Gå til innhold

USA Politi skyter svart 16-åring.... Og reddet ung jentes liv.


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (1 minutt siden):

Løsningen på hat mot overvektige er ikke at de feite slanker seg, noe mer enn løsningen på rasisme er at folk med mørk hud må bleke huden.

-k

Det er en mulig løsning for individene og derfor ikke kan sammenlignes direkte til individene som ikke kan gjør noe til å endre deres situasjon.  En bedre løsning er selvfølgelig å eliminere hatet mot de som diskrimineres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ønsker å bruke statistikk til å forstå årsakssammenhenger, så differensierer man på relevante faktorer for å se hvordan det gjenspeiler statistikken. Hvis man velger å ikke gjøre dette, så kan man bli enkelt bli villedet av korrelasjon.

Jeg tipper statistikk også vil vise at menn blir skutt mer enn kvinner, at unge voksne blir skutt mer enn eldre mennesker..  Hva er korrelasjon, og hva er kausalitet? Er det adferd, eller er det bias, eller er det begge deler – og i hvilken grad?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (31 minutter siden):

Det er en mulig løsning for individene og derfor ikke kan sammenlignes direkte til individene som ikke kan gjør noe til å endre deres situasjon.

Det er ofte ikke en relevant løsning for den enkelte, og jeg ser ikke at det er et relevant argument for at rasisme er noe verre enn tjukkas-hat.

Man kan si at løsningen på kone-mishandling er at kvinner begår selvmord, men det er et tullesvar som ikke bringer diskusjonen noe videre.

De aller fleste overvektige skulle nok gjerne ha sluttet med å være overvektige. Det må vi gjerne hjelpe og motivere dem til, men fram til de evt greier det så kan hat gjøre livet til en tjukkas like fælt som livet til en Somaler, og begge deler er like usmakelig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (37 minutter siden):

Det er ofte ikke en relevant løsning for den enkelte, og jeg ser ikke at det er et relevant argument for at rasisme er noe verre enn tjukkas-hat.

Man kan si at løsningen på kone-mishandling er at kvinner begår selvmord, men det er et tullesvar som ikke bringer diskusjonen noe videre.

De aller fleste overvektige skulle nok gjerne ha sluttet med å være overvektige. Det må vi gjerne hjelpe og motivere dem til, men fram til de evt greier det så kan hat gjøre livet til en tjukkas like fælt som livet til en Somaler, og begge deler er like usmakelig.

-k

Kan du nevne en KKK gruppe mot de feite, feite gettoer hvor de konsentrereres,  hvor finnes deres Rodney King?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, jjkoggan said:

Kan du nevne en KKK gruppe mot de feite, feite gettoer hvor de konsentrereres,  hvor finnes deres Rodney King?

Må man ha en KKK gruppe eller bli banket av politiet for å bli diskriminert mot?

Ikke at jeg skjønner at man skal sette rasisme opp mot diskriminering av feite da det er irrelevant hva som er "verst". Begge deler er en form for mobbing og dehumanisering og er noe vi må jobbe med å bli kvitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (44 minutter siden):

Må man ha en KKK gruppe eller bli banket av politiet for å bli diskriminert mot?

 

Selvfølgelig ikke

 

Sitat

Ikke at jeg skjønner at man skal sette rasisme opp mot diskriminering av feite da det er irrelevant hva som er "verst". Begge deler er en form for mobbing og dehumanisering og er noe vi må jobbe med å bli kvitt.

Det er relevant til hvor alvorlig vi burde jobbe på rasisme, særlig når flere mener tjukkas hat ikke er et stort problem fordi få prøver å rette problemet og at det er verrre enn rasisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Det er relevant til hvor alvorlig vi burde jobbe på rasisme, særlig når flere mener tjukkas hat ikke er et stort problem fordi få prøver å rette problemet og at det er verrre enn rasisme.

Beklager, men jeg forstår ikke hva du vil uttrykke her.

Mitt ståsted er at alt hat er problematisk. Å hate noen for hva de er heller enn den de er er forkastelig. Det bryter ned tilliten i samfunnet, og det bryter ned individene i samfunnet.

Om det er en ung jente på 100kg eller en mørk mann på 50 år som gråter seg i søvn fordi noen er så motbydelige at de trykker andre ned i søla fordi det føles tilfredsstillende virker sekundært.

Problemet et ikke hat mot svarte. Eller mot samer. Eller hat mot kvinner. Eller hat mot rullestolbrukere. Problemet er hat. Løsningen må være å lære våre barn at det ikke kommer noe godt ut av det. At de som er mørke eller feite eller gamle er mennesker som dem selv, komplett med følelser og drømmer.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

 

Beklager, men jeg forstår ikke hva du vil uttrykke her.

Mitt ståsted er at alt hat er problematisk. Å hate noen for hva de er heller enn den de er er forkastelig. Det bryter ned tilliten i samfunnet, og det bryter ned individene i samfunnet.

Om det er en ung jente på 100kg eller en mørk mann på 50 år som gråter seg i søvn fordi noen er så motbydelige at de trykker andre ned i søla fordi det føles tilfredsstillende virker sekundært.

Problemet et ikke hat mot svarte. Eller mot samer. Eller hat mot kvinner. Eller hat mot rullestolbrukere. Problemet er hat. Løsningen må være å lære våre barn at det ikke kommer noe godt ut av det. At de som er mørke eller feite eller gamle er mennesker som dem selv, komplett med følelser og drømmer.

