Gå til innhold

NVE-sjefen: – «Alle» vil ha billigere strøm og mer kraft, uten nye utbygginger. Det er ikke mulig


Anbefalte innlegg

4 hours ago, inside_446933 said:

Hvor mange millioner av landet innbyggere skjønner hva en plugin extension er og har homeseer? Skal man nå ut til alle så må man ta det samme valget som tvangsinføringen av AMS målere. Det vil jo være fullt mulig å overtyre programmeingen av av/på tider for de som ønsker det og jeg tror ingen vil syns det er plagsomt med hjelp til å spare strøm. Det er vel heller sånn at folk flest ikke klarer det selv om de gjerne vil ha løsninger som sparer strøm for dem uten at de trenger å forstå hvordan det skjer. Schuko klarer fint 16 ampere, men selvfølgelig  er det bedre å koble direkte men da må det elektriker til for at det skal være lov. Problemet med Schuko er pluggen i gummi som isolerer og gjør at den blir varm. Med hardplast Schuko og kraftig kabel er det lite varmeutvikling.

Bildet viser varmeutvikling Schuko med gummi plugg, men resultatet er helt annerledes med hard plast

S__1589270.jpg

S__1589274.jpg

Lurer på hva min vvb fra 70 tallet vil vise?

Ja og min vaskemaskin, kaffetrakter, kjøleskap,komfyr. Alle fra 92.

Hva vil de spare i strøm, kontra å kjøpe nytt.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, inside_446933 said:

Her er et eksempel på en bedrift jeg gjorde en analyse hos da de ikke skjønte hvorfor strømregningen var så dyr i forhold til det lave forbruket de hadde. Det hadde vært mye billigere for bedriften å bruke diesel aggregat til å ta ut strømtoppene enn å bruke strøm i de timene de hadde produksjon. Her vises effekt kWh og prisen som måtte betales basert på noen få timers forbruk i løpet av en måned.

Effektledd.png

Interessant denne. Kan jeg spørre om hva løsningen ble? Antar at dieselaggregatet utgikk, men det var kanskje mer aktuelt med blybatteri eller styringssystemer?

Lenke til kommentar
23 hours ago, Salvesen. said:

Men problemet er jo ikke energien, det har vi massevis av. Problemet er effekten. Den er drastisk økende.

 

Effekten er i ferd med å bli et problem som forsvinner.  OK, det vil ta 5-10 år før løsningen er klar. Det er noe drit å være underkapitalisert. En lokal reaktor eller to  i garasjestørrelse fikser det problemer.

 

Vi har også et problem med kostnadene. Vi er billige nå, men det kommer ikke til å vare så veldig lenge. 

 

Hvis det går slik jeg tror, så ligger norske produsenter av strøm veldig dårlig an siden thorium reaktorene ser ut til å kunne produsere strøm til en kostnad som ligger 10-15 øre under vannkraft. Vannkraft er billig å produsere, men har en veldig stor kapitalkost.

 

Finsk industri har begynt å se på mulighetene de har med små modulære reaktorer. Danskene holder på med å utvikle minst en slik i garasjestørrelse.

 

Hvis finnene klarer å presse prisen på industriell varme ned i 5-15 øre per kilowattime, så kan vi vinke farvel til store deler av norsk kraftkrevende industri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, FrihetensRegn said:

Bygg vindkraft på havet og atomkraftverk på land, og bygg kraftigere strømledninger som kan transportere mer kraft. Om vi absolutt skal elektrifisere hele samfunnet så er det ingen vei utenom.

 

Man kan bygge atomkraftverk begge plasser. Man ser at flytende salt reaktorer med thorium er så billige og kompakte at det begynner å bli realistisk å bruke de i sivile skip. De tar opp mindre plass enn eksisterende motorer sies det.

Lenke til kommentar
dahln skrev (9 minutter siden):

 

Man kan bygge atomkraftverk begge plasser. Man ser at flytende salt reaktorer med thorium er så billige og kompakte at det begynner å bli realistisk å bruke de i sivile skip. De tar opp mindre plass enn eksisterende motorer sies det.

Er det mulig å bruke thorium i atomkraftverk? Jeg trodde det foreløpig kun var mulig med uran. Men forstår at det blir forsket en del på thorium. Så kanskje det blir mulig i fremtiden? 

