Jump to content
Guest d609a...277

Bilkjøper klager på fjør etter 2 uker

Recommended Posts

Guest d609a...277

Solgte en 8 år gammel bil som har gått 130000km for 2 uker siden. I går kontaktet en lyn forbanna kjøper meg om at fjør/fjørbeinslager på ene siden gikk i stykker når han kjørte. Han krever at jeg enten tar tilbake bilen eller betaler for bytte på begge sider på bilen(pga stabilitet) og viser til at det var rust på fjøren. Han sier han har kontaktet advokat med mer.. Det sto spesifikt i salgskontrakten at bilen selges som er, og at det var antydning til rust på karosseri. Han besiktiget bilen og prøvekjørte den. Har kjøper noe han skulle sagt? Kjenner jeg er mektig opprørt over den relativt aggressive måten han skriver til meg på. 

Anonymous poster hash: d609a...277

Share this post


Link to post

Kommer litt an på hva han gav for bilen. Går ut i fra den gikk relativt billig siden den ble solgt "som den er". Vil han ha feilfri bil så kan han kjøpe ny. Det er en veldig god grunn til at biler synker i verdi.

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Kommer litt an på hva han gav for bilen. Går ut i fra den gikk relativt billig siden den ble solgt "som den er". Vil han ha feilfri bil så kan han kjøpe ny. Det er en veldig god grunn til at biler synker i verdi.

Han gav 130 000 kr, den lå ute til 140 000kr,og ble kjøpt for 2 år siden for 170 000kr. Jeg sa verbalt at han skulle få den til den prisen på grunn av noe bobler i lakken(rust under lakken muligens). 

Share this post


Link to post

Han er sikkert en av disse idiotene som tror at to års reklamasjonsrett betyr to års garanti mot absolutt alt. Han må uansett bevise at du visste om at fjærbenslageret var ødelagt eller ville komme til å ryke om kort tid.

  • Like 5

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Han er sikkert en av disse idiotene som tror at to års reklamasjonsrett betyr to års garanti mot absolutt alt. Han må uansett bevise at du visste om at fjærbenslageret var ødelagt eller ville komme til å ryke om kort tid.

Er det mulig å bevise? Jeg visste selvsagt ikke om det, har aldri hatt et problem eller en ulyd med bilen. 

Share this post


Link to post
Gjest d609a...277 skrev (1 time siden):

Det sto spesifikt i salgskontrakten at bilen selges som er,

Ville bare kime inn og si at det er ikke noe frikort å si at "bilen selges som den er". Hvis du skal slippe unna så må feks være noe kjøper skulle ha sett under testingen, en feil som kan forventes ut fra bilens alder, stand og pris, eller at du har informert om det på forhånd (som du sier du har gjort ang rust).

I denne situasjonen vil jeg tro han har lite å si, da han har hatt mulighet til å inspisere og prøvekjøre, samt at du har nevnt rust på karosseri. Så her ville jeg stått fast bestemt opp mot det kjøper kommer med. Surt for begge personer involvert, så klart, og egentlig fullt forståelig at kjøper ønsker penger for feilen. Veldig vanskelig å tro på kjøper som har alt å tjene på å spille uvitende.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
2 hours ago, Guest d609a...277 said:

 Han krever at jeg enten tar tilbake bilen eller betaler for bytte på begge sider på bilen(pga stabilitet) og viser til at det var rust på fjøren.

Er vel bare å ta tilbake bilen og selge den på nytt med beskrivelse at "fjærer må byttes", da får du dobbelt så mye penger for en bil hehe 

Edited by Mr.AMG

Share this post


Link to post
3 hours ago, Guest d609a...277 said:

... Det sto spesifikt i salgskontrakten at bilen selges som er... 

Står det i kontrakten at kjøper fraskriver seg reklamasjonsretten i kjøpslovens § 19?

Share this post


Link to post
zanta skrev (2 minutter siden):

Står det i kontrakten at kjøper fraskriver seg reklamasjonsretten i kjøpslovens § 19?

Nei gjør dessverre ikke det. Men så vidt jeg har forstått så betyr ikke det at de har krav på noe med mindre det er skjulte feil(som jeg da må ha skjult) eller at det er en veldig stor feil som en fjør, som er en slitedel umulig kan bli regnet som? Tar jeg feil? Fjører er vel strengt tatt eksponert for elementene også som da gjør at det ikke er noe som kan klages på? (vær, vind og normal slitasje) 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Så lenge du ikke har skjult en mangel og han har hatt anledning til å prøvekjøre/undersøke bilen - så vil rissikoen for "slitasjefeil" gå over til kjøper etter kjøpstidspunkt. Si at du avviser hans ønske og at en slik reparasjoner er å forvente når man kjøper en gammel bil. Beklageligvis så skjedde det 2 uker etter overtagelse men for alt du veit så har kjøper kjørt bilen hardt og således selvforskyldt utløst dette.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Jeg er ikke advokat.