-k

Folk minimiserer rasisme med å si at rasisme ikke er verre enn tjukkas hat og tjukkas hat ikke er et stort problem.  Hat er ikke det eneste problemet , diskriminering skjer uten hat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (20 minutter siden):

Men det er forskjell på å jobbe alvorlig mot rasisme og se rasisme i absolutt alt.

Sistnevnte jobber mot sin hensikt.

Å si at Jim Crow lover skrevet i 1920 med hensikten til å diskriminere mot svarte men også påvirker et lavt antall hvite er rasistiske er ikke å "se rasisme i absolutt alt". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (4 minutter siden):

Det har vi diskutert i 20 sider i sikkert 5 andre tråder, så vi får bare være uenige i det.

Du og de fleste blir aldri enige i rasisme når du ikke mener lover skrevet til å diskriminere mot svarte ikke er rasistiske, selv folk som er ganske skeptisk mot rasisme.  Den store konsensusen er at Jim Crow lover var rasistiske, særlig når det var hele poenget.   Det gjør din mening om hva som er rasistiske lite forståelig til de fleste.

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, jjkoggan said:

Du og de fleste blir aldri enige i rasisme når du ikke mener lover skrevet til å diskriminere mot svarte ikke er rasistiske, selv folk som er ganske skeptisk mot rasisme.  Den store konsensusen er at Jim Crow lover var rasistiske, særlig når det var hele poenget. 

Nei jeg får meg ikke til å se det rasistiske i en lov som sier at det koster penger å stemme. Den gjelder alle, ergo kan den ikke være rasistisk. Hadde den sagt at kun svarte må betale derimot.

Om utfallet ender med diskriminering får så være, loven er ikke rasistisk av den grunn. Prakteksemplet på en rasistisk Jim Crow lov er segregering av svarte og hvite i offentlige bygninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 timer siden):

Nei jeg får meg ikke til å se det rasistiske i en lov som sier at det koster penger å stemme. Den gjelder alle, ergo kan den ikke være rasistisk. Hadde den sagt at kun svarte må betale derimot.

Om utfallet ender med diskriminering får så være, loven er ikke rasistisk av den grunn. Prakteksemplet på en rasistisk Jim Crow lov er segregering av svarte og hvite i offentlige bygninger. 

Heldigvis er din mening veldig rart gitt at hensikten og effekten var iflg hvite....

An editorial in the Tuscaloosa (Alabama) News boldly declared:

This newspaper believes in white supremacy, and it believes that the poll tax is one of the essentials for the preservation of white supremacy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Folk minimiserer rasisme med å si at rasisme ikke er verre enn tjukkas hat og tjukkas hat ikke er et stort problem. 

Mulig at noen lager en slik argumentasjonsrekke for å ufarliggjøre rasisme, men jeg gjør det ikke.

Når rasisme forkommer, eller kvinnehat, eller tjukkashat så er det dypt problematisk.

Kanskje det er du som er litt fiksert på ett problem og som ikke helt greier å se det store bildet? At du har låst deg fast i ett perspektiv og ser alle innvendinger som forsøk på å ødelegge ditt «prosjekt» 

Sitat

Hat er ikke det eneste problemet , diskriminering skjer uten hat.

Enig, og det gir mening å diskutere de to litt separat. Det diskrimineres åpent mot bl.a. overvektige og eldre. Kvinner og etniske grupper er mer «følsomme tema» og få vil åpent vise/innrømme at de diskriminerer mot dem. Det betyr ikke at det ikke diskrimineres mot etnisitet og kjønn.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Mulig at noen lager en slik argumentasjonsrekke for å ufarliggjøre rasisme, men jeg gjør det ikke.

Når rasisme forkommer, eller kvinnehat, eller tjukkashat så er det dypt problematisk.

Kanskje det er du som er litt fiksert på ett problem og som ikke helt greier å se det store bildet? At du har låst deg fast i ett perspektiv og ser alle innvendinger som forsøk på å ødelegge ditt «prosjekt» 

Enig, og det gir mening å diskutere de to litt separat. Det diskrimineres åpent mot bl.a. overvektige og eldre. Kvinner og etniske grupper er mer «følsomme tema» og få vil åpent vise/innrømme at de diskriminerer mot dem. Det betyr ikke at det ikke diskrimineres mot etnisitet og kjønn.

-k

Jeg anbefaler du blir med meg på fredag når jeg skal kjøre igjennom Detroit hvor 1200 folk ble skutt og 300 drept ifjor i hovedsak pga rasisme.

Dette er det store bildet i USA.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Jeg anbefaler du blir med meg på fredag når jeg skal kjøre igjennom Detroit hvor 1200 folk ble skutt og 300 drept ifjor i hovedsak pga rasisme.

Dette er ett argument BLM kritikere bruker ofte. Fordi det i stor grad er gjeng-vold, ofte farget mot farget.
Hvor mange av de 1200 eller 300 ble skutt eller drept av hvite?

Hadde jeg bodd i USA, hadde jeg blitt med, og lagt blomster foran en Detroit politistasjon, for alle livene de har reddet, og betjentene de har mistet.

Endret av Alexander4840
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Jeg anbefaler du blir med meg på fredag når jeg skal kjøre igjennom Detroit hvor 1200 folk ble skutt og 300 drept ifjor i hovedsak pga rasisme.

Dette er det store bildet i USA.  

Jeg vet ikke hvorfor politiet i USA skyter så mange. Kanskje de er rasister, kanskje de bare er dårlige i jobben sin. Kanskje jobben deres er vanskelig.

Du har ikke gitt et svar på hvorfor det er lettere å løse tjukkas-hat enn rasisme. Annet enn at tjukkasene bare må slanke seg, som jeg hadde vanskelig for å ta seriøst.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...