Gå til innhold

USA Politi skyter svart 16-åring.... Og reddet ung jentes liv.


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (29 minutter siden):

Jeg stiller spørsmål ved om det er manglende mulighet til å få seg helt greie, krevende arbeider-jobber med «moderat» lønn som primært får folk til å bli kriminelle.

Kva faktorer som veger mest, er vanskelig å anslå. Men heilt klart er det ein faktor. På samme vis som manglende rollemodeller, eventuelt feil rollemodeller, er også ein faktor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (4 timer siden):

Kva faktorer som veger mest, er vanskelig å anslå. Men heilt klart er det ein faktor. På samme vis som manglende rollemodeller, eventuelt feil rollemodeller, er også ein faktor.

Hvis folk blir kriminelle fordi barna er sultne og de allerede jobber 2 jobber og døgnet ikke gir rom for 3 jobber, så vil en økning i (minste-) lønn kunne gi en stor reduksjon i kriminalitet.

Hvis man selger dop og tjener 1000 kroner eller 10000 kroner i timen så vil en økning i minstelønn fra 100 til 130 kroner neppe bety så mye.

 

Jeg tror at det kan være irreversible effekter her. Hvis man lar samfunnet bryte sammen og folk trekker på gata for å selge dop så er det vanskeligere å overbevise folk om å velge den smale sti, enn om man hadde gitt dem et rimelig tilbud før de trakk på gata.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er det et valg du må ta om du vil være Crook eller snill å jobbe i kassa og bilvask. Nå er det jo manko på jobber i USA, og nesten ingen butikker igjen, servicesteder som er stengt... Helt dødt i gatene med unntak av et matsenter og bensinstasjon.. som du ser på UXA. Det som kan kjøpes på nett, selges på nett, og MALLs ligner spøkelses-senter der det gror trær inni osv. Ganske forskjellig fra Norge som går så det griner...

Nå har de gjengene også kloa i ungdom helt siden de var små og løpegutter....

Katastrofe USA er jo at det er umulig for fattige ungdommer å få videreutdanning.

Og vi er bortskjemte i Norge i kassa på Rema 1000 med overtidsbetaling, 100% tillegg, sykelønn, pappa perm osv og feriepenger. Noe de i USA bare kan drømme om..

Vi skal huske at veldig mange amerikanere har 2-3 jobber og er lovlydige.. men ungdoms ghetto gjengene og opiod epidemien er ikke pent. Og dette er resultatet av privat lege og helsevesen med godkjenning fra staten. Han senatoren i USA som var kritisk til opiod pushing sendte ungen til tannlegen, hun kom hjem med 20 opiod tabletter fra legen... Sykt å gi en unge på 8-9 20 opiod tabletter.

Om du ser på UXA reportasje så er det et hvitt par i 30-40 årene i en tidligere fin forstad der hele resten av skole klassen er blitt Opiod vrak.

Litt relevant til Floyd dette og hun jenta på 15 som ringte 911.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, knutinh said:

Hvis folk blir kriminelle fordi barna er sultne og de allerede jobber 2 jobber og døgnet ikke gir rom for 3 jobber, så vil en økning i (minste-) lønn kunne gi en stor reduksjon i kriminalitet.

Dette høres ut som god gammeldags sosial-demokratisk tenkning som nå i mange situasjoner er urealistisk. Og toget går.  Jeg tipper at en trenger reformer (universal ubetinget minste-inntekt) som gir resultater innen 2-3 eller så. 10-50 års perspektiv duger ikke. 

En heving av minstelønna kan også bety at man bare får tak i 1 jobb - eller ingen. Ting henger sammen. Mer lønn -> færre jobber. 

Dessuten kan det hende at man uansett ikke får til å heve minstelønna (for de som har en regulert jobb) av realpolitiske grunner. Et argument mot å heve er at det gir færre jobber.  Og på en måte kan det sies å være sant (under visse betingelser).