Hvis bilen selges «som den er» så må såvidt jeg forstår det selger bevisst ha holdt tilbake informasjon, eller bilen være i en vesentlig dårligere stand enn kjøperen kunne forvente for at kjøperen skal kunne kreve reklamasjon.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/02/05/195541779/hvis-bilen-selges-som-den-er-da-skal-du-vaere-pa-vakt


At fjærer ryker på en 8 år gammel bil som har gått 130’ virker ikke som noe ekstra-ordinært, men sånt som skjer når man har gammel bil. Det synes vanskelig for kjøper å bevise at du visste om at fjærene var rustne og lå an til å ryke snart.

https://www.tv2.no/a/9842534/

-k

  • Like 4

Share this post


Link to post
knutinh skrev (25 minutter siden):

At fjærer ryker på en 8 år gammel bil som har gått 130’ virker ikke som noe ekstra-ordinært, men sånt som skjer når man har gammel bil. Det synes vanskelig for kjøper å bevise at du visste om at fjærene var rustne og lå an til å ryke snart.

Fjærer knekker vanligvis ikke på grunn av rust, men produksjonssvakheter og/eller materialtretthet. Dette er ting som er umulig å forutse. Det kan like gjerne skje etter 30.000 km som etter 300.000 km(begge deler er egne erfaringer).

  • Like 1

Share this post


Link to post

Be om at all kontakt videre går via advokat, så går det fort over. De fleste advokater vil ikke ta en sånn sak, så da får du fred. 

 

Solgte en bil for min mor en gang. Var kjørt rundt 190.000km og kostet 22k. 9-10 måneder etterpå så fikk jeg et krav på 32.000nok for motorbytte, da motoren hadde havarert. Det var visst min feil fordi de som byttet regreim, og nå va konkurs, ikke hadde gjort det korrekt. Mye merkelige folk der ute. 

Edited by Heiti
  • Like 1

Share this post


Link to post
Heiti skrev (37 minutter siden):

Be om at all kontakt videre går via advokat, så går det fort over. De fleste advokater vil ikke ta en sånn sak, så da får du fred. 

Du kan ikke kreve at motparten benytter advokat i sitt krav, men du kan henvise til din advokat. Det eneste du oppnår med et slikt forsøk på hersketeknikk er at du må skaffe deg en advokat motparten kan kontakte - samt at du får deg en fin ekstrakostnad på all kommunikasjon motparten har med advokaten din.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Når bilen er solgt med "selges som den er" i kontrakten så har selgeren fraskrevet seg ansvaret for slike feil. Kjøper får ikke medhold.

  • Like 2

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Svein M said:

Når bilen er solgt med "selges som den er" i kontrakten så har selgeren fraskrevet seg ansvaret for slike feil. Kjøper får ikke medhold.

Det er ikke fullt så enkelt. Dvs. i dette tilfelle tror jeg nok det er det. Fjærbeinslager er en veldig vanlig feil når bilene begynner å bli eldre. Ikke noe en bør bli overrasket over. Spesielt ikke her i salteland. Det er også en typisk feil hvor en vanlig bilfører ikke oppdager feilen før det er for sent. Kjøper har hatt full mulighet til å gå over bilen, evt sende den på verksted eller til en NAF-test både før og etter kjøp. Han valgte bort dette, til tross for at den ble "solgt som den er" og valgte heller å kjøre på.

Han kunne reklamert hvis prisen på bilen hadde tilsvart at den skulle være i mye bedre stand eller hvis selger holder tilbake viktig informasjon (som selger vet om) som er av betydning for prisen.

 

Jeg tror han vet selv at han har en dårlig sak og truer med avokat for å prøve å skremme.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Svein M skrev (2 timer siden):

Når bilen er solgt med "selges som den er" i kontrakten så har selgeren fraskrevet seg ansvaret for slike feil. Kjøper får ikke medhold.

[Citation needed]

Alt kjøper trenger å gjøre er å sannsynliggjøre at selger har visst om dette på forhånd og så får kjøper medhold. "Selges som den er" er også et klart signal fra selger at han ikke har stor tro på bilen. Det kan tolkes som om at selger er klar over at den er i dårlig stand, uten å ville spesifisere hva og derfor slenger på "selges som den er" for å slippe å styre med dette. Du ville ikke slengt på "selges som den er" hvis du selger en bil du er sikker på er i god stand, for det ville dratt ned prisen.

Share this post


Link to post

Han skriver skriftlig til deg at den gikk i stykker mens han kjørte. 

 

Ergo, han skriver selv feilen oppstod etter salg, og ikke var til stede ved handel. 

 

Ergo, du har solgt en bil uten nevnte feil, og du er ikke ansvarlig. 

 

Jeg hadde sagt at "Viser til kontrakt med at bilen selges som den er, og jeg har ikke vært klar over eventuelle feil. Du påpeker selv denne slitedelen gikk i stykker etter du overtok bilen, og det er således ikke mitt ansvar. Avslår herved ditt krav. Mvh." 

 

Har sagt slikt før, og da hørte jeg aldri noe mer fra vedkommende. 

 

Mange prøver seg og tror de kan skremme noen, spesielt siden han er forbanna. Da vet han han ikke kommer noe sted. 

 

Bare avvis. Hilsen en som driver med bilhandel fast. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...