Gå til innhold

Slakter transportplan: – Teller 60 prosent flere ladepunkter enn det som kan brukes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ganske innlysende at det blir rødgrønt til høsten uansett hvor mye de frir til velgerne? AP er villig til å samarbeide med absolutt alle - selv de radikale på ytre venstre fløy. Blir flertall av slikt. Høyre har ikke nok velgere til å bare samarbeide med Venstre og KRF, samt at FRP tross alt gikk ut av regjeringen fordi de var noen vanskelige vriompeiser som ikke evnet å samarbeide med noen. Vil være nederlag for alle, også Høyre og FRP-velgere, dersom Høyre frir til FRP igjen til høsten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

10-dobling er nok ikke så langt unna nei. :)

Selv om elbil- og lademarkedet i Norge er verdens mest modne så er det nok fortsatt ikke helt modent. Derimot kan vi ved å se på Tesla sin bilpark og ladeinfrastruktur få en anelse om hvor vi vil ende. Per i dag er det 60 Teslaer per superladeruttak. Ekstrapolert til en bilpark på 2,5M biler blir det da noe over 40k hurtigladepunkter. Nå har antaller Teslaer per superladeruttak steget over tid, jeg vet ikke hvor høyt dette kan gå men det virker åpenbart at utnyttelsesgraden stiger ettersom de blir fler biler og uttak totalt. I tillegg kommer busser, tungtransport osv.

Ja også blir det helt sikkert kø på de største utfartsdagene men det er ikke noe nytt for dem som har stått i bollekø på Espa i påsken. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke FrP'er, men de samarbeidet greit helt til Venstre ble invitert inn i regjering. Det var først og fremst store motsetninger mellom disse partiene, og ingen vilje til å gi etter hos Venstre. De skulle ha sitt gjennom uansett.

Skjønner godt at det ble for mye for FrP som ble presset på alle sine nøkkelsaker, og de hadde gitt etter på endel ting allerede. Og da spesielt når Venstre viste liten eller ingen vilje til å vike på noen fronter. Det kunne bare ikke gå.

Så an man si at noen burde svelget flere kameler, men da må det skje på begge sider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (4 timer siden):

Uten en 10 dobling i antall faktiske ladepunkter mislykkes strategien om «utfasing» av fossilbiler.

Tidobling er nok mer enn nødvendig. Vi har ca 13% elbilandel på veiene nå og elbiler som selges framover har mindre behov for hurtiglading pga større rekkevidde. Så selv 1/0,13 = ca 8 ganger flere vil være et alt for høyt estimat. La oss si 6 ganger flere inntil ..

Større rekkevidde betyr også at de takler høyere ladeeffekt. Husk at én 150 kW lader kan lade like mange biler pr time som tre 50 kW-ladere. Med andre ord høyt antall erstattes av høy effekt. Så la oss nå heller skru ned fra 6 til 3-4 ganger flere hurtigladere. Da tror jeg vi nærmer oss reelt behov for bilparken vi har i 2035. Det året vil bilparken sannsynligvis ha passert 95% elbiler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kanskje er det slik at der det i dag finnes bensinstasjoner, der er det også et behov som gjør det liv laga å ha en ladestasjon? El-bilforengen mener det er " for vanskelig" at det etablerte nettverket skal rustes opp for å tilby nødvendig ladetilbud. Skal det etableres paralelle nettverk av stasjoner for lading vil det innebære at kostnadene blir store, bare til arealer. Det eneste fornuftige ville være at myndighetene påla disse "ladeoperatørene" å inngå samarbeid med de som driver eksisterende infrastruktur. Ikke minst for å begrense kostnadene for både samfunnet og bilistene. Her burde dagens operatører av eksisterende bensinstasjoner slå seg sammen og sette makt bak et krav om tilgang på nødvendig strømforsyning. Det er mye snakk om at bilenes rekkevidde begynner å bli god, men i praksis vil man sjelden topplade på grunn av tidsbruken, og man kjører heller batteriet tomt. I praksis brukes kanskje 50- 60% av kapasiteten mellom hver lading? Derfor er det behov for lademulighet både på eksisterende drivstoffstasjoner og mere til. Når ladefrustrasjon oppstår med ca. kun 10% ferierende med el-biler, så blir det spennende å se hva erfaringene fra denne sommeren vil bli.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Er selv heldig og har god hjemmeladingsmulighet, men ikke alle har dette og må belage seg på offentlige og private ladestasjoner. Disse må være lett tilgjengelige og ikke mist priset slik at det er aktuelt også for folk uten hjemmeladingsmulighet å kjøpe elbil. På de langturene jeg har hatt ser jeg problemet, 1-2 punkter og kø med 3 biler foran deg. Hvis hver bil skal lade en halvtime står en da over 1 time i kø. Skjønner at folk er skeptiske når regjeringen ikke går inn for en mangedobling av dagens ladepunkter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (43 minutter siden):

Er selv heldig og har god hjemmeladingsmulighet, men ikke alle har dette og må belage seg på offentlige og private ladestasjoner. Disse må være lett tilgjengelige og ikke mist priset slik at det er aktuelt også for folk uten hjemmeladingsmulighet å kjøpe elbil.