Jeg ser på forsøk på å fremme sosial-demokrati i USA som en slags politisk masturbasjon 🙂 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Dette høres ut som god gammeldags sosial-demokratisk tenkning som nå i mange situasjoner er urealistisk. Og toget går.  Jeg tipper at en trenger reformer (universal ubetinget minste-inntekt) som gir resultater innen 2-3 eller så. 10-50 års perspektiv duger ikke. 

En heving av minstelønna kan også bety at man bare får tak i 1 jobb - eller ingen. Ting henger sammen. Mer lønn -> færre jobber. 

Dessuten kan det hende at man uansett ikke får til å heve minstelønna (for de som har en regulert jobb) av realpolitiske grunner. Et argument mot å heve er at det gir færre jobber.  Og på en måte kan det sies å være sant (under visse betingelser).

Jeg ser på forsøk på å fremme sosial-demokrati i USA som en slags politisk masturbasjon 🙂 

De kan jo prøve å gjøre som deres naboer Canada, de er også sosialdemokratisk og går veldig bra der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Jeg ser på forsøk på å fremme sosial-demokrati i USA som en slags politisk masturbasjon 🙂 

USA er som Norge en blandingsøkonomi. Overføringene til landbruket i USA er f.eks. ikke spesielt Ayn Rand-vennlig, og det er ikke veldig lenge siden «stat» hadde en langt mer positiv klang der borte.

Noenlunde velfungerende stater burde se på hverandre og studere det som funker for å prøve å forbedre seg. Ikke gitt at alt kan klippes og limes inn i en ny kontekst, men man burde tenke tanken.

Hvis man først skal sende politikere eller byråkrater på «studietur med ektefelle» til andre land så tror jeg at sosial politikk og bekjemping av kriminalitet er mer relevant enn utforming av bomstasjoner og trikkeskinner?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved solid nakkegrep med press i nakke/rygg, så begynner du å svimle og bli veldig uvel på 20-30 sekunder.

Tror det er ca samme grep bakholt lock MMA kampsport utøvere ofte tar TAP OUT på, og vi ser det går temmelig kjapt... Så selv tøffe karer sliter med å ikke få blod og oksygen til hodet...

Jeg tror videoopptak også var grunnen til at Politiet snudde kjapt i sitt standpunkt og FBI ble involvert, for alle i Politiet vet hva det grepet i så lang tid betyr...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/10/2021 at 9:20 AM, knutinh said:

USA er som Norge en blandingsøkonomi. Overføringene til landbruket i USA er f.eks. ikke spesielt Ayn Rand-vennlig, og det er ikke veldig lenge siden «stat» hadde en langt mer positiv klang der borte.

Noenlunde velfungerende stater burde se på hverandre og studere det som funker for å prøve å forbedre seg. Ikke gitt at alt kan klippes og limes inn i en ny kontekst, men man burde tenke tanken.

Hvis man først skal sende politikere eller byråkrater på «studietur med ektefelle» til andre land så tror jeg at sosial politikk og bekjemping av kriminalitet er mer relevant enn utforming av bomstasjoner og trikkeskinner?

-k

Det går også ann å prøve å tenke utafor boksen og ikke bare lete etter bekreftelser 🙂

Kanskje har man i USA veldig lite å lære av Norge.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Mye rart i USA.

Her får en svart militær offiser merke det.

Tror var mindre forseelse, tror han kjørte inn i en stat der sota bilruter ikke er lov ifølge reglene.

Jeg ser minst en politimann som reagerer med sinne eller redsel i en situasjon hvor jeg forventer en rolig håndtering. Truslene han kommer med, og sprayingen med pepperspray uten forvarsel er helt uakseptabelt.

Google antyder at en av dem tilpasset hendelsene i rapporten i etterkant for å rettferdiggjøre handlingene. Det er uakseptabelt.

Jeg fant ikke noe video av hendelsene som ledet opp til stoppet på bensinstasjonen. Det har blitt beskrevet som at politiet signaliserte til føreren at de ville at han skulle stoppe fordi han manglet skilt (ny bil, skilt i papp i vinduet, sotede glass), og han kjørte rolig til neste bensinstasjon og stoppet.

