gi sine barn best utdanning. Elitene forblir (i stor grad) eliter, mens de fattige forblir fattig. Sosial mobilitet blir lav, og det er en terskel mot å bli «self made man» og leve ut «the American dream».

Dette synes som et problem med klasse-inndeling i samfunnet, ikke et eksempel på strukturell rasisme. Det er gjerne flere (tidligere) undertrykte minoriteter blant de fattige, men løsningen er ikke å fokusere på hudfargen deres, men å finne mekanismer som tillater sosial mobilitet. Der tror jeg at Norge ligger foran USA.

Når man har fått på plass et system som lar fattige ta god utdanning, og likevel opplever at de velger å ta slik utdanning i mindre grad enn elitene så er det rimelig å spørre seg hvorfor. Er det slik at fattige og/eller ressurssvake (i snitt) leser mindre for barna på senga, har færre utviklende diskusjoner ved matbordet, snakker mindre positivt om skolen? Eller får fattige lett en mentalitet om at det uansett ikke nytter? Eller er det «omstendigheter» som en syk mor eller voldelig far som gjør at 19-åringer fra lave kår ikke får ro til å studere, evt føler at de må hjelpe til hjemme? Eller gjør det å leve fra hånd til munn at du heller vil begynne å jobbe og tjene penger enn å investere i en lang utdanning med inntekt om mange år? Eller bidrar genetiske/arvelige egenskaper til at noen er og forblir fattige?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Hvis vi antar at 1) det å ha en «god utdanning» er sentral i å få et «godt liv» og 2) en god utdanning er en økonomisk investering som en 16- eller 19-åring ikke lett kan gjøre.

Er vi komfortabel med første premisset her?

Uansett, ja det er "urettferdige" økonomiske utgangspunkt, akkurat som man kan være uheldig å bli født på "gal" side av planeten, eller i en voldelig familie. Som du nevner, så er det å legge opp til høy sosial mobilitet som tillater store grupper å komme ut av disse uheldige situasjonene over tid. Her måler vi generasjoner, ikke individer. Spørsmålet kommer nok til å gjenstå: hvor mye skal man egentlig gjøre for å utjevne alle ulike ukontrollerbare forhold som påvirker individet, og hva kan individet selv gjøre for sin egen lykke?

Lenke til kommentar
cuadro skrev (15 minutter siden):

Er vi komfortabel med første premisset her?

Så la meg innsnevre det: 1) «god utdanning» korrelerer med høy inntekt, høy sosial status, høy følelse av autonomi, god helse og tilgang til det offentlige ordskifte.

Det betyr selvsagt ikke at alle som har gått universitet er «lykkelige» eller at det er umulig å bli en Røkke med 7-år på skolebenken. «Godt liv» kan for noen være å ha barnebarnet på fanget i helga og kjøre buss på dagtid, jeg ser at den opprinnelige setningen min feilet i å beskrive det jeg ville si på en god måte.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (16 timer siden):

Så det du sier her er at svarte egentlig ikke har en sjans i livet uten hjelp fra hvite, fordi de er svarte. Og du ser ikke hvor dobbeltmoralsk det er å påstå dette for dere antirasister?

...

Trodde du dette ga mening da du skrev det..?

I et samfunn med lav sosial mobilitet, og hvor rike mennesker med under 80 i IQ, som Trump, lykkes -- er det de fattige og arbeiderklassen som ikke jobber hardt nok med å lykkes..?

...

Jeg påpekte et reellt problem for fargede, som kommer på toppen av aktiv rasisme:

De blir konsekvent undervurdert av sine hvite lærere, som går ut over opplæringen deres og til og med karakterene lærerene setter -- og går ut over anbefalingene og tilbakemeldingene lærerene gir, og opplegget de legger for elevene.
De blir regnet som aggressive og truende for normal oppførsel, av hvite barnehagelærere og lærere -- og politi.
Yale Study Finds Preschool Teachers Watch Black Boys Closer for Bad Behavior | National News | US News

...og begge følger mer med på fargede og slår ned på uønsket oppførsel de lar hvite slippe unna med.

...

Og da kommer vel floskelen om at "det er bedre at politiet slår ned på fargede sin kriminalitet, enn at de lar dem gå" -- som er like komplett idiotisk som utsagnet du nå kom med, og er også fra 50-tallet, som ideen om at anti-rasisme undervurderer fargede;
Det er motsatt. Den hvite høyresiden undervurderer effekten av klasseskiller og diskriminering, spesielt rasediskriminering, fordi de har mindre forståelse for rasediskriminering som de har for feminisme.
 

Fargede blir aldri inkludert på samme måte i den hvite middelklassen eller eliten i USA.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 27.4.2021 den 5.03):

Du glemmer denne statistikken om ubevæpnet folk som ikke angriper noen   Merkelig nok, drepes mere svarte enn hvite.   

When police describe the suspect as unarmed and not attacking anyone, African Americans are 3.6 times more likely and Latinx and Native suspects twice as likely, to be shot and killed by police as similarly unarmed, nonattacking white suspects.

LØGN, blodig løgn, sannheten er att hvite er langt mer utsatt i konfrontasjoner i mot politiet. Noen driver med race baiting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...