 

Lenke til kommentar
dahln skrev (1 time siden):

 

Effekten er i ferd med å bli et problem som forsvinner.  OK, det vil ta 5-10 år før løsningen er klar. Det er noe drit å være underkapitalisert. En lokal reaktor eller to  i garasjestørrelse fikser det problemer.

 

Vi har også et problem med kostnadene. Vi er billige nå, men det kommer ikke til å vare så veldig lenge. 

 

Hvis det går slik jeg tror, så ligger norske produsenter av strøm veldig dårlig an siden thorium reaktorene ser ut til å kunne produsere strøm til en kostnad som ligger 10-15 øre under vannkraft. Vannkraft er billig å produsere, men har en veldig stor kapitalkost.

 

Finsk industri har begynt å se på mulighetene de har med små modulære reaktorer. Danskene holder på med å utvikle minst en slik i garasjestørrelse.

 

Hvis finnene klarer å presse prisen på industriell varme ned i 5-15 øre per kilowattime, så kan vi vinke farvel til store deler av norsk kraftkrevende industri.

Problemet er å levere kraft, ikke produsere den. Thorium er jo problemet å få det opp. Koster jo lassevis om det ikke er gjort noen kvante leap de siste årene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
2 hours ago, Wisd0m said:

Interessant denne. Kan jeg spørre om hva løsningen ble? Antar at dieselaggregatet utgikk, men det var kanskje mer aktuelt med blybatteri eller styringssystemer?

Jeg fant 500 kW aggregat brukt på finn for 80 000 kr, selger var 3 mil avstand fra fabrikken. Ansvarlig leder ville ikke følge mine råd og etter flere år med produksjonskostnader som oversteg inntektene så ble produktlinjen solgt til utlandet og pengene derfra ble brukt til å etterbetale ansatte lønn. Før oppstart av fabrikken (i Norge) betalte bedriften til sammen 2,5 millioner på å bygge trafo hus og trafo med høystspent strøm levert på tomten men måtte allikevel betale tariff for lavspent strøm. Siden dette var en oppstartsbedrift med bare noen få timers produksjon i måneden ville produksjonen ha vært lønnsom fra starten om de hadde sluppet å betale effektledd på natten og i helgene når strømnettet uansett er lavt belastet, de hadde full mulighet til å produsere kun om natten og produksjonen ville da vært lønnsom. Men effektleddet tok ikke hensyn til dag eller natt, kun døgnmaks. En annen ting jeg så var at samtidig som bedriften brukte strømmen så ble det eksportert strøm ut av regionen videre til Sverige, dvs det var overskudd i kraftnettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
4 hours ago, Kjetil Lura said:

Lurer på hva min vvb fra 70 tallet vil vise?

Ja og min vaskemaskin, kaffetrakter, kjøleskap,komfyr. Alle fra 92.

Hva vil de spare i strøm, kontra å kjøpe nytt.

Dette er en varmtvannstank på 120 liter 2012 modell. Her ser du tydelig varmetapet spesielt på toppen der den avgir ca 20 grader til rommet den står i kjelleren med 6 grader i selve rommet. Ved å legge et håndkle på toppen minskes varmetapet, men i dette tilfellet med 6 grader i rommet er det faktisk praktisk med varmetap som hjelper mot at det blir frost i rommet i enkelte perioder, så det hjelper lite å å super- isolere hvis man allikevel kan nyttegjøre seg varmen til erstatning for for eksempel panelovn oppvarming. Om du derimot bruker en effektiv varmepumpe i huset til oppvarming er det ikke ønskelig å bruke oppvarming fra noen andre kilder inkludert kjøleskap og varmtvannstank. 1 kWh strøm produserer 1 kWh varme fra en panelovn og varmtvannstank mens varmepumpa trenger bare 0,25 kWh for å produsere 1 kWh varme. En 200 liters varmtvannstank med vann oppvarmet fra 5 til 75 inneholder varmeenergi på 16 kWh. Om du varmer opp vannet kun om natten og du bruker halvparten av varmtvannet i løpet av dagen ned til 37 grader så vil du bruke 9 kWh for å varme det opp igjen til 75 grader. Det vil ta 4,5 timer ved 2 kW varmeelement. Starter du kl 00:00 vil tanken vare "full ladet" kl 04:30 i god tid før rushtiden i strømnettet kl 08.

