Gå til innhold

Levetid på laptop?


Anbefalte innlegg

Nå snakker jeg bare fra egen erfaring og meninger, men jeg mener at man IKKE bør ha mindre enn 8 GB Ram hvis man skal bruke Windows 10. Når jeg ser hvordan min i5 Laptop ble etter og ha bytta ut 250 GB SSD med 1 TB SSD og oppgraderte ramen fra 8 GB Ram til 16 GB Ram, så vil jeg si at man aller helst bør ha 16 GB Ram på Windows 10. Kanskje jeg er kravstor. Jeg vet ikke, men det er iallefall slik jeg føler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (21 timer siden):

Fulladet og varmt batteri over tid= ødelagt batteri. Alltid ha det ute av laptoppen når den skal brukes lenge med tilkoblet strøm.

På laptopper uten mulighet for å ta ut batteri er det som oftest en mulighet å slå på en øvre laderense. Min laptop lader aldri batteriet over 70% med mindre jeg ber den om det. Tar man vare på batteriet varer det lenger enn PCen.

Dette er som sagt nytt for meg. :) Her er ikke batteriet mulig å fjerne, så da må det være øvre ladegrense som er tingen. Pussig at jeg aldri har fått med meg dette og like pussig at dette ikke er hensynstatt av leverandør. 

Lenke til kommentar
wil skrev (12 timer siden):

Nå snakker jeg bare fra egen erfaring og meninger, men jeg mener at man IKKE bør ha mindre enn 8 GB Ram hvis man skal bruke Windows 10. Når jeg ser hvordan min i5 Laptop ble etter og ha bytta ut 250 GB SSD med 1 TB SSD og oppgraderte ramen fra 8 GB Ram til 16 GB Ram, så vil jeg si at man aller helst bør ha 16 GB Ram på Windows 10. Kanskje jeg er kravstor. Jeg vet ikke, men det er iallefall slik jeg føler det.

Er det noen grunn til å øke fra 16 til f.eks 24 eller 32 GB RAM? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, DukeRichelieu said:

Dette er som sagt nytt for meg. :) Her er ikke batteriet mulig å fjerne, så da må det være øvre ladegrense som er tingen. Pussig at jeg aldri har fått med meg dette og like pussig at dette ikke er hensynstatt av leverandør. 

Leverandørene tjener jo ikke på at man har laptoppen sin kjempelenge.

Er unødvendig godt gjemt på mange maskiner. Var ganske åpenlyst på min forrige Lenovo, men på min nåværende Huawei laptop måtte jeg grave litt for å finne funksjonen. 

 

 

batteri.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Leverandørene tjener jo ikke på at man har laptoppen sin kjempelenge.

Er unødvendig godt gjemt på mange maskiner. Var ganske åpenlyst på min forrige Lenovo, men på min nåværende Huawei laptop måtte jeg grave litt for å finne funksjonen. 

Takk! :)

Antar at batteriet mitt er en lost case nå (virker som jeg har rundt 30-45 minutt), men siden jeg har strømtilførsel 95 % av tiden er dette ikke kritisk for min del. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, DukeRichelieu said:

Takk! :)

Antar at batteriet mitt er en lost case nå (virker som jeg har rundt 30-45 minutt), men siden jeg har strømtilførsel 95 % av tiden er dette ikke kritisk for min del. 

Mulig løpet er kjørt for din del ja, men greit å vite til eventuell ny laptop. 
Eller til du får deg elbil eller noe. Samme gjelder for alle Lithiumbatterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wil skrev (15 timer siden):

Nå snakker jeg bare fra egen erfaring og meninger, men jeg mener at man IKKE bør ha mindre enn 8 GB Ram hvis man skal bruke Windows 10.

"640K ought to be enough for anyone". :p

Men ja, jeg skulle gjerne hatt 16 GB - 8 GB var greit med Windows 7, men så kom Windows 10, noen oppdateringer, og jeg ser nå maskinen tar 30 % av de 8 GB allerede før jeg begynner med noe.

Jeg prøvde med et 16 GB RAM kit i laptop'en, men da ville ikke maskinen starte i det hele tatt. Startet maskinen, fikk 2 pip og så slo den seg av igjen. Ingen POST eller noe (var ikke hardware feil - brikkene fungerte fint i den nyere maskinen jeg fikk låne dem fra for å prøve).

