Gå til innhold

NVE-sjefen: – «Alle» vil ha billigere strøm og mer kraft, uten nye utbygginger. Det er ikke mulig


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg dyrere strøm og lavere forbruk. Hva med å sette et tak på 10.000 kWh per husholdning og alt over det, inkludert fritidsboliger gir overforbruk til høy takst. Det er rart hvordan utviklingen har en tendens til å gå bakover når alt overlates til markedskreftene og logikk og fornuft blir bandlyst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Geir Ove Olsen skrev (7 minutter siden):

Jeg ønsker meg dyrere strøm og lavere forbruk. Hva med å sette et tak på 10.000 kWh per husholdning og alt over det, inkludert fritidsboliger gir overforbruk til høy takst. Det er rart hvordan utviklingen har en tendens til å gå bakover når alt overlates til markedskreftene og logikk og fornuft blir bandlyst.

Men problemet er jo ikke energien, det har vi massevis av. Problemet er effekten. Den er drastisk økende.

Lenke til kommentar

Kanskje vind, sol og vannkraft ikke er veien å gå. Eller i det minste ikke sentralisert kraftproduksjon slik vi har i dag med enorm infrastruktur. Det er på tide å tenke nytt.

Siste 12 mnd. har vi vel hatt ca. 10 strømbrudd her jeg bor. Heldigvis har ikke de lengste vært på de kaldeste dagene, det er latterlig hvor sårbart dette 50-talls strømnettet er.

Vi er virkelig i steinaldere når vi må rasere naturen rundt oss for å produsere strøm.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Kanskje vind, sol og vannkraft ikke er veien å gå. Eller i det minste ikke sentralisert kraftproduksjon slik vi har i dag med enorm infrastruktur. Det er på tide å tenke nytt.

Siste 12 mnd. har vi vel hatt ca. 10 strømbrudd her jeg bor. Heldigvis har ikke de lengste vært på de kaldeste dagene, det er latterlig hvor sårbart dette 50-talls strømnettet er.

Strømmen går vell ikke på grunn av dårlig produksjon, men heller tripping av vern i lokal nettet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Strømmen går vell ikke på grunn av dårlig produksjon, men heller tripping av vern i lokal nettet?

Les hele innlegget. Distribusjonen er en del av modellen.

Quote

 


Sorter etter: Dato Rangering Siste aktivitet

0
Frode sitt profilbilde

Frode· for 436 uker siden

Bytte ut tre kraftlinjer med en? Hva slags sikkerhet blir dette for strømforsyningen? Hva sier Direktoratet for sivil beredskap til dette? Stopp dette med en gang, det er galskap å gjøre dette.
1 svar · aktiv for 435 uker siden
+3
Dusten sitt profilbilde

Dusten· for 435 uker siden

Såså. Denne tre-til-en saken er bare en liten del av prosjektet, i virkeligheten handler det om å gå fra 11 tildels svake ledninger til 7 sterke med totalt sett større kapasitet. Les her: http://storoslo.statnett.no/media/uploads/files/f...

 

 
 
Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Nei det er ikke tøv, elbilbruken skyter til værs og kraftbruken går kraftig opp. Snitt forbruket hos meg er rundt 2kWh pr time, men når jeg lader bilen har jeg gjerne 13-14kWh. Altså har en 4x forbruket i disse timene. Det blir en enorm belastning fremover om en ikkje gjør tiltak. Heldigvis skal en betale for effekt etterhvert og en blir nødt til å strupe eller betale hva det koster.

Det sier jo mer om deg som ikke kunne klare deg med 16A til bilen. Selv om man får ladere hjemme som takler 11-22kW er det knapt noen som har bruk for det. Alt forbruk over 10kW burde få effektavgift.

 

Endret av Fluor1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (9 minutter siden):

Det sier jo mer om deg som ikke kunne klare deg med 16A til bilen. Selv om man får ladere hjemme som takler 11-22kW er det knapt noen som har bruk for det. Alt forbruk over 10kW burde få effektavgift.

 

Har klart meg helt fint med 10a @ 230V i lang tid jeg. Problemfritt. Men når jeg flyttet og hadde ca 90 meter til ladepunkt var prisforskjellen så utrolig liten at jeg gikk for 4mm2 kabel og 11kW@400V. 

effektavgift bør starte lenge før det(snitt over en time). 4-5 er nok for de fleste.

Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (14 minutter siden):

Isteden for å gnåle om høyere nettleie må vi først få tall på bordet som viser hva dagens nettleie går til. Mesteparten går nemlig til utbytte og har gjort det i lang lang tid. Bruk pengene til det de var ment til!

Hvordan kan du si det når du i samme setning ber etter tallene? Har du kilde på din påstand? Nettleie er sterkt regulert av NVE og meg bekjent er det ikke innenfor regelverket å ta ut >50% i utbytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Bygg vindkraft på havet og atomkraftverk på land, og bygg kraftigere strømledninger som kan transportere mer kraft. Om vi absolutt skal elektrifisere hele samfunnet så er det ingen vei utenom.

Jo, regulere kraftbruken over tid. Her er det veldig mye å spare på utbygging av nettet. Ifølge NVE i 2017 eller når det var 30%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er fra SSB: "I perioden 1993-2017 har Norge hatt nettoeksport i 17 år og nettoimport i 8 år, og samlet nettoeksport var 130 TWh. Det har vært en utvikling mot mer nettoeksport av kraft i løpet av perioden. Fra 1993 til 2004 hadde Norge nettoeksport i halvparten av årene og samlet nettoeksport var 6 TWh, mens fra 2005 til 2016 var netto eksport i ti av tolv år og samlet nettoeksport på 109 TWh. I 2017 hadde Norge en nettoeksport av elektrisitet på hele 15,2 TWh."

Vekst i privat forbruk de siste 20 år har ikke vært større enn befolkningsveksten, så det er feil å hevde at det er stor økning i forbruk. Men når våre kunnskapsløse myndigheter vil bruke store mengder vannkraft til å drive våre plattformer, slik at gassen som spares kan selges og brennes andre steder, så kan vi etter hvert få kraftmangel. Det vil være idioti på øverste hylle om vi ender opp med kraftmangel og må importere gasskraft produsert med norsk gass i utlandet. Nettleie innbringer store summer som i stor grad betales som utbytte til eierne som er stat, fylke og kommuner - nettleie er ikke annet enn en ekstra skatt for norske strømkunder.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Men problemet er jo ikke energien, det har vi massevis av. Problemet er effekten. Den er drastisk økende.

Både energibruk og effektbruk øker noe over årene, men mindre enn befolkningsøkningen. Vi bruker altså mindre og mindre elektrisk energi og effekt pr inbygger. Med flere elbiler som lader på natta blir det jevnere forbruk og bedre utnyttelse av nettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (3 minutter siden):

Både energibruk og effektbruk øker noe over årene, men mindre enn befolkningsøkningen. Vi bruker altså mindre og mindre elektrisk energi og effekt pr inbygger. Med flere elbiler som lader på natta blir det jevnere forbruk og bedre utnyttelse av nettet.

Problemet er at det finnes lite til ingen intenciver for å lade når lasten er lav. Det skal dog effektleddet få bukt med. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Problemet er at det finnes lite til ingen intenciver for å lade når lasten er lav. Det skal dog effektleddet få bukt med. 

Feil. Når effekten er lav så er også strømprisen lav. Og dette er generelt på natta, og til dels midt på dagen når sola skinner mest. Derfor lader vi våre tre batterier på natta, de to elbilene og varmtvannsberederen. VVB er i tillegg på fra ca 1130 til 1530 da prisen dropper noe igjen. Da kutter vi mye av de dyre belastningstoppene rundt kl 8-9 og 17-18. 

Effektavgift vil kunne gjøre at vi dropper dette og flytter mer last tilbake til effekttoppene...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 minutt siden):

Feil. Når effekten er lav så er også strømprisen lav. Og dette er generelt på natta, og til dels midt på dagen når sola skinner mest. Derfor lader vi våre tre batterier på natta, de to elbilene og varmtvannsberederen. VVB er i tillegg på fra ca 1130 til 1530 da prisen dropper noe igjen. Da kutter vi mye av de dyre belastningstoppene rundt kl 8-9 og 17-18. 

Effektavgift vil kunne gjøre at vi dropper dette og flytter mer last tilbake til effekttoppene...