Nei, du griper problemet i feil ende. Man løser ikke manglende hjemmelading ved å bygge hurtiglading. Akkurat som man ikke løser problemet med parkeringsplasser i byene ved å bygge parkeringsplasser i distriktene.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Vi har ca 13% elbilandel på veiene nå og elbiler som selges framover har mindre behov for hurtiglading pga større rekkevidde.

Jeg opplevde det motsatte da jeg byttet ut kortrekkeviddebilen med en langrekkeviddebil. På den gamle bilen kom kanskje 1% av energien fra hurtiglading mens på den nye ligger jeg rundt 15%. 

For meg var det så enkelt som at den gamle bilen var uegnet til langkjøring og derfor ble også hurtigladebehovet minimalt. Den nye bilen er mye mer egnet til langkjøring og da hurtiglader jeg mer som en konsekvens av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

God poeng.

Det minner meg om et diagram jeg lagde og postet her på forumet for en god stund siden. Jeg fant fram til det igjen. Det viser mitt estimat for rekkevidde vs gjennomsnittlig årlig behov for hurtiglading (oransje). En slags generell formel / tommelfingerregel som jeg brukte for å estimere behovet for hurtiglading i en tråd for lenge siden.

Spoiler

Hurtigladebehov.thumb.png.cea40592513fc38a771fbe241d493a3a.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt merkelig at store batterier assosieres med redusert behov for lading. Savner egentlig en kommentar til min påstand om at effektiv/praktisk rekkevidde er ca. 60% av "rekkevidde" ut fra batterikapasitet. Jeg legger da til grunn at topp 15-20% av kapasiteten ikke utnyttes i særlig grad, og heller ikke de 15-20% i bunnen. Ut fra dette, så benytter man ca. 300 km av batteriet om det gir en teoretisk rekkevidde på ca. 500km.

Leder man hjemme så er det lite å hente fra batteri med større rekkevidde enn 300 km, unntatt en håndfull ganger i året på langturer/ferie.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Problemet med '300km' er at det er på sommerføre i 80km/t. Med 500km kan du regne med 300km rekkevidde også i motorveihastighet på vinteren. 

Hvor mye man *egentlig* bruker av batteriet er nærmest et filosofisk spørsmål. ;)

Det store batteriet gir både fleksibilitet og sinnsro, du har nytte av det selv om du ikke bruker det direkte.

Lenke til kommentar

@NERVI Du har et poeng, men det trenger nyansering. Kjører man kort mellom hver gang man parkerer ved laderen så snakker vi egentlig om forbruk og ikke rekkevidde. Kjører man langt så velger man rekkevidde ut fra hva man ønsker. Vil man kjøre langt på første etappe så lader man til 100% og bruker da 80-90% av kapasiteten. Så lader man opp til det man ønsker og kjører neste etappe osv. Hvor dypt ned man lader ut batteriet varierer med hvor godt ladestasjonene matcher med ladebehovet. Hvor høyt man lader det opp varierer med hvor langt man skal kjøre i neste etappe. Har man det travelt og skal kjøre flere etapper kan man f.eks gi seg på 50-60% og heller lade med full effekt i nedre del av ladekurven. Andre ganger vil man heller lengre etapper eller lengre matpauser og kan dermed drøye det opp til 80-95%.

Så ja, hvis det passer sånn så kan det være behagelig å utnytte bare 60% av kapasiteten. Andre ganger passer noe annet og i hverdagen (kortkjøring) er det irrelevant.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi ha ladere nok til alle, så må vi ta antall drivstoffpumper, og gange det med 10.
Dette er minste antall ladestasjoner vi trenger.

På stasjoner med mye trafikk så kan alle pumpene være opptatt, og det er pumper som fyller en bil på minutter.
Vi får se i påsken.  Kommer nok en fleng med artikler om folk som står i kø for å lade.

Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (På 20.3.2021 den 15.30):

Viser bare hvor inkompetente byråkrater er, selv når de prøver å sette seg inn i en sak. Dette ble nok alt for teknisk for dem.

Enten det, eller så er det et bevisst politisk forsøk fra Høyre-regjeringen på å pynte på virkeligheten. Og det er slett ikke umulig. Særlig nå i valgkampen.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 20.3.2021 den 17.51):

Høyre har ikke nok velgere til å bare samarbeide med Venstre og KRF, samt at FRP tross alt gikk ut av regjeringen fordi de var noen vanskelige vriompeiser som ikke evnet å samarbeide med noen.

Syns det var ganske underholdende hvordan FrP var i opposisjon mot regjeringen, selv når de satt i regjering. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...