Min tolkning er at håndteringen var offensiv allerede før de kunne se at mannen hadde mørk hud. De kunne selvsagt ha sett hudfargen mens de kjørte, men det ser mørkt ut og glassene var sotede.

Føreren later til å være forbausende rolig og høflig igjennom hele seansen.

Jeg forstår ikke hvordan politifolkene kan agere på dette viset når de vet at de har body-cam. Er de dum, regner de dette som en proff respons, eller antar de at ingen kommer til å kreve videoen utlevert?

Jeg forstår ikke hvorfor ikke føreren ikke kommer ut av bilen helt i starten av videoen. Jeg hadde blitt redd om to politifolk pekte med våpen på bilen min og skrek at jeg skulle åpne døren rolig, men jeg hadde ikke motsagt det. Jeg hadde åpnet døren så rolig som mulig, holdt munn og avventet ordre. Hvis jeg mente at responsen var overilt så ville jeg ha klaget på det etter at politifolkene hadde puttet våpenet i hylsteret, evt etter at hele seansen var over.

 

Jeg holder det som mulig at bilføreren ville få fram et poeng. Og han lyktes i så fall godt: politifolkene (i alle fall han ene) framstår som totalt uegnet i jobben. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok han politimann ble permittert.

Jo, å gå ut å legge seg ned.

Spørsmål er om vanlige folk skal behøve å "legge seg ned" som Floyd bare fordi de har ny bil med sota ruter??

Er det ikke nok med en tilsnakk, advarsel eller bot etter at de har sjekket papir på bilen?

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Jeg tror nok han politimann ble permittert.

Jo, å gå ut å legge seg ned.

Spørsmål er om vanlige folk skal behøve å "legge seg ned" som Floyd bare fordi de har ny bil med sota ruter??

https://www.nytimes.com/2021/04/12/us/virginia-police-officer-gutierrez-pepper-spray.html

Den eldre politimannen har tydeligvis fått sparken (uten at noen vil si at det skyldes denne saken) og attourney general har startet en granskning.

Politiet bør få vurdere om det er behov for å sikre en person med håndjern, legge seg ned på bakken etc. Hvis det i etterkant viser seg at de eskalerte en situasjon med dårlig vurderingsevne så bør de få veiledning på det, reprimande, sparken eller straff.

Hvis politiet med vilje eller uforstand unødig ydmyker en gruppe mennesker med å sette på dem håndjern, legge dem ned på bakken eller lignende så er det et kjempeproblem som vil gjøre det vanskelig å ha en god relasjon mellom politi og borgere. Det fortvilende er at hvis du behandler noen som en skurk så risikerer du at hun til slutt blir det. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (23 minutter siden):

https://www.nytimes.com/2021/04/12/us/virginia-police-officer-gutierrez-pepper-spray.html

Den eldre politimannen har tydeligvis fått sparken (uten at noen vil si at det skyldes denne saken) og attourney general har startet en granskning.

Politiet bør få vurdere om det er behov for å sikre en person med håndjern, legge seg ned på bakken etc. Hvis det i etterkant viser seg at de eskalerte en situasjon med dårlig vurderingsevne så bør de få veiledning på det, reprimande, sparken eller straff.

-k

Er mulig jeg ikke kan nok om USA, mulig alt som går på veien med minimal forseelse er Opiod vrak, methheads, og crack. Mulig at alt som kjører på veien i USA er kriminelle...

Dette derimot er lovlig og "normalt" ellers i trafikken. Han slapp helt unna straff for dette.

Dette er Orange County, det vil vel si Florida...

Trygt land å bo i å, fytti katta!

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (23 minutter siden):

Følte meg akkurat like trygg når jeg bodde der som jeg gjør i Norge.

 

Hvor var det? Kanskje i en fin forstad? Skal ikke bare si negativt om USA,

Thomas Seltzer som er oppvokst i USA melder nok om det værste. Fattigdom og forfall i tidligere gullrush lignende byer er helt forferdelig, og opiod utnytting av folket, nesten likt som Kina Opium krigen med England....