Nei, prisen er basert på bud dagen før. Om forventet forbruk. Den justeres ikke ad-hoc ut i fra forbruket den aktuelle dagen. Og stort sett er forskjellen så liten at det spiller ingen trille. I tillegg er full pupp på mange biler langt over snittet for boligene. Vi ligger på 2-4kWh/h som det heter så fint ila dagen stort sett. På kvelden 1-2. Ved lading 11-15.....

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Nei, prisen er basert på bud dagen før. Om forventet forbruk. Den justeres ikke ad-hoc ut i fra forbruket den aktuelle dagen. Og stort sett er forskjellen så liten at det spiller ingen trille. I tillegg er full pupp på mange biler langt over snittet for boligene. Vi ligger på 2-4kWh/h som det heter så fint ila dagen stort sett. På kvelden 1-2. Ved lading 11-15.....

Ja, når prisen beregnes så er det basert på tidligere forbruk, det sitter hundrevis av mennesker i mange forskjellige selskap og beregner budene sine basert på tidligere forbruk og produksjon i markedet. Da tar man med masse variabler så som ukedag, temperaturer, solskinn, vind osv. 

Når vår og ca 1 mill andre vvb går på om morgenen pga håndvask og dusjing, og om ettermiddagen pga det samme pluss oppvask så er dette tatt med i beregningen. Når vår vvb skrus av i denne peakperioden så blir dette også tatt med i erfaringstallene etterhvert.

Vi lader da med:

Model 3: 3,5kW

Leaf: 2kW

VVB: 2kW

Til sammen 7,5kW spredd ut over den perioden i døgnet med minst forbruk/lavest pris. Og så dropper forbruket vårt kraftig når peaken i nettet kommer. Dette er ikke noe problem for nettet, det som er et problem er at mye av belastningen skjer i samme periode.

 

Når forbruket i nettet er relativt lavt og det er mye tilgjengelig kraft så er prisene ganske gjevne gjennom døgnet. Gjerne bare 5-10 øre i forskjell. Når det er høyt forbruk og lite vind, slik det var noen dager i vinter så hopper prisene opp i høyeffekt periodene, den var vel oppe i 2kr/kWh på morgen og kveld, men likevel nede i ca 40 øre på natt...

 

Når det skiller en krone eller to på maks/min pris så kan det være lurt å ikke kjøpe mesteparten av strømmen til makspris slik mange gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (15 minutter siden):

Ja, når prisen beregnes så er det basert på tidligere forbruk, det sitter hundrevis av mennesker i mange forskjellige selskap og beregner budene sine basert på tidligere forbruk og produksjon i markedet. Da tar man med masse variabler så som ukedag, temperaturer, solskinn, vind osv. 

Når vår og ca 1 mill andre vvb går på om morgenen pga håndvask og dusjing, og om ettermiddagen pga det samme pluss oppvask så er dette tatt med i beregningen. Når vår vvb skrus av i denne peakperioden så blir dette også tatt med i erfaringstallene etterhvert.

Vi lader da med:

Model 3: 3,5kW

Leaf: 2kW

VVB: 2kW

Til sammen 7,5kW spredd ut over den perioden i døgnet med minst forbruk/lavest pris. Og så dropper forbruket vårt kraftig når peaken i nettet kommer. Dette er ikke noe problem for nettet, det som er et problem er at mye av belastningen skjer i samme periode.

 

Når forbruket i nettet er relativt lavt og det er mye tilgjengelig kraft så er prisene ganske gjevne gjennom døgnet. Gjerne bare 5-10 øre i forskjell. Når det er høyt forbruk og lite vind, slik det var noen dager i vinter så hopper prisene opp i høyeffekt periodene, den var vel oppe i 2kr/kWh på morgen og kveld, men likevel nede i ca 40 øre på natt...

 

Når det skiller en krone eller to på maks/min pris så kan det være lurt å ikke kjøpe mesteparten av strømmen til makspris slik mange gjør. 

Ja det er basert på empiri, ikke faktisk bruk. 

Problemet er at du gjør dette frivillig, det er ingen incentiver for å regulere på denne måten. Det gir effektleddet. Har du faktisk sjekket forbruket ditt, logger du? Har du kontroll eller bare tror du? Her er ett typisk forbruk når en ikke trenger å regulere noe som helst.

image.png.d7a481572fc5538e2fe1fae4449e2b33.png

Hvor tror du ladingen er? Og vill ikke dette påvirke nettet unormalt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...