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (6 timer siden):

Jeg prøvde med et 16 GB RAM kit i laptop'en, men da ville ikke maskinen starte i det hele tatt.

Har samme Core i5 450M prosessor som deg i min gamle Acer, og da jeg doblet RAM fra 4 til 8 GB, tenkte jeg først å gå for 16 GB istedet. Men spec-en for 450M sier jo klart og tydelig maksimalt 8GB DDR3 800/1066, så da ble det sånn. Slike oppgraderingsbegrensninger gjør at laptopen uansett kan pensjoneres med god samvittighet når den er blitt tenåring (om den ikke kræsjer med svidde komponenter før den tid) ;) 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (25 minutter siden):

Har samme Core i5 450M prosessor som deg i min gamle Acer, og da jeg doblet RAM fra 4 til 8 GB, tenkte jeg først å gå for 16 GB istedet. Men spec-en for 450M sier jo klart og tydelig maksimalt 8GB DDR3 800/1066, så da ble det sånn. Slike oppgraderingsbegrensninger gjør at laptopen uansett kan pensjoneres med god samvittighet når den er blitt tenåring (om den ikke kræsjer med svidde komponenter før den tid) ;) 

Høres ut som vi tenkte akkurat likt. Jeg så også den ark.intel-siden, men specs. har ofte også blitt avgjort av hovedkortet, utover en standard satt av Intel, så jeg ville prøve for å være sikker. Som sagt, 16 GB kit'et med RAM var lånt for testing, så det var ikke noe kjøp eller utgift involvert.

Og hva oppgraderinger angår så har jeg hengt meg på denne tråden, som omhandler en CPU-oppgradering av en laptop:
https://www.diskusjon.no/topic/1865031-på-tide-med-oppgradering-av-laptoppen/?do=findComment&comment=25458286

 

Jeg har kjøpt meg en i5 580M, og jeg tenker også å skifte kjølepasta eller hva enn som er mulighetene så snart jeg får skilt laptop dekslene. Vært i kontakt med Asus support (som vanlig, en forferdelig opplevelse), gjort det som en (visstnok) Asus tekniker bekreftet var riktig måte å gjøre det på, men delene sitter like fordømt fast.

Jeg hadde kjøpt meg en ny laptop forlengst om det ikke hadde vært for et problem: jeg har veldig sensitive øyne - jeg klarer ikke å bruke IPS-paneler, og spesielt ikke IPS-paneler med "aggressive anti-glare coating", f.eks. 3H hard coat antirefleksjonsbelegg.

Jeg ønsker en 17,3" laptop (nei, ikke 15,6"), helst VA panel (TN går også greit), gloss / blank skjermflate - ja, det gjør skjermen om til et speil, men det plager ikke meg; ikke når jeg ikke kan bruke alternativene i mer enn et par timer om dagen - med god kjøling, dugelig prosessor, crappy skjermkort (skal ikke spilles på uansett) og som er lett å oppgradere.

[RANT]

Jeg ser for meg 15-17.000 for en slik maskin, men den finnes jo ikke - alt skal være med 3000 KHz überrask IPS gaming displays, med matt skjerm med tilnærmet svart soting så man ikke blir plaget av lyset (som om gamere er ute i solen uansett), og dobbel RGB under hver tast for bedre ytelse. Totalt mangel på utvalg - eller en gang testing generelt (jeg kjenner til rtings.com; bra side) - for oss som har behov for noe spesielt.

Jeg spurte Komplett en gang om de hadde en maskin med ønskede specs inne, eller kunne skaffe, til rundt 15.000 Kr. Nei, noe slikt fantes ikke.
Så jeg spurte igjen, og økte beløpet jeg var villig til å betale til 25.000 Kr. - fikk ikke engang svar tilbake.

[/RANT]

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Støvrens + ny SSD - Gjøre selv eller få et verksted til å gjøre det?

Heller mot å få det gjort hos et verksted. Antar jeg skal få det til selv også, men tenker kanskje det er like lønnsomt for min del å heller ta en time eller tre ekstra på jobb og betale noen for å gjøre det.

Noen som kan evt. anbefale en plass i Oslo hvor dette kan gjøres? :) 

Lenke til kommentar

Hvis har litt praktisk sans og bare 2 tommeltotter så gjør du enkelt dette selv på rundt 15-30 minutter. Støvet pleier å samle seg i utblåsningsribben, så det tar normalt ca 5 sekunder å fjerne det når maskinen er skrudd opp.

Det som tar tid er å migrere den gamle SSDen til den nye. Først må det settes opp fysisk, og så trenger du software til å gjøre jobben (som vanligvis følger med og kan lastes ned over nett). Deretter er det bare å starte og vente.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

For å klone gammel HDD/SSD til en ny HDD/SSD, begge med SATA-grensesnitt, kan man også kjøpe en rimelig dobbel-dock med klonefunksjon. Da er man helt uavhengig av software og PC-tilkoblinger, den kan funke som en standalone løsning som kun trenger å kobles til strøm. Sett i originaldisk og måldisk i docken (på korrekt sted!!!), og trykk på knappen - og vent en god stund inntil klone-prosessen er ferdig.

Det eneste er at den gamle originaldisken som klones ikke kan være større enn måldisken (den nye klonen). Har måldisken større kapasitet enn originalen, må man etter å ha tatt den i bruk gå inn i Diskbehandling og justere partisjoner for å ta all kapasitet i bruk.

Link til "Dokkingstasjoner for hardisker" på Prisjakt. Jeg kjøpte en Deltaco K3082A da jeg skiftet ut min egen HDD og HDD-en på til mine foreldres laptop, for 2 år siden kostet den meg 277,- (kjøpte den samtidig med SSD-ene fra Multicom). Man kan for så vidt også bruke den som en dobbel USB-disk hvis man kobler den til PC via USB og har disker til overs.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 5.4.2021 den 15.30):

Hvis har litt praktisk sans og bare 2 tommeltotter så gjør du enkelt dette selv på rundt 15-30 minutter. Støvet pleier å samle seg i utblåsningsribben, så det tar normalt ca 5 sekunder å fjerne det når maskinen er skrudd opp.

Det som tar tid er å migrere den gamle SSDen til den nye. Først må det settes opp fysisk, og så trenger du software til å gjøre jobben (som valigvis følger med og kan lastes ned over nett). Deretter er det bare å starte og vente.

Vel, jeg er jo egentlig praktisk anlagt, men har litt lite utstyr liggende. Har ikke engang skrujern til å få opp maskinen. Trenger vel noe å blåse rent med også? 

Fikk tilbud fra Digital Impuls på ca kr 3300 for bytte av SSD, støvrens med ny kjølepasta og clean install av windows. Materiell og arbeid. Synes ikke det var så ille, så vurderer bare slå til på det. :)

De anbefaler forøvrig Samsung 870 EVO om noen har kjennskap til den?

Usikker på om jeg gidder å oppgradere mer minne. Minnebruk ligger på det jevne rundt 48 % ser jeg. Så da har jeg vel i teorien halvparten i restkapasitet. Tror ikke jeg har sett det over 60 %. 

 

Lenke til kommentar
On 4/4/2021 at 11:31 AM, DukeRichelieu said:

Er det noen grunn til å øke fra 16 til f.eks 24 eller 32 GB RAM? 

Har PC'er med 1GB, 2GB, 4GB, 8GB, 16GB og 32GB RAM og vil si: For Windows 10 så blir alt under 8GB for lite, men 8GB holder for de fleste "vanlige formål". Har man 16 så har man en del å gå på.

Samsung 870 EVO må være helt OK.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (22 timer siden):

Har PC'er med 1GB, 2GB, 4GB, 8GB, 16GB og 32GB RAM og vil si: For Windows 10 så blir alt under 8GB for lite, men 8GB holder for de fleste "vanlige formål". Har man 16 så har man en del å gå på.

Samsung 870 EVO må være helt OK.

Hei, Arne,

Takk for innspillet. :) 

Jeg sjanser nok på at 16 er nok, så flesker jeg heller til med 32 når jeg en gang kjøper ny pc igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...