Men tenk han er oppvokst i et av stedene som er hardt rammet av Opiod pille industri, fattigdom og tornadoer.

Det må være fælt å se et fint idyllisk oppvekststed bli helt rasert??

Vaskedama til kusina hans ble drept av gjeng-bestyreren og kastet i en boks!!!

Slummen i Rio er penere, de har iallefall sol.

Han har nok meldt mye om det negative, men jeg kan ikke tro at politiet er så fæle uten en grunn...

Er derfor jeg spør litt retorisk. Når politiet knekker armen på 73 åring for en appelsin-brus og en Løytnant med ny bil blir sprayet og kastet i bakken..

Det må jo være på grunn av samfunnet???

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Det må jo være på grunn av samfunnet???

Man kan finne enkelttilfeller av tullinger samme hvilket land man leter i. Poenget er at selv om det var en tulling som skyter ut ruta si i Florida, så føler jeg meg ikke mindre trygg der. Har bodd 3 år i Florida, og aldri hatt det bedre i livet enn når jeg bodde der.

På samme måte som tilfeller som dette ikke gjør at jeg føler meg mindre trygg her i Trondheim. https://www.dagbladet.no/nyheter/stormet-ut---midt-pa-motorveien/73668826

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (28 minutter siden):

Man kan finne enkelttilfeller av tullinger samme hvilket land man leter i. Poenget er at selv om det var en tulling som skyter ut ruta si i Florida, så føler jeg meg ikke mindre trygg der. Har bodd 3 år i Florida, og aldri hatt det bedre i livet enn når jeg bodde der.

På samme måte som tilfeller som dette ikke gjør at jeg føler meg mindre trygg her i Trondheim. https://www.dagbladet.no/nyheter/stormet-ut---midt-pa-motorveien/73668826

Nå er USA veldig stort, og delt og forskjellige stater.. Men de har jo felles administrasjon.

Florida blir sett på som riking-sted selvom de også har mye fattig bush, sump osv...

Ellers er det kanskje mer rettferdig å sammenligne med EU idag som har mange fattige land etc...

Merk. Med unntak at EU innkludert Norge og rike landene kaster på og gir bort milliarder av kroner på fattige land som Romania og østblokkene. Vi pusher ikke Opiod piller på de, og tar pengene fra de....

Det hadde tatt seg ut...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en Opiod Dokumentar..

På Hbo... Staten og legene pusher Opioder til vanlige folk. Er Jo litt relatert til Floyd som hadde Opiodet Fentanyl i blodet.

Crime of the century HBO.

Som Thomas Seltzer også sier så er hele byer og nabolag totalt rasert og øde av Oxycodon og andre Opioder. Selv skolebarna spiser de.. og foreldrene også. Hele byer er øde, og om du drar bort får du innbrudd.... Alltid

_20210511_183132.thumb.JPG.d15894c37ba23c87442149abfc8688ee.JPG

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 10.5.2021 den 9.20):

USA er som Norge en blandingsøkonomi. Overføringene til landbruket i USA er f.eks. ikke spesielt Ayn Rand-vennlig, og det er ikke veldig lenge siden «stat» hadde en langt mer positiv klang der borte.

Noenlunde velfungerende stater burde se på hverandre og studere det som funker for å prøve å forbedre seg. Ikke gitt at alt kan klippes og limes inn i en ny kontekst, men man burde tenke tanken.

Hvis man først skal sende politikere eller byråkrater på «studietur med ektefelle» til andre land så tror jeg at sosial politikk og bekjemping av kriminalitet er mer relevant enn utforming av bomstasjoner og trikkeskinner?

-k

I USA er alt landbruk overført til Storfirmaene, vanlige bønder er tvunget ut og mange er blitt Opiod vrak.

Landbruk med bønder er historie akkurat som bøffelen.

Er det Høyre prøver på med landbruk i Norge også, og de vil også selge bort elkraft og skog for småpenger til diktatur som Kina, vel uten å gi de norske bøndene Opiod tabletter å trøste seg og smertene med...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...