Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Pålagt med test?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei du må ikkje teste deg sjølv om det er anbefalt. Er du nærkontakt så skal du i 10 dagers karantene.

Får du symptom i karantenetida skal du ta utgangspunkt i at du er smitta og du skal testast å settast i isolasjon. Er testen negativ er du ikkje lenger i isolasjon men skal fortsatt være i karantene dei resterande 10 dagane. 

Lenke til kommentar

Får litt blanda svar her. Virker som at man må teste seg ut fra første svar.

Grunnen til at jeg spør er at guttungen fikk tlf om at det hadde vært en smittet på en lokasjon han hadde vært på.

Han har ingen problem med karantene men det er ganske langt for ham å gå for å teste seg. Han håpet derfor at det holdt å bare være i karantene en periode.

Lenke til kommentar

Man MÅ vel ikke, men det er i høyeste grad anbefalt med test både i starten og slutten av karantenen. Er man nærkontakt er risikoen veldig stor for at man er blitt smittet. En test vil være til stor hjelp for smittesporerne enten den er negativ eller positiv.

Jeg vil si at å teste seg er det ansvarlige å gjøre, selv om det kan være praktisk litt vanskelig å få unnagjort som i deres tilfelle.

Man kan også ved negativ test mot slutten av karantenetiden komme ut av karantene etter 7 dager i stedet for 10.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/hjemmekarantene-og-hjemmeisolering-i-forbindelse-med-covid-19/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (57 minutter siden):

Man MÅ vel ikke, men det er i høyeste grad anbefalt med test både i starten og slutten av karantenen. Er man nærkontakt er risikoen veldig stor for at man er blitt smittet. En test vil være til stor hjelp for smittesporerne enten den er negativ eller positiv.

Jeg vil si at å teste seg er det ansvarlige å gjøre, selv om det kan være praktisk litt vanskelig å få unnagjort som i deres tilfelle.

Man kan også ved negativ test mot slutten av karantenetiden komme ut av karantene etter 7 dager i stedet for 10.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/hjemmekarantene-og-hjemmeisolering-i-forbindelse-med-covid-19/

Jeg ser helt klart den. Guttungen har ikke noe problem med å være i karantene 1 måned om det må dersom det er ansett å være tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (1 time siden):

Grunnen til at jeg spør er at guttungen fikk tlf om at det hadde vært en smittet på en lokasjon han hadde vært på.

Hvis det var hos meg, så ville jeg sørget for å teste junior snarest. Hvis barn har med smitte hjem, så er det stor sjanse for at foreldre smittes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 209f2...a40
44 minutes ago, MrVilla said:

Jeg ser helt klart den. Guttungen har ikke noe problem med å være i karantene 1 måned om det må dersom det er ansett å være tilstrekkelig.

Snakker vi maraton i gangdistanse?

Anonymous poster hash: 209f2...a40

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Du får beskjed av smitteveileder hva du skal gjøre.

Følte ikke jeg fikk noe entydig svar der. Derimot så følte jeg at jeg nå fant at han ikke må teste seg

 

fant følgende

Når skal du teste deg?

Det er i enkelte situasjoner lovfestet at du skal teste deg for koronavirus. Følgende skal derfor testes:

  • Alle som er i smittekarantene og får symptomer på covid-19.
  • Alle som ankommer til Norge og har vært i røde land eller områder de siste 10 dagene. 
  • Alle som er i reisekarantene og får symptomer på covid-19.
  • Alle som er i reisekarantene og som ikke oppholder seg på karantenehotell skal testes dag 7 med PCR-test.

Nå gjelder det bare å finne ut hvor lenge han må være i karantene😊

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
MrVilla skrev (3 minutter siden):

Følte ikke jeg fikk noe entydig svar der. Derimot så følte jeg at jeg nå fant at han ikke må teste seg

 

fant følgende

Når skal du teste deg?

Det er i enkelte situasjoner lovfestet at du skal teste deg for koronavirus. Følgende skal derfor testes:

  • Alle som er i smittekarantene og får symptomer på covid-19.
  • Alle som ankommer til Norge og har vært i røde land eller områder de siste 10 dagene. 
  • Alle som er i reisekarantene og får symptomer på covid-19.
  • Alle som er i reisekarantene og som ikke oppholder seg på karantenehotell skal testes dag 7 med PCR-test.

Nå gjelder det bare å finne ut hvor lenge han må være i karantene😊

Sjekket med smittesporer nå, det er pålagt. Nærkontakter skal testes og melde. Hva som skjer om en ikke melder er uvist. Men mulig politiet kommer på døren om det er kapasitet. Men det er altså test og meldeplikt om en er nærkontakt.

Karantene er 10 dager.

Lenke til kommentar

Dette leser jeg også som at det er de som utvikler symptomer som må testes:

Sitat

Dersom du er i smittekarantene og får symptomer, skal du behandles som sannsynlig covid-19. Det betyr at du testes og settes i isolasjon, frem til prøvesvar foreligger. https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/

Det betyr dessverre at smittesporere kanskje bare svarer det de helt sikkert tror må være tilfelle. Helsenorge.no skiller her mellom smittekarantene og isolasjon. Sistnevnte er muligens å ikke kunne ta en tur i parken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...