Komfyren hjelper ingenting å bytte, ikke kaffetrakteren heller. Men kjøleskapet kan være bedre å bytte ut med et nytt. Det avgir  varme til rommet akkurat som varmtvannstanken og det er når du har varmepumpe eller at det er så varmt i luften (sommer) at du ikke har behov for oppvarming av rommet at det lønner seg med bedre isolerte kjøleskap og varmtvannstanker. Du ønsker ikke at kjøleskapet og varmtvannstanken skal avgi varme til rommet på sommeren på samme måte som du ikke setter på panelovner (uten termostat) om sommeren.

 

S__1589261.jpg

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
5 hours ago, Salvesen. said:

Det kan jeg fint, dette sier NVE om deres forslag: 

Altså er hensikten å redusere alle effekttopper, altså ikke innenfor noe tidsintervall. Så kan vi se på forslagene:

Målt effekt (døgnmaks)

Altså høyeste effekttopp til kunden pr dag, ikke innenfor "rushtid". 

Abonnert effekt

Basert på kundens historiske forbruk, ikke innenfor en spesifisert rushtid. 

Sikringsdifferensiert nettleie

Basert på sikringsstørrelse, ikke innenfor rushtid. 

 

Du må gjerne fortelle hva som er feil ved dette.

 

Det er altså ett mål om generell utjevning over hele døgnets tider, som du finner igjen i første sitat over. Selvfølgelig er "rush tidene" mest utsatt da det allerede er høy effektbruk i disse periodene, men det er ikke foreslått å kun gjøre noe her, tvert i mot er det ett større mål. 

Håper ikke arbeidsgiveren din leser dette, for du har ikke mye kontroll på dette med kraftnett og slikt...

 

Så, nå må du gjerne vise til hva som er feil med dette siden jeg ikke forstår meg på slikt. 

Dette er det jeg sier om effekleddet. Siden det nå er døgnmaks/månedsmaks/årsmaks som teller så mister effektleddet hele sin virkekraft i målet om å unngå effekt toppene kl 08 på morgenen. Målet til NVE må være å dimensjonere strømnettet for å ta unna effekt topper men de klarer ikke det hvis de ikke forstår at strømmen som ikke ble brukt av de som sparer i rush tiden må brukes på andre tider av døgnet. Effektledd må enten skrotes helt om natten og i helgene eller i det minste bør effekleddet IKKE være låst i størrelsen 0,75 fra natt (22:00-06:00 og helger) til dag! Bruker du 1 kWh på natten så avregnes du 0,75 kWh, og har da 0,75 kWh abonnert effekt på dagtid. Bruker du 22 kWh på natten så avregnes du 16,5 kWh og 16,5 blir din abonnerte effekt på dagtid som er den effekten du må betale for uansett om du bruker NULL strøm HELE DAGEN! (kl 06-22). Så, Tesla eieren (med effektledd tariff) må betale kr 12 985,- i året (787,50 pr kWh effekt) bare for effektleddet for å lade BILEN sin KUN om natten. Artikkelen hander ikke om at kraftnettet må bygges ut fordi strømnettet er overbelastet om natten, om natten er det mye ledig kapasitet som ikke krever noe mer utbygging ihvertfall i mange mange år fremover. I praksis blir effektleddet for Telsa eieren som lader kun om natten, om kona vasker klær og varmtvannstanken er på kun om natten og han setter en frossenpizza i ovnet etter ladingen har startet så havner han på 30 kWh per time og abonnert effekt på dagtid blir da 21 kWh (kr 16527) i effektledd i året. Dvs, han kan med god samvittighet bare på faen lade bilen HVER DAG kl 08.00 på 21 kWh effekt uten at det påvirker regningen hans på effektleddet med en eneste krone! Han har på grunn av hans høye forbruk om natten automatisk og ufrivillig tegnet abonnement på nesten like høy effekt på dagtid inkludert kl 08-09!

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (49 minutter siden):

Dette er det jeg sier om effekleddet. Siden det nå er døgnmaks/månedsmaks/årsmaks som teller så mister effektleddet hele sin virkekraft i målet om å unngå effekt toppene kl 08 på morgenen. Målet til NVE må være å dimensjonere strømnettet for å ta unna effekt topper men de klarer ikke det hvis de ikke forstår at strømmen som ikke ble brukt av de som sparer i rush tiden må brukes på andre tider av døgnet. Effektledd må enten skrotes helt om natten og i helgene eller i det minste bør effekleddet IKKE være låst i størrelsen 0,75 fra natt (22:00-06:00 og helger) til dag! Bruker du 1 kWh på natten så avregnes du 0,75 kWh, og har da 0,75 kWh abonnert effekt på dagtid. Bruker du 22 kWh på natten så avregnes du 16,5 kWh og 16,5 blir din abonnerte effekt på dagtid som er den effekten du må betale for uansett om du bruker NULL strøm HELE DAGEN! (kl 06-22). Så, Tesla eieren (med effektledd tariff) må betale kr 12 985,- i året (787,50 pr kWh effekt) bare for effektleddet for å lade BILEN sin KUN om natten. Artikkelen hander ikke om at kraftnettet må bygges ut fordi strømnettet er overbelastet om natten, om natten er det mye ledig kapasitet som ikke krever noe mer utbygging ihvertfall i mange mange år fremover. I praksis blir effektleddet for Telsa eieren som lader kun om natten, om kona vasker klær og varmtvannstanken er på kun om natten og han setter en frossenpizza i ovnet etter ladingen har startet så havner han på 30 kWh per time og abonnert effekt på dagtid blir da 21 kWh (kr 16527) i effektledd i året. Dvs, han kan med god samvittighet bare på faen lade bilen HVER DAG kl 08.00 på 21 kWh effekt uten at det påvirker regningen hans på effektleddet med en eneste krone! Han har på grunn av hans høye forbruk om natten automatisk og ufrivillig tegnet abonnement på nesten like høy effekt på dagtid inkludert kl 08-09!

Åpenbart at effektleddet må skrotes til fordel for variabel nettleie gjennom døgnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (8 timer siden):

Dette er det jeg sier om effekleddet. Siden det nå er døgnmaks/månedsmaks/årsmaks som teller så mister effektleddet hele sin virkekraft i målet om å unngå effekt toppene kl 08 på morgenen. Målet til NVE må være å dimensjonere strømnettet for å ta unna effekt topper men de klarer ikke det hvis de ikke forstår at strømmen som ikke ble brukt av de som sparer i rush tiden må brukes på andre tider av døgnet. Effektledd må enten skrotes helt om natten og i helgene eller i det minste bør effekleddet IKKE være låst i størrelsen 0,75 fra natt (22:00-06:00 og helger) til dag! Bruker du 1 kWh på natten så avregnes du 0,75 kWh, og har da 0,75 kWh abonnert effekt på dagtid. Bruker du 22 kWh på natten så avregnes du 16,5 kWh og 16,5 blir din abonnerte effekt på dagtid som er den effekten du må betale for uansett om du bruker NULL strøm HELE DAGEN! (kl 06-22). Så, Tesla eieren (med effektledd tariff) må betale kr 12 985,- i året (787,50 pr kWh effekt) bare for effektleddet for å lade BILEN sin KUN om natten. Artikkelen hander ikke om at kraftnettet må bygges ut fordi strømnettet er overbelastet om natten, om natten er det mye ledig kapasitet som ikke krever noe mer utbygging ihvertfall i mange mange år fremover. I praksis blir effektleddet for Telsa eieren som lader kun om natten, om kona vasker klær og varmtvannstanken er på kun om natten og han setter en frossenpizza i ovnet etter ladingen har startet så havner han på 30 kWh per time og abonnert effekt på dagtid blir da 21 kWh (kr 16527) i effektledd i året. Dvs, han kan med god samvittighet bare på faen lade bilen HVER DAG kl 08.00 på 21 kWh effekt uten at det påvirker regningen hans på effektleddet med en eneste krone! Han har på grunn av hans høye forbruk om natten automatisk og ufrivillig tegnet abonnement på nesten like høy effekt på dagtid inkludert kl 08-09!

Men målet er ikke å fjerne effekt toppen kl 9(da det virkelig er topp..). Noe du hadde forstått om du hadde lest rapporten. Den drar frem utfordringer. Ift elbiler er en bekymret for en by og mye størrr topp ettet jobb feks. 

Målet er å jevne ut all forbruk å unngå topper i hele døgnet. Det er absolutt det mest besparende. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
4 hours ago, Salvesen. said:

Men målet er ikke å fjerne effekt toppen kl 9(da det virkelig er topp..). Noe du hadde forstått om du hadde lest rapporten. Den drar frem utfordringer. Ift elbiler er en bekymret for en by og mye størrr topp ettet jobb feks. 

Målet er å jevne ut all forbruk å unngå topper i hele døgnet. Det er absolutt det mest besparende. 

Jeg viser her optimalt jevnt forbruk pr døgn for å betale minst mulig effektledd for 24 kWh døgnbehov. Alle kan ikke ha et jevnt strømforbruk det er helt umulig om ikke alle installerer powerwall til minst 50 000 kr hver i sitt hjem. Det som menes med å jevne ut forbruket er at alle som KAN OG VIL kan flytte SITT strømforbruk fra toppene til bunnene av forbruket i kraftnettet og på den måten vil de som gjør det jevne ut totalforbruket. Å minke forbruket totalt sett med å kjøre mindre bil, ha 15 varmegrader i stua istedenfor 25 det er en helt annen sak enn dimensjoneringen av strømnettets topper og det er et emne jeg ikke begir meg innpå i DENNE diskusjonen.

image.png

Historisk Strømtopp 2021.png

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (10 minutter siden):

Jeg viser her optimalt jevnt forbruk pr døgn for å betale minst mulig effektledd for 24 kWh døgnbehov. Alle kan ikke ha et jevnt strømforbruk det er helt umulig om ikke alle installerer powerwall til minst 50 000 kr hver i sitt hjem. Det som menes med å jevne ut forbruket er at alle som KAN OG VIL kan flytte SITT strømforbruk fra toppene til bunnene av forbruket i kraftnettet og på den måten vil de som gjør det jevne ut totalforbruket. Å minke forbruket totalt sett med å kjøre mindre bil, ha 15 varmegrader i stua istedenfor 25 det er en helt annen sak enn dimensjoneringen av strømnettets topper og det er et emne jeg ikke begir meg innpå i DENNE diskusjonen.

image.png

Historisk Strømtopp 2021.png

Å minke energi bruk har ingenting i denne diskusjonen å gjøre, det omhandler effekt(momentant). Og målet er å redusere toppene så mye som mulig ved å flytte forbruket og ikke overlappe. Alle kan gjøre noe, som du har nevnt dra ut VVB når en gjør noe annet som matlaging, klesvask, oppvask m.m. anbefaler dog egnet bryter til VVB. Samme med de andre elementene, en ting om gangen. 

Også står vi igjen med de som ikke kan/gidder. De betaler kostnadene for bruken sin. 

En av de store utfordringene er elbil og nye topper etter jobb. Her må det innføres en prising som gjør at det svarer seg å sakte lade bilen. Som jeg har vist fra eget bruk eller en kan lese i NVE sin rapport er dette langt mer effektkrevende enn boliger flest ellers og en må gjøre noe for å holde kostnadene nede og de som er effekttyver må betale for det. Pr i dag finnes det ingen slike insentiver(sett bort i fra prøve ordninger som du er en del av). Og nå snakker jeg om det private markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
1 minute ago, Salvesen. said:

Å minke energi bruk har ingenting i denne diskusjonen å gjøre, det omhandler effekt(momentant). Og målet er å redusere toppene så mye som mulig ved å flytte forbruket og ikke overlappe. Alle kan gjøre noe, som du har nevnt dra ut VVB når en gjør noe annet som matlaging, klesvask, oppvask m.m. anbefaler dog egnet bryter til VVB. Samme med de andre elementene, en ting om gangen. 

Også står vi igjen med de som ikke kan/gidder. De betaler kostnadene for bruken sin. 

En av de store utfordringene er elbil og nye topper etter jobb. Her må det innføres en prising som gjør at det svarer seg å sakte lade bilen. Som jeg har vist fra eget bruk eller en kan lese i NVE sin rapport er dette langt mer effektkrevende enn boliger flest ellers og en må gjøre noe for å holde kostnadene nede og de som er effekttyver må betale for det. Pr i dag finnes det ingen slike insentiver(sett bort i fra prøve ordninger som du er en del av). Og nå snakker jeg om det private markedet.

Om 1 million biler saktelader bilen sin på 6A som er det laveste ladestandarden tillater så er det 1,4 kW pr bil. Da tar det 10 timer å lade 14 kWh nok til å kjøre en nissan Leaf 10 mil om du kjører i 70 hele veien og det er sommer (1.4 kWh per mil). Men hva om vinteren når varmeapparatet bruker opptil 7 kW når du setter deg inn i bilen da kommer du ikke langt. Da må du saktelade 24 timer for å fylle 33 kWh og DU har et jevnt forbruk mens du burde la være å lade kl 8 og heller lade kraftig i de dypeste bunnene av totalstrømforbruket. Selvfølgelig under forutsettning av DU har dimensjonert DITT hjem med kraftige nok kabler til å kunne gjøre det og at trafoen ditt hjem er koblet til ikke er overbelastet.

Eksempel bilde: Nissan Leaf Varmelement på 4500 kW (pluss varmepumpe opptil 2700 watt= 7100 watt til oppvarming på max effekt)

 

Leaf 4500 watt heater.png

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (3 minutter siden):

Om 1 million biler saktelader bilen sin på 6A som er det laveste ladestandarden tillater så er det 1,4 kW pr bil. Da tar det 10 timer å lade 14 kWh nok til å kjøre en nissan Leaf 10 mil om du kjører i 70 hele veien og det er sommer (1.4 kWh per mil). Men hva om vinteren når varmeapparatet bruker opptil 7 kW når du setter deg inn i bilen da kommer du ikke langt. Da må du saktelade 24 timer for å fylle 33 kWh og DU har et jevnt forbruk mens du burde la være å lade kl 8 og heller lade kraftig i de dypeste bunnene av totalstrømforbruket. Selvfølgelig under forutsettning av DU har dimensjonert DITT hjem med kraftige nok kabler til å kunne gjøre det og at trafoen ditt hjem er koblet til ikke er overbelastet.

Eksempel bilde: Nissan Leaf Varmelement på 4500 kW (pluss varmepumpe opptil 2700 watt= 7100 watt til oppvarming på max effekt)

 

Leaf 4500 watt heater.png

Snitt kjørelengde er < 4 mil pr døgn. Toppen er kl 9. Nå må du våkne.

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (15 minutter siden):

Historisk strømtopp i Norge var 4 Februar 2021 mellom klokka 8 og 9. På tide å sette deg på ignore lista.

Strømtopp 08-09 4 februar.png

Ja en finner alltid en dag som passer innenfor egne meninger. Men det er greit å se på det store bildet og ikke en dag.

https://www.nve.no/energibruk-effektivisering-og-teknologier/energibruk/effektuttak/?ref=mainmenu

 

Og 8-9 er >8...bDa er det altså timesverdien kl 9...

Gjerne sleng meg inn der, så slipper jeg alt fjaset ditt. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
16 hours ago, inside_446933 said:

 Dvs, han kan med god samvittighet bare på faen lade bilen HVER DAG kl 08.00 på 21 kWh effekt uten at det påvirker regningen hans på effektleddet med en eneste krone! 

Blir som å si at man kan kjøre så mye man vil i bomringen siden man tidligere en gang samme måned passerte den midt på natten. Regninga blir det samme uansett. Håpløst konsept.

Lenke til kommentar
On 3/27/2021 at 2:36 PM, Salvesen. said:

Nettleie går til:

 

Nettleien skal gi nettselskapet inntekter til dekning av kostnadene ved transport av strøm, gitt effektiv drift, utnyttelse og utvikling av nettet.

All nettleien er ikke brukt til dette

noe av nettleien er brukt til helt andre ting

https://dinside.dagbladet.no/bolig/penger-fra-nettselskapene-brukes-til-helt-andre-ting-enn-til-vedlikehold-av-nettet/69540034

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (4 timer siden):

All nettleien er ikke brukt til dette

noe av nettleien er brukt til helt andre ting

https://dinside.dagbladet.no/bolig/penger-fra-nettselskapene-brukes-til-helt-andre-ting-enn-til-vedlikehold-av-nettet/69540034

Kilde på at disse pengene stammer kun fra nettleie? Min nettleverandør leverer strøm, tv, internett og diverse hardware produkter til sine